Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/39

Viestiketju: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8031

    oletus Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Tulipa tästä mieleen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Matka-ajan nopeuttaminen on vain yksi syy luopua kertalippujen myynnistä busseissa. Ruotsissa vastaavaan on päädytty kuljettajien vaatimuksesta (ryöstön riski poistuu ja rahastus ottaa kuljettajia muutenkin päähän) ja kuljettajat esittävät vastaavia vaatimuksia pääkaupunkiseudullakin. Kuljettajarahastuksen lopettaminen olisi yksi keino lievittää kuljettajapulaa, joka tulee taas seuraavalla nousukaudella.
    Aiemminkin on foorumilla ollut puhetta siitä, että moni kuljettaja mieluummin luopuisi lipunmyynnistä. Ehkä sillä jopa olisi työoloja kohentava vaikutus. Mutta suuret viihtyvyysongelmat ovat varmasti jossain aivan muualla.

    Mikä siis on syy siihen, että raitiovaununkuljettajakursseille hakijoita on sekä nousukaudella että taantumassa runsaasti (olkoonkin että moni lopettaa hommat melko pian) mutta bussipuolella kuljettajia on ainakin nousukaudella hyvin vaikea houkutella töihin?

    Foorumilla on paljon kuljettajia jäseninä. Kertokaa, mikä mättää.

    Itse kokisin suurimmaksi miinuspuoleksi kilpailuttamisen, joka on tuonut mukanaan toisaalta jatkuvan epävarmuuden työpaikasta ylipäätään ja toisaalta äärimmilleen viedyt säästöt, jotka haetaan tavalla tai toisella kuljettajan selkänahasta. Mutta kun en tarkemmin asiaa tunne, niin toivoisin ihan konkreettisia esimerkkejä.

    Ja mitä liikennöitisjät tai jopa HSL voisi tehdä, että tilanne parantuisi?

    Onko kuljettajapula ja alan heikko houkuttelevuus muuten pk-seudun ilmiö, vai näkyykö samaa myös Turussa ja Treella?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Eikös ennemminkin kuljettajapula ole ollut raitioliikenteen ongelma MYÖS taantuman aikana? Kursseille kyllä saadaan väkeä, mutta väkeä ei saada pysymään HKL-Raitioliikenteen palveluksessa.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7493

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    HelBin henkilöstöjohtaja piti viime syksyn paikallisliikennepäivillä esityksen aiheesta.

  4. #4
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mikä siis on syy siihen, että raitiovaununkuljettajakursseille hakijoita on sekä nousukaudella että taantumassa runsaasti (olkoonkin että moni lopettaa hommat melko pian) mutta bussipuolella kuljettajia on ainakin nousukaudella hyvin vaikea houkutella töihin?
    Raitiovaununkuljettajakurssilaisethan lopettavat yleensä huonojen tai itselle sopimattomien työaikojen tai häiriötä aiheuttavien juoppojen ja narkkarien takia. Kaikille ei myöskään sovi sellainen että jos työpäivä alkaa 14.27 niin se alkaa 14.27 eikä siinä kolmen huitteissa. Tietysti palkkakin voisi olla suurempi, mutta niin kai kaikilla.
    "Juna toisi huumeet."

  5. #5

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Raitiovaununkuljettajakurssilaisethan lopettavat yleensä huonojen tai itselle sopimattomien työaikojen tai häiriötä aiheuttavien juoppojen ja narkkarien takia. Kaikille ei myöskään sovi sellainen että jos työpäivä alkaa 14.27 niin se alkaa 14.27 eikä siinä kolmen huitteissa. Tietysti palkkakin voisi olla suurempi, mutta niin kai kaikilla.
    Liikennemestari Eija Tuomosen mukaan suurin henkilöstöä syövä tekijä eivät ole poistuvat nuoret kuljettajat, vaan pitempään talossa olleet pitkäaikaissairaat.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2228

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Liikennemestarin mukaan suurin henkilöstöä syövä tekijä eivät ole poistuvat nuoret kuljettajat, vaan pitempään talossa olleet pitkäaikaissairaat.
    Lopettaisivat sitten ikäsyrjinnän kaupungilla (ja HKL:ssä) ja ottaisivat töihin (terveitä) 50 täyttäneitä. Ei tarvi sitten kärvistellä kolmikymppisten "pitempään talossa olleiden" työhönkypsymisen alla. Viisikymmentä täyttäneet (50-65) tietävät kokemukseen pohjautuen mihin hommiin ovat pyrkimässä, saadaan siis samalla myös motivoituneita uusia työntekijöitä.

    Aiemmin täällä jossain toisessa topikissa todettiin, että HKL saa työhakemuksia myös 50 täyttäneiltä, mutta ketään ei olla tuohon ylisuureen ikään viitaten koskaan otettu ratikkakuskitöihin. Töitä voisi kuviteltu esimerkkihenkilömme tehdä kuitenkin vaikkapa seuraavat 15 vuotta. Siinä ajassa nämä ikäsyrjintää suosivat HKL:n työhönottajatkin lienevät jo eläkkeellä...

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Raitiovaununkuljettajakurssilaisethan lopettavat yleensä huonojen tai itselle sopimattomien työaikojen tai häiriötä aiheuttavien juoppojen ja narkkarien takia. Kaikille ei myöskään sovi sellainen että jos työpäivä alkaa 14.27 niin se alkaa 14.27 eikä siinä kolmen huitteissa. Tietysti palkkakin voisi olla suurempi, mutta niin kai kaikilla.
    Kovin on surullista, jos ei pysty kestämään minuutintarkkoja töihintuloaikoja. Liikenneala vain on tämmöistä. (Aikahan on tosin illuusio, korkeammissa ulottuvuuksissa se menettää merkityksensä... no tämä oli vähän offtopic).
    Minuutintarkkaa töihintuloa en pidä ongelmana, kun varaa riittävästi aikaa itselleen työmatkaan, jolloin jää aikaa taukotupaan kaikessa rauhassa juoda kahvia, kiroilla ja jutella muiden kanssa huumoria unohtamatta...
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Kovin on surullista, jos ei pysty kestämään minuutintarkkoja töihintuloaikoja.
    Näinhän se on. Ongelmallisempana pidän sitä, että tänään työajat ovat vaikkapa 13.52-22.52, huomenna 11.17-19.53, ylihuomenna 15.10-19.55, sitä seuraavana päivänä 17.40-05.10 ja sitä seuraavana 15.01-01.58 jne. Edellinen oli ote autonkuljettaja-ajoiltani vuodelta 2008 muuan työnantajan parissa. Päivä kuluu, kuten huomattua, tehokkaasti työn parissa ja epäsäännöllisistä työajoista johtuen vapaa-aika kuluukin sitten työstä palautumiseen.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Näinhän se on. Ongelmallisempana pidän sitä, että tänään työajat ovat vaikkapa 13.52-22.52, huomenna 11.17-19.53, ylihuomenna 15.10-19.55, sitä seuraavana päivänä 17.40-05.10 ja sitä seuraavana 15.01-01.58 jne. Edellinen oli ote autonkuljettaja-ajoiltani vuodelta 2008 muuan työnantajan parissa. Päivä kuluu, kuten huomattua, tehokkaasti työn parissa ja epäsäännöllisistä työajoista johtuen vapaa-aika kuluukin sitten työstä palautumiseen.
    Vaikuttaa täysin AKT:n sopimuksen mukaan toimivalta firmalta...
    AKT on ollut kovaääninen yhdistys, mutta eipä ole saanut aikaan säännöllisempiä työaikoja.
    HelBillä sentään työpäivien vaihtelu on vähäisempää.

    ---------- Viesti lisätty kello 12:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:02 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Liikennemestari Eija Tuomosen mukaan suurin henkilöstöä syövä tekijä eivät ole poistuvat nuoret kuljettajat, vaan pitempään talossa olleet pitkäaikaissairaat.
    Olisiko syytä selvittää, mikä aiheuttaa pitkäaikaissairaudet? Onko työilmapiirissä vikaa?
    Olen kuullut valitettavasti, että Raitioliikenteen työnjohtajien taholta on esiintynyt ikävää pilkunviilailua ja suoranaista mulkkuilua. Olisiko siinä syytä?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  10. #10

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Olen kuullut valitettavasti, että Raitioliikenteen työnjohtajien taholta on esiintynyt ikävää pilkunviilailua ja suoranaista mulkkuilua. Olisiko siinä syytä?
    Jos raitioliikenteen työnjohtajien työtapaa voi kutsua "mulkkuiluksi", niin omien viitetietojeni mukaan monella muulla alalla olisi koko henkilöstö saikulla työnjohtajien käytöksen takia. Toisin sanoen, yleisesti ottaen ovat ihan pätevää väkeä.

    HelBillä ovat käytössä tietääkseni samat työvuorojärjestelmät kuin meillä, joten puhun nyt yleisesti ja ympäripyöreästi HKL-RL:n työvuorojärjestelmistä, olettaen että tekstini pätee myös HelBiin.

    Työvuorojärjestelmissä samat työajat toistuvat säännöllisesti, mutta järjestelmästä riippuen yhden - neljän viikon rytmissä. Näiden lisäksi on työvuorojärjestelmän sijaisia joilla tarkat työajat muuttuvat, mutta jollain tarkkuudella on kuitenkin työajat taattu työvuorolistan mukaisiksi, eli aamuvuoro alkaa aamulla ja iltavuoro päättyy illalla, jne.

    Yleissijaisia on vain pieni osa työntekijöistä ja heille tehdään mahdollisuuksien mukaan työvuorot useaksi viikoksi eteenpäin, joskus kuitenkin he saattavat joutua "heiteltäviksi". Usein vapaita ajosarjoja on sen verran että yleissijaisetkin saavat tehdä pitkiä jaksoja työaikaryhmän mukaisia työaikoja.

    Itse teen neljässä viikossa kiertävää P1-järjestelmää, jonka vahvuutena pidän nimenomaan vaihtelevuuden ja vakauden tasapainoa. Huonoina puolina pidän pitkiä raskaita päivävuoroja (työajat tyypillisesti välillä klo 9-21 ja päivän ulottuma yli 9 tuntia) ja sitä että neljässä viikossa on vain yksi vapaa lauantai ja yksi sunnuntaityöpäivä sekä yleisesti sitä että on pakko tehdä 38,15 tuntia työaikaa viikossa että saa tehdä töitä työvuorojärjestelmän mukaan.
    Viimeisin muokkaaja risukasa; 11.01.2010 kello 15:11.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8031

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Kursseille kyllä saadaan väkeä, mutta väkeä ei saada pysymään HKL-Raitioliikenteen palveluksessa.
    Näinhän aloitusviestissäni totesin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HelBin henkilöstöjohtaja piti viime syksyn paikallisliikennepäivillä esityksen aiheesta.
    Täällä olikin monenlaisia asioita, mutta ulkopuolisena on vaikea yksilöidä niiden tärkeysjärjestystä. Esim. päätepysäkin saniteetti- ja sosiaalitilat ymmärrän kyllä ongelmaksi ja työviihtyvyyteen vaikuttavaksi tekijäksi, mutta missä suhteessa tällainen ongelma on esim. kaksiosaiseen työpäivään, johon Mertanen ei ota kantaa lainkaan?

    Itse pitäisin kaksiosaista työpäivää yhtenä suurimmista haittapuolista – ollaan ikään kuin töissä klo 6-18, vaikka palkkaa tuleekin vain ehkä 7 tunnilta. Eikä niitä keskipäivän vapaatunteja voi käyttää täysmittaisesti hyödyksi, kun koko ajan takaraivossa on ajatus siitä, että kohta on palattava töihin.

    Nuo kielitaitovaatimukset ovat muuten jännä juttu. Kuinkahan monella bussinkuljettajalla oikeasti on tuon tason 4 alapuolelle jäävä kielitaito? Vaikka itse matkustan bussilla todella harvoin pk-seudulla, niin kyllä näitä <4-kuljettajia on tullut vastaan vaikka kuinka paljon. Kyky ymmärtää normaalitempoista puhetta kasvokkain on pelkkää toiveajattelua. Eli kun tuosta tasosta nyt jo lipsutaan, niin eipä sen virallinen madaltaminen mitään kuljettajaryntäystä taitaisi tuoda.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Raitiovaununkuljettajakurssilaisethan lopettavat yleensä huonojen tai itselle sopimattomien työaikojen tai häiriötä aiheuttavien juoppojen ja narkkarien takia. Kaikille ei myöskään sovi sellainen että jos työpäivä alkaa 14.27 niin se alkaa 14.27 eikä siinä kolmen huitteissa. Tietysti palkkakin voisi olla suurempi, mutta niin kai kaikilla.
    Näistä syistä mielestäni mikään ei ole erityisesti raitiovaunun kuljettamiseen liittyvä piirre, eli varmaan nuo syyt pätevät myös bussipuolella. Naapurikaupunkien peltolinjoilla ehkä on narkkareita vähemmän, mutta esim. työajat kai ovat siellä huonommat kuin rv-liikenteessä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Liikennemestari Eija Tuomosen mukaan suurin henkilöstöä syövä tekijä eivät ole poistuvat nuoret kuljettajat, vaan pitempään talossa olleet pitkäaikaissairaat.
    Mahtavatko nämä pitkäaikaissairaudet olla työperäisiä? Jos ovat, niin sitten pitäisi tietysti pyrkiä muuttamaan olosuhteita sellaisiksi, että työperäisten sairauksien määrä minimoidaan. Voi tietysti olla vaikeaa ja kallista käytännössä, mutta jossain määrin ilmeisesti näidenkin määrää voidaan ennakoida, jos ongelma kerran on luonteeltaan jatkuva.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Jos raitioliikenteen työnjohtajien työtapaa voi kutsua "mulkkuiluksi", niin omien viitetietojeni mukaan monella muulla alalla olisi koko henkilöstö saikulla työnjohtajien käytöksen takia. Toisin sanoen, yleisesti ottaen ovat ihan pätevää väkeä.
    Ompa korviini kantautunut, että Raitioliikenteellä on kuljettajille jaettu varoituksia ihan pikkujutuista...
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  13. #13
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Kielitaitovatimuksista sen verran, että välillä tulee vastaan kuljettajia, jotka eivät osaa edes myydä asiakkaan haluamia lippuja, kuten vaikkapa seutumatkailijalippua. Ai mikä? Setulipu? Ei mina tietä? Olen myös kuullut kuljettajista, jotka eivät ole osanneet täyttää vahinkoilmoitusta. Miten he sitten voivat edes olla vastuullisessa työssä?
    Näin se nyt vaan menee

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kielitaitovatimuksista sen verran, että välillä tulee vastaan kuljettajia, jotka eivät osaa edes myydä asiakkaan haluamia lippuja, kuten vaikkapa seutumatkailijalippua. Ai mikä? Setulipu? Ei mina tietä? Olen myös kuullut kuljettajista, jotka eivät ole osanneet täyttää vahinkoilmoitusta. Miten he sitten voivat edes olla vastuullisessa työssä?
    Kyllä näitä on paljon.
    Olen monta kertaa saanut neuvoa juuri vahinkoilmoituksen teossa sekä myös vikailmoituksen kanssa. Muistan kun joku virolainen kertoi auton viaksi "mootori tippa"; siis moottori meinaa pudota vai vuotaa nestettä?
    Mutta kielitaito ja PAIKALLISTUNTEMUS on tosissaan tarpeen, jos vaikka autossa jollekin tulee sairaskohtaus ja lanssi pitäisi tilata hätiin. Eikä voi luottaa siihen, että kyydissä on joku matkustaja, joka tietää missä mennään.

    Paikallistuntemus olisi toki hyväksi jokaiselle. Ainakin sen verran, että tuntee asuinympäristönsä ja normaalien kulkureittiensä kadut nimineen. Kun koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua. Vaikkapa öisellä kadulla joku saa sairaskohtauksen eikä ketään muita näy kuin sinä itse. Tarkan sijainnin tietäminen ja kertominen pelastuslaitokselle saa avun nopeammin paikalle.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Miten he sitten voivat edes olla vastuullisessa työssä?
    Milläs ihmeellä vaadit liikaa kuljettajilta? Toinen vaihtoehto on, että ei ole tarpeeksi kuljettajia ajamaan kaikkia vuoroja. Liikenteen tilaaja sekä liikennöitsijät toki haluavat vain parasta kuljettaja-ainesta, mutta totuus vain on, että ala vaan on sellainen, ettei kaikki, edes alalle haluavat, pysty siihen. Muista nyt tilannetta vasta puolitoista vuotta sitten, sama voi toistua heti seuraavan nousukauden aikana.

    Mulle tämä on osittain ihan kutsumusammatti ja pidän alaani jatkuvasti mielenkiintoisena sekä haastavana, mutta en voi vaatia sellaista muilta kolleegoiltani.

    Nyt olisi mielestäni tärkeää saada alan parhammisto pysymään alalla ja siten heidän työpaikkansa olisi luotava sellaiseksi, että se on tarpeeksi kilpailukykyinen muiden alojen kanssa. Rahallinen korvaus eli palkka sekä työajat ovat ne tärkeimmät asiat, vaikka on aivan selvää, että bussinkuljettajan työ (kuten muutkin joukkoliikennekuljettajat) säilyy aina vuorotyönä, jossa saattaa olla hankalia työvuoroja ajoittain. Kilpailukykyinen joukkoliikenne kuitenkin toimii 24/7 ja vaikka automaattimetroa tai muita raskaan raideliikenteen ratkaisuja parhaillaan rakennetaankin, niin kuljettajien työ ei lopu ikinä.

    Minä kuitenkin miellän itseni joukkoliikenneammattilaiseksi, joka on kalliin tuotantolaitoksensa tuotatopäällikkö sekä liikenteentilaajaa ja liikennöitsijää edustava myyntiedustaja. Tuotteenamme on toki asiakaslähtöinen ja laadukas joukkoliikenne.
    Joukkoliikenneharrastaja

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •