Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/108

Viestiketju: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

  1. #61
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kiitokurre Näytä viesti
    No niin, siellähän se tuli taas. Ja sama oli Hesarissakin. Jos HKL/HSL laskee seisovat 3 hlö/m2, oikea matkustajamäärä on 115. Ja oikea ilmaisu, että bussi on 5 metriä pidempi kuin lyhyet ratikat, mutta kuitenkaan siihen ei mahdu enempää porukkaa.

    Voisikos rehellisyyden ja avoimuuden nimissä Nobinasta lähettää tiedon bussin istuinmäärästä, invapaikkojen määrästä ja seisovien matkustajien lattia-alasta maininnalla siitä, sisältyykö alaan invapaikat vai ei.

    Antero

  2. #62
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    !silekkok silekkiK
    Hyvännäköinen ja pätevä vehje tuo on!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #63
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos HKL/HSL laskee seisovat 3 hlö/m2, oikea matkustajamäärä on 115. Ja oikea ilmaisu, että bussi on 5 metriä pidempi kuin lyhyet ratikat, mutta kuitenkaan siihen ei mahdu enempää porukkaa.
    HKL:n laskentatavalla nivelratikan mitoittava matkustajamäärä on 91 ja varion 100 eli lightTramiin näyttää laskelmasi mukaan mahtuvan hyvinkin enemmän. 26,5 metrin väliosavaunun mitoittava kuorma HKL:n laskentatavalla on 119 eli hiukan lightTramille esittämääsi enemmän. HKL:n mitoittavan kuorman laskennassa oli 3 hlö/m^2 lisäksi poistettu käytävistä leveyssuunnassa 20 cm. Tältä pohjalta arviotasi 115 hengen kapasiteetista pitäisi ehkä pienentää.

    Voinee yleisesti olettaa, että saman mittaisiin ratikoihin ja busseihin mahtuu matkustajia samassa luokassa. Eroja tulee jonkin verran leveydestä, pyöräkoteloista, portaikoista ja vastaavista. Arvioni mukaan erot voisivat suurimmillaan olla jopa 20 %, mutta käytännössä ne ovat yleensä 10 % luokkaa.

  4. #64
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    HKL:n mitoittavan kuorman laskennassa oli 3 hlö/m^2 lisäksi poistettu käytävistä leveyssuunnassa 20 cm. Tältä pohjalta arviotasi 115 hengen kapasiteetista pitäisi ehkä pienentää.
    Niin pitäisikin, sillä sellaista pinta-alan vähennystä ei Hessillä varmasti ole tehty, kun on laskettu seisovia matkustajia.

    Hessin www-sivuilta muistan nähneeni johdinautolle penkkimääräksi 63–68. Ei selitetty, mistä vaihtelu. Arvaan, että 63 on silloin, kun on tilaa parille invapaikalle. Tästä päädytään siihen, että lattia-alaa seisojille on 17,2 m^2. Kun ei ole pohjapiirustusta, ei tiedä, paljonko pitäisi HKL:n laskutavan mukaan vähentää käytävistä. Ja lisäksi on vähennettävä ala, jonka vie dieselmoottori ja generaattori, ne kun eivät liene katolla.

    Jos nyt ihan vain arvaan, että käytävää olisi puolet auton pituudesta, tulisi vähentää 1,3 m^2 seisonta-alaa. Silloin Hessbussin matkustajamäärä on 63 + 15,8 x 3 = 110 matkustajaa.

    Eikös olisi reilua, että Nobina kertoo sen luvun, jolla tilaaja Hessbussia arvioi? Vai sovitaanko kaikkien bussimiesten kanssa, että ratikoiden, metrovaunujen ja paikallisjunien matkustajamäärät ilmoitetaan tästä lähin myös 8:lla henkilöllä per neliö?

    Antero

  5. #65

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Raiteita odotellessa jotain sinne Jokerille täytyy kai keksiä. Mitä tuollainen maksaa?

  6. #66
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Raiteita odotellessa jotain sinne Jokerille täytyy kai keksiä. Mitä tuollainen maksaa?
    Tarkoitatko bussien vaihtaminen XxlHybrid-malliin nykyisistä? Autolla on hintaa pyöreä miljoona, eli 29Me tulisi maksamaan, jos ei lasketa tukkualennusta. Hintaan sisältyy kaikki jokerilinjan alkuperäiset 29kpl busseja. Lisäksi noiden huolto maksaa enemmän enkä tiedä varikkojen tilatilanteesta mitään, sekin vaikuttaa.

  7. #67
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.

  8. #68

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Tarkoitatko bussien vaihtaminen XxlHybrid-malliin nykyisistä? Autolla on hintaa pyöreä miljoona, eli 29Me tulisi maksamaan, jos ei lasketa tukkualennusta. Hintaan sisältyy kaikki jokerilinjan alkuperäiset 29kpl busseja. Lisäksi noiden huolto maksaa enemmän enkä tiedä varikkojen tilatilanteesta mitään, sekin vaikuttaa.
    Kiitos tiedosta. Tjaa...

    Raide-Jokeriin on ainakin Helsingin budjetissa varattu rahaa 2013-15 (*) eli maksibussiratkaisu olisi aika lyhytikäinen. Jotain jatkokäyttöä noille busseille pitäisi keksiä, ehkä ne voisivat siirtyä kakkosjokerille jonka matkustajamäärät olettavasti kasvat jahka matkustajat löytävät linjan.

    Toisaalta, onko tuossa taloudelllisesti kuitenkaan järkeä? Periaatteessa selvitään pienimmällä kuljettajakuluilla kun tarvitaan vähän vähemmän busseja, en äkkiseltään osaa laskea tuleeko tuo ero bussin hinnassa takaisin millä aikavälillä. Käytännössä istumapaikkamäärä per bussi ei juuri kasva, eli lisää tulee seisomapaikkoja. Meidän roudan rouhimalla tiestöllä, motarinopeuksilla, nivelbussissa.

    *) Investointiohjelma, http://www.hel.fi/static/public/hela...jelma_2011.pdf)

    ---------- Viesti lisätty kello 17:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.
    Kertoiko hän mikä sellainen kantakaupungissa kulkeva bussilinja on joka
    a) on niin kuormitettu että tuollaiselle kalliilla erikoiskalustolle on käyttöä, ja
    b) ei pääty Kampin tai Elielinaukoin terminaaliin, koska tuommoista tuskin saa mahtuman laituriin, ja
    c) mielellän ei aja epätasaisilla pikkukaduilla jos kerran on tarkoitus seistä kyydissä.

    Joku kutossarjan bussi tai 58 ehkä?

  9. #69

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Hessin hintatasolla tilaajan kannattaisi itse hankkia vaunut ja sijoittaa niitä liikennöitsijöille tarpeen mukaan, koska bussi-Jokerin elinikä on tosiaan lyhyehkö.

  10. #70
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kertoiko hän mikä sellainen kantakaupungissa kulkeva bussilinja on joka
    a) on niin kuormitettu että tuollaiselle kalliilla erikoiskalustolle on käyttöä, ja
    b) ei pääty Kampin tai Elielinaukoin terminaaliin, koska tuommoista tuskin saa mahtuman laituriin, ja
    c) mielellän ei aja epätasaisilla pikkukaduilla jos kerran on tarkoitus seistä kyydissä.
    Joku kutossarjan bussi tai 58 ehkä?
    Ei kertonut mitään linjanumeroita. Ainoastaan, että uutuus kääntyy paljon paremmin kadunkulmissa kuin teliauto ja on siis parempi.

    Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla, niin sitten jos ja kun tämän kokoluokan johdinautot otetaan käyttöön keskustassa, niin tarve isoille autoillehan on olemassa: raitiotiet ovat vanhanaikaisuuttaan lakkautettu ja isoja äänettömiä sekä ympäristöä säästäviä johdinautoja eli lighTrameja tarvitaan paljon. Bonuksena niiden nimessä on kielitaitoisille sopivasti "ratikkaa".

  11. #71

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla, niin sitten jos ja kun tämän kokoluokan johdinautot otetaan käyttöön keskustassa, niin tarve isoille autoillehan on olemassa: raitiotiet ovat vanhanaikaisuuttaan lakkautettu ja isoja äänettömiä sekä ympäristöä säästäviä johdinautoja eli lighTrameja tarvitaan paljon. Bonuksena niiden nimessä on kielitaitoisille sopivasti "ratikkaa".
    Lisäbonuksena tuollainen miljoonan euron bussi maksaa pääomakuluina jopa enemmän kuin ratikka.

  12. #72
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla...
    Ihan vaan tiedustelisin, mitkä keskustan bussilinjat ovat nykyään vähäisemmällä käytöllä? Ja mitkä bussilinjat ovat ylipäätään luokiteltavissa ns. keskustan bussilinjoiksi nykyisin?

    Oman kokemukseni mukaan monet bussilinjat ovat nykyään hyvinkin kuormitettuja varsinkin ruuhka-aikoina ja esimerkiksi juuri eräät poikittaislinjat (kuten h58 ja h59) tai esikaupunkien bussilinjat (kuten vaikkapa h64 tai h67) ovat tiheästi liikennöityjä, mutta vuorokauden ajasta riippumatta usein varsin kuormitettuja. Ei ole mukavaa matkustaa niissä kuin "sillit purkissa".

    On mielestäni oikein, että etsitään ja kokeillaan uusia joukkoliikennevälineitä tulevaisuuden tarpeita varten, eikä raitiovaunukaan ole välttämättä oikea ratkaisu kaikkialle, vaikka onkin omasta mielestäni oikein suunniteltuna sekä käytettynä kaikkein optimaalisin ratkaisu. Jää nähtäväksi, mitkä ratkaisut ovat parhaita millekin alueelle.

    Raitioteiden tulevaisuudesta Helsingissä ei kuitenkaan kannata olla huolissaan; ihan hyvinhän ne voivat ja ovat kovaa vauhtia kasvamassa ja kehittymässä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 27.04.2010 kello 22:10.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #73

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.
    Mä voisin kuvitella että jos Espoo olisi lykänyt länsimetropäätöstä vuoden 2005 valtuustokäsittelyssä, niin metrovastustajat olisivat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä että se ei olisi mahtunut kääntymään Kampin terminaalissa, sille olisi rakennettu uusi terminaali!

    t. Rainer

  14. #74
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mä voisin kuvitella että jos Espoo olisi lykänyt länsimetropäätöstä vuoden 2005 valtuustokäsittelyssä, niin metrovastustajat olisivat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä että se ei olisi mahtunut kääntymään Kampin terminaalissa, sille olisi rakennettu uusi terminaali!
    Eikös nyt näytä olevan niin, että Raidejokerin vastustajat ovat ovat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä, että se ei mahdu pysäkeille, sille voidaan rakentaa uudet pysäkit.

    Antero

  15. #75

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös nyt näytä olevan niin, että Raidejokerin vastustajat ovat ovat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä, että se ei mahdu pysäkeille, sille voidaan rakentaa uudet pysäkit.
    Näiden kahden casen välillä on se ero että länsimetro herättää intohimoja sekä puolin että toisin ja jokaisella espoolaisella ja helsinkiläisellä, ja varmaan vantaalaisellakin oli selvä mielipide siitä, kun taas raide-jokeri on suurimmalle osalle suur-Helsingin asukkaista täysin tuntematon asia. Siihen taas on eri syyt, ei vähintään media joka vähättelee sitä. Mun työpaikan ruokalan ikkunasta näkee risukkoista metsää joka on kaavassa "suojeltua", ja sen takana n 50 m päässä on Haagan liikenneympyrä josta kulkee bussilinja 550 ja kun joillekin työkavereille olen kertonut että jonain päivänä siitä tulee kulkeman ratikka niin se väite on saanut vain suupielet kääntymään aavistuksen ja jotkut vähän ihmettelemään että et kai nyt tosissaan ole? Eli raidejokerin ongelma ei ole se että sitä vastustetaan vaan sitä että sitä ei tunneta. Ja siihen taas medialla on avainasema.

    Omalla edellisellä vastauksellani halusin peilata sitä mitä nimim. Compact kirjoitti, että jos HKL:llä kuvitellaan että jättibussilla voitaisiin korvata keskustalinjoja tai jopa ratikkalinjoja noin vaan, niin yhtä vitsikäs vaihtoehto se olisi ollut länsimetrolle tai edes sen varteenotettavalle kilpailijalle pikaraitiotielle. Jos terminaaliasia olisi saatu ratkaistuksi, mitä en usko että sekään olisi noin vaan mennyt, niin se olisi antanut armonaikaa länsiväylän bussiliikenteelle ehkä 10-15 vuotta pidempään mutta jossain vaiheessa olisi tullut pää vetävän käteen.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordia Busista Nobina
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 09.09.2013, 15:34
  2. Nobina täyttää 100 vuotta
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 14.06.2011, 11:41
  3. HSL: HSL testaa erikoispitkän bussin soveltuvuutta Helsingin seudun liikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 14:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •