Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

No niin, siellähän se tuli taas. Ja sama oli Hesarissakin. Jos HKL/HSL laskee seisovat 3 hlö/m2, oikea matkustajamäärä on 115. Ja oikea ilmaisu, että bussi on 5 metriä pidempi kuin lyhyet ratikat, mutta kuitenkaan siihen ei mahdu enempää porukkaa.

Voisikos rehellisyyden ja avoimuuden nimissä Nobinasta lähettää tiedon bussin istuinmäärästä, invapaikkojen määrästä ja seisovien matkustajien lattia-alasta maininnalla siitä, sisältyykö alaan invapaikat vai ei.

Antero
 
Jos HKL/HSL laskee seisovat 3 hlö/m2, oikea matkustajamäärä on 115. Ja oikea ilmaisu, että bussi on 5 metriä pidempi kuin lyhyet ratikat, mutta kuitenkaan siihen ei mahdu enempää porukkaa.

HKL:n laskentatavalla nivelratikan mitoittava matkustajamäärä on 91 ja varion 100 eli lightTramiin näyttää laskelmasi mukaan mahtuvan hyvinkin enemmän. 26,5 metrin väliosavaunun mitoittava kuorma HKL:n laskentatavalla on 119 eli hiukan lightTramille esittämääsi enemmän. HKL:n mitoittavan kuorman laskennassa oli 3 hlö/m^2 lisäksi poistettu käytävistä leveyssuunnassa 20 cm. Tältä pohjalta arviotasi 115 hengen kapasiteetista pitäisi ehkä pienentää.

Voinee yleisesti olettaa, että saman mittaisiin ratikoihin ja busseihin mahtuu matkustajia samassa luokassa. Eroja tulee jonkin verran leveydestä, pyöräkoteloista, portaikoista ja vastaavista. Arvioni mukaan erot voisivat suurimmillaan olla jopa 20 %, mutta käytännössä ne ovat yleensä 10 % luokkaa.
 
HKL:n mitoittavan kuorman laskennassa oli 3 hlö/m^2 lisäksi poistettu käytävistä leveyssuunnassa 20 cm. Tältä pohjalta arviotasi 115 hengen kapasiteetista pitäisi ehkä pienentää.
Niin pitäisikin, sillä sellaista pinta-alan vähennystä ei Hessillä varmasti ole tehty, kun on laskettu seisovia matkustajia.

Hessin www-sivuilta muistan nähneeni johdinautolle penkkimääräksi 63–68. Ei selitetty, mistä vaihtelu. Arvaan, että 63 on silloin, kun on tilaa parille invapaikalle. Tästä päädytään siihen, että lattia-alaa seisojille on 17,2 m^2. Kun ei ole pohjapiirustusta, ei tiedä, paljonko pitäisi HKL:n laskutavan mukaan vähentää käytävistä. Ja lisäksi on vähennettävä ala, jonka vie dieselmoottori ja generaattori, ne kun eivät liene katolla.

Jos nyt ihan vain arvaan, että käytävää olisi puolet auton pituudesta, tulisi vähentää 1,3 m^2 seisonta-alaa. Silloin Hessbussin matkustajamäärä on 63 + 15,8 x 3 = 110 matkustajaa.

Eikös olisi reilua, että Nobina kertoo sen luvun, jolla tilaaja Hessbussia arvioi? Vai sovitaanko kaikkien bussimiesten kanssa, että ratikoiden, metrovaunujen ja paikallisjunien matkustajamäärät ilmoitetaan tästä lähin myös 8:lla henkilöllä per neliö?

Antero
 
Raiteita odotellessa jotain sinne Jokerille täytyy kai keksiä. Mitä tuollainen maksaa?
 
Raiteita odotellessa jotain sinne Jokerille täytyy kai keksiä. Mitä tuollainen maksaa?
Tarkoitatko bussien vaihtaminen XxlHybrid-malliin nykyisistä? Autolla on hintaa pyöreä miljoona, eli 29Me tulisi maksamaan, jos ei lasketa tukkualennusta. Hintaan sisältyy kaikki jokerilinjan alkuperäiset 29kpl busseja. Lisäksi noiden huolto maksaa enemmän enkä tiedä varikkojen tilatilanteesta mitään, sekin vaikuttaa.
 
Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.
 
Tarkoitatko bussien vaihtaminen XxlHybrid-malliin nykyisistä? Autolla on hintaa pyöreä miljoona, eli 29Me tulisi maksamaan, jos ei lasketa tukkualennusta. Hintaan sisältyy kaikki jokerilinjan alkuperäiset 29kpl busseja. Lisäksi noiden huolto maksaa enemmän enkä tiedä varikkojen tilatilanteesta mitään, sekin vaikuttaa.
Kiitos tiedosta. Tjaa...

Raide-Jokeriin on ainakin Helsingin budjetissa varattu rahaa 2013-15 (*) eli maksibussiratkaisu olisi aika lyhytikäinen. Jotain jatkokäyttöä noille busseille pitäisi keksiä, ehkä ne voisivat siirtyä kakkosjokerille jonka matkustajamäärät olettavasti kasvat jahka matkustajat löytävät linjan.

Toisaalta, onko tuossa taloudelllisesti kuitenkaan järkeä? Periaatteessa selvitään pienimmällä kuljettajakuluilla kun tarvitaan vähän vähemmän busseja, en äkkiseltään osaa laskea tuleeko tuo ero bussin hinnassa takaisin millä aikavälillä. Käytännössä istumapaikkamäärä per bussi ei juuri kasva, eli lisää tulee seisomapaikkoja. Meidän roudan rouhimalla tiestöllä, motarinopeuksilla, nivelbussissa.

*) Investointiohjelma, http://www.hel.fi/static/public/hel...AD65-D6F54B4A4C39/Investointiohjelma_2011.pdf)

---------- Viesti lisätty kello 17:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------

Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.
Kertoiko hän mikä sellainen kantakaupungissa kulkeva bussilinja on joka
a) on niin kuormitettu että tuollaiselle kalliilla erikoiskalustolle on käyttöä, ja
b) ei pääty Kampin tai Elielinaukoin terminaaliin, koska tuommoista tuskin saa mahtuman laituriin, ja
c) mielellän ei aja epätasaisilla pikkukaduilla jos kerran on tarkoitus seistä kyydissä.

Joku kutossarjan bussi tai 58 ehkä?
 
Hessin hintatasolla tilaajan kannattaisi itse hankkia vaunut ja sijoittaa niitä liikennöitsijöille tarpeen mukaan, koska bussi-Jokerin elinikä on tosiaan lyhyehkö.
 
Kertoiko hän mikä sellainen kantakaupungissa kulkeva bussilinja on joka
a) on niin kuormitettu että tuollaiselle kalliilla erikoiskalustolle on käyttöä, ja
b) ei pääty Kampin tai Elielinaukoin terminaaliin, koska tuommoista tuskin saa mahtuman laituriin, ja
c) mielellän ei aja epätasaisilla pikkukaduilla jos kerran on tarkoitus seistä kyydissä.
Joku kutossarjan bussi tai 58 ehkä?

Ei kertonut mitään linjanumeroita. Ainoastaan, että uutuus kääntyy paljon paremmin kadunkulmissa kuin teliauto ja on siis parempi.

Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla, niin sitten jos ja kun tämän kokoluokan johdinautot otetaan käyttöön keskustassa, niin tarve isoille autoillehan on olemassa: raitiotiet ovat vanhanaikaisuuttaan lakkautettu ja isoja äänettömiä sekä ympäristöä säästäviä johdinautoja eli lighTrameja tarvitaan paljon. Bonuksena niiden nimessä on kielitaitoisille sopivasti "ratikkaa".
 
Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla, niin sitten jos ja kun tämän kokoluokan johdinautot otetaan käyttöön keskustassa, niin tarve isoille autoillehan on olemassa: raitiotiet ovat vanhanaikaisuuttaan lakkautettu ja isoja äänettömiä sekä ympäristöä säästäviä johdinautoja eli lighTrameja tarvitaan paljon. Bonuksena niiden nimessä on kielitaitoisille sopivasti "ratikkaa".
Lisäbonuksena tuollainen miljoonan euron bussi maksaa pääomakuluina jopa enemmän kuin ratikka.
 
Omaa jatkopohdintaa: Kun nykyään keskustan bussilinjat ovat vähäisemmällä käytöllä ja voidaan ajaa pienemmillä autoilla...
Ihan vaan tiedustelisin, mitkä keskustan bussilinjat ovat nykyään vähäisemmällä käytöllä? Ja mitkä bussilinjat ovat ylipäätään luokiteltavissa ns. keskustan bussilinjoiksi nykyisin?

Oman kokemukseni mukaan monet bussilinjat ovat nykyään hyvinkin kuormitettuja varsinkin ruuhka-aikoina ja esimerkiksi juuri eräät poikittaislinjat (kuten h58 ja h59) tai esikaupunkien bussilinjat (kuten vaikkapa h64 tai h67) ovat tiheästi liikennöityjä, mutta vuorokauden ajasta riippumatta usein varsin kuormitettuja. Ei ole mukavaa matkustaa niissä kuin "sillit purkissa".

On mielestäni oikein, että etsitään ja kokeillaan uusia joukkoliikennevälineitä tulevaisuuden tarpeita varten, eikä raitiovaunukaan ole välttämättä oikea ratkaisu kaikkialle, vaikka onkin omasta mielestäni oikein suunniteltuna sekä käytettynä kaikkein optimaalisin ratkaisu. Jää nähtäväksi, mitkä ratkaisut ovat parhaita millekin alueelle.

Raitioteiden tulevaisuudesta Helsingissä ei kuitenkaan kannata olla huolissaan; ihan hyvinhän ne voivat ja ovat kovaa vauhtia kasvamassa ja kehittymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylenaikaisen päivähaastattelussa oli tänään jokin Helsingin liikennesuunnittelujohtaja. Siinä todettiin, että tällainen kaksinivelinen bussi on ketterämpi kuin kankeakäänteinen telibussi, sopisi siis hienosti keskustalinjoille, todettiin. Sitten juttu eteni johdinautoihin, että tänä vuonna tehdään päätös keskustan trollikoista, suuntaan tai toiseen siis. Olisiko tuosta kaksinivelbussista johdinautoversiona siis apua raitioteiden lakkauttamiseen? Liikennesuunnittelupäällikkö ei antanut selkeää vihjettä miten tulee käymään. Mutta joka tapauksessa minua ihmetyttää, että miksei kaksinivelbusseja ryhdytä samantien hankkimaan, koska ne ovat kaikinpuolin parempia kuin telibussit. Kaksinivelbusseja pitäisi hankkia myös muillekin telibussilinjoille kuin keskustaan, koska ne ovat paljon parempia.

Mä voisin kuvitella että jos Espoo olisi lykänyt länsimetropäätöstä vuoden 2005 valtuustokäsittelyssä, niin metrovastustajat olisivat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä että se ei olisi mahtunut kääntymään Kampin terminaalissa, sille olisi rakennettu uusi terminaali!

t. Rainer
 
Mä voisin kuvitella että jos Espoo olisi lykänyt länsimetropäätöstä vuoden 2005 valtuustokäsittelyssä, niin metrovastustajat olisivat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä että se ei olisi mahtunut kääntymään Kampin terminaalissa, sille olisi rakennettu uusi terminaali!
Eikös nyt näytä olevan niin, että Raidejokerin vastustajat ovat ovat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä, että se ei mahdu pysäkeille, sille voidaan rakentaa uudet pysäkit.

Antero
 
Eikös nyt näytä olevan niin, että Raidejokerin vastustajat ovat ovat saaneet tällaisesta jumbobussista oivan keppihevosen. Viis siitä, että se ei mahdu pysäkeille, sille voidaan rakentaa uudet pysäkit.

Näiden kahden casen välillä on se ero että länsimetro herättää intohimoja sekä puolin että toisin ja jokaisella espoolaisella ja helsinkiläisellä, ja varmaan vantaalaisellakin oli selvä mielipide siitä, kun taas raide-jokeri on suurimmalle osalle suur-Helsingin asukkaista täysin tuntematon asia. Siihen taas on eri syyt, ei vähintään media joka vähättelee sitä. Mun työpaikan ruokalan ikkunasta näkee risukkoista metsää joka on kaavassa "suojeltua", ja sen takana n 50 m päässä on Haagan liikenneympyrä josta kulkee bussilinja 550 ja kun joillekin työkavereille olen kertonut että jonain päivänä siitä tulee kulkeman ratikka niin se väite on saanut vain suupielet kääntymään aavistuksen ja jotkut vähän ihmettelemään että et kai nyt tosissaan ole? Eli raidejokerin ongelma ei ole se että sitä vastustetaan vaan sitä että sitä ei tunneta. Ja siihen taas medialla on avainasema.

Omalla edellisellä vastauksellani halusin peilata sitä mitä nimim. Compact kirjoitti, että jos HKL:llä kuvitellaan että jättibussilla voitaisiin korvata keskustalinjoja tai jopa ratikkalinjoja noin vaan, niin yhtä vitsikäs vaihtoehto se olisi ollut länsimetrolle tai edes sen varteenotettavalle kilpailijalle pikaraitiotielle. Jos terminaaliasia olisi saatu ratkaistuksi, mitä en usko että sekään olisi noin vaan mennyt, niin se olisi antanut armonaikaa länsiväylän bussiliikenteelle ehkä 10-15 vuotta pidempään mutta jossain vaiheessa olisi tullut pää vetävän käteen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös