Kertakortit

Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Viestit
364
Huomasinkin tällaisen YTV:n tiedotteen, jossa kerrotaan kahden tunnin ja sitten vuorokaudesta aina seitsemään vuorokauteen matkustusoikeutta sisältävistä matkakorteista. Suomenlinnaa varten on näköjään oma 12 tunnin Suomenlinna-lippu. Tässä esitteessä kerrotaan lippujen hinnat: aikuisten kahden tunnin sisäinen lippu maksaa 3,40 € ja seutulippu maksaa 5,70 €. Kun kaupungin sisäinen kertalippu maksaa 2,50€ ja seutulippu 4 €, niin kertalipulla maksajalle nuo kahden tunnin kertakortit voivat tulla hieman edullisemmiksi. 1 vuorokauden kertakortit maksavat jo selvästi enemmän (sisäinen 6,80 € ja seutu 12 €). Suomenlinnan 12 tunnin lippu maksaa 3,80 €, mutta se ei käy kuin Suomenlinnan lautalla, joten se sopii aika harvalle. Tietenkin keskustan hotellissa oleilevat turistit voisivat käyttää tuota.

Tuli mieleen, onko tuo kahden tunnin aika vielä liian lyhyt, vai olisiko parempi, että tarjottaisiin neljän tunnin lippua? Varsinkin seutuliikenteessä yhdensuuntainen matka kestää helposti vähintään sen puoli tuntia, eikä tunnin matka-aikakaan ole mikään harvinaisuus.

Lisätään tähän vielä, että nämä kertakortit täytyy ostaa etukäteen ja niiden voimassaolo alkaa siitä, kun korttia näyttää lukijalle. Siinä mielessä tuo kahden tunnin kertakortti vastaa vanhan ajan kertalippua toki ollen huomattavasti kalliimpi, mutta voimassaoloaika on pidempi.
 
Viimeksi muokattu:
Kertakortit eivät vaikuta kovin edullisilta. Kaksi tuntia voimassa oleva Helsingin sisäinen lippu voi olla ihan käyttökelpoinen koska maksamalla 90 senttiä enemmän saa kertalipun sijaan kertakortin jolla voi tehdä paluumatkan jos ehtii. Kertalipussa vaihtoaikaa on vain tunti niin usein paluumatkaa ei ehdi tehdä samalla lipulla. Seutulipun kohdalla kahden tunnin aika on tosiaan melko lyhyt.

Suurta rahallista säästöä nämäkään kertakortit eivät tuo. Viime kesänä kävin Helsingissä ja ostin neljä joukkoliikennelippua: yksi helsingin sisäinen, kaksi seutumatkaa ja yksi ratikkamatka (1,65+3,36+3,36+1,24). Hintaa tuli 9,61 euroa eli 12 euron matkalilijalipun osto ei olisi kannattanut.

Kertakortti ei kuitenkaan ole henkilökohtainen joten lipusta voi tulla edullinen jos sitä lainaa päivän aikana muille henkilöille. Ainakin Tampereella matkailijalippu on henkilökohtainen.
 
Kertakortti korvaa oivasti ennen kaupan olleen ennakkoon myytävän kertalipun. Tuotteen puuttuminen ei sinänsä ole kovin suuri ongelma, mutta vaikkapa tilanteessa, jossa yritys haluaa antaa lipun vieraalle tai työntekijälle yhtä matkaa varten, on huomattavasti helpompi antaa kertalippu lippunipusta kuin hallita nivaskaa matkakortteja, joilla erisuuruisia saldoja tai maksaa etu- tai jälkikäteen rahana matkan hinta.

Hotelli Vantaa Tikkurilassa antoi aiemmin lentokentälle matkaaville yöpyneille asiakkaille ilmaiseksi Vantaan sisäisen kertalipun. Palvelu päättyi kun lipputuote poistui valikoimista. On hyvä olla jokin lippu, jolla vastaavan palvelun voi haluttaessa toteuttaa. Lipun kymmenissä senteissä laskettava halpuus tai kalleus ei ole olennainen ongelma.
 
Helsingin sisäisessä yöliikenteessä uusi kahden tunnin lippu on sekä kerta- että arvolippua edullisempi.
 
Toivoisin silti edelleen lisää lipputuotteita käyttöön. Varsinkin, kun uudet kertakortit eivät ole mitenkään erityisen edullisia. Tampereella nuoren vuorokauden matkailijalippu kannattaa kahdella matkalla. Yöliikenteessä jo yksi matka maksaa lipun. Lasten ja aikuisten hintaryhmien sekä muiden alennusryhmien lisäksi nuorten hintaryhmä on erittäin tervetullut. Pääkaupunkiseudulla ja Tampereella on myös alennusryhmissä eroja. Tampereella opiskelija saa opiskelija-alennuksen lipustaan. Melko järkevää, eikö? Pääkaupunkiseudulla opiskelija saa lippunsa vain, jos hän lippua ostaessaan asuu vakituisesti pääkaupunkiseudulla. Ihanaa byrokratiaa!

Nuorten lippuryhmän puutteen huomaa hyvin, esim. tilanteesa, jossa opiskelija haluaa tehdä useita seutumatkoja saman vuorokauden aikana. Koska pääkaupunkiseudulla ei matkailijalipuissa ole nuorten ryhmää, joutuu ostamaan aikuisten matkailijalipun hintaan à 12€. Alennusryhmä 2:n matkakortilla voi ostaa kertaseutulippuja hintaan à 1,69€. Kun lipuissa on vaihtoaikaa 80 minuuttia, muodostuu tilanne, että matkailijalippua ei kannata ostaa oikein missään tilanteessa. Sen käyttö olisi mukavampaa, kuin jatkuva lippujen osto ja vaihtoaikojen kanssa kikkailu. Tyhjästä ei kuitenkaan viitsisi maksaa.
 
Helsingin sisäisessä yöliikenteessä uusi kahden tunnin lippu on sekä kerta- että arvolippua edullisempi.

Voiko matka kertakortilla siis alkaa esim. klo 3 ja voimassaolo jatkua klo 5 asti? Vai pitääkö kortti leimata vaikka 1:55 ja sitten se on voimassa 3:55 asti?

Matkailijaliput ovat aiemmin olleet vomassa myös yötaksan aikana. Entäs nämä uudet vuorokausiliput, ovatko nekin voimassa yötaksan aikana ja mahtaakohan bussinkuljettajatkin tietää sen?
 
Entäs nämä uudet vuorokausiliput, ovatko nekin voimassa yötaksan aikana ja mahtaakohan bussinkuljettajatkin tietää sen?

Ovat voimassa; eihän tässä ole kysymys kuin nimen muutoksesta + hieman päivävalikoimaa lisää. Tekniikka muuttui samalla kanssa: sirukortista halvempaan pahviseen joka luetaan samalla tavalla kuin muutkin matkakortit. (Uusi kertakortti muuten taittuu helposti taskunpohjalla, ja saattaa lopettaa toimintansa siihen. Kunpa kioskilla myydessä huomauttaisivat huolellisesta säilyttämisestä)

Kuljettajan ei tarvitse periaatteessa tietää erikseen näiden korttien voimassaolosta yötaksan aikana, koska kortinlukija vain yksinkertaisesti näyttää vihreää. Mutta onhan tuo jo matkustajien neuvontaa ajatellen hyvä tiedostaa.
 
Pääkaupunkiseudulla ja Tampereella on myös alennusryhmissä eroja. Tampereella opiskelija saa opiskelija-alennuksen lipustaan. Melko järkevää, eikö? Pääkaupunkiseudulla opiskelija saa lippunsa vain, jos hän lippua ostaessaan asuu vakituisesti pääkaupunkiseudulla. Ihanaa byrokratiaa!
Pääkaupunkiseudulla opiskelija-alennuksen saa jos kotikunta on pääkaupunkiseudulla. Oppilaitos voi sijaita muuallakin Suomessa. Tampereella vaatimuksena on että asuu Tampereella, kotikunnan ei tarvitse olla Tampere. Myöskään Tampereella ei vaadita että oppilaitos olisi Tampereella.

Voisi olla oikeudenmukaisinta että alennuksen saa kun kotikunta ja oppilaitos sijaitsevat Suomessa. Nykyään tilanne on hankalin opiskelijalle joka asuu esimerkiksi pääradan varressa ja opiskelee Helsingissä tai Tampereella.

Tälläisen älyttömän byrokratian takia monet Lappeenrannassa opiskelevat muuttavat keväällä kotikunnan pääkaupunkiseudulle ja päivittävät korttiin opiskelija-alennuksen. Syksyllä kotikunta pitää taas vaihtaa Lappeenrantaan.
 
Takaisin
Ylös