Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
11.1.
Saamani tiedon mukaan aamuruuhkassa 213 / WL 13 (Vo B10M / Wiima K202).
Wanhassa Wiimassa wara parempi! :)
 
mää tykkään niistä :)
Oma mielepiteeni Irisbus Crossway LE:stä on varsin positiivinen. Ennakkoluulo ko. bussia kohtaan oli aika kova, mutta ne osoittautuivat huomattavasti paremmiksi. Ne ovat varsin hyviä ajaa, etujousitus on mukavan pehmeä ja varsinkin talviajo-ominaisuudet ovat suorastaan loistavat; ei puske juurikaan ja pysäkiltäkin pääsee varsin sutjakkaasti liikkeelle. Kunhan siis ovet ovat sulkeutuneet ja ovathan ne ainakin tällä hetkellä hitaat. Parannusta asiaan on kuulemma luvassa.

Ajoin tässä eräänä työpäivänä koko päivän linjaa h67 ja ekana mulla oli muutaman vuoden vanha Scala ja toisena Irisbus. On myönnettävä, että mielestäni tämä Irisbus Crossway LE oli joltain osin tuota Scalaa parempi, vaikka molemmissa on toki nykyisille matalalattiabusseille tyypillisiä ikäviä puolia. Pahin niistä on mielestäni takapenkkien ratkaisut ("piippuhyllyt" ja "terraariot"), jotka johtuvat nykyisistä pystykoneista sekä niiden voimansiirtolinjoista. On varsin valitettavaa, että tällaisia, asiakkaita suorastaan halveksivia ominaisuuksia näyttää tulleen moderniin kaupunkibussikalustoon jäädäkseen. Lisää tuotekehittelyä asiakaslähtöisesti, hyvät bussivalmistajat, kiitos.

Mutta, kyllä minä varsin mielelläni työskentelen näillä uusilla Irisbus Crossway LE:illä; tervetuloa vaan kyytiin :).
 
...nykyisille matalalattiabusseille tyypillisiä ikäviä puolia. Pahin niistä on mielestäni takapenkkien ratkaisut ("piippuhyllyt" ja "terraariot"), jotka johtuvat nykyisistä pystykoneista sekä niiden voimansiirtolinjoista. On varsin valitettavaa, että tällaisia, asiakkaita suorastaan halveksivia ominaisuuksia näyttää tulleen moderniin kaupunkibussikalustoon jäädäkseen. Lisää tuotekehittelyä asiakaslähtöisesti, hyvät bussivalmistajat, kiitos.
Taitavat olla matkustajien kannalta parhaita matalalattiabusseja 90-luvun loput laitteet, varsinkin Volvo B10BLE / Carrus City L. Kaikki askelmat vielä järkevän korkuisia, hyviä matkustaa ja toimivia.

HKL:n hankkimat 96- ja 98-malliset City L -telit pystyttiin rakentamaan käytävän osalta askelmattomiksi ja niin taitaa olla saman ikäluokan tamperelaisissakin teleissä.

Nyt saa sitten uusimman pään teliautoissa kivuta takaosaan kaksi askelmaa, ja jos Scala on kyseessä vielä pari rappusta lisää takapenkille. Kun HelB sai ensimmäiset kyttyrä-Scalat 610-615, otin kerran valokuvan avoimesta takaovesta sisään autoon ja kuvan nimi on "Tämäkö matalalattiabussi?" Kolme rappusta takaovella käytävätasoon ja vielä kaksi takapenkille...

Carrus City L:stä muistui mieleen tämänpäiväinen näky:
linjakilpeä en nähnyt, mutta uskallanpa veikata h67 / Pöl 848 eli alkujaan Saaren Auto 8 oli päässyt takaisin sille linjalle mistä aloittikin uransa. :)
 
Helsinki 12.1.2010

HelB 702 on riisuttu Soneran kokomainoksista ja maalattu uusiksi. Keula poikkeaa nyt muista HelB:n 8700LE:istä niin, että se on kokonaan sininen ilman valkoista aluetta.

PL 814 / h64
 
Helsinki 12.10.2010

HelB 1014 / h54 pitkän vuoron iltaruuhka
 
Viimeksi muokattu:
Vantaa 12.1

453 / helb 40 (lahti 402)
Lentoparkin taukorakennuksen vieressä seisoi helb 9317

---------- Viesti lisätty kello 18:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:49 ----------

Vantaa 12.1

v55 / VT 536
 
Viimeksi muokattu:
Taas oli PL:n Irisbus jäänyt tien varteen, tällä kertaa Hämeentie 8:n tietämille kello neljän paikkeilla.
 
Tietääkö joku jos Veolialla tai Westendin linjalla on ollut samanlaisia ongelmia näiden bussien kanssa?

Täytyy ottaa huomioon että Westendillä ja Veolialla näitä uusia busseja on vain muutama kun taas PL hankki kerralla suuren määrän näitä, joskus uuden automallin kanssa tulee alussa ongelmia mutta eiköhän näistä ajan kanssa päästä eroon. Muistaakseni WL:llä oli aluksi ongelmia myös uusien citeliksien kanssa, jokohan ne on saatu kuntoon?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös