Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Muuten, mikä olisi mielestänne Jokeri-linjalla paras bussi ajaa ja/tai matkustaa, kun vaihtoehtona on Capacity, XXL ja nykyinen kiinteärunkoinen teli?
XXL:ässä on 3x8-10 m pitkää vaunua, joten mielestäni se kääntyisi mutkista parhaiten. Kyyti on myös tasaisinta, ympäristöystävällisintä ja hiljaisinta joten se on valintani.

Tavallinen teli on paras siinä mielessä että on korin osalta huoltovapain. Joten siksi valintani on Capacity, Yhden nivelen johdosta ei ole huolto-ongelmaa kun yhteen niveleen, vaikkakin eipä niissä nivelissä ainakaan ennen suuria ongelmia ole ollut. (N202) ja tilaa kuitenkin lähes yhtä paljon kun tuossa XXL autossa.

Onko näistä "koe"autoista julkistettu mitään tuloksia, matkustajien, kuljettajien ja tilaajan osalta ? Kun onhan näitä jo ollut. Ensin oli alkuperäinen Volvo 8700, sitten kokeltiin Scala teliä, Sitten oli tämä Volvo 7500 tuplanivel, sitten tuli Capacity ja vielä tämä Hess.. Entäs siellä 55 kokeiltu Volvo 7700? ja sitten on vielä Veolialla kokeiltu Solarisnivel linjoilla h18 ja 650? Välillä tuntuu että ihan huvikseen vaan ajavat näillä "koe" autoilla..
 
Kyllä, raittaille paikat olivat ainoastaan toisen oviparin kohdalla. Muitten ovien kohdalla oli vaa penkkejä. Mut jos toi bussi nyt valittaisiin nii uskon kyl et ne lisäis raittaiden paikkoja.

...jolloin äkkiä päästäänkin tilanteeseen, ettei istumapaikkoja ole sen enempää kuin telissäkään. Suo siellä, vetelä täällä.
 
Jokerilla matkat ovat bussilinjaksi varsin lyhyitä, joten merkittävästi laajemmat seisomatilat eivät ole huono juttu. Itse asiassa seisomapaikkojen lisääminen istumisen kustannuksella alkaa olla se ainoa järkevä tapa lisätä kapasiteettia bussi-Jokerissa.

Voisi vaikka aloittaa ruuhkavuorobussien matalan etuosan seisomatilan laajentamisesta.
 
Jokerilla voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus tällainenkin. Ei maksane niin paljon kuin Hess tai jokin tuplanivel, mutta tarjoaa enemmän paikkoja kuin tavallinen nivel, puhumattakaan jäykästä bussista. Paikoilla tarkoitan tiloja kaiken kaikkiaan, mitä tuollaisella tungoslinjalla juurikin vaaditaan.
 
Johan tuollaista kokeiltiin aikoja sitten.
Linkissäsi ei kyllä yksikään ollut tarkoittamani MAN. Mersun CapaCitystä laitoin kuvan tämän foorumin galleriaan heti auton ajettua ensimmäisen sivun linjaa 550. Ja Mersun versiokin todettiin hyvin kalliiksi autoksi, vaikkakin edullisemmaksi kuin Hess...
 
Linkissäsi ei kyllä yksikään ollut tarkoittamani MAN. Mersun CapaCitystä laitoin kuvan tämän foorumin galleriaan heti auton ajettua ensimmäisen sivun linjaa 550. Ja Mersun versiokin todettiin hyvin kalliiksi autoksi, vaikkakin edullisemmaksi kuin Hess...
Ok, siis kyseessä vain merkin kokeilu. Sen kokemuksen perusteella mitä minulla Manneista siitä saakka kun ensimmäiset meille tuli vuonna 2005, en hirveästi jaksaisi innostua. Tosin saattaahan ne dieselinä tai hybridinä olla ihan eri luokkaa moottorin osalta. Mutta esim. ovi-ja muita sähkövikoja ihan liikaa Mannissa, tosin niin uusissa volvoissakin... niinkuin kuulemma oli CapaCityssäkin... vai oliko käyttäjässä vika...;)
 
Ok, siis kyseessä vain merkin kokeilu.
Tuossa kai haetaan ratkaisua kapasiteetin puolesta suureksi bussiksi, jossa voidaan samalla hyödyntää avorahastuksen mahdollisuutta. Ainakin Mersulla ja MANilla on neliakselinen yksinivelversio, joillakin muilla taas neliakselisia tuplaniveliä. Tuplanivelistä tähän mennessä on kokeiltu Volvoa ja Hessiä. VanHoolillakin on vastaava. Kaikilla on hintansa ja muut ominaisuutensa. Telinivelet ainakin kulkevat todella nätisti.
 
Tuossa kai haetaan ratkaisua kapasiteetin puolesta suureksi bussiksi, jossa voidaan samalla hyödyntää avorahastuksen mahdollisuutta. Ainakin Mersulla ja MANilla on neliakselinen yksinivelversio, joillakin muilla taas neliakselisia tuplaniveliä. Tuplanivelistä tähän mennessä on kokeiltu Volvoa ja Hessiä. VanHoolillakin on vastaava. Kaikilla on hintansa ja muut ominaisuutensa. Telinivelet ainakin kulkevat todella nätisti.
Kyllä se nätisti kulki se 2-nivelinenkin jokerilla, sen kyydissä kävin niinkuin CapaCitynkin. Nuo kokeilu ajat vain aivan liian lyhyitä, ei viikossa ja vain yhdellä autolla saa oikeaa kuvaa soveltuvuudesta esim. jokerille..
 
Kyllä se nätisti kulki se 2-nivelinenkin jokerilla, sen kyydissä kävin niinkuin CapaCitynkin.
Olen samaa mieltä. Tosin tuplanivelissä nk. letkutusta esiintyy vähän enemmän kuin telinivelissä, mutta kyllä kumpikin ratkaisu on tältäkin osin toimiva.
 
Onkos jollakulla tiatoo noiden eri nivelbussien ovh-hintalapusta ja keskimääräisistä huoltokuluista vs. tavallinen Volvon tai Scanian telibussi?
 
Näin maallikkona niiden luulisi kuitenkin olevan keskenään vertailukelpoisia hintoja.
Mitäköhän se maallikko nyt ylipäänsä on vertaamassa keskenään? Kahta vastaavanlaista telibussia, kahta isoa neliakselista avorahastukseen sopivaa, mutta teknisesti hieman erilaista bussia, kahta vähintään 14,8 -metristä bussia ylipäätään, vaiko kahta täysin samanlaista, mutta eri asiakkaalle toimitettavaa bussia? Nimittäin kun viimeksi mainitussakin tapauksessa kauppahinnoissa voi olla hurjia eroja, vaikka autoissa ei ole muuta eroa kuin maalaus ja teipit (tai pelkistetyimmillään kylkitekstit, kuka on auton haltija).

Pointti on, että termi ovh-hinta ei oikein kuulu tässä keskusteltaviin kauppoihin. Toteutuneiden kauppojen keskihinnat jne. ovatkin toinen juttu, ja selväähän on, että esim. 14,8-metrisen telin saa roimasti halvemmalla kuin kalleimman mahdollisen tuplanivelen. Mutta ovh:iden kanssa tällä ei ole kovin paljon tekemistä. Voi tietysti kuulostaa saivartelulta, ja sitähän tämä tavallaan onkin...
 
Takaisin
Ylös