Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Tänään ei ollut Hess vuorossaan keskipäivän aikaan, kun "näyttölaite" eli ilmeisesti Helmi-laite ei pelittänyt (skeida Thoreb-"laatu"tuote), ja vietiin säädettäväksi, mutta auto itsessään oli kuljettajalta kuultuna toiminut upeasti! :) Sveitsiläinen laatutuote!

On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon? ;)
 
On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon? ;)
Eikö pikemminkin joku spårafobikko ole paniikissa, kun pitää roudata tänne jokainen tavallista pidempi bussi tyrkylle, ettei vaan rakennettaisi ratikkaa joka piti tehdä jo 15 vuotta sitten. Raidejokeri kun oli vuoden 1994 liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja se piti aloittaa heti. Siis YTV-kunnat olivat yksimielisiä siitä, että Raidejokeri oli tärkeimpiä seudun joukkoliikennehankkeita. Tosin sitten tapahtui vähän virkakiertoa ja 4 vuotta myöhemmin Raidejokeri oli muutettu bussijokeriksi ja muukin raitioliikenteen kehittäminen pantu jäihin.

Mutta hei bussifriikit, tuo 3 vuotta vanha demobussi on myytävänä! Ostakaa se nyt, saatte halvalla, kun se on jo roudattu tänne Suomeen ja matkakorttilaitteetkin asennettu. Voi olla ainutlaatuinen tilaisuus. Onko noita dieseleinä muita kun tämä mallikappale? Jos ei ole, niin ei luultavasti muita tulekaan.

Antero
 
Itse kävin testaamassa (matkustajana) tämän välillä IK-Oulukylän asema ja vaikutelma on varsin positiivinen. Bussin ohjastamisesta vastaavat Nobinan luottokuljettajat, joiden mukaan noinkin pitkä bussi on todella varsin ketterä ajaa. Myös peruuttaminen onnistuu kuulemma ammattilaiselta (joita bussinkuljettajat toki ovat) varsin hyvin, jopa kulman taakse.

Itse kulku on varsin tasaista ja pehmeää. Ovet toimivat mallikkaasti. Liikkeellelähtö tapahtuu riittävän ripeästi.

Äänimaailmasta on todettava, että takaosassa ei ole mitenkään erityisen hiljaista, vaan generaattorin välityksellä sähköenergiaa tuottava dieselmoottorin (joka on normaali Scanian 9-litrainen dieselmoottori; tuttu vaikkapa Scaloista) ääni on lähes samaa luokkaa normaaliin dieselbussiin verrattuna. Ääni on hieman erikoinen, koska normaalin bussin vaihteistoäänet puuttuvat. Dieselmoottorin kierrosluku kuitenkin vaihtelee hieman ajonopeuden mukaan. Mutta etuosassa äänimaailma muistuttaa hyvin paljon raitiovaunun/trollikan sähkömoottorien "sirinää".

---------- Viesti lisätty kello 15:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:00 ----------

Hieman maistiaisia:

http://www.youtube.com/watch?v=1wj-TlQLic8

http://www.youtube.com/watch?v=fc8jS4UWiJY

---------- Viesti lisätty kello 15:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:08 ----------

Yksi video vielä (pahoittelen taustalla kuuluvaa keskustelua erään asiasta kiinnostuneen matkustajan kanssa):

http://www.youtube.com/watch?v=WHdYAjM_F-Q
 
Itsekin olen ehtinyt tämän uutuuden kyytiin.
Kyyti on tasaista, mielestäni tasaisempaa kuin vuosi sitten kokeiltavana olleessa Volvossa, penkeissä riittävä jalkatila. Äänimaisema, varsinkin auton etuosassa miellyttävän hiljainen, takana kuuluu dieselmoottorin ääni.
 
Miten sujuu se joka ovesta kulku? Mietin sitä että miten tuo kommunikoidaan asiakkaille, yksi etu ja mahdollisuus olisi että se olisi pelkästään nivelbusseissa. Olisi selkeää.

On se kyllä kumma juttu, miten yksi hyvä bussi voi aiheuttaa spårafriikeille tuskaisen olon? ;)
Onneksi sinä sentään jaksat olla johdonmukaisesti asialinjalla.

---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:03 ----------

Eikö pikemminkin joku spårafobikko ole paniikissa, kun pitää roudata tänne jokainen tavallista pidempi bussi tyrkylle, ettei vaan rakennettaisi ratikkaa joka piti tehdä jo 15 vuotta sitten. Raidejokeri kun oli vuoden 1994 liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja se piti aloittaa heti. Siis YTV-kunnat olivat yksimielisiä siitä, että Raidejokeri oli tärkeimpiä seudun joukkoliikennehankkeita. Tosin sitten tapahtui vähän virkakiertoa ja 4 vuotta myöhemmin Raidejokeri oli muutettu bussijokeriksi ja muukin raitioliikenteen kehittäminen pantu jäihin.
Helsinki on vähän niin kuin Churchill sanoi Yhdysvalloista: Tekee aina oikein, kokeiltuaan ensin kaikkia muita vaihtoehtoja.
 
Miten sujuu se joka ovesta kulku?
Kyllä se ainakin minun nähdäkseni sujui kohtalaisen hyvin. Monet matkustajat olivat bussin jo pysäkille tullessa ryhmittyneet muidenkin kuin vain etuovien taakse. Voisin kuvitella näkemäni perusteella, että tällainen käytäntö omaksuttaisiin täälläkin varsin nopeasti ja hyvin.

Sekä itse bussissa, että pysäkkien Jokeri-näytöissä oli kehoitus kaikkien ovien käyttämisestä.
 
Jotain ongelmiakin oli ainakin klo 15.20 lähdössä Westendistä ja itseasiassa jo edellisellä sivulla Westendiin saavuttaessa madeltiin Länsiväylän ylittävässä mäessä. Sama toistui Kehä I:llä Turunväylän kohdalla ja Leppävaarassa matkustajat poistuivat takana tulleisiin kahteen seuraavaan jokeribussiin.

Harmi, ettei saksantaitoni riittänyt tulkitsemaan, mitä Hessin edustaja puhui puhelimeen ennen tuota Leppävaaran pysähdystä. Parin minuutin pysähdyksen jälkeen matka pääsi jatkumaan ainakin Takomotielle asti, missä jäin pois, normaalisti.

Ei tuo joka ovesta nouseminen kovin hyvin pysäkillä toiminut, kun siihen eivät matkustajat ole tottuneet. CapaCityn tapauksessahan ruuhka-aikoina autoemäntä opasti matkustajia pysäkeillä.

Toinen ongelma vaikutti olevan se, etteivät led(?)-kilvet näkyneet riittävän hyvin ja moni pysäkillä tajusi bussin jokerilinjaksi turhan myöhään. Voihan tähän vaikuttaa tietysti myös poikkeava ulkonäkö ja varsinkin väri.

Positiivisina jäi mieleeni sähköovien toimivuus, nopeus ja hiljaisuus verrattuna paineilmaoviin.
Kuten muutkin jo totesivat, etuosassa ei moottorin melu häirinnyt, mutta takana en merkittävää eroa normaaliin bussiin havainnut.
 
Nyt sitä kokeillaan 1.5 ''vappubussina'' klo 8.30-13.30 Elielinaukio-Tehtaankatu-Elielinaukio.
Reitin perusteella sillä selvästi testataan samalla mahdollisia trollikkareittejä kantakaupungin ahtaimmilla kaduilla ja niiden kulmissa. Oikein hyvä ja erittäin mielenkiintoista :).
 
Itsekki olin testaamassa Hessin tuplanivel bussia. Takana moottorin ääni oli kyllä suunnillee sama normaaleihin busseihin verrattuna kuten osa jo aikasemmin totesi. Ovet aukesivat mukavasti ja toimivat myös koko matkan Itäkeskuksesta Pitäjänmäkeen. Liikkelle lähtö ääni oli hiljainen, vähän samanlainen ku uudemman mallisissa ratikoissa, tai SM5-lähijunassa. Pysäkeille huomasin että osa matkustajista osasi heti bussin nähdessään mennä muistakin ovista sisään kuin etuovesta mutta kyllä silti suurin osa etuovesta meni. Se mitä pari matkustajaa ihmetteli oli se että miksi noin isossa bussissa ei ollut kuin 2 lastenvaunuille tilaa.

Kuljettaja kertoi minulle että kovinkaa moni ei halunnu vapaaehtoisesti ajaa tuota bussia, mutta hän itse halusi. Perusteli suunnillee näin: "Olen itse ajanut samassa talossa jo 30 vuotta, ja tykkään haasteista joten halusin heti päästä ajamaan tätä niin paljon kuin mahdollista." Kyseinen kuljettaja myös kertoi kuinka halusi myös telibusseja päästä ajamaa kun tuli mahdollisuus. Hän sanoi että vaihtoi heti Jokeria ajamaa kun se otettiin käyttöön. Ajoa kuski kuvaili osittain helpoksi. Välillä oli vaikeeta esim. liikenneympyröissä esim. Oulunkylästä kun lähetää Maunulaa päin tulee se ympyrä jossa joudutaa käntyy n. 270 astetta. Kuski joutu ajaa ensiksi suoraa keskikohtaa päin, sitten kääntää jyrkästi oikeaan laitaan, ajaa sitä melkein koko ympyrä ja sitten lopussa taas vasempaa reunaan ja matka jatkui. Mutta muuten matka sujui kyllä hyvin.

http://irc-galleria.net/user/lollipop94/album/3603009-jl-foorumin-kuvia <-tuolla on kuvia bussista sekä video bussin liikkellelähdöstä Pitäjämäen asemalla. Pääsivusta ei kannata välittää, toi on kummiski mulle paras paikka laittaa kuvia :D
 
No niin, jäin kiinni :) . Eli oltiin saman vuoron lähdöllä Itäkeskuksessa ja juteltiin kuljettajan kanssa. En vain lähtenyt silloin ajolle, kun menin kuvaamaan lähdön ulkopuolelta.

Haha :D Mä jotenkin arvasin että joku pistäisi jotain että oli samalla vuorolla tms. :D Toivottavasti ei haittaa että näyt osassa kuvista :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muuten, mikä olisi mielestänne Jokeri-linjalla paras bussi ajaa ja/tai matkustaa, kun vaihtoehtona on Capacity, XXL ja nykyinen kiinteärunkoinen teli?
XXL:ässä on 3x8-10 m pitkää vaunua, joten mielestäni se kääntyisi mutkista parhaiten. Kyyti on myös tasaisinta, ympäristöystävällisintä ja hiljaisinta joten se on valintani.

Se mitä pari matkustajaa ihmetteli oli se että miksi noin isossa bussissa ei ollut kuin 2 lastenvaunuille tilaa.
Onko tosiaan näin? Siinähän on 3 kaksilehtistä takaovea ja bussi on täysmatala.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muuten, mikä olisi mielestänne Jokeri-linjalla paras bussi ajaa ja/tai matkustaa, kun vaihtoehtona on Capacity, XXL ja nykyinen kiinteärunkoinen teli?

Kyllä toi XXL omasta mielestäni kulki hyvin Helsingin puolella vaikka joutuki ottaa jossain mutkissa enemmän tilaa kuin telillä.

Onko tosiaan näin? Siinähän on 3 kaksilehtistä takaovea ja bussi on täysmatala.

Kyllä, raittaille paikat olivat ainoastaan toisen oviparin kohdalla. Muitten ovien kohdalla oli vaa penkkejä. Mut jos toi bussi nyt valittaisiin nii uskon kyl et ne lisäis raittaiden paikkoja.
 
Takaisin
Ylös