Reittiopas puolueellinen

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
YTV:n Reittiopas on hyvä juttu - vaikka Keski-Euroopassa pärjää turistinakin pelkällä linjakartalla. Mutta oman järjen käyttöä ei kannata unohtaa.

Olin eilen matkalla Säterinmetsään joko keskustasta tai kotoota Itä-Helsingistä. Kun reittiopas tarjosi sateisena päivänä 1,3 km kävelyä, päädyin ottamaan auton ajaakseni iltapäivällä ruuhkaisen seudun läpi. Vasta melkein perillä tajusin, että onhan Kehä 1:llä 550:n pysäkki melkein vieressä, vaan eipä tuo mokoma tarjonnut vaivattominta yhden bussin reittiä.

Asia jäi kiusaamaan, ja tänään teinkin pienen tutkimuksen siitä, mitä reittiopas tarjoaa. Ja kas, mukavin reitti löytyi oitis, kun kielsin käyttämästä junaa ja metroa.

Nopeimmaksi Reittiopas tarjoaa kahden vaihdon reittiä, jossa on 1,5 km kävelyä (93+54+540) ja kesto 57 min. Vähiten kävelyä on 0,3 km, 2 vaihtoa ja 69 min (93+522+23). Mielestäni mukavin on yksi vaihto ja 1 km kävely (93+550), mutta sen saamiseksi piti estää metron ja junan käyttö.

Tämä osoittaa mielestäni sitä, ettei ymmärretä, millä perusteella joukkoliikenne toimii. Matkustamisen pitää olla helppoa ja vaivatonta. Siis ei kävelyä, ei etenkään kesken matkan. Vaihtamisessa on vaiva ja riski (kun aikataulut eivät pidä, menettää istuinpaikan), erityisesti meillä, jossa ei tiedetä mikä on järjestetty synkronoitu vaihto. Ja kuitenkin tätä joukkoliikennejärjestelmää rakennetaan vaihtamiseen perustuen.

Karlsruhen liikennelaitoksen mainosvideo pitäisi määrätä työhönpääsyehdoksi. Yksi sieltä poimittu motto:

Ei ole tarkoitus, että matkustajat tulevat joukkoliikenteen luokse, vaan joukkoliikenne menee matkustajan luokse.

Antero
 
Mielestäni on aivan loogista, että reittiopas tarjoaa nopeinta yhteyttä, vaikka sillä olisi enemmän vaihtoja. Jos se tarjoaisi hitaampaa, olisi sen toiminnassa jotakin vikaa.

Jos ei halua kävellä, kannattaa säätää kävelynopeus hitaaksi ja jos sekään ei riitä, asettaa reittityypiksi "lyhyin kävelymatka". Minä itse arvostan ennen kaikkea matkan nopeutta, joten minä taas säädän kävelynopeuden nopeaksi tai juoksuksi ja reittityypin nopeimmaksi. Ja jos ei halua vaihtaa, niin sitten säätää "vähiten vaihtoja".
 
Jäi näköjään eilisestä viestistä painottamatta, että tutkin nimenomaan sitä, mitä eri reittityyppivalinnat antoivat. Ja vähiten vaihtoja -reittityyppi ei antanut vähiten vaihtoa -reittiä. Vaan kun itse tiesin, minkälainen reitti on olemassa, piti keksiä, miten Reittioppaan saa antamaan sen. Kävelynopeuden vaihtamista en kokeillut, en myöskään vaihtoajan vaihtamista.

Kysymyshän on siitä, minkälaisiin argumentteihin reitinvalinta perustuu. Reittityyppivalinnat ovat hyvä asia, mutta eivät näytä takaavan, että saa haluamansa tyyppisen reitin.

Antero
 
Antero, olen itsekin kohdannut reittioppaassa vastaaavantyyppisen ongelman. On todellakin usein helpompaa lukea itse reittikarttaa ja aikataulukirjaa.
 
Takaisin
Ylös