HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
En löytänyt tästä ketjua joten laitetaan tänne.
Helsingin Sanomat sanoi:
Helsingin Seudun Liikenne (HSL) harkitsee suunnittelujohtaja Ville Lehmuskosken mukaan vakavasti bussien kuljettajarahastuksesta luopumista liikenteen nopeuttamiseksi.

...

Lipun ostaminen kuljettajalta vie liikaa aikaa, ja sen tilalle suunnitellaan nykyistä toimivampaa tekstiviestilippua. Asiasta valmistuu selvitys ensi keväänä, jolloin tehdään myös päätöksiä.

"Bussien kuljettajarahastuksen lopettaminen on kansainvälinen trendi. Siitä ollaan luopumassa monessa Keski- Euroopan maassa", Lehmuskoski kertoo.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...jettajarahastuksen+lopettamista/1135251646171
Pidän ajatusta periaatteessa hyvänä, mietin vaan tarkastustoiminnan kuluja. Pienten matkustajamäärien linjoilla erillinen tarkastus muutamalle matkustajalle lienee epätaloudellista. Eli tulkitsisin niin että toteutuessaan tämä edelleen lisää paineita yhdistää linjoja runkolinjamaisemmiksi.
 
Entäpä ne harvat henkilöt, jotka eivät halua kännykkää omistaa mutta tekevät satunnaisia matkoja HSL-alueella? Hankalaksi menee silloin.

SL-alueellakin lippujen kanssa pelaaminen ei nykyään ole sieltä helpomaasta päästä, varsinkaan jos tarve on matkustaa kauemmas seudun laitamille, paikkoihin johon kiskot eivät vie. Melkeinpä silloin joutuu pulittamaan sen satakruunuisen päivälippuun, vaikka vain yhden edestakaisen matkan tekisi.
 
Rupesin vielä miettimään, että puhutaanko tässä nyt avorahastuksesta vai pelkästään lipunmyynnin lopettamisesta? Eli siis kontrolloiko kuljettaja edelleen lipun nousevilta matkustajilta?
 
SL-alueellakin lippujen kanssa pelaaminen ei nykyään ole sieltä helpomaasta päästä, varsinkaan jos tarve on matkustaa kauemmas seudun laitamille, paikkoihin johon kiskot eivät vie. Melkeinpä silloin joutuu pulittamaan sen satakruunuisen päivälippuun, vaikka vain yhden edestakaisen matkan tekisi.

Totta!
Toivottavasti eivät ota sieltä mallia. Turistin on melko mahdotonta matkustaa SL-busseilla. Korttia ei saa laivalta ostettua, eikä terminaalista. Automaatteja on pysäkeillä jotka vaativat kourallisen kruunuja (kelpaisi edes eurot).
Myöskään suomalaisella SIM kortilla ei pysty maksamaan puhumattakaan luottokortilla.
Aivan älytytöntä, ainoa keino on ottaa villi taksi lennosta.

Ilmeisesti kuskitkin sen tietävät koska ottavat säälistä turisteja joskus kyytiin.
Viisastuneena haen tunnelbaanan asemalta sarjalipun valmiiksi seuraavaa kertaa varten.
 
Turistin on melko mahdotonta matkustaa SL-busseilla. Korttia ei saa laivalta ostettua, eikä terminaalista.

Silja Line myy laivoillaan lippuja, vaikka siinä on tunnelbana-asema ja Pressbyrånkin ihan lähellä. Miksiköhän Viking Line ei tee myös niin, kun terminaali sijaitsee hieman huonossa paikassa joukkoliikenteen kannalta.

Myöskään suomalaisella SIM kortilla ei pysty maksamaan puhumattakaan luottokortilla.

Ulkomaisten luottokorttien kanssa on saatettu tehty muutos, kun ainakin tanskalainen kollega sai kivuttomasti tanskalaisella luottokortillaan lipun automaatista. Eihän tämä tietenkään todista, että toimiiko suomalaiset kortit vieläkään.
 
Silja Line myy laivoillaan lippuja, vaikka siinä on tunnelbana-asema ja Pressbyrånkin ihan lähellä. Miksiköhän Viking Line ei tee myös niin, kun terminaali sijaitsee hieman huonossa paikassa joukkoliikenteen kannalta.
Eiköhän se johdu siitä että Viikkarila on jokin sopimus jonkun yksityisen bussifrman (Flygbussarna?) kanssa jonka bussi vie terminaalista keskustaan 50 kruunulla/aikuinen, ja jonka lipuilla ei ole vaihto-oikeutta SL:n kulkuvälineisiin.

Ulkomaisten luottokorttien kanssa on saatettu tehty muutos, kun ainakin tanskalainen kollega sai kivuttomasti tanskalaisella luottokortillaan lipun automaatista. Eihän tämä tietenkään todista, että toimiiko suomalaiset kortit vieläkään.

Yritin suomalaisella Visalla ostaa kertalipun Londonviaduktenin lippuautomaatista mutta ei tapahtunut mitään. Ei toisaalta ollut mitään ohjeitakaan miten olsi pitänyt tehdä, ei ollut näppäimistöä johon olisi voinut syöttää pin-koodiakaan tms. Täysin ufo vehje meikäläiselle. Seteleitäkään ei automaatti huolinut. Onneksi pääsimme maksamatta "säälistä" bussin kyytiin kun lupasimme ostaa matkalipun Slussenista.

Ja mitä Helsinkiin tulee niin en todellakaan kaipaa Tukholman käytäntöä tänne.

Kyllä kai HSL:ssä pitäisi johdon tajuta että bussi on bussi vaikka voissa paistaisi. Se että kertalipun joutuu ostamaan kuljettajalta on bussin ominaisuus eikä sitä voi mitenkään ohittaa. Jos haluaa päästä nopeammin ja täsmällisemmin niin pitää kulkea metrolla.

t. Rainer
 
Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti. Myös tuon vyöhykkeen ulkopuolella olisi automaatteja suosituilla kertalippupysäkeillä (niistä varmaankin saadaan aika helposti tarkka tilasto). Sisällyttäen samalla ajatuksen, että meillä myös olisi tuollainen jotakuinkin nykyisten raitiovaunujen liikennöintialueen laajuinen keskustavyöhyke. Samalla myös siirryttäisiin suosimaan päivälippuja, eli hinnoitellaan päivälippu halvemmaksi kuin kaksi kertalippua. Tämä ainakin vähentäisi kertalippujen ostotarvetta.

Loppu epäsäännöllisyys sitten hoidettaisiin riittävillä välitasausajoilla, joita joka tapauksessa tarvittaisiin, koska busseilla epäsäännöllisyyttä tulee jo siitä, että ne kulkevat monien pysäkkien ohi pysähtymättä. Kaksikin ohitettua pysäkkiä riittänee luomaan saman epäsäännöllisyyden (mutta toiseen suuntaan) kuin yksi myyty kertalippu.
 
Eiköhän se johdu siitä että Viikkarila on jokin sopimus jonkun yksityisen bussifrman (Flygbussarna?) kanssa jonka bussi vie terminaalista keskustaan 50 kruunulla/aikuinen, ja jonka lipuilla ei ole vaihto-oikeutta SL:n kulkuvälineisiin.

Näin minäkin asian päättelin, mutta onpahan Siljallakin jotain busseja, joista vain en tiedä yhtään mitään, miten ne toimii ja kenen ne on.

Yritin suomalaisella Visalla ostaa kertalipun Londonviaduktenin lippuautomaatista mutta ei tapahtunut mitään.
[...]
Onneksi pääsimme maksamatta "säälistä" bussin kyytiin kun lupasimme ostaa matkalipun Slussenista.

Muutama kuukausi sitten vielä suomalainen Visa ei toiminut, sen tiedän. Mutta tämä tanskalaiskollegan tapaus sattui noin kuukausi sitten. Samoin suomalainen Visa kävi parkkiautomaatissa Tukholmassa muutama viikko sitten. Nämähän ovat bussilippumaattien kanssa aivan identtisiä ja omistaja Stockholms stad.

Olen kuullut monta tarinaa kuskeista, jotka ottaa kyytiin Londonviaduktenilla. Tämä on muutenkin Tukholmassa tyypillistä, että otetaan kyytiin, jotta voidaan ostaa lippu myöhemmin. Ja miksipäs näin ei tehtäisi? Samahan se on mistä lipun ostaa, jos se kuitenkin pitää ostaa.
Mm. lataamattomalla matkakortilla pääsee Lidingöbananin kyydissä Ropsteniin tankkaamaan.

Kyllä kai HSL:ssä pitäisi johdon tajuta että bussi on bussi vaikka voissa paistaisi.

Ei ole jos se on johdinauto! :lol:


Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti.

Ehdottomasti kannatettava ehdotus tutkittavaksi!
 
Tämä on muutenkin Tukholmassa tyypillistä, että otetaan kyytiin, jotta voidaan ostaa lippu myöhemmin. Ja miksipäs näin ei tehtäisi? Samahan se on mistä lipun ostaa, jos se kuitenkin pitää ostaa.
Mm. lataamattomalla matkakortilla pääsee Lidingöbananin kyydissä Ropsteniin tankkaamaan.
Olet oikeassa, mutta Härmässä sellainen mentaliteetti ei vetele. Suomessa ilmaiseksi lähimmälle kioskille matkustava on lippupinnari eikä sääliä tunneta sellaisia kohtaan koska kaikki muut kunnon kansalaiset joutuvat maksamaan kertalipun jos kortilla ei ole riittävästi aikaa tai arvoa.

Jos HSL todella lopettaa kertalipun myymisen kaikissa busseissa niin se tulee johtamaan vain autoilun lisäntymiseen satunnaisten matkustajien kohdalla jos heitä ei tulla päästämään bussin kyytiin edes jos heillä ei ole korttia voimassa tai sellaista kännykkää jolla voi maksaa.

t. Rainer
 
Kannatan kuljettajien lipunmyynnin lopettamista. Välillä kuluu aikaa pysäkillä aivan liikaa, varsinkin matkailun huippusesongin aikana.
Ennen tätä muutosta pitäisi vaan saada pysäkeille lippuautomaatit.
Itse koen Tukholman järjestelmän käytännölliseksi. Pitää muistaa hankkia laivalta valmiiksi riittävä määrä kolikoita. Suomalainen visakortti käy Slussenin SL-centerissä ja Folkungagatanin tupakkakaupassa.
Ja onneksi ruotsalainen kansanluonne on joustavampi kuin suomalainen....
 
Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti. Myös tuon vyöhykkeen ulkopuolella olisi automaatteja suosituilla kertalippupysäkeillä (niistä varmaankin saadaan aika helposti tarkka tilasto).
jos uudistukseen ylipäätään lähdetään niin se pitää ehdottomasti toteuttaa niin että ennakkoon ostettu lippu vaaditaan vain sellaisilta pysäkeiltä ja kaupunginosista joissa on mahdollisuus ostaa lippu 24/7.

Samalla myös siirryttäisiin suosimaan päivälippuja, eli hinnoitellaan päivälippu halvemmaksi kuin kaksi kertalippua. Tämä ainakin vähentäisi kertalippujen ostotarvetta.
Helsingin seudulla on se ongelma että koska asukkaiden kausiliput ovat vahvasti subventoituja, niin satuunnaismatkustajien lippujen on oltava kalliitta, että jonkinlainen tasapaino joukkoliikenneorganisaation taloudessa pystytään säilyttämään. Lippujen hinnoista päättäminen on jokavuotinen poliittinen show eikä mikään puolue halua rokottaa omia äänestäjiään tarjoamalla ulkopaikakuntalaisille liian halpaa eli kaupungin veronmaksajilla kustannettua kyytiä. Siksi lippuviidakko on niin monimutkainen meillä.

t. Rainer
 
Se että kertalipun joutuu ostamaan kuljettajalta on bussin ominaisuus eikä sitä voi mitenkään ohittaa.
Muutama miljoona puolalaista bussin käyttäjää ihmettelisi kyllä tuollaista ominaisuutta. Puolan kaupungeissa joukkoliikenteen kertaliput ostetaan kioskeista ja kuskilta niitä ei saa.
 
Muutama miljoona puolalaista bussin käyttäjää ihmettelisi kyllä tuollaista ominaisuutta. Puolan kaupungeissa joukkoliikenteen kertaliput ostetaan kioskeista ja kuskilta niitä ei saa.

Puolassa sitten varmaan onkin kioskeja lähes joka korttelissa ja ovat auki myös silloin kun ihmiset haluavat ostaa niistä jotain.

t. Rainer
 
Miten olisi "exact fare"- eli tasarahasysteemi kertalippuja ostettaessa?

Eniten aikaa tuhraantuu, kun tulee isoilla rahoilla maksavia asiakkaita ja kun heitä tulee monta peräkkäin (usein palkkapäivinä), niin voipa kuljettajalta loppua sopivat vaihtorahatkin. Tasarahan varaaminen ennen matkan alkua ei ole mielestäni ylivoimainen tehtävä, edellyttäen toki, että kertalippujen hinnat ovat järkeviä tasasummia.

Jos bussien kuljettajarahastuksesta päätetään luopua, se merkitsee mielestäni lippuautomaattien hankkimista myöskin busseihin. Pelkän kännykkälipun varassa ei voisi satunnainen matkustaja olla, vaan lippuja on saatava joillain keinoin liikennevälineestä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös