No ei kai sentäs, niinhän esim. Wiima K200-sarjassa (ainakin perusasennuksena) oli kaikissa eikä niitä ainakaan yleisesti hinttiscanioiksi kutsuttu.
Oiskohan joku muu homma siinä takana.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 09:45. Syy: Jaettu viesti kahtia
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Niin, itse olen Veolialla ajanut Scalaa, jossa ovia ohjattiin vasemmalla sivupaneelissa olevista namiskoista Carruksen tuotteiden tapaan, olisiko ollut #189 tai #190?
Itse olen ymmärtänyt, että oikealla kädellä ohjattavia "oviviiksiä" löytyy nykyisen Helsingin Bussiliikenne Oy:n autoista myös noita hintti-Scanioita vanhemmista (ts. vuosimalli 1995) laitteista, mutta näissä MaxCi-autoissa ilmeisesti viiksiä ei ollut? Eli totutusta poikkeava järjestely ilmeisesti aiheutti tämän nimityksen? Korjatkoon se, jolla on parempaa tietoa.
Oikealla kädellä käytettävä oviviiksi tuli HKL:n autoihin alkaen vuodesta 1989. Hintti-Scanioissa on ruotsalaisen standardin mukainen ovien käyttö, eli etuovet vasemmalla olevalla kahvalla ja takaoville sen vieressä automaattiavaus- ja pakkosulkunappulat sekä manuaaliavaus-sulku -keinukytkin.
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Auttaako kuva asiaa? Kahva on asennossa 2, kummatkin etuovet auki. Vihreä keinukytkin asennossa Man, keski- ja takaovet auki.
Linjalla käyttö on huomattavan helppoa. Sen kuin avaat joka pysäkillä etuoven, niin takaovista ei tarvitse huolehtia ollenkaan, vaan automatiikka hoitaa ne. Jos syystä tai toisesta ei etuovia halua avata, niin takaovet saa auki painamalla korkeakauluksista Autom.avaus-nappia, ja silloinkin sulkeutuminen on automaattista.
Oviautomatiikan käyttämisestä ja käyttäytymisestä voisi pitää pitkänkin luennon, mutta se ei ehkä kuulu tähän ketjuun, vaan perehdyttämiskoulutuksiin.![]()
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 09:35. Syy: Siirretty toiseen ketjuun
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
Hinttiscania nimenä juontaa kylläkin siitä yksinkertaisesta syystä, että autot olivat Ruotsissa valmistettuja koreineen kaikkineen. Olikohan niitä 25 kappaletta joita käytiin työnjohtaja- ja kuljettajaporukalla erikseen hakemassa. Muistini mukaan työnjohtajien hakureissu oli päivissä pitempi kuin kuljettajien.
no yhtä kuljettajaakin onnisti paluumatkalla, kun hänen ajokki levisi ja se jouduttiin jättämään Ruotsiin, niin ei mennyt Jarmolla hukkaan laivalla paluumatkakaan.
Asiasta vielä toiseen
Alunperin autoissa oli äärettömän monimutkainen kilpilaitteistonkäyttö ja moni kuljettaja unohti kerran oppimansa joutuen pyytämään apua kilpinumeroiden oikein laittamiseen.
Sen lisäksi joissakin autoissa oli viikselläkin ohjattava vaihteistohidastin - en vaan sitä muista oliko niitä enemmän vai vähemmän koko määrästä.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 09:36. Syy: Siirretty toiseen ketjuun
Koska allekirjoittanut oli kuljettajana mukana näiden bussien hakureissullaan, niin pientä täsmennystä tähän:
MaxCi-Scanioita tuli HKL-Bussiliikenteelle 21 kpl eli autot 9502-9522.
Työjohtajilla hakureissu kesti tosiaankin päivän pidempään eli olivat yhden yön hotellissa Ruotsissa.
Me kuljettajat lensimme Scan-Auton silloisen johdon kanssa Helsingistä Tukholmaan aikaisin aamulla ja Arlandassa meitä odotti pikkubussi, jolla matkustimme suoraan Katrieholmiin, Scanian silloisille Ruotsin bussitehtaille. Siellä meille tarjottiin tehdaskierros, jonka jälkeen lounas ko. tehtaan työpaikkaruokalassa (olikin erinomaista ruokaa). Tämän jälkeen valitsimme kukin viisi kuljettajaa oman automme, jotka olivat viimeiset viisi tehtaalla olevaa yksilöä eli autot 9518-9522.
Allekirjoittanut valitsi ensin auton 9522, mutta kun lähdimme ajamaan kohti Tukholman Värtanin satamaa, kyseisessä yksilössä ilmeni heti alkumatkasta hidastinvika. Tämä vika ilmeni siten, että kun oli painanut kaasua ja alkanut jarruttaa, niin moottori ei ottanut uudelleen kaasua, ennenkuin oli kokonaan pysähtynyt ja käyttänyt vaihdetta vapaalla ja taas "D" päälle sen jälkeen. Tämän vian vuoksi jäin heti letkasta jälkeeni ja muut huomasivat pian, että ongelmia oli. Olimme vielä Katrieholmin alueella ja paikalle hälytetty Scanian tehtaan asentaja ei saanut vikaa heti korjatuksi ja koska matkaa Tukholmaan vielä kuitenkin oli ja laivan lähtöaika lähestyi, päätimme jättää kyseisen yksilön vielä tehtaalle. Se tuli sitten omana ryhmähään seuraavina lähipäivinä. Me viisi kuljettajaa jatkoimme kuitenkin neljällä muulla autolla Tukholmaan ja edelleen Värtanin satamassa odottavaan Silja Linen autolauttaan. Minun työurakkanani oli tuolloin auto 9518. Seuraavana aamuna ajoimme sitten automme vielä Scan-Autolle Konalaan.
MaxCien hakuun osallistui koko HKL-Bussiliikenteen silloinen henkilöstö, kukin omana ryhmänään: ensin tämän silloisen kaupungin liikelaitoksen johto, sitten tekninen henkilöstö, sen jälkeen liikennetyönjohto ja viimeiseksi me kuljettajat.
HKL-Bussiliikenteen OmniCityjen kanssa käytettiin käsittääkseni vastaavaa hakutapaa, mutta koska niitä oli vähemmän, niin luonnollisesti tarvittiin vähemmän kuljettajia.
---------- Viesti lisätty kello 11:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:19 ----------
Ei sekavaa, kun siihen on ensin tottunut. Tämän ruotsalainen ovien "käyttöliittymästandardi" on mielestäni varsin hyvä.
Viimeisin muokkaaja vristo; 15.01.2010 kello 10:37. Syy: kirjoitusvirheen korjaus
Joukkoliikenneharrastaja
On kyllä sanottava, että on todellasta harmi kun näinki hienot autot menivät poistoon. Auto 15 vuotiaana parempi kuin uuttuutaan kiiltävä Manin romu. Niin penkit, moottoriäänet kun yleinen ilme on paljon parempi.![]()
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Olisin kyllä huomattavan kiinnostunut jos jaksat jotain tarinaa heittää? Muidenkin autojen oviautomatiikat kiinnostavat. (Mese? Säffle? MAN?)
Väitän varmaan kymmenettä kertaa vastaan...MAN on ainoa jonka haluaisin H43:lle mm. siksi että sen tyhjäkäynti ei kuulu sisälle (kyllä, jotkut urpot kököttää päättärillä jopa 10min tyhjäkäynnillä), sen tyhjäkäynti ei riko kaapissa kuivuvia astioita (toisin kuin 9901-9911), MAN ei herätä talla pohjassakaan lähtöä tehdessään keskellä yötä ja...
Viimeisin muokkaaja Koala; 15.01.2010 kello 16:00.