Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Jokerin raiteistuttuakin seudulla kyllä riittää linjoja, joilla isompi kalusto olisi tarpeen, ainakin osapäiväisesti. Jokeri II? h58? v62?
 
Jokerin raiteistuttuakin seudulla kyllä riittää linjoja, joilla isompi kalusto olisi tarpeen, ainakin osapäiväisesti. Jokeri II? h58? v62?
Mielestäni esim. h65A/66A, h70V, h71, h79, 132, 147, 150. Tilanne siis nyt. Muutaman vuoden päästä voi olla toisenlainen asetelma ;)
 
Jokerin raiteistuttuakin seudulla kyllä riittää linjoja, joilla isompi kalusto olisi tarpeen, ainakin osapäiväisesti. Jokeri II? h58? v62?
Oman kokemukseni mukaan ns. "tuulilasikuormia" olen kuljettanut ainakin linjoilla h58, h58B ja h59 (näissä telibusseilla) sekä erityisesti linjalla h67, jossa ei enää kaksiakselinen bussi riitä, vaikka vuoroväli on ruuhka-aikaan tiheä. Muina aikoinakin ko. bussilinjan suosio on taattua.
 
Oman kokemukseni mukaan ns. "tuulilasikuormia" olen kuljettanut ainakin linjoilla h58, h58B ja h59 (näissä telibusseilla) sekä erityisesti linjalla h67, jossa ei enää kaksiakselinen bussi riitä, vaikka vuoroväli on ruuhka-aikaan tiheä. Muina aikoinakin ko. bussilinjan suosio on taattua.

myös h14 kuuluu ruuhka-aikaan tähän
 
Mielestäni esim. 150.
150:n entisenä vakikäyttäjänä en vahvista tätä tietoa. Täyttä on vain aamun ensimmäisissä vuoroissa, kun vuoroväli on vielä harva. Eli jo hyvin aikaisesta aamusta olisi aihetta ajaa tiheämmin. Aamuruuhkassa, kun vuoroväli on 4-6 minuuttia, eivät autot ole täysiä. Joskus saattaa Isolta Omenalta tulla suuri määrä matkustajia, mutta on täysin sattumaa, mikä linja ne ottaa kantaakseen.
 
Aamuruuhkassa, kun vuoroväli on 4-6 minuuttia, eivät autot ole täysiä.
Tämä olikin juuri pointti, että minkä ihmeen takia vuorovälin täytyy olla näin tiheä, kun isommilla autoilla voisi ajaa esim. 8-10 minuutin välein. Tällainenkin vuoroväli olisi ainakin minun käsitykseni mukaan erittäin tiheä. Millaiset kustannukset syntyykään siitä, kun tällä, ja muutamilla muillakin linjoilla ajellaan ruuhkissa näin tiheästi ja muulloin 3-4 kertaa tunnissa? Ruuhkasivut ne kaikkein kalliimpia ovat, ja kalustoa sitten seisotetaan käyttämättömänä suuret määrät ruuhka-ajan ulkopuolella...

Ja asiasta kukkaruukkuun, onkos tätä Volvo-hybridiä jo näkynyt h55:lla? Ja missä vuorossa tarkemmin sanottuna?
 
Tämä olikin juuri pointti, että minkä ihmeen takia vuorovälin täytyy olla näin tiheä, kun isommilla autoilla voisi ajaa esim. 8-10 minuutin välein. Tällainenkin vuoroväli olisi ainakin minun käsitykseni mukaan erittäin tiheä. Millaiset kustannukset syntyykään siitä, kun tällä, ja muutamilla muillakin linjoilla ajellaan ruuhkissa näin tiheästi ja muulloin 3-4 kertaa tunnissa? Ruuhkasivut ne kaikkein kalliimpia ovat, ja kalustoa sitten seisotetaan käyttämättömänä suuret määrät ruuhka-ajan ulkopuolella...?

Niinpä. Kulurakenteessa on aikaa sitten kailotettu se ukko auton keulalla kaikkeista kalleimmaksi tekijäksi ja tuolla menolla niitä ukkoja ainakin on paljon. Lisäksi niitä ukkoja seisotetaan keskipäivä odottamassa iltaa jolloin edes ukoilla ei ole kivaa.
Kaiken hyväksi ne ruuhkavuorot seisovat samassa ruuhkassa puolikuormalla muutaman sadan metrin välein josta voisi myös kysyä että mitä järkeä tässä on?

Josko vaikka hommaisi isompikapasiteettisia kulkineita, varmistaisi että niillä kans ajetaan eikä ootella.
 
Nobina testaa Volvon hybridibussia Helsingin linjalla 55 viikolla 6

Tässä bussi Rautatientorilla "kellotornin alla" 10.2. klo 10:35

Linjoja 55 ja 506 ei muuten ajeta toistaiseksi Kumpulan mäen kautta paljon lumen vuoksi; mahtaako syynä itse asiassa olla liian kauaksi reunasta parkkeeratut autot kuten muualla.
 

Liitetiedostot

  • HybrVolvo.jpg
    HybrVolvo.jpg
    84 KB · Lukukerrat: 1,372
Linjoja 55 ja 506 ei muuten ajeta toistaiseksi Kumpulan mäen kautta paljon lumen vuoksi; mahtaako syynä itse asiassa olla liian kauaksi reunasta parkkeeratut autot kuten muualla.

Juurikin tämä on syynä, välillä ei meinaa mahtua pelkästään bussilla sieltä läpi ja siihen kun ympätään vastaantuleva liikenne niin kyllä aiheuttaa turhaa stressiä kuljettajalle sellainen :eek:
 
Eilen 10.2. Hybridi Kurvissa klo 17.13 Koskelaan.
Tänään Kampissa klo 9.15 Marian sairaalalle.
 
Takaisin
Ylös