Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Parilla pysäkillä bussin taaimmaiset ovet avautuivat ja sulkeutuivat itsekseen sellaisen minuutin ennen kuin päästiin pysäkiltä liikkeelle.
Takimmaiset ovet eivät tänäänkään tahtoneet sulkeutua. IK 13:10 -lähdöllä Haagassa ovien leikki jatkui niin kauan, että kuljettaja tuli katsomaan tilannetta.
Takapenkillä matkustaneena katselin tilannetta ja keksin ratkaisun! Takimmaisten ovien liikkeentunnistin, joka antaa automatiikalle luvan sulkea oven, oli viturallaan. Nimittäin liikkeentunnistin reagoi sulkeutuviin oviin avaten ne uudestaan! Takaovella oli parit mainostarrat, jotka nappasin irti ja liimasin liikkeentunnistimen ympärille "hevosen silmälapuiksi", jottei se huomaisi enää itse ovien liikettä. Ja sittenpä ovet toimivatkin mallikkaasti! :)
 
Noh, lastentauteja nyt on testikäytössä olevalta ajoneuvolta hieman lupa odottaakin. Jos ja kun laajempaan käyttöön tulee, niin eiköhän alkukankaudet saada tasoitettua...

Tätä mieltä itsekin olen. Mielestäni viikon kokeilulla ei saavuteta paljoa mitään, eiväthän ihmiset ehdi edes tottua tähän bussiin viikon aikana. Toisaalta taas jos bussi olisi koeajossa vaikkapa sen 2 kuukautta niin siinä ajassa kyllä Maunulan ties missä aineissa olevillekin ehtisi kulkea tieto siitä, miten helppoa on matkustaa 550:lla pummilla nykyään...
 
CapaCity toista päivää ajossa ja meikäläiselläkin takana toinen koeajokerta kyseisellä bussilla - ja en mä kyllä vieläkään mitään ovenavausnappia Itäkeskuksessa niistä kahdesta takimmaisesta ovesta löytänyt vaikka etsin, pitää hommata silmälasit vissiin.

Takimmaiset ovet eivät tänäänkään tahtoneet sulkeutua. IK 13:10 -lähdöllä Haagassa ovien leikki jatkui niin kauan, että kuljettaja tuli katsomaan tilannetta.
Takapenkillä matkustaneena katselin tilannetta ja keksin ratkaisun! Takimmaisten ovien liikkeentunnistin, joka antaa automatiikalle luvan sulkea oven, oli viturallaan. Nimittäin liikkeentunnistin reagoi sulkeutuviin oviin avaten ne uudestaan! Takaovella oli parit mainostarrat, jotka nappasin irti ja liimasin liikkeentunnistimen ympärille "hevosen silmälapuiksi", jottei se huomaisi enää itse ovien liikettä. Ja sittenpä ovet toimivatkin mallikkaasti! :)

Ei tainnut kauaa toimia tuo systeemi, tänään seisoskeltiin Oulunkylän asemalla jonkin aikaa klo 21.25-lähdöllä Itäkeskuksesta, kunnes bussiemäntä tuli korjaamaan tilanteen. Selitti siinä samalla eräälle uteliaalle takapenkillä istuneelle pikkupojalle, että aiemmin kuulemma keskiovessa (tarkoittaa luultavasti siis toisiksi takimmaisia ovia) oli samanlainen ongelma, mutta korjaaja Westendin päässä sai sen korjattua. Taaimmaisille oville ei ole kuitenkaan keksitty, miten ne saataisiin korjattua, joten ne joudutaan kuulemma luultavasti ottamaan pois käytöstä. Tiedä sitten, mitä se käytöstä pois ottaminen tarkoittaa... Lyödäänkö oviin vaan lappu että "Älä käytä - epäkunnossa!"
 
CapaCity toista päivää ajossa ja meikäläiselläkin takana toinen koeajokerta kyseisellä bussilla - ja en mä kyllä vieläkään mitään ovenavausnappia Itäkeskuksessa niistä kahdesta takimmaisesta ovesta löytänyt vaikka etsin, pitää hommata silmälasit vissiin.



Ei tainnut kauaa toimia tuo systeemi, tänään seisoskeltiin Oulunkylän asemalla jonkin aikaa klo 21.25-lähdöllä Itäkeskuksesta, kunnes bussiemäntä tuli korjaamaan tilanteen. Selitti siinä samalla eräälle uteliaalle takapenkillä istuneelle pikkupojalle, että aiemmin kuulemma keskiovessa (tarkoittaa luultavasti siis toisiksi takimmaisia ovia) oli samanlainen ongelma, mutta korjaaja Westendin päässä sai sen korjattua. Taaimmaisille oville ei ole kuitenkaan keksitty, miten ne saataisiin korjattua, joten ne joudutaan kuulemma luultavasti ottamaan pois käytöstä. Tiedä sitten, mitä se käytöstä pois ottaminen tarkoittaa... Lyödäänkö oviin vaan lappu että "Älä käytä - epäkunnossa!"
Oliko ne mainostarralaput enää paikallaan? Vai oliko ilmavirta tai joku muu vienyt ne mennessään? Pitäisi se liiketunnistimen kotelo (samassa on oven paineenvapautushana) avata ja tunnistin suunnata uudelleen.

Ovenavausnapit ovat sisällä harmaita "Tür auf" -rasioita ja ulkona läpysköitä. Saksalainen löytäisi ne samantien, ihan sikäläinen standardivarustus.
 
Oliko ne mainostarralaput enää paikallaan? Vai oliko ilmavirta tai joku muu vienyt ne mennessään? Pitäisi se liiketunnistimen kotelo (samassa on oven paineenvapautushana) avata ja tunnistin suunnata uudelleen.

Ovenavausnapit ovat sisällä harmaita "Tür auf" -rasioita ja ulkona läpysköitä. Saksalainen löytäisi ne samantien, ihan sikäläinen standardivarustus.

Kyllä ne tottakai sieltä sisältä huomasin, ulkopuolelta en ole löytänyt vielä... :D

Ja en tiedä noista mainostarroista, en huomannut vilkaista sinne liiketunnistimeen kun istuin itse siinä kahden takimmaisen oven välissä.
 
Maanantaina ei näkynyt mainostarroja takaovella, ja samat kiinnimenemisongelmat jatkuivat. Oviautomatiikka yleisesti on mielestäni hyvä keksintö, mutta sen säätäminen toimivaksi on näköjään joskus hieman hankalaa.

Lisäseisomapaikat tuntuivat tulevan ainakin maanantaina Itäkeskuksen 16:00 lähdöllä tarpeeseen, aika tiukkaan olisi saanut pakata, jos sama määrä ihmisiä olisi matkustanut tavallisessa teliautossa. Vaan onko muutamaa lähtöä varten kannattavaa ostaa kalliita ja erikoisia autoja, joita varten pitää muuttaa lakeja ja asetuksia tai hankkia erikoislupia?

Kapea käytävä ja runsas seisomapaikkamäärä hidastaa bussin sisällä pois jäävien liikkumista. Avorahastus toisaalta nopeuttaa sisään astumista, mutta toisaalta bussin sisällä matkustajavirrat alkavat kulkea vastakkain.

Joskus voisi olla ihan mielenkiintoista lastata esimerkiksi tällainen auto 193 hengen maksimikuormaan ja todeta, kuinka paljon hitaammaksi linjan ajaminen yhtäkkiä muuttuukin. :)
 
Tämä "lighTram"-termihän on valmistajansa Hess-Vossloh Kiepen markkinointinimi ko. bussimallille. Minusta se on ihan osuva nimi.

Ehdotan, että Helsinkiin seuraavaksi hankittavia raitiovaunuja taas aletaan kutsua nimellä JustLikeMagLev. Se vasta osuva markkinointinimi olisikin.
 
Se on sama kuin vastaava trollikkamalli, mutta on dieselsähköinen versio. Tämä "lighTram"-termihän on valmistajansa Hess-Vossloh Kiepen markkinointinimi ko. bussimallille. Minusta se on ihan osuva nimi.

http://www.youtube.com/watch?v=ioAvxPZ7VIA
Erittäin tervetullut laite! Kaksi vetävää akselia kuten trollikkaversiossakin; lienevätkö täysin samat vetomoottoritkin.
Turha on ratikoita pohtia, kun tarjolla parempaakin! :)
 
Erittäin tervetullut laite! Kaksi vetävää akselia kuten trollikkaversiossakin; lienevätkö täysin samat vetomoottoritkin.
Turha on ratikoita pohtia, kun tarjolla parempaakin! :)
Joo, totta. Ratikassa on pelkkiä puutteita. Ei ole tuttua räminää ja heittelehtimistä, eikä saa nauttia mukavasta dieselin pörinästä. Autojen kanssa on kiva seistä ja nykiä ruuhkissa, on vähän kuin olisi diskossa. Eikä ratikat työllistä öljyteollisuuden työntekijöitä. Ja ratikassa ei ole pakokaasujakaan, ei hajua eikä nokea.

Niin, ja onhan bussi siitäkin parempi, että kun siinä on ne kumipyörät, niin se on melkein sama mitä niiden alla on. Jokeriradan voi tehdä halvemmalla jättämällä asfaltinkin pois, kulkeehan se kumipyörä sorallakin. Ja siinäkin ratikka on huonompi, että siinä on ainakin 4 vetävää akselia, ehkä jopa kaikki. Että kaikella tavallahan Hessbussi on parempi.

Ja ennen kuin hehkutetaan taas siitä, miten tähän 25 metriseen bussiin mahtuu 200 matkustajaa, niin muistutan, että sillä samalla 8 hlö/m2 200 matkustajaa mahtuu 20-metriseen Nr-vaunuunkin. Että ainoastaan tässä ei Hessbussi ollutkaan ratikkaa parempi. Vai eikö joku hyväksykään samaa seisomatiheyttä bussille ja ratikalle?

Antero
 
Takaisin
Ylös