HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
HSL-alueen liikennemuutoksista alustavasti 07.06.2010-06.06.2011 muutoksista alustavasti
Helsinki:
Linjoille 14 Kaivopuisto-Pajamäki ja 59 Herttoniemi-Pasila-Pajamäki lisätään vuoroja.
Östesundomin linjojen palvelutasoa parannetaan.
Joidenkin JOUKO-kaupunginosalinjoilla tapahtuu reitin muutoksia

Espoo:
Suurpellon liikenteen on tarkoitus alkaa vuoden 2011 alussa
- Linjan 120 Helsinki-Orion reiitiä jatketaan Suurpellon alueelle
- Linjan 105B reitti muuttuu Helsinki-Tapiola-Mankkaa (Korvaa linjan 120 reitin muutoksen)
Vermonsolmun käyttöön otto muuttaa linjojen 205, 206 ja 212 reittejä vuoden 2010 lopulla.

Vantaa:
Linjat 69 ja 83 yhdistetään linjaksi Tikkurila-Sotunki-Hakkila, linja kulkee Tikkurilassa uuden Valkoisenlähteentien tunnelin kautta, lisäksi linja tarjoaa Sotungista Hevoshaantieltä yhteyden Hakunilaan.
Osa linjan 62 Tikkurila-Mellunmäki vuoroista siirretään uudelle linjalle 562 Tikkurila-Mellunmäki-Vuosaaren satama. Linjat 62 ja 562 käyttävät Tikkurilassa uutta Valkoisenlähteentien tunnelia.
Linjalla 615 tulee muutoksia
- Uusi V-vuoro kehä III pitkin
- Linja 615N muuttuu linjaksi 620N
Linjalle 633N Perustetaan N-reitti 633N Helsinki–Ilola–Koivukylä–Korso–Kerava pe–la aamuyönliikenteeseen korvaaman linjaa 600N Helsingistä Ilolaan. Linja 633N korvaa myös linjan 623 varhaisaamun lähtöjä, joilla hoidetaan yhteyksiä Peijaksen sairaalaan.

Kerava:
Linjan 5 vuorotarjontaa lisätään arki aamuun korvaamaan linjan 633A: reitin muutos
Linjan 633A päätepysäkki siirretään Sorsakorvesta Virrenkulmaan (Asuinalue entisen Kytömaan seisakkeen kohdalla, radan länsipuolella). Tällä hetkellä Virrenkulmaan kulkee vain linja 8 Ma-Pe, Viikonloppuisin muutama vankilanvuoro kulkee Yli-Keravantietä.
 
Vs: HSL alueen aikataulut,reitit ja muutokset 07.06.2010-06.06.2011

Vantaa:
Linjat 69 ja 83 kulkevat Tikkurilassa uuden Valkoisenlähteentien tunnelin kautta.
Linjat 62 ja 562 käyttävät Tikkurilassa uutta Valkoisenlähteentien tunnelia.

Onkos toi "tunneli" jotain virallista liturgiaa? Mistä lähtien alikulkusilloista on tullut nimeltään tunneleita? Voiko nyt ryhtyä kutsumaan kaikkia HSL:n sillanalituksia tunneleiksi?

Vanhassa Haagan kauppalassa on vuonna 1925 nimetty ihan oikea Tunnelitiekin, ja se menee edelleen rantaradan ali. Että joskus ennen on asioita ajateltu noinkin.

Valkoisenlähteentien eteläpuolella on Tikkurilantien tunneli ja pohjoispuolella Hiekkaharjussa Urheilutien tunneli, että onhan noita tunneleita nyt sitten aika tiheästi seudulla. En asiaa ennen hoksinutkaan...
 
Vs: HSL alueen aikataulut,reitit ja muutokset 07.06.2010-06.06.2011

Onkos toi "tunneli" jotain virallista liturgiaa? Mistä lähtien alikulkusilloista on tullut nimeltään tunneleita? Voiko nyt ryhtyä kutsumaan kaikkia HSL:n sillanalituksia tunneleiksi?

Kahdeksikon ratikkakin on oikeasti metro, koska se menee Helsinginkadun tunnelissa rautatien ali ja vieläpä uudestaan Mechelininkadulla Porkkalankadun ali.

Off-topic: Yllättävän vähän noita sillanalituksia ratikoilla on. Kolmas, joka mieleeni tulee on Nordenskiöldinkadun [kyllä, näin se kirjoitetaan] radanalitus. Lisäksi Mäkelänkadulla on kevyen liikenteen silta uintikeskuksen kohdalla. Siinä ne taitavatkin olla. Tulevaisuudessa mennään ehkä Esterinportin talon ali ja Hämeentien sekä Itäväylän ja metron ali Hermanniin.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset kesä 2010 - kesä 2011

Itä-Pasilassa taitaa raitioteillä olla oikeasti useitakin kevyen liikenteen käytävien alituksia. Yksi niistä on seiskoilla esimerkiksi Radanrakentajantiellä. Sitä alitetaan tässä. Ratamestarinkadulla vastaavia eritasoja on useita. Muistaakseni Länsi-Pasilassa toinen seiska menee jo nyt erään rakennuksen osan alitse, vaikkakaan ei Esterinportissa. Helsingissä tosiaan taitaa olla metron lisäksi U Stadtbahn... ;)
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset kesä 2010 - kesä 2011

Hietalahdessa linja 6 alitti aiemmin Lönnrotinkadun sillan, mutta siltaa ei enää ole.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset kesä 2010 - kesä 2011

Ennenkuin 59:lle lisätään liikennettä, kannattaisi miettiä Kivihaan (ruskeasuon varikko)pysäkki (suunnassa Itäkeskus-Pajamäki) uudelleen.

23, 57, 59 jonottavat ruuhka-aikaan pysäkille useita minuutteja. Samoin sieltä pois.
Vieressä tyhjä kaista. Seuraava pysäkki on muutaman kymmenen metrin päässä hämeenlinnanväylän toisella puolella. Matkustajia muutama hassu, joista osa hämeenlinnanväylän vaihtomatkustajia, joita seuraava pysäkki palvelisi yhtä hyvin.
Koko hakamäentien kallis uudistus on tältä osin susi.
Toiseen suuntaan homma pelittää.

PS. tuo hämeenlinnanväylän toisella puolella oleva pysäkki on taas puolestaan varmaan pääkaupunkiseudun ahtain ?
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset kesä 2010 - kesä 2011

Ennenkuin 59:lle lisätään liikennettä, kannattaisi miettiä Kivihaan (ruskeasuon varikko)pysäkki (suunnassa Itäkeskus-Pajamäki) uudelleen.

23, 57, 59 jonottavat ruuhka-aikaan pysäkille useita minuutteja. Samoin sieltä pois.
Vieressä tyhjä kaista. Seuraava pysäkki on muutaman kymmenen metrin päässä hämeenlinnanväylän toisella puolella. Matkustajia muutama hassu, joista osa hämeenlinnanväylän vaihtomatkustajia, joita seuraava pysäkki palvelisi yhtä hyvin.

Kivihaassa asuu paljon vanhuksia jotka joutuvat käymään muualla kaupassa et jos se pysäkki poistettais niin vaikeuttaa monen ihmisen kulkua kauppakassien kanssa itseni mukaan lukien vaikka toistaseks jaksaisin kantaa kauempaakin. Vanhassa paikassa pysäkki oli paremmassa paikassa, ennen Kivihaantien risteystä.
 
Hei toinenkin "Mummohaan" asukki :) En tiedä itse oman työaikani takia miltä neljän ruuhka näyttää Kivihaan pysäkillä länteen mennessä, mutta höhlässä paikassa se joka tapauksessa on, edellinen paikka oli paljon parempi. Hämeenlinnanväylän pysäkkien sijoittelu on sikälikin harmillinen, että täältä Kivihaasta mennäkseen keskustaanpäin menevien autojen pysäkille saa tehdä melkoisen lenkin kun jalkakäytävät kiemurtelevat maastoon asetetusti kauniisti ties mistä, parit portaat auttaisivat asiaa kummasti. Vihdintien alkuun laitettu vilkas vaihtopysäkki on tosiaan hyvin ahdas tien uudistuksen jälkeen, mutta voisiko se ennakoida aikaa jolloin kaikki seutubussit eivät enää huristelekaan keskustaan asti?
 
Linjalla 615 tulee muutoksia
- Uusi V-vuoro kehä III pitkin
- Linja 615N muuttuu linjaksi 620N

Ikävää kun "brändilinjaa" 615 Lentoasemalle koko ajan veivataan edestakaisin. Ensin nopeutettiin Hgin sisäiset matkat estämällä, sitten hidastettiin pistämällä T-vuorot kiertämään Kartanonkosken kautta (noin +10 min!), nyt palautettiin (poikkeuksellisesti kesken aikataulukauden) Kehä III:n kautta menevät vuorot (V-tunnuksin).

Ja seuraava muutos jo nurkan takana: tarkoituksena on muuttaa 615N-vuorot 620N:ksi jotta voivat ottaa myös Hgin sisäisiä matkustajia. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta joukkoliikenteeltä voisi odottaa jonkinasteista pysyvyyttä, varsinkin kun kyseessä on keskusta-lentoasema -linja.

Oma ehdotukseni olisi että linja jaetaan kerralla kahdeksi: 615 (Ilmakehää) ja 615T(K) (Kehä III:sta) ajaisivat nykyiseen "pikavuoro"tyyliin; 620 sitten Kartanonkosken ja 620N Flamingon kautta. Vain 615 brändättäisiin. 620 ottaisi myös Hgin sisäisiä matkustajia.

Huono puoli tässä on että yömatkustajien ja heitä neuvovien pitäisi ymmärtää että lentokentälle pääsee myös 620:lla, mutta tämähän tulee tilanne olemaan HSL:n suunnitelman mukaan joka tapauksessa.
 
Milläs tavalla noiden linjojen palvelutasoa parannetaan?

Linjalle 93/93K tulee syksyllä 2010 kolmas bussi, joka on ajossa ruuhka-aikoina. Tämän ansiosta vuoroväli tihenee noin 20 minuuttiin. Kaikki linjan 93 vuorot ajetaan kesästä 2010 lähtien isoilla busseilla. Linja 91/91K liikennöi jatkossa myös kesällä. Kesäliikenne hoidetaan yhdellä pikkubussilla ja liikennöintiaika on arkisin noin klo 6 - 9 ja 15 - 18.
 

Tainnut vähän tulla kiire ja copy-pastea YTV:n vastaavista käytettyä harkitsemattomasti, kun otsikko 5.3.2 Espoon sisäiset linjat puuttuu kokonaan.

Mutta onko tuo nyt oikeasti niin, että Helsinkiin on bussiliikenteeseen suunniteltu muutoksia peräti neljälle bussilinjalle? Kaikki muutko ovat sitten oikein erinomaisesti mitoitettuja? Minusta HKL on tehnyt muutoksia bussitarjontaan kesken vuottakin useampaan kuin neljään bussilinjaan. Vai onko sitten linja se, ettei Helsingin sisäisten linjojen tarjontaa tarvitse suunnitella? Sisäistä hännänvetoa vanhojen HKL:läisten kanssa, jotka eivät halua osallistua "YTV"-raportin tekoon? Toivottavasti ei sentään.
 
Mutta onko tuo nyt oikeasti niin, että Helsinkiin on bussiliikenteeseen suunniteltu muutoksia peräti neljälle bussilinjalle? Kaikki muutko ovat sitten oikein erinomaisesti mitoitettuja? Minusta HKL on tehnyt muutoksia bussitarjontaan kesken vuottakin useampaan kuin neljään bussilinjaan. Vai onko sitten linja se, ettei Helsingin sisäisten linjojen tarjontaa tarvitse suunnitella? Sisäistä hännänvetoa vanhojen HKL:läisten kanssa, jotka eivät halua osallistua "YTV"-raportin tekoon? Toivottavasti ei sentään.
Linja h56 on vielä toistaiseksi liian nuori ollakseen tässä suunnitelmassa mukana, mutta mutu-pohjalta arvelen, että sen aikataulua tullaan ennen 2011 kesää rukkaamaan. Ehkä on ajateltu, että muitakin Helsingin linjoja voidaan siinä yhteydessä tarkistaa.

Kunnalliset asiantuntijaorganisaatiot tuntien esittämäsi toinen vaihtoehto on kyllä aivan yhtä uskottava.
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

HSL:n sivuille ilmestyneiden kesäaikataulujen mukaan kesällä liikennöi myös linja 16X, Herttoniemi (M) - Kulosaari (M), 8 minuutin välein ruuhkassa ja muuten 10-15 minuutin vuorovälein jopa sunnuntaisin: olisiko metro pois käytöstä välillä Kulosaari-Herttoniemi kesällä? :eek:

21V, 55, 55A, 55AK, 55K, 65A ja 66A (ja 04N?) siirtyvät kulkemaan Pohjoisen Rautatiekadun kautta, 21V:n päätepysäkiksi tulee se pysäkki, mikä on tällä hetkellä 65A:lla ja 66A:lla ensimmäinen pysäkki Rautatientorin jälkeen Lauttasaaren suuntaan mentäessä.

Illan viimeisen 85:n tunnukseksi Herttoniemestä tulee 85B (Yliskylän kautta), samoin viikonloppujen ensimmäisten lähtöjen tunnuksiksi.

93A(K):n tunnukseksi tulee 93(K).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös