Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/108

Viestiketju: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Nobina testaa Volvon hybridibussia Helsingin linjalla 55 viikolla 6 ja 4-akselista Mercedes-Benz CapaCity -bussia linjalla 550 viikoilla 8 - 9.

    Nobinan tiedote

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Teli kelpaa, nivel ei, joten miten olisi nivelteli! Käytännössä Jokereille (myös II) tarvitaan isoja busseja, olisiko tässä se etsitty leikkauskohta huoltokustannusten ja kapasiteetin välillä?

  3. #3
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Toivottavasti ottavat noita Mersuja! (En tiedä laadusta, mutta näyttää ainakin makeelta ) Mitenköhän Jokeri-värit muuten sopisi CapaCityyn..?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Toivottavasti ottavat noita Mersuja! (En tiedä laadusta, mutta näyttää ainakin makeelta ) Mitenköhän Jokeri-värit muuten sopisi CapaCityyn..?
    Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla.
    Onhan noita Silestoneja muissakin firmoissa paljon käytössä, eräässä yrityksessä harrastetaan suorakuvioisia eturenkaita jotka tekevät bussin ohjattavuudelle aika paljon
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  6. #6
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Mielenkiintoinen kapine tuo Mersu

    Onkos siitä Veolian hybridikokeilusta saatu vielä mitään tuloksia ?
    "Viimeiseen Wiimaan, tähän päättyy paljon hyvää.." - Toni Virtanen

  7. #7

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
    Mitä tuossa videossa niin ihmeellistä sitten on? Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä. Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti, mutta täytyy ihan kokemuksesta sanoa, että noin pahoja kelejä on aika harva päivä talvisin (5-10 todella pahaa päivää keskimäärin).

    Miten sinä olisi ratkaissut asian tuossa tilanteessa?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Miten sinä olisi ratkaissut asian tuossa tilanteessa?
    Paha sanoa, kun en ole bussikuski ja omaan vain B-kortin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä.
    Joo, mutta niissä oli mahurimoottori ja vetopyörät eivät olleet ihan takimmaisessa, vaan keskimmäisessä akselissa, jolloin käsittääkseni pitokin oli hieman eri luokkaa, kuin tuossa videossa olevassa bussissa, jossa on moottori ja vetopyörät ihan persiissä. Tarkoitan siis, että videon tilanteessa vetoakselilla on enemmän "tuupattavaa", mikä ymmärtääkseni pahentaa liukkaalla sutimista..

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti.
    Joo, mutta teli-volvo olisi ollut jo piiiitkällä samassa ajassa...
    Viimeisin muokkaaja ipeniemela; 26.01.2010 kello 12:45.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Paha sanoa, kun en ole bussikuski ja omaan vain B-kortin.



    Joo, mutta niissä oli mahurimoottori ja vetopyörät eivät olleet ihan takimmaisessa, vaan keskimmäisessä akselissa, jolloin käsittääkseni pitokin oli hieman eri luokkaa, kuin tuossa videossa olevassa bussissa, jossa on moottori ja vetopyörät ihan persiissä. Tarkoitan siis, että videon tilanteessa vetoakselilla on enemmän "tuupattavaa", mikä ymmärtääkseni pahentaa liukkaalla sutimista..
    Voin sanoa, että mahurinivelet olivat oikein "mestareita" jäämään kiinni liukkailla keleillä esim. mäkiin ja vastaaviin. Itse olen jäänyt kiinni ainakin Naistenklinikan mäkeen (Topeliuksenkatu), Jämsänkadulle (h59) sekä Lauttasaarentien ekaan pahaan mäkeen. Kerran jäin kiinni jopa Topeliuksenkadulle siihen Töölön sairaalan pysäkille, joka on suht loiva ylämäki, mutta kun bussissa oli huonot renkaat, niin ei lähtenyt, ennenkuin jonkin ystävällisen kanssa-autoilijan kanssa lapioitiin hieman hiekkaa vetävien pyörien alle. Pahin tilannehan nivelellä on se kun se jää kiinni ja alkaa luisumaan alaspäivän ja saattaa sitten mennä linkkuunkin, jolloin linkkujarru kytkeytyy päälle. Siitä tilanteesta ei pääse irti ennen kuin joku vetää auton taas suoraksi. Tällaiseen tilanteeseen nivelbussia ei siis pidä päästää. Itse tein yleensä niin, että mahdollisuuksien mukaan peruuttelin (hätävilkut päällä ja muuta liikennettä varoittaen) aivan mäen alkuun ja sitten valitsin pitävämmältä vaikuttavan kohdan uudelle yritykselle. Toki hiekkaa ja suolaa myös lääkkeiksi.

    Takatuupparinivel on tosiaankin hieman erilainen, mutta jos katujen liukkaudentorjunta ja ennenkaikkea renkaiden kunto ovat kohdallaan, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tokikaan tuollainen täyskaasu, mitä videossakin näkyy, ei ole paras apu vaan erittäin maltillinen ja varovainen kaasun käyttö.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Kylpä mahurinivelet olivat liukkaalla kelillä varsin kehnoja liikkeellelähtijöitä. Takamoottoriautot ovat yleensä parhaita liikkeellelähtijöitä liukkaalla. Oletan CapaCityn vetävän kolmosakselilla ja nelosakseli on teliakseli. Varmasti sutii, jos teliakselin kevennystä ei käytä. Luulisin sen olevan varusteena siinä.

    Liukkaalla käytän aina teliautossa liikkeellelähtiessä telinkevennystä ja hyvin lähtee liikkeelle. Ja vaikkapa pysäkille pysähtyessä pyrin jättämään vetopyörät, mikäli mahdollista, kohtaan joka on se vähiten liukas. Liikkellelähdössä ensin ihan pintakaasulla alkuvauhti, jotteivät pyörät pääse sutimaan ja kiillottamaan katua lisää. Kun alkuvauhti on saatu ja ollaan pitävämmällä pohjalla, talla tiskiin vaan. Täysin aivotonta toimintaa suditella tuskallisesti pysäkit kiiltäviksi kun tuolla minun tavallani todennäköisesti liikkeelle pääsee sujuvammin ja nopeammin eikä bussin voimansiirto kärsi.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  12. #12
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Liukkaalla käytän aina teliautossa liikkeellelähtiessä telinkevennystä ja hyvin lähtee liikkeelle.
    Nimenomaan, tämä on se pointti.

    Tässä eräänä työpäivänä mulla oli vaihto bussilinjalle h64 ja edellinen kuljettaja kertoi, että hänellä oli ollut paljon ongelmia pidon suhteen. Itse käytin sitten jatkuvasti telinkevennystä, joka tuossa autossa oli kätevästi hallittavissa jalkapolkimellä, ja siihen yhdistettynä maltti, niin ei juurikaan onglemia ollut. Tai siis olihan se hieman liukasta, mutta juuri tuo kelinkevennys helpotti liikellelähtöä huomattavasti, enkä usko matkustajien juurikaan huomanneen tuota liukkautta.

    Eli siis: keventäkäämme telejä . Ja ajattelua sinne liikenteeseen. Itse käytän termiä "FOCUS" eli kokoajan keskittynyt tietoisuus siitä, mitä ja miten on hommaansa tekemässä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #13
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
    Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?

    Ja tuohon liukkaalla kelillä pysäkiltä liikkeelle lähtöön vielä: olen ollut useita kertoja talla pohjassa pysäkiltä lähtevän bussin kyydissä. Kun sitten sudittavan bussin vetävien pyörien alle löytyy asfalttia (ajourien kohdalta), niin voimansiirrosta kuuluu toisinaan hyvin mielenkiintoisia sivuääniä. Ja mahtaa olla seuraavalla kuljettajalla kiva jarrutella pysäkille ja lähteä sieltä liikkeelle, jos pysäkki on "kiillotettu" edellisen kuljettajan/edellisten kuljettajien toimesta...(Tämä on vain maallikon mielipide, en omista D-luokan ajokorttia.)
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?
    Allekirjoitan! Pihlajamäen Esson (nyk. ABC) kohdalla, kun kaiken maailman Scalat sun muut sinällään mainiot masiinat peruuttelivat lumipöperössä hakemaan vauhtia alempaa, O405N2 lähti örisemään ylämäkeen vailla mitään ongelmia. =)

    Omakohtaisesti olen kokenut hankalimmaksi talvietenijäksi Scanian L94UB6x2 -alustalla varustetun Lahti 402:n jolla yrityksistä huolimatta saattoi hankkia itselleen ongelmia pikku lumikelillä. Scanian K280UB6x2*4 -alustasta ei hirveästi ole huonoa sanottavaa talviajon suhteen, tosin liukkaalla irtolumella huomasin, että tehokkain jarrutus onnistuu jarrupoljinta hipoen siten, että hidastin vähentää vauhtia tehokkaasti. ABS:n puuttuminen peliin aiheuttikin sitten pysähtymismatkan pitenemistä huomattavasti.
    Viimeisin muokkaaja a__m; 27.01.2010 kello 13:30.

  15. #15
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Edellisiin hyviin talviajo-opastuksiin ja varsinaiseen otsikkoon liittyen kysyn näin matkustavana maallikkona, että miksei linjureissakin voi olla hiekanheittomahdollisuutta vetäville pyörille kuten ratikoissa on ollut jo sata vuotta ainakin? Useasti tämänkin talven aikana olen ajatellut juuri tuollaisten turhalla kaasutuksella peiliksi kiillotettujen pysäkkien kohdalla, että höpsäys hiekkaa pyörien alle ja jo mentäisiin taas!
    Vauhtia vaunuun!

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordia Busista Nobina
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 09.09.2013, 15:34
  2. Nobina täyttää 100 vuotta
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 14.06.2011, 11:41
  3. HSL: HSL testaa erikoispitkän bussin soveltuvuutta Helsingin seudun liikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 14:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •