Jos oikein reittimuutoksesta kertovan HSL:n kartan ymmärrän, niin linjan 58 kierros Huopalahdentien kautta jää kuljettajan päätettäväksi. Päätepysäkkiä edeltävä pysäkki olisi ilmeisesti ennen ostoskeskuksen risteystä. Hiljaisina aikoina ja hyvillä keleillä voi ajaa vanhaa reittiä. Matkustajista oletettavasti suuri osa jää edelleen toiseksi viimeisellä pysäkillä, kun jatkossa pitkä kierros ei välttämättä houkuta.
57:n kannalta reitti lyhenee jonkin verran. Ruuhka-aikaan tosin tuo vanhan reitin mukainen kierros on ollut nopeampi, jos on käyttänyt Lapinmäentien vasenta kaistaa kääntymiseen.
Jos suunnitelman mitat ovat jossakin suhteessa, niin kiertoliittymä tulee olemaan ahdas. Kuvaruudulta viivoittimella mitattuna kiertoliittymän halkaisija on vain 20 metriä, kun vanhoilla mitoilla kääntymisvaatimus on 29 metriä. Uudet EU-määräykset edellyttävät kääntymistä 25 metrin halkaisijassa (12,5 metrin säteellä). No, toivotaan, että joko omat tietoni ovat vääriä tai mittaukseni epäonnistui.
Itseäni ihmetyttää tämä muutos sillä edelleen kun lähdetään kontulan metroasemalta kontulankaarelle niin bussi joutuu ajamaan tästä "terminaalin" läpi eli 94A:n ohitse, samasta paikasta josta aina ennenkin... Ehkäpä ainoa syy jolla tätä voisi perustella on se että bussi ei seiso "väärällä" puolella tietä. Eli matkustajat pääsevät nousemaan kyytiin korkeammalta kuin ajorata on.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Nimenomaan tästä syystä se päätepysäkki siirrettiin. Terminaalin läpi ajamisen pitäisi onnistua vaikka siinä pari 94A:n autoa seisoisikin. Joskus tulevaisuudessa Kontulan terminaali korvattaneen kadunvarsipysäkeillä sekä Kontulantien ja Kontulankaaren risteyksen muuttamisella kiertoliittymäksi.
Helsingin kaupungin Pihlajamäen asukasillassa 30.11.2010 kerrottiin kaksi reittimuutosta kesän 2011 alusta lähtien. 71 alkaa ajaa Viikinmäen kautta (ilmeisesti Ristiretkeläistenkatua ja Harjannetietä), kun asunnot ovat siellä valmistuneet. Ja 71V alkaa ajaa suoraan Kustaa Vaasan tietä ja Koskelantietä, ilman Arabianrannan reittiosuutta (Hämeentietä) sekä kiertämään Pihlajiston kautta, jotta yhteydet sinne paranisivat. Jos joku haluaa katsoa tuon asukasillan, se löytyy Helsinki-kanava -sivustolta. Noiden reittimuutosten kartat näkyvät aika alkupäässä videota.
Jääköhän 08N muuten vielä Hernepellontielle noiden uudistusten jälkeen?
Kappas kappas! Edesmenneelle HKL:lle jätin tuosta 71V:n reitistä toimenpide-ehdotuksen jo vuonna 2005, mutta silloin todettiin, että Rautatientorin ja Arabian väliset yhteydet ruuhkassa heikkenisivät liioin.
Tajusivat sitten lopultakin, että Pihlajamäen matka-aikaakin olisi syytä inhimillistää.
Tässä vielä kuvat noista reittimuutoksista.
Nopeuttaakohan 71V:n muuttaminen Koskelantie - Kustaa Vaasantielle oikeasti. Ainakin aamuruuhka-aikaan on sen verran tukkoista. Olen todennut että henkilöautollakin kannattaa ajaa Pihlajistosta Arabian kautta Kustaa Vaasantien sijasta kello 8:n maissa jos tuolloin on keskustaan päin menossa.
antti
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
SRS-uutisista bongasin tiedon, että Helsinkiin palaa ensi kesänä väliaikaisesti raitiolinja 5. Tietääkö joku jo tästä enemmän vai odotellaanko kiltisti SRS-uutisten päivitystä, joka lupaa lisätietoa tänään päivällä?
---------- Viesti lisätty kello 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:16 ----------
No nyt se vahvistus löytyy SRS:n sivuilta. Linjakartta näyttää ensi kesänä tältä. Vitonen palvelee Kaivopuiston lenkkiä myötäpäivään. Ykkönen siirtyy Rautatientorin silmukkaan - mielenkiintoista nähdä, mikä vaikutus tällä on matkustajamääriin.
Taannoinen 3T / 3B-uudisjako toimii erittäin hyvin poikkeustilanteissa, kuten nytkin. 3T Terminaali!
Viimeisin muokkaaja zige94; 23.12.2010 kello 01:59.
Syy on kyllä mainittu siellä uutisen yhteydessä. Katariinankadulla siirretään kiskoja ja tehdään kaikenlaisia sähkö-, valaistus-, viemäri- ja kaukolämpö/kylmätöitä. Pelkkä kiskonsiirto ei olisi isokaan juttu, mutta nuo muut työt tekevät tuosta pitkän työmaan. Sääli.
Nojoo, kaikki on suhteellista. Vanhaan aikaan varmaan olisi tiedotettu, että 3B kulkee normaalireittiä ja 3T reittiä Kamppi - Töölö - Kallio - Kamppi. On sekin selkeää, ja Eiran kannalta parempaa palvelua.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa