Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/63

Viestiketju: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

  1. #46

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Kauaskantoisempi ratkaisu bussiliikenteessä olisi linjojen jakaminen BRT-tyyliin usein pysähtyviin ja suhteellisen hitaisiin linjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja katuverkossa sekä tärkeisiin harvemmin pysähtyviin runkolinjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja moottoritiellä. Tästähän on jo rajallista kokemusta Jokerilta, joten ihan uusi juttu ei olisi kyseessä.

    Ensimmäisessä ryhmässä palvellaan enemmän, mutta matkantekokin on suunniteltu verkkaiseksi. Ruuhkassa osa linjoista toimisi kuten nykyäänkin, matelua maaseudulla ja sitten moottoritietä kaupunkiin (hybridi). Kalustona pääasiassa 2-akselisia matalalattiabusseja.

    Toisessa ryhmässä kuljettaja ei palvele ja pysäkeitäkin on harvemmassa; toisaalta pysäkillä tai vaunussa on jo automaatti. Ruuhkan ulkopuolella nämä linjat voisivat hoitaa kaikki moottoritieosuudet, mutta ruuhkassa hybridilinjoja voisi olla. Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä. Liikennevaloetuudet ja suotuisa katutekniikka. Oma väritys?
    Viimeisin muokkaaja hylje; 09.01.2010 kello 17:26.

  2. #47
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä.
    Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?

    ---------- Viesti lisätty kello 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:59 ----------

    Kuljettajarahastuksen lopettamisesta olisi sekin hyöty, että kuljettajan ei tarvitsisi keskeyttää matkapuheluaan rahastuksen ajaksi. Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.

  3. #48
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?

    ---------- Viesti lisätty kello 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:59 ----------

    Kuljettajarahastuksen lopettamisesta olisi sekin hyöty, että kuljettajan ei tarvitsisi keskeyttää matkapuheluaan rahastuksen ajaksi. Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.
    Ranskaksi Saharan eteläpuolelta kotoisin oleva kuljettaja tuskin ainakaan perheasioitaan hoitaa. Olisiko peräti ollut työnjohtoon yhteydessä. Saattaahan olla että mitään muutakaan yhteistä kieltä ei löydy.
    "Juna toisi huumeet."

  4. #49

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?
    Ei pääse. Metroa tai lähijunaa ei tule ikinä esimerkiksi Hakunilaan. Tai matkan varrella olevaan Viikkiin, Pihlajamäkeen ja Jakomäkeen. Vähän sivuun menee Kivikko. Junalla ei myöskään ikinä pääse Jumboon ja matkan varrelle jääviin Tammiston, Kartanonkosken ja Pakkalan alueille. Kaikkia näitä ja useita muita alueita HSL-alueella palvellaan epämääräisillä busseilla, jotka palvelevat lähinnä työmatkalaisia ja muita bussiliikenteeseen tottuneita.

    Millä ihmeen rahalla sellaiset kiskot voisi edes tehdä? Tunneliin se pakosti menee, kun alueet on jo rakennettu varsin täyteen. Tunnelijunan rakentaminen maksaa jonkin verran alle sata miljoonaa kilometriltä, kuten Länsimetrossa on käynyt (14km). Ainiin, voihan ne asemat sijoittaa jonnekin ihan muualle kuin missä ihmiset ovat, kuten Myllypurossa kävi aikanaan. Pakkohan se on, kun siksakkiakaan ei voi mennä kaupunginosien välillä.

    Runkobussailussa bussien määrä ei juuri muutu, ja osa busseista kulkee entistä selkeämmin, nopeammin ja luotettavammin. Investoinnit ovat paikallisia ja täydentävät olemassaolevia katuja ja tieverkkoa.

  5. #50
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mun mielestä kuljettajan tulee hallita suomea ensisijaisesti turvallisuuden vuoksi, eli täytyy kyetä tekemään hätäilmoitus ja kuvailemaan, missä ollaan ja mitä on tapahtunut. Sillä kielitaidolla osaa sitten jo myydä lippujakin siinä sivussa.
    Tai sitten vaihtoehtoisesti HSL:n tai hätäkeskuksen pitäisi palkata somalin, turkin ja venäjänkieliset päivystäjät.

    ---------- Viesti lisätty kello 22:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:05 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Ranskaksi Saharan eteläpuolelta kotoisin oleva kuljettaja tuskin ainakaan perheasioitaan hoitaa. Olisiko peräti ollut työnjohtoon yhteydessä. Saattaahan olla että mitään muutakaan yhteistä kieltä ei löydy.
    No, tämä kartta on kyllä sitä mieltä, että Saharan eteläpuolella nimenomaan on maita, jossa virallinen kieli on ranska. Vaikkei perheasioitaan hoitaisi, niin voi olla muissa asioissa yhteyksissä kotimaahansa, esim. perheensä emigraatioon lähtömaasta Suomeen liittyvässä byrokratiassa.

    Ja voipi olla mahdollista, että kyseessä ollut kuljettaja on ollut cityafrikkalainen, jonka äidinkieli vaan sattuu olemaan ranska, tai sitten vaimo on edustanut toista kieliryhmää, jolloin yhdistävänä kielenä on ollut ranska (kuten on ollut laita esim. omalla suomenkielisellä kummitädilläni ja hänen libanonilaisella miehellään).
    Sakari Kestinen

  6. #51

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    337

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Maailma muuttuu ja joukkoliikenteen matkustajienkin on muututtava sen mukana. Kyllähän pahvisista kuukausikorteista, sekä 10 matkan lipuista matkakortteihin siirryttäessäkin nousi aivan uskomaton itku ja hammasten kiristys, mutta kansa sopeutui kuitenkin.

    Periaatteessa kännykkälipulla voi ihan hyvin korvata bussissa myytävän kertalipun. Jos ei tarkoitukseen sopivaa liittymää omista, sellaisen voi helposti hankkia netistä tai mistä tahansa kauppakeskuksesta ja kännykän saa halvimmillaan neljällä kympillä. Asiakas voisi sitten kyseistä kännykkää ja liittymää käyttää vain ja ainoastaan joukkoliikenteen lippujen tilaukseen ja joukkoliikenteessä matkustamiseen. HSL voisi jopa myydä tarkoitukseen erikseen suunniteltuja lippu-tekstariliittymiä, joista sitten tulisi asiakkaalle kerran kuussa käytön mukainen lasku.

    Miksi tehdä asioista vaikeita, kun ne eivät sitä ole?

  7. #52

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia

  8. #53
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia
    Mieluummin venäläinen tyyli käyttöön ja kaikki ovat tyytyväisiä: Maksa mitä haluat, minimimaksuna nykylistahinta, esim 2.50, maksimina 50. Ei vaihtorahaa. Vähentää myös rahanväärentäjien ilmaantumista: Jos he ovat tahkoneet vääriä viiskymppisiä, he eivät toki riko niitä bussissa, jossa eivät saa siitä 47.50€ vaihtorahaa aitona käteisenä. Tämä olisi myös hyvä juttu, kun kerran busseissa ei ole setelintunnistimia.

    Kuljettajarahastusta ei kuitenkaan kannata poistaa busseista kokonaan.

  9. #54

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mieluummin venäläinen tyyli käyttöön ja kaikki ovat tyytyväisiä: Maksa mitä haluat, minimimaksuna nykylistahinta, esim 2.50, maksimina 50. Ei vaihtorahaa. Vähentää myös rahanväärentäjien ilmaantumista: Jos he ovat tahkoneet vääriä viiskymppisiä, he eivät toki riko niitä bussissa, jossa eivät saa siitä 47.50€ vaihtorahaa aitona käteisenä. Tämä olisi myös hyvä juttu, kun kerran busseissa ei ole setelintunnistimia.

    Kuljettajarahastusta ei kuitenkaan kannata poistaa busseista kokonaan.
    Hyvä idea, olen itsekin sitä miettinyt. Onhan tiettyjä parkkimittareitakin ja muita laitteita joista ei saa vaihtorahaa takaisin. Ongelma taitaa vaan olla se, että Suomalaiset ovat aika pihejä

  10. #55
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Ainakaan tämän joulukuussa 2010 julkaistun selvityksen mukaan HSL ei suunnittele bussien kuljettajarahastuksesta luopumista. http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julka...sa_34_2010.pdf

    Raitiovaunuissa kyllä ja mahdollisesti myös Jokeri-linjalla. (Linjan 550 nykyinen liikennöintisopimus päättyy elokuussa 2013).

    Lainaus selvityksen sivulta 30:
    "Kertalippunousujen aiheuttaman lisäviivytyksen osuus (bussilinjan) kokonaisajoajasta oli keskimäärin 1 %, mutta vaihteli lähdöittäin0 %:sta 3,2 %:iin."

  11. #56

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia
    Kuljettajienhan ei tarvitse ottaa vastaan yli 20euron seteleitä. Olisit voinut kieltäytyä ottamasta kyytiin tai päästänyt sisään vaa (jälkimmäinen yleisempää).

  12. #57
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Hyvä idea, olen itsekin sitä miettinyt. Onhan tiettyjä parkkimittareitakin ja muita laitteita joista ei saa vaihtorahaa takaisin. Ongelma taitaa vaan olla se, että Suomalaiset ovat aika pihejä
    Tiedä sitten nopeuttaisiko yhtään rahastusta, eiköhän sitä ihmiset mieluummin löisi tiskiin lompakon pohjille kertyneet hilut kuin setelirahan, josta ei saa mitään takaisin. Jokusen tovin varmaan ottaa se kun kuski alkaa räknäämään kertyykö senttipinosta minimimaksu.

    Ja täysin marginaalinen ongelmahan tämä kuljettajarahastus on noin ajansäästöllisesti, kuten edellä linkatussa selvityksestä käy ilmi. Sen sijaan sen poistaminen olisi äärimmäisen huonoa asiakaspalvelua.

  13. #58

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    92

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    kännykkälipulla voi ihan hyvin korvata bussissa myytävän kertalipun. Jos ei tarkoitukseen sopivaa liittymää omista, sellaisen voi helposti hankkia netistä tai mistä tahansa kauppakeskuksesta ja kännykän saa halvimmillaan neljällä kympillä.
    Mitäpä luulet, kuinka moni sellainen ihminen jolla ei ole kännykkää tai tarkoitukseen sopivaa liittymää moisen pelkästään bussilipun maksamista varten hommaisi? Oma veikkaukseni on: alle 1% -ellei sitä saisi ilmaiseksi. Ja taas vähenisivät joukkoliikenteen matkustajamäärät...

  14. #59
    ARTAI avatar
    Liittynyt
    16.12.2006
    Viestejä
    70

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Saahan sitä sanoa, lyhyellä aika välilä tämä ei ainakaan toteudu. Tästä meillä on näyttöä erilaisten mm. HSL ryhmien kokoonpanojen töissä.

    Niin kauan kuin ei ole korvaavaa järjestelmää kuljettajien ja konduktöörien myymien lipputulojen kattamiseksi, niin on turha haaveilla ettei kuljettaja myy lippua.

    Liikennöitsijät ja työntekijöiden edustajat ovat kuitenkin yhtämieltä siitä, että kuljettajarahastuksesta pitäisi luopua.

    Tämä saattaa kuitenkin johtaa ajoaikojen kiristymiseen, kun teknoraatit mittavat tietokoneilla hyödyn lipunmyyntiajasta pois linjan ajoajasta.

  15. #60

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ARTAI Näytä viesti
    Tämä saattaa kuitenkin johtaa ajoaikojen kiristymiseen, kun teknoraatit mittavat tietokoneilla hyödyn lipunmyyntiajasta pois linjan ajoajasta.
    Lipunmyynnin poisto ei ole mitenkään suoraan kytköksissä aikataulujen kireyteen, vaan ajoaikaa lähtökohtaisesti leikataan vain sen verran mitä lipunmyynnistä säästyy, ei enempää. Bussiliikenteessä ei ymmärtääkseni ole koskaan varattu aikatauluun löysää runsaan lipunmyynnin takia, toisin kuin raitioliikenteessä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.09.2010, 14:10
  3. HSL: HSL suunnittelee uusia informaatiopalveluja liityntäpysäköintiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.06.2010, 15:30
  4. Malmö suunnittelee ratikoiden palauttamista
    kirjoittanut Wänskä foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 17:45
  5. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •