Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/38

Viestiketju: Hintti-Scania

  1. #1
    Ljungars avatar
    Liittynyt
    14.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    9

    oletus Hintti-Scania

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    olisi ehkä sittenkin kannattanut pitää ruhassa ainakin osa hintti-scanioista vara-autoina vielä talven ajan.
    Mistä tulee nimi hintti-scania?
    Tätä kysyy nimimerkki Epätietoinen
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 10:33. Syy: Jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ljungars Näytä viesti
    Mistä tulee nimi hintti-scania?
    Tätä kysyy nimimerkki Epätietoinen
    Hintti-Scania tarkoittaa Scania MaxCi:a.

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Hintti-Scania tarkoittaa Scania MaxCi:a.
    Tämän minäkin tiedän mutta mistä tämä nimitys on tullut?

  4. #4

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Tämän minäkin tiedän mutta mistä tämä nimitys on tullut?
    Sen takia että ovien ohjaus on sijoitettu kuljettajan vasemmalle puolelle.

  5. #5

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    No ei kai sentäs, niinhän esim. Wiima K200-sarjassa (ainakin perusasennuksena) oli kaikissa eikä niitä ainakaan yleisesti hinttiscanioiksi kutsuttu.

    Oiskohan joku muu homma siinä takana.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 10:45. Syy: Jaettu viesti kahtia

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Tämän minäkin tiedän mutta mistä tämä nimitys on tullut?
    Tietenkin Ruotsissa valmistettu kori...
    Ja onhan ne ohjaamon nappulajärjestelyt täysin erilaiset, kuin oli muissa HKL:n autoissa tapana. Asia, mikä monia HKL-jermuja ärsytti.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Tietenkin Ruotsissa valmistettu kori...
    Ja onhan ne ohjaamon nappulajärjestelyt täysin erilaiset, kuin oli muissa HKL:n autoissa tapana. Asia, mikä monia HKL-jermuja ärsytti.
    Niin, itse olen Veolialla ajanut Scalaa, jossa ovia ohjattiin vasemmalla sivupaneelissa olevista namiskoista Carruksen tuotteiden tapaan, olisiko ollut #189 tai #190?

    Itse olen ymmärtänyt, että oikealla kädellä ohjattavia "oviviiksiä" löytyy nykyisen Helsingin Bussiliikenne Oy:n autoista myös noita hintti-Scanioita vanhemmista (ts. vuosimalli 1995) laitteista, mutta näissä MaxCi-autoissa ilmeisesti viiksiä ei ollut? Eli totutusta poikkeava järjestely ilmeisesti aiheutti tämän nimityksen? Korjatkoon se, jolla on parempaa tietoa.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Itse olen ymmärtänyt, että oikealla kädellä ohjattavia "oviviiksiä" löytyy nykyisen Helsingin Bussiliikenne Oy:n autoista myös noita hintti-Scanioita vanhemmista (ts. vuosimalli 1995) laitteista, mutta näissä MaxCi-autoissa ilmeisesti viiksiä ei ollut? Eli totutusta poikkeava järjestely ilmeisesti aiheutti tämän nimityksen? Korjatkoon se, jolla on parempaa tietoa.
    Oikealla kädellä käytettävä oviviiksi tuli HKL:n autoihin alkaen vuodesta 1989. Hintti-Scanioissa on ruotsalaisen standardin mukainen ovien käyttö, eli etuovet vasemmalla olevalla kahvalla ja takaoville sen vieressä automaattiavaus- ja pakkosulkunappulat sekä manuaaliavaus-sulku -keinukytkin.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Hintti-Scanioissa on ruotsalaisen standardin mukainen ovien käyttö, eli etuovet vasemmalla olevalla kahvalla ja takaoville sen vieressä automaattiavaus- ja pakkosulkunappulat sekä manuaaliavaus-sulku -keinukytkin.
    Kuulostaa kevyesti sekavalta?

  10. #10
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Kuulostaa kevyesti sekavalta?
    Auttaako kuva asiaa? Kahva on asennossa 2, kummatkin etuovet auki. Vihreä keinukytkin asennossa Man, keski- ja takaovet auki.

    Linjalla käyttö on huomattavan helppoa. Sen kuin avaat joka pysäkillä etuoven, niin takaovista ei tarvitse huolehtia ollenkaan, vaan automatiikka hoitaa ne. Jos syystä tai toisesta ei etuovia halua avata, niin takaovet saa auki painamalla korkeakauluksista Autom.avaus-nappia, ja silloinkin sulkeutuminen on automaattista.

    Oviautomatiikan käyttämisestä ja käyttäytymisestä voisi pitää pitkänkin luennon, mutta se ei ehkä kuulu tähän ketjuun, vaan perehdyttämiskoulutuksiin.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 10:35. Syy: Siirretty toiseen ketjuun
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  11. #11
    ARTAI avatar
    Liittynyt
    16.12.2006
    Viestejä
    70

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Hinttiscania nimenä juontaa kylläkin siitä yksinkertaisesta syystä, että autot olivat Ruotsissa valmistettuja koreineen kaikkineen. Olikohan niitä 25 kappaletta joita käytiin työnjohtaja- ja kuljettajaporukalla erikseen hakemassa. Muistini mukaan työnjohtajien hakureissu oli päivissä pitempi kuin kuljettajien.
    no yhtä kuljettajaakin onnisti paluumatkalla, kun hänen ajokki levisi ja se jouduttiin jättämään Ruotsiin, niin ei mennyt Jarmolla hukkaan laivalla paluumatkakaan.

    Asiasta vielä toiseen

    Alunperin autoissa oli äärettömän monimutkainen kilpilaitteistonkäyttö ja moni kuljettaja unohti kerran oppimansa joutuen pyytämään apua kilpinumeroiden oikein laittamiseen.

    Sen lisäksi joissakin autoissa oli viikselläkin ohjattava vaihteistohidastin - en vaan sitä muista oliko niitä enemmän vai vähemmän koko määrästä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2010 kello 10:36. Syy: Siirretty toiseen ketjuun

  12. #12
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ARTAI Näytä viesti
    Hinttiscania nimenä juontaa kylläkin siitä yksinkertaisesta syystä, että autot olivat Ruotsissa valmistettuja koreineen kaikkineen. Olikohan niitä 25 kappaletta joita käytiin työnjohtaja- ja kuljettajaporukalla erikseen hakemassa. Muistini mukaan työnjohtajien hakureissu oli päivissä pitempi kuin kuljettajien.
    no yhtä kuljettajaakin onnisti paluumatkalla, kun hänen ajokki levisi ja se jouduttiin jättämään Ruotsiin, niin ei mennyt Jarmolla hukkaan laivalla paluumatkakaan.
    Koska allekirjoittanut oli kuljettajana mukana näiden bussien hakureissullaan, niin pientä täsmennystä tähän:

    MaxCi-Scanioita tuli HKL-Bussiliikenteelle 21 kpl eli autot 9502-9522.

    Työjohtajilla hakureissu kesti tosiaankin päivän pidempään eli olivat yhden yön hotellissa Ruotsissa.

    Me kuljettajat lensimme Scan-Auton silloisen johdon kanssa Helsingistä Tukholmaan aikaisin aamulla ja Arlandassa meitä odotti pikkubussi, jolla matkustimme suoraan Katrieholmiin, Scanian silloisille Ruotsin bussitehtaille. Siellä meille tarjottiin tehdaskierros, jonka jälkeen lounas ko. tehtaan työpaikkaruokalassa (olikin erinomaista ruokaa). Tämän jälkeen valitsimme kukin viisi kuljettajaa oman automme, jotka olivat viimeiset viisi tehtaalla olevaa yksilöä eli autot 9518-9522.

    Allekirjoittanut valitsi ensin auton 9522, mutta kun lähdimme ajamaan kohti Tukholman Värtanin satamaa, kyseisessä yksilössä ilmeni heti alkumatkasta hidastinvika. Tämä vika ilmeni siten, että kun oli painanut kaasua ja alkanut jarruttaa, niin moottori ei ottanut uudelleen kaasua, ennenkuin oli kokonaan pysähtynyt ja käyttänyt vaihdetta vapaalla ja taas "D" päälle sen jälkeen. Tämän vian vuoksi jäin heti letkasta jälkeeni ja muut huomasivat pian, että ongelmia oli. Olimme vielä Katrieholmin alueella ja paikalle hälytetty Scanian tehtaan asentaja ei saanut vikaa heti korjatuksi ja koska matkaa Tukholmaan vielä kuitenkin oli ja laivan lähtöaika lähestyi, päätimme jättää kyseisen yksilön vielä tehtaalle. Se tuli sitten omana ryhmähään seuraavina lähipäivinä. Me viisi kuljettajaa jatkoimme kuitenkin neljällä muulla autolla Tukholmaan ja edelleen Värtanin satamassa odottavaan Silja Linen autolauttaan. Minun työurakkanani oli tuolloin auto 9518. Seuraavana aamuna ajoimme sitten automme vielä Scan-Autolle Konalaan.

    MaxCien hakuun osallistui koko HKL-Bussiliikenteen silloinen henkilöstö, kukin omana ryhmänään: ensin tämän silloisen kaupungin liikelaitoksen johto, sitten tekninen henkilöstö, sen jälkeen liikennetyönjohto ja viimeiseksi me kuljettajat.

    HKL-Bussiliikenteen OmniCityjen kanssa käytettiin käsittääkseni vastaavaa hakutapaa, mutta koska niitä oli vähemmän, niin luonnollisesti tarvittiin vähemmän kuljettajia.

    ---------- Viesti lisätty kello 11:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:19 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Kuulostaa kevyesti sekavalta?
    Ei sekavaa, kun siihen on ensin tottunut. Tämän ruotsalainen ovien "käyttöliittymästandardi" on mielestäni varsin hyvä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 15.01.2010 kello 11:37. Syy: kirjoitusvirheen korjaus
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #13
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Hintti-Scania

    On kyllä sanottava, että on todellasta harmi kun näinki hienot autot menivät poistoon. Auto 15 vuotiaana parempi kuin uuttuutaan kiiltävä Manin romu. Niin penkit, moottoriäänet kun yleinen ilme on paljon parempi.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Oviautomatiikan käyttämisestä ja käyttäytymisestä voisi pitää pitkänkin luennon, mutta se ei ehkä kuulu tähän ketjuun, vaan perehdyttämiskoulutuksiin.
    Olisin kyllä huomattavan kiinnostunut jos jaksat jotain tarinaa heittää? Muidenkin autojen oviautomatiikat kiinnostavat. (Mese? Säffle? MAN?)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Manin romu...moottoriäänet
    Väitän varmaan kymmenettä kertaa vastaan... MAN on ainoa jonka haluaisin H43:lle mm. siksi että sen tyhjäkäynti ei kuulu sisälle (kyllä, jotkut urpot kököttää päättärillä jopa 10min tyhjäkäynnillä), sen tyhjäkäynti ei riko kaapissa kuivuvia astioita (toisin kuin 9901-9911), MAN ei herätä talla pohjassakaan lähtöä tehdessään keskellä yötä ja...
    Viimeisin muokkaaja Koala; 15.01.2010 kello 17:00.

  15. #15
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Olisin kyllä huomattavan kiinnostunut jos jaksat jotain tarinaa heittää? Muidenkin autojen oviautomatiikat kiinnostavat. (Mese? Säffle? MAN?)



    Väitän varmaan kymmenettä kertaa vastaan... MAN on ainoa jonka haluaisin H43:lle mm. siksi että sen tyhjäkäynti ei kuulu sisälle (kyllä, jotkut urpot kököttää päättärillä jopa 10min tyhjäkäynnillä), sen tyhjäkäynti ei riko kaapissa kuivuvia astioita (toisin kuin 9901-9911), MAN ei herätä talla pohjassakaan lähtöä tehdessään keskellä yötä ja...
    Käyppä ajaa sillä Mannella niin haluat sitä viimesenä yhtään mihinkään

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Scania OmniExpress
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 24.04.2014, 17:28
  2. Scania Irizar i4
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 07.07.2007, 17:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •