Sivu 6 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/108

Viestiketju: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

  1. #76
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Tänään ei ollut Hess vuorossaan keskipäivän aikaan, kun "näyttölaite" eli ilmeisesti Helmi-laite ei pelittänyt (skeida Thoreb-"laatu"tuote), ja vietiin säädettäväksi, mutta auto itsessään oli kuljettajalta kuultuna toiminut upeasti! Sveitsiläinen laatutuote!

    On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  2. #77

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon?
    Jos ajelisit hyvällä Mersulla ja se haluttaisiin vaihtaa polkuautoon tai mopoon, tulisi sinullekin tuskainen olo.

  3. #78
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon?
    Eikö pikemminkin joku spårafobikko ole paniikissa, kun pitää roudata tänne jokainen tavallista pidempi bussi tyrkylle, ettei vaan rakennettaisi ratikkaa joka piti tehdä jo 15 vuotta sitten. Raidejokeri kun oli vuoden 1994 liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja se piti aloittaa heti. Siis YTV-kunnat olivat yksimielisiä siitä, että Raidejokeri oli tärkeimpiä seudun joukkoliikennehankkeita. Tosin sitten tapahtui vähän virkakiertoa ja 4 vuotta myöhemmin Raidejokeri oli muutettu bussijokeriksi ja muukin raitioliikenteen kehittäminen pantu jäihin.

    Mutta hei bussifriikit, tuo 3 vuotta vanha demobussi on myytävänä! Ostakaa se nyt, saatte halvalla, kun se on jo roudattu tänne Suomeen ja matkakorttilaitteetkin asennettu. Voi olla ainutlaatuinen tilaisuus. Onko noita dieseleinä muita kun tämä mallikappale? Jos ei ole, niin ei luultavasti muita tulekaan.

    Antero

  4. #79
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Itse kävin testaamassa (matkustajana) tämän välillä IK-Oulukylän asema ja vaikutelma on varsin positiivinen. Bussin ohjastamisesta vastaavat Nobinan luottokuljettajat, joiden mukaan noinkin pitkä bussi on todella varsin ketterä ajaa. Myös peruuttaminen onnistuu kuulemma ammattilaiselta (joita bussinkuljettajat toki ovat) varsin hyvin, jopa kulman taakse.

    Itse kulku on varsin tasaista ja pehmeää. Ovet toimivat mallikkaasti. Liikkeellelähtö tapahtuu riittävän ripeästi.

    Äänimaailmasta on todettava, että takaosassa ei ole mitenkään erityisen hiljaista, vaan generaattorin välityksellä sähköenergiaa tuottava dieselmoottorin (joka on normaali Scanian 9-litrainen dieselmoottori; tuttu vaikkapa Scaloista) ääni on lähes samaa luokkaa normaaliin dieselbussiin verrattuna. Ääni on hieman erikoinen, koska normaalin bussin vaihteistoäänet puuttuvat. Dieselmoottorin kierrosluku kuitenkin vaihtelee hieman ajonopeuden mukaan. Mutta etuosassa äänimaailma muistuttaa hyvin paljon raitiovaunun/trollikan sähkömoottorien "sirinää".

    ---------- Viesti lisätty kello 15:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:00 ----------

    Hieman maistiaisia:

    http://www.youtube.com/watch?v=1wj-TlQLic8

    http://www.youtube.com/watch?v=fc8jS4UWiJY

    ---------- Viesti lisätty kello 15:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:08 ----------

    Yksi video vielä (pahoittelen taustalla kuuluvaa keskustelua erään asiasta kiinnostuneen matkustajan kanssa):

    http://www.youtube.com/watch?v=WHdYAjM_F-Q
    Joukkoliikenneharrastaja

  5. #80

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    556

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Itsekin olen ehtinyt tämän uutuuden kyytiin.
    Kyyti on tasaista, mielestäni tasaisempaa kuin vuosi sitten kokeiltavana olleessa Volvossa, penkeissä riittävä jalkatila. Äänimaisema, varsinkin auton etuosassa miellyttävän hiljainen, takana kuuluu dieselmoottorin ääni.
    Est modus in rebus.

  6. #81

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Miten sujuu se joka ovesta kulku? Mietin sitä että miten tuo kommunikoidaan asiakkaille, yksi etu ja mahdollisuus olisi että se olisi pelkästään nivelbusseissa. Olisi selkeää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon?
    Onneksi sinä sentään jaksat olla johdonmukaisesti asialinjalla.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:03 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikö pikemminkin joku spårafobikko ole paniikissa, kun pitää roudata tänne jokainen tavallista pidempi bussi tyrkylle, ettei vaan rakennettaisi ratikkaa joka piti tehdä jo 15 vuotta sitten. Raidejokeri kun oli vuoden 1994 liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja se piti aloittaa heti. Siis YTV-kunnat olivat yksimielisiä siitä, että Raidejokeri oli tärkeimpiä seudun joukkoliikennehankkeita. Tosin sitten tapahtui vähän virkakiertoa ja 4 vuotta myöhemmin Raidejokeri oli muutettu bussijokeriksi ja muukin raitioliikenteen kehittäminen pantu jäihin.
    Helsinki on vähän niin kuin Churchill sanoi Yhdysvalloista: Tekee aina oikein, kokeiltuaan ensin kaikkia muita vaihtoehtoja.

  7. #82
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Miten sujuu se joka ovesta kulku?
    Kyllä se ainakin minun nähdäkseni sujui kohtalaisen hyvin. Monet matkustajat olivat bussin jo pysäkille tullessa ryhmittyneet muidenkin kuin vain etuovien taakse. Voisin kuvitella näkemäni perusteella, että tällainen käytäntö omaksuttaisiin täälläkin varsin nopeasti ja hyvin.

    Sekä itse bussissa, että pysäkkien Jokeri-näytöissä oli kehoitus kaikkien ovien käyttämisestä.
    Joukkoliikenneharrastaja

  8. #83

    Liittynyt
    11.05.2007
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Jotain ongelmiakin oli ainakin klo 15.20 lähdössä Westendistä ja itseasiassa jo edellisellä sivulla Westendiin saavuttaessa madeltiin Länsiväylän ylittävässä mäessä. Sama toistui Kehä I:llä Turunväylän kohdalla ja Leppävaarassa matkustajat poistuivat takana tulleisiin kahteen seuraavaan jokeribussiin.

    Harmi, ettei saksantaitoni riittänyt tulkitsemaan, mitä Hessin edustaja puhui puhelimeen ennen tuota Leppävaaran pysähdystä. Parin minuutin pysähdyksen jälkeen matka pääsi jatkumaan ainakin Takomotielle asti, missä jäin pois, normaalisti.

    Ei tuo joka ovesta nouseminen kovin hyvin pysäkillä toiminut, kun siihen eivät matkustajat ole tottuneet. CapaCityn tapauksessahan ruuhka-aikoina autoemäntä opasti matkustajia pysäkeillä.

    Toinen ongelma vaikutti olevan se, etteivät led(?)-kilvet näkyneet riittävän hyvin ja moni pysäkillä tajusi bussin jokerilinjaksi turhan myöhään. Voihan tähän vaikuttaa tietysti myös poikkeava ulkonäkö ja varsinkin väri.

    Positiivisina jäi mieleeni sähköovien toimivuus, nopeus ja hiljaisuus verrattuna paineilmaoviin.
    Kuten muutkin jo totesivat, etuosassa ei moottorin melu häirinnyt, mutta takana en merkittävää eroa normaaliin bussiin havainnut.

  9. #84

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Nyt sitä kokeillaan 1.5 ''vappubussina'' klo 8.30-13.30 Elielinaukio-Tehtaankatu-Elielinaukio.

  10. #85
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Nyt sitä kokeillaan 1.5 ''vappubussina'' klo 8.30-13.30 Elielinaukio-Tehtaankatu-Elielinaukio.
    Reitin perusteella sillä selvästi testataan samalla mahdollisia trollikkareittejä kantakaupungin ahtaimmilla kaduilla ja niiden kulmissa. Oikein hyvä ja erittäin mielenkiintoista .
    Joukkoliikenneharrastaja

  11. #86

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Itsekki olin testaamassa Hessin tuplanivel bussia. Takana moottorin ääni oli kyllä suunnillee sama normaaleihin busseihin verrattuna kuten osa jo aikasemmin totesi. Ovet aukesivat mukavasti ja toimivat myös koko matkan Itäkeskuksesta Pitäjänmäkeen. Liikkelle lähtö ääni oli hiljainen, vähän samanlainen ku uudemman mallisissa ratikoissa, tai SM5-lähijunassa. Pysäkeille huomasin että osa matkustajista osasi heti bussin nähdessään mennä muistakin ovista sisään kuin etuovesta mutta kyllä silti suurin osa etuovesta meni. Se mitä pari matkustajaa ihmetteli oli se että miksi noin isossa bussissa ei ollut kuin 2 lastenvaunuille tilaa.

    Kuljettaja kertoi minulle että kovinkaa moni ei halunnu vapaaehtoisesti ajaa tuota bussia, mutta hän itse halusi. Perusteli suunnillee näin: "Olen itse ajanut samassa talossa jo 30 vuotta, ja tykkään haasteista joten halusin heti päästä ajamaan tätä niin paljon kuin mahdollista." Kyseinen kuljettaja myös kertoi kuinka halusi myös telibusseja päästä ajamaa kun tuli mahdollisuus. Hän sanoi että vaihtoi heti Jokeria ajamaa kun se otettiin käyttöön. Ajoa kuski kuvaili osittain helpoksi. Välillä oli vaikeeta esim. liikenneympyröissä esim. Oulunkylästä kun lähetää Maunulaa päin tulee se ympyrä jossa joudutaa käntyy n. 270 astetta. Kuski joutu ajaa ensiksi suoraa keskikohtaa päin, sitten kääntää jyrkästi oikeaan laitaan, ajaa sitä melkein koko ympyrä ja sitten lopussa taas vasempaa reunaan ja matka jatkui. Mutta muuten matka sujui kyllä hyvin.

    http://irc-galleria.net/user/lollipo...foorumin-kuvia <-tuolla on kuvia bussista sekä video bussin liikkellelähdöstä Pitäjämäen asemalla. Pääsivusta ei kannata välittää, toi on kummiski mulle paras paikka laittaa kuvia

  12. #87
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    http://irc-galleria.net/user/lollipo...foorumin-kuvia <-tuolla on kuvia bussista sekä video bussin liikkellelähdöstä Pitäjämäen asemalla. Pääsivusta ei kannata välittää, toi on kummiski mulle paras paikka laittaa kuvia
    No niin, jäin kiinni . Eli oltiin saman vuoron lähdöllä Itäkeskuksessa ja juteltiin kuljettajan kanssa. En vain lähtenyt silloin ajolle, kun menin kuvaamaan lähdön ulkopuolelta.

    Antero

  13. #88

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    No niin, jäin kiinni . Eli oltiin saman vuoron lähdöllä Itäkeskuksessa ja juteltiin kuljettajan kanssa. En vain lähtenyt silloin ajolle, kun menin kuvaamaan lähdön ulkopuolelta.
    Haha Mä jotenkin arvasin että joku pistäisi jotain että oli samalla vuorolla tms. Toivottavasti ei haittaa että näyt osassa kuvista
    Viimeisin muokkaaja vko; 02.06.2010 kello 21:36. Syy: lainausta siivottu

  14. #89
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Viestejä
    1440

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Muuten, mikä olisi mielestänne Jokeri-linjalla paras bussi ajaa ja/tai matkustaa, kun vaihtoehtona on Capacity, XXL ja nykyinen kiinteärunkoinen teli?
    XXL:ässä on 3x8-10 m pitkää vaunua, joten mielestäni se kääntyisi mutkista parhaiten. Kyyti on myös tasaisinta, ympäristöystävällisintä ja hiljaisinta joten se on valintani.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Se mitä pari matkustajaa ihmetteli oli se että miksi noin isossa bussissa ei ollut kuin 2 lastenvaunuille tilaa.
    Onko tosiaan näin? Siinähän on 3 kaksilehtistä takaovea ja bussi on täysmatala.
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.06.2010 kello 18:08. Syy: lainaus korjattu

  15. #90

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Muuten, mikä olisi mielestänne Jokeri-linjalla paras bussi ajaa ja/tai matkustaa, kun vaihtoehtona on Capacity, XXL ja nykyinen kiinteärunkoinen teli?
    Kyllä toi XXL omasta mielestäni kulki hyvin Helsingin puolella vaikka joutuki ottaa jossain mutkissa enemmän tilaa kuin telillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Onko tosiaan näin? Siinähän on 3 kaksilehtistä takaovea ja bussi on täysmatala.
    Kyllä, raittaille paikat olivat ainoastaan toisen oviparin kohdalla. Muitten ovien kohdalla oli vaa penkkejä. Mut jos toi bussi nyt valittaisiin nii uskon kyl et ne lisäis raittaiden paikkoja.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordia Busista Nobina
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 09.09.2013, 15:34
  2. Nobina täyttää 100 vuotta
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 14.06.2011, 11:41
  3. HSL: HSL testaa erikoispitkän bussin soveltuvuutta Helsingin seudun liikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 14:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •