Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/63

Viestiketju: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    En löytänyt tästä ketjua joten laitetaan tänne.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Helsingin Seudun Liikenne (HSL) harkitsee suunnittelujohtaja Ville Lehmuskosken mukaan vakavasti bussien kuljettajarahastuksesta luopumista liikenteen nopeuttamiseksi.

    ...

    Lipun ostaminen kuljettajalta vie liikaa aikaa, ja sen tilalle suunnitellaan nykyistä toimivampaa tekstiviestilippua. Asiasta valmistuu selvitys ensi keväänä, jolloin tehdään myös päätöksiä.

    "Bussien kuljettajarahastuksen lopettaminen on kansainvälinen trendi. Siitä ollaan luopumassa monessa Keski- Euroopan maassa", Lehmuskoski kertoo.
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135251646171
    Pidän ajatusta periaatteessa hyvänä, mietin vaan tarkastustoiminnan kuluja. Pienten matkustajamäärien linjoilla erillinen tarkastus muutamalle matkustajalle lienee epätaloudellista. Eli tulkitsisin niin että toteutuessaan tämä edelleen lisää paineita yhdistää linjoja runkolinjamaisemmiksi.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Hyvä!
    Oikeaan suuntaan ollaan menossa!
    Kun se toimii muuallakin niin miksei täälläkin?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #3
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1657

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Entäpä ne harvat henkilöt, jotka eivät halua kännykkää omistaa mutta tekevät satunnaisia matkoja HSL-alueella? Hankalaksi menee silloin.

    SL-alueellakin lippujen kanssa pelaaminen ei nykyään ole sieltä helpomaasta päästä, varsinkaan jos tarve on matkustaa kauemmas seudun laitamille, paikkoihin johon kiskot eivät vie. Melkeinpä silloin joutuu pulittamaan sen satakruunuisen päivälippuun, vaikka vain yhden edestakaisen matkan tekisi.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Rupesin vielä miettimään, että puhutaanko tässä nyt avorahastuksesta vai pelkästään lipunmyynnin lopettamisesta? Eli siis kontrolloiko kuljettaja edelleen lipun nousevilta matkustajilta?

  5. #5

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    SL-alueellakin lippujen kanssa pelaaminen ei nykyään ole sieltä helpomaasta päästä, varsinkaan jos tarve on matkustaa kauemmas seudun laitamille, paikkoihin johon kiskot eivät vie. Melkeinpä silloin joutuu pulittamaan sen satakruunuisen päivälippuun, vaikka vain yhden edestakaisen matkan tekisi.
    Totta!
    Toivottavasti eivät ota sieltä mallia. Turistin on melko mahdotonta matkustaa SL-busseilla. Korttia ei saa laivalta ostettua, eikä terminaalista. Automaatteja on pysäkeillä jotka vaativat kourallisen kruunuja (kelpaisi edes eurot).
    Myöskään suomalaisella SIM kortilla ei pysty maksamaan puhumattakaan luottokortilla.
    Aivan älytytöntä, ainoa keino on ottaa villi taksi lennosta.

    Ilmeisesti kuskitkin sen tietävät koska ottavat säälistä turisteja joskus kyytiin.
    Viisastuneena haen tunnelbaanan asemalta sarjalipun valmiiksi seuraavaa kertaa varten.

  6. #6

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Turistin on melko mahdotonta matkustaa SL-busseilla. Korttia ei saa laivalta ostettua, eikä terminaalista.
    Silja Line myy laivoillaan lippuja, vaikka siinä on tunnelbana-asema ja Pressbyrånkin ihan lähellä. Miksiköhän Viking Line ei tee myös niin, kun terminaali sijaitsee hieman huonossa paikassa joukkoliikenteen kannalta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Myöskään suomalaisella SIM kortilla ei pysty maksamaan puhumattakaan luottokortilla.
    Ulkomaisten luottokorttien kanssa on saatettu tehty muutos, kun ainakin tanskalainen kollega sai kivuttomasti tanskalaisella luottokortillaan lipun automaatista. Eihän tämä tietenkään todista, että toimiiko suomalaiset kortit vieläkään.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Silja Line myy laivoillaan lippuja, vaikka siinä on tunnelbana-asema ja Pressbyrånkin ihan lähellä. Miksiköhän Viking Line ei tee myös niin, kun terminaali sijaitsee hieman huonossa paikassa joukkoliikenteen kannalta.
    Eiköhän se johdu siitä että Viikkarila on jokin sopimus jonkun yksityisen bussifrman (Flygbussarna?) kanssa jonka bussi vie terminaalista keskustaan 50 kruunulla/aikuinen, ja jonka lipuilla ei ole vaihto-oikeutta SL:n kulkuvälineisiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ulkomaisten luottokorttien kanssa on saatettu tehty muutos, kun ainakin tanskalainen kollega sai kivuttomasti tanskalaisella luottokortillaan lipun automaatista. Eihän tämä tietenkään todista, että toimiiko suomalaiset kortit vieläkään.
    Yritin suomalaisella Visalla ostaa kertalipun Londonviaduktenin lippuautomaatista mutta ei tapahtunut mitään. Ei toisaalta ollut mitään ohjeitakaan miten olsi pitänyt tehdä, ei ollut näppäimistöä johon olisi voinut syöttää pin-koodiakaan tms. Täysin ufo vehje meikäläiselle. Seteleitäkään ei automaatti huolinut. Onneksi pääsimme maksamatta "säälistä" bussin kyytiin kun lupasimme ostaa matkalipun Slussenista.

    Ja mitä Helsinkiin tulee niin en todellakaan kaipaa Tukholman käytäntöä tänne.

    Kyllä kai HSL:ssä pitäisi johdon tajuta että bussi on bussi vaikka voissa paistaisi. Se että kertalipun joutuu ostamaan kuljettajalta on bussin ominaisuus eikä sitä voi mitenkään ohittaa. Jos haluaa päästä nopeammin ja täsmällisemmin niin pitää kulkea metrolla.

    t. Rainer

  8. #8

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti. Myös tuon vyöhykkeen ulkopuolella olisi automaatteja suosituilla kertalippupysäkeillä (niistä varmaankin saadaan aika helposti tarkka tilasto). Sisällyttäen samalla ajatuksen, että meillä myös olisi tuollainen jotakuinkin nykyisten raitiovaunujen liikennöintialueen laajuinen keskustavyöhyke. Samalla myös siirryttäisiin suosimaan päivälippuja, eli hinnoitellaan päivälippu halvemmaksi kuin kaksi kertalippua. Tämä ainakin vähentäisi kertalippujen ostotarvetta.

    Loppu epäsäännöllisyys sitten hoidettaisiin riittävillä välitasausajoilla, joita joka tapauksessa tarvittaisiin, koska busseilla epäsäännöllisyyttä tulee jo siitä, että ne kulkevat monien pysäkkien ohi pysähtymättä. Kaksikin ohitettua pysäkkiä riittänee luomaan saman epäsäännöllisyyden (mutta toiseen suuntaan) kuin yksi myyty kertalippu.

  9. #9

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eiköhän se johdu siitä että Viikkarila on jokin sopimus jonkun yksityisen bussifrman (Flygbussarna?) kanssa jonka bussi vie terminaalista keskustaan 50 kruunulla/aikuinen, ja jonka lipuilla ei ole vaihto-oikeutta SL:n kulkuvälineisiin.
    Näin minäkin asian päättelin, mutta onpahan Siljallakin jotain busseja, joista vain en tiedä yhtään mitään, miten ne toimii ja kenen ne on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Yritin suomalaisella Visalla ostaa kertalipun Londonviaduktenin lippuautomaatista mutta ei tapahtunut mitään.
    [...]
    Onneksi pääsimme maksamatta "säälistä" bussin kyytiin kun lupasimme ostaa matkalipun Slussenista.
    Muutama kuukausi sitten vielä suomalainen Visa ei toiminut, sen tiedän. Mutta tämä tanskalaiskollegan tapaus sattui noin kuukausi sitten. Samoin suomalainen Visa kävi parkkiautomaatissa Tukholmassa muutama viikko sitten. Nämähän ovat bussilippumaattien kanssa aivan identtisiä ja omistaja Stockholms stad.

    Olen kuullut monta tarinaa kuskeista, jotka ottaa kyytiin Londonviaduktenilla. Tämä on muutenkin Tukholmassa tyypillistä, että otetaan kyytiin, jotta voidaan ostaa lippu myöhemmin. Ja miksipäs näin ei tehtäisi? Samahan se on mistä lipun ostaa, jos se kuitenkin pitää ostaa.
    Mm. lataamattomalla matkakortilla pääsee Lidingöbananin kyydissä Ropsteniin tankkaamaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kyllä kai HSL:ssä pitäisi johdon tajuta että bussi on bussi vaikka voissa paistaisi.
    Ei ole jos se on johdinauto!


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti.
    Ehdottomasti kannatettava ehdotus tutkittavaksi!

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Tämä on muutenkin Tukholmassa tyypillistä, että otetaan kyytiin, jotta voidaan ostaa lippu myöhemmin. Ja miksipäs näin ei tehtäisi? Samahan se on mistä lipun ostaa, jos se kuitenkin pitää ostaa.
    Mm. lataamattomalla matkakortilla pääsee Lidingöbananin kyydissä Ropsteniin tankkaamaan.
    Olet oikeassa, mutta Härmässä sellainen mentaliteetti ei vetele. Suomessa ilmaiseksi lähimmälle kioskille matkustava on lippupinnari eikä sääliä tunneta sellaisia kohtaan koska kaikki muut kunnon kansalaiset joutuvat maksamaan kertalipun jos kortilla ei ole riittävästi aikaa tai arvoa.

    Jos HSL todella lopettaa kertalipun myymisen kaikissa busseissa niin se tulee johtamaan vain autoilun lisäntymiseen satunnaisten matkustajien kohdalla jos heitä ei tulla päästämään bussin kyytiin edes jos heillä ei ole korttia voimassa tai sellaista kännykkää jolla voi maksaa.

    t. Rainer

  11. #11

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Kannatan kuljettajien lipunmyynnin lopettamista. Välillä kuluu aikaa pysäkillä aivan liikaa, varsinkin matkailun huippusesongin aikana.
    Ennen tätä muutosta pitäisi vaan saada pysäkeille lippuautomaatit.
    Itse koen Tukholman järjestelmän käytännölliseksi. Pitää muistaa hankkia laivalta valmiiksi riittävä määrä kolikoita. Suomalainen visakortti käy Slussenin SL-centerissä ja Folkungagatanin tupakkakaupassa.
    Ja onneksi ruotsalainen kansanluonne on joustavampi kuin suomalainen....
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Olisikohan osittaisratkaisu käytännössä mahdollinen? Esim. että lippuja ei voi ostaa keskustavyöhykkeeltä, jossa joka pysäkillä on myös automaatti. Myös tuon vyöhykkeen ulkopuolella olisi automaatteja suosituilla kertalippupysäkeillä (niistä varmaankin saadaan aika helposti tarkka tilasto).
    jos uudistukseen ylipäätään lähdetään niin se pitää ehdottomasti toteuttaa niin että ennakkoon ostettu lippu vaaditaan vain sellaisilta pysäkeiltä ja kaupunginosista joissa on mahdollisuus ostaa lippu 24/7.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Samalla myös siirryttäisiin suosimaan päivälippuja, eli hinnoitellaan päivälippu halvemmaksi kuin kaksi kertalippua. Tämä ainakin vähentäisi kertalippujen ostotarvetta.
    Helsingin seudulla on se ongelma että koska asukkaiden kausiliput ovat vahvasti subventoituja, niin satuunnaismatkustajien lippujen on oltava kalliitta, että jonkinlainen tasapaino joukkoliikenneorganisaation taloudessa pystytään säilyttämään. Lippujen hinnoista päättäminen on jokavuotinen poliittinen show eikä mikään puolue halua rokottaa omia äänestäjiään tarjoamalla ulkopaikakuntalaisille liian halpaa eli kaupungin veronmaksajilla kustannettua kyytiä. Siksi lippuviidakko on niin monimutkainen meillä.

    t. Rainer

  13. #13
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se että kertalipun joutuu ostamaan kuljettajalta on bussin ominaisuus eikä sitä voi mitenkään ohittaa.
    Muutama miljoona puolalaista bussin käyttäjää ihmettelisi kyllä tuollaista ominaisuutta. Puolan kaupungeissa joukkoliikenteen kertaliput ostetaan kioskeista ja kuskilta niitä ei saa.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Muutama miljoona puolalaista bussin käyttäjää ihmettelisi kyllä tuollaista ominaisuutta. Puolan kaupungeissa joukkoliikenteen kertaliput ostetaan kioskeista ja kuskilta niitä ei saa.
    Puolassa sitten varmaan onkin kioskeja lähes joka korttelissa ja ovat auki myös silloin kun ihmiset haluavat ostaa niistä jotain.

    t. Rainer

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Miten olisi "exact fare"- eli tasarahasysteemi kertalippuja ostettaessa?

    Eniten aikaa tuhraantuu, kun tulee isoilla rahoilla maksavia asiakkaita ja kun heitä tulee monta peräkkäin (usein palkkapäivinä), niin voipa kuljettajalta loppua sopivat vaihtorahatkin. Tasarahan varaaminen ennen matkan alkua ei ole mielestäni ylivoimainen tehtävä, edellyttäen toki, että kertalippujen hinnat ovat järkeviä tasasummia.

    Jos bussien kuljettajarahastuksesta päätetään luopua, se merkitsee mielestäni lippuautomaattien hankkimista myöskin busseihin. Pelkän kännykkälipun varassa ei voisi satunnainen matkustaja olla, vaan lippuja on saatava joillain keinoin liikennevälineestä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 22.12.2009 kello 13:41. Syy: typon korjaus
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.09.2010, 14:10
  3. HSL: HSL suunnittelee uusia informaatiopalveluja liityntäpysäköintiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.06.2010, 15:30
  4. Malmö suunnittelee ratikoiden palauttamista
    kirjoittanut Wänskä foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 17:45
  5. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •