Kannattamattomia linjoja HSL-alueella

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Itselleni tulee mieleen täällä Vantaalla ainakin linjat 30,36 ja 60. Linjalla 30 on välillä Myyrmäki-Linnainen yleensä muutama matkustaja, Ruuhka-aikoina ehkä hieman enemmän matkustajia. Linja 36 lähtee myös yleensä Myyrmäestä melko tyhjänä mutta toisaalta tunnin vuoroväli ei hirveästi houkuttele, Linjan 30 ainakin voisi lakkauttaa siinä vaiheessa kun uudet liityntälinjat muutaman vuoden kuluttua otetaan käyttöön, linja 31 korvaa Vapaalan osuuden ja 34 hoitaa jatkossa yhteyden Kaivokselasta Myyrmäkeen, Linnaisista on alle kilometrin kävelymatka Rajatorpantien pysäkille josta kulkee linjat 510 ja 530 Myyrmäkeen ja 315 Helsinkiin. Linjaa 60 ajetaan nykyisin 1/2h välein koko päivän mutta matkustajia ei juurikaan ole, reittiosuus Jokiniemestä Tikkurilan asemalle on täysin sama linjan 70 kanssa ja Tikkurilasta Jumboon pääsee lähes samaa reittiä linjalla 61, Veromiehen osuuden voisi korvata ajamalla esim. Ruuhka-aikoina linjaa 46 V-tunnuksella reittiä Tikkurilantie-Toinen savu-Virkatie-Pakkalantie-Tikkurilantie..kierros ei pidentäisi matka-aikaa kuin 2-3 minuuttia.
 
Helsingistä tulee totta kai mieleen linja 62, jonka maunulalaiset halusivat säilyttää, koska "pitäähän nyt vanhoille mummoille sentään istumapaikka bussista löytyä". Ei muka olisi istumapaikkaa löytynyt jos 62:n olisi korvannut siirtämällä 66A:n kulkemaan päivisin Maunulassa samaa reittiä 66:n kanssa ja vähän tihentämällä vuoroväliä.

Mutta ei siinä mitään, en valita: meneepähän meikäläisen kotiovelta 50 metrin päästä sentään suora yhteys Kamppiin Paanutien pysäkiltä, kun ei tarvinnut 66A:n reittiä muuttaa kulkemaan Maunulan kautta :)

Mutta ihan oikeasti, 66A:lla ei ole ruuhka-aikana(kaan) välillä Rautatientori-Länsi-Pakila läheskään yhtä paljon matkustajia kuin 65A:lla välillä Rautatientori-Veräjämäki, eli voisi ihan hyvin siirtää kulkemaan Maunulan kautta.

Toinen on linja 516:n reittiosuus Helsingissä Hakaniemeen asti: jos kuski ei suostu talvisena iltapäivänä kello 17.30 Paanutien pysäkillä 20 asteen pakkasessa Sörnäisiin menossa olevia matkustajia kyytiin niin miksei linjaa katkaista saman tien vaikka Suursuolle h22:n päätepysäkille?
 
Kontulassa linjat 94A ja 94B ja 94V ovat aikasen turhia, ruuhka-aikaan on käyttäjää mutta muuten on hiljaista, muuttamalla linjojen 92, 94 ja 95 reittejä saataisiin korvattua 94A ja B reitit ja sitten kun laitetaan vielä teli autot niin tuo V saadaan pois. V vuoroilla kun on käyttäjää vain kontulankaarelta metrolle, toisinpäin ihmiset eivät sitä osaa käyttäää :eek:

Itse olen miettinyt että A ja B linjat voisi lakkauttaa sillä että linja 95 kävisi molempiin suuntiin kotikonnuntien päässä kääntymässä, linja 92 ajettaisiin myllypurosta -> kehä 1 -> kontula (M) -> 94B reittiä kivikonlaitaan ja linja 94 lähtisi kiertämään 94A reitin ajaen sitten omalle päätepysäkilleen kontulankaarelle

tai vaihtoehtoisesti 95 jatkaa keinutieltä kivikonlaitaan ja 92 jatkaa metroaseman ohi kotikonnuntielle ja ruuhka-aikoina telejä näille ja etenkin linjalle 94
 
Toinen on linja 516:n reittiosuus Helsingissä Hakaniemeen asti: jos kuski ei suostu talvisena iltapäivänä kello 17.30 Paanutien pysäkillä 20 asteen pakkasessa Sörnäisiin menossa olevia matkustajia kyytiin niin miksei linjaa katkaista saman tien vaikka Suursuolle h22:n päätepysäkille?

Sama kävi minulla Hattulantiellä viikko-pari sitten, juurikin 516:n kanssa. Ihmettelin kovin miksi bussi vain paahtoi keskikaistaa pysäkin ohi. Onneksi vähän matkan päästä tuli 72, mutta ihmetytti kovin, miksi kuljettaja halusi minun puolestani valita, millä bussilla menen. Ehkä jos bussi oli reilustikin myöhässä, voisin ymmärtää ohiajohalut, mutta on se silti outoa olla noudattamatta selvää pysäyttämismerkkiä.
 
Sama kävi minulla Hattulantiellä viikko-pari sitten, juurikin 516:n kanssa. Ihmettelin kovin miksi bussi vain paahtoi keskikaistaa pysäkin ohi. Onneksi vähän matkan päästä tuli 72, mutta ihmetytti kovin, miksi kuljettaja halusi minun puolestani valita, millä bussilla menen. Ehkä jos bussi oli reilustikin myöhässä, voisin ymmärtää ohiajohalut, mutta on se silti outoa olla noudattamatta selvää pysäyttämismerkkiä.

H51:stä reipas vuosi sitten ajaneena huomasin, että Maunulan ja Kallion välisellä suoralla yhteydellä on kuin onkin kysyntää. Miksi linjaa 516 ei voitaisi ajaa linjan 51 reittiä Kallion kautta? Linjatunnuksetkin kun ovat melkein yhteneväiset ja matka-aika ei empiiristen havaintojen perusteella ole lainkaan pidempi Kurvin kautta ajamiseen verrattuna.

Mäkelänkadun bussiliikenteen toimimisen pahin ongelma on pysäkkisyvennysten puuttumattomuus. Ohittelu on tästä luonnollinen seuraus, etenkin kun sinne jälkimmäiselle pysäkille pyrkivä auto on tietenkin neljän auton jonon viimeisenä. Hämminkiähän tuosta syntyy, hyvä ettei kolhuja sentään.

---------- Viesti lisätty kello 12:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:00 ----------

Luonnollisesti Helsingin linjoista tätä keskustelua käytäessä päällimmäisenä nousevat aina mieleen 74 ja 75A.

74 on toki ainoa Sepänmäkeä itäiseen kantakaupunkiin palveleva linja, mutta Puistolan ja Tapanilan asukkaan on kyllä mielekkäämpää valita Puistolassa 75 tai Tapanilassa juna kuin lähteä 40 minuutin maisemamatkalle ensin sovitettuaan menonsa ½ tunnin vuoroväliin.

Koillis-Helsingin Fallkullan sekä koko Tapanilan aseman itäpuolen liikenneyhteyksien heikkous on aina saanut varauksettoman ihmetykseni. Fallkullan 2000-luvun alkuvuosina valmistunutta asuinaluetta palvelee vain puolen kilometrin päässä oleva Tapanilan asema sekä alueen laitaa Malminkaarta kulkeva linjapari 76A/B sekä Suurmetsäntietä kulkeva 74.

Aikanaan lähetin HKL:lle ehdotuksen 76A/B:n reitin siirtämisestä Malminkaarelta reitille -Saniaistie - Fallkullantie - Jäkälätie - Tasankotie - (Tapanilan aseman itäpuoliset asuinalueet) ounastellen reitin matka-ajan pitenevän 3-4 minuuttia, mutta "aikatauluteknisistä syistä" tämä oli kuulemma mahdotonta.

Ja vielä kun jatkaisivat sen 75A:n itä-Helsinkiin...
 
Mäkelänkadun bussiliikenteen toimimisen pahin ongelma on pysäkkisyvennysten puuttumattomuus. Ohittelu on tästä luonnollinen seuraus, etenkin kun sinne jälkimmäiselle pysäkille pyrkivä auto on tietenkin neljän auton jonon viimeisenä.

Omassa tapauksessani se 516 ei ohitellut yhtään mitään. Pysäkki oli tyhjä ja samoin kaikki muut kaistat. Eikä ollut siirtoajokaan väärillä kilvillä, koska sama bussi pysähtyi Vilhonvuoressa jättämään matkustajia.

Mutta Hattulantiellä ongelma on myös autojen lainvastainen ryhmittyminen Sturenkadun kääntymiskaistalle jo ennen Ensi-Kodin tietä (eli Sturenkatua edeltävää risteystä). Aamuruuhkassa tämä estää bussien tulon pysäkille, joten pahimmillaan odotetaan ensin vihreää autojen perässä, tullaan pysäkille ja otetaan matkustajat kyytiin ja odotetaan vielä uudestaan vihreitä.
 
Helsingistä tulee totta kai mieleen linja 62, jonka maunulalaiset halusivat säilyttää, koska "pitäähän nyt vanhoille mummoille sentään istumapaikka bussista löytyä". Ei muka olisi istumapaikkaa löytynyt jos 62:n olisi korvannut siirtämällä 66A:n kulkemaan päivisin Maunulassa samaa reittiä 66:n kanssa ja vähän tihentämällä vuoroväliä.

Vuosikausien matkustuskokemuksella (66:n pohjoispäästä) sanon, että ihan mainiosti voisi 66 (ja 66A) mennä koko päivän Maunulan (siis Metsäpurontien - Männikkötien) kautta. Oulunkylään päin voi vaihtaa paljon paremmin Pirjontie- tai Maunula-pysäkillä kuin Paanutiellä. Ja Tuusulaan päin on käytännössä osoittautunut käteväksi vaihtaa Käpylän asemalla tai Käpylänaukiolla.

Linjaa 62 pidetään yllä ilmeisesti ihan mielikuvasyistä ja onhan se yksi erään pirkkolalaispoliitikon keppihevosista.

Helpoin ratkaisu waden ehdotuksen toteuttamiseksi olisi muuttaa 66:n numeroksi 62. Paloheinäläisille on ihan sama, millä numerolla bussi kulkee.

Aloite on vapaasti varastettavissa, jos joku maunulalainen poliitikko tahtoo saada irtopisteitä. Siitä vaan tekemään maunulalaiset onnelliseksi, kun 62 ei enää olisi pelkkä arkilinja, vaan kulkisi myös illalla, yöllä ja viikonloppusin.
 
Kontulassa linjat 94A ja 94B ja 94V ovat aikasen turhia, ruuhka-aikaan on käyttäjää mutta muuten on hiljaista, muuttamalla linjojen 92, 94 ja 95 reittejä saataisiin korvattua 94A ja B reitit ja sitten kun laitetaan vielä teli autot niin tuo V saadaan pois. V vuoroilla kun on käyttäjää vain kontulankaarelta metrolle, toisinpäin ihmiset eivät sitä osaa käyttäää....

h78n voisi siirtää takaisin kehälle kurkimäen rallipoluilta niin nopeutuisi kulku ja muut linjat saisi lisää matkustajia jolloin niiden olemassaolossa jotain järkeä...
 
h88:lla Kaitalahteen ei kovin suuria matkustajamääriä nähdä mihinkään aikaan vuorokaudesta. Kaitalahti vaan on sellainen pussinperä, että jonkin linjan täytyy sinnekin ajaa, että palvelutasovaatimukset täyttyvät.
 
h88:lla Kaitalahteen ei kovin suuria matkustajamääriä nähdä mihinkään aikaan vuorokaudesta. Kaitalahti vaan on sellainen pussinperä, että jonkin linjan täytyy sinnekin ajaa, että palvelutasovaatimukset täyttyvät.

Ajattelin juuri ehdottaa että eikö linjan 87 voisi lopettaa kokonaan ja ruuhka-aikoina osa linjan 88 vuoroista voisi käydä öljysataman kautta mutta juuri toisessa viestiketjussa kerrottiinkin että linjan 87 vuoroja vähennetään maaliskuusta lähtien ja koko linja lopetetaan kesäliikenteen alkaessa.

---------- Viesti lisätty kello 13:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:43 ----------

H51:stä reipas vuosi sitten ajaneena huomasin, että Maunulan ja Kallion välisellä suoralla yhteydellä on kuin onkin kysyntää. Miksi linjaa 516 ei voitaisi ajaa linjan 51 reittiä Kallion kautta? Linjatunnuksetkin kun ovat melkein yhteneväiset ja matka-aika ei empiiristen havaintojen perusteella ole lainkaan pidempi Kurvin kautta ajamiseen verrattuna.

Itse asiassa linjat h51,516 ja 539 voisi kaikki yhdistää yhdeksi linjaksi, Hakaniemestä linjan 51 reittiä Konalaan josta jatkuisi linjan 539 reittiä aina Vantaankoskelle asti, miinuksina tässä olisi hitaampi yhteys Martinlaaksosta ja Myyrmäestä Maunulaan ja Mäkelänkadun suuntaan sekä yhteyden puuttuminen Munkkiniemeen, mutta jos linja 39 siirrettäisiin reitille Huopalahdentie-Paciuksenkatu-Tukholmankatu niin silloin tämä korvaisi linjan 539 poistuvan osuuden.
 
Kemkim kirjotti ketjussa YTV alueen huonoin bussilinja, että 73B:llä oli matkustajia keskimäärin 1553/arkipäivä. 73B:n lakkauttamiseen liittyen voisi vielä pohtia sitä, että mitä ne matkustajat tekivät linjan lakkauttamisen jälkeen? Kuinkahan paljon sitä käytettiin Sörnäisten rantatien/Merihaan/Hermannin rantaväylän varren ja esimerkiksi Malmin välisissä matkoissa. Jos joku Malmissa asuva käytti linjaa työmatkaansa Sörnäisten rantatien varteen, niin alkoiko tämä linjan lopettettua kulkunsa kulkea matkaa autollaan vai kenties joukkoliikenteellä vaihtaen kulkuneuvoa tai sitten joukkoliikenteellä Hämeentien varrelle, josta käveli lopun matkaa?

Linjan 74 varteen rakennetaan parhaillaan Ormuspellon asuinaluetta. Tämä tuo varmaan jonkin verran lisämatkustajia. Jos reitti siirretään Kalasatamaan päättyväksi, 74:sta tulee linjan pohjoisosista matkustavalle hyvä vaihtoehtoista reittiä kulkeva linja. Kalasatamaan tulee paljon toimistoja, asuntoja ja muita toimintoja, joten esimerkiksi Pihlajamäessä asuville tuo linja voi tulevaisuudessa olla todella tarpeellinen. Esimerkiksi Ormuspellosta tuota linjaa kannattaa varmasti käyttää Viikin tiedepuistoon mennessä ja Kalasataman ympäristöön mennessä. Niin kyllä tuo seutulinjaksi muuttaminen tulee tuomaan ainakin jonkin verran lisää matkustajia. Porttipuistoon on varmasti hyvä saada paremmat yhteydet.

Tietenkin linjastoa voisi remontoidakin. Miten toimisi tämän tyyppinen reitti linjalle 714: Latokartanontie-Malmin asematie-Malminkaari ja tästä sitten Ormuspellon kautta pitäisi päästä nykyreitilleen, josta Tapanilan jälkeen voisi jatkaa Tapulikaupunkiin, josta pitäisi päästä vielä sinne Porttipuistoon. Tällöin ainkin 76:n radan länsipuolinen osuus jäisi turhaksi ja Porttipuistoon pääsisi Tapulikaupungin isolta kerrostaloalueelta ja Malmiltakin nykyiseen reittiin verraten paremmin.

75A:sta voisi saada hyvän poikittaislinjan Östersundomiin, sitten kun siellä rakentaminen kunnolla käynnistyy. Jos tuo linja kulkisi sinne Fazerilan ja Mellunmäen kautta, niin samalla Fazerilan yhteydet paranisivat. Ongelmana tällä hetkellä on käytössä olevan lippujärjestelmän kuntien rajojen mukaiset maksuvyöhykkeen rajat, mutta saa nähdä muuttuuko tilannen myöhemmin. Toisessa suunnassa tämän linjan päätepysäkikkiä voisi siirtää Pakkalaan. Tällöin Östersundomista pääsisi tällä linjalla Mellunmäkeen metroaseman ja esimerkiksi Vantaaseen menevien linjojen päätepysäkille, Fazerilaan, Puistolan juna-asemalle ja mahdollisesti esimerkiksi Flamencoon Pakkalassa.
 
Kannattamattomien linjojen joukkoon kuuluu varmasti myös useita Joukolinjoja. Joillain reiteillä saattaa toki olla joitakin matkustajia, mutta valtaosa pakuista vain ajelee tyhjänä ympyrää.
 
h88:lla Kaitalahteen ei kovin suuria matkustajamääriä nähdä mihinkään aikaan vuorokaudesta. Kaitalahti vaan on sellainen pussinperä, että jonkin linjan täytyy sinnekin ajaa, että palvelutasovaatimukset täyttyvät.

Linjan 88 tärkein funktio onkin oikeastaan palvella Yliskylän ja Isosaarentien - Koirasaarentien varren asukkaita linjojen 84 ja 89 ohella. Lyhyt jatke Koirasaarentieltä Kaitalahden päätepysäkille ei ole tuhottoman kallis, vaikka 20 min vuoroväli Kaitalahden kaltaiselle alueelle onkin kysyntään nähden selvää ylipalvelua. Toisaalta nykyisellään linjan 88 ajoaika on sama kuin linjalla 84, jolloin nämä kaksi linjaa on helppo tahdistaa keskenään.

Kaitalahden pussinperästäkin päästään aikanaan eroon, kun tieyhteys päätepysäkiltä nykyiselle öljysatama-alueelle rakennetaan ja uusien asuinalueiden rakentaminen alkaa. Tällöin linjaa 88 jatkettaneen Kaitalahdesta Koirasaarentien eteläpuolelle.

---------- Viesti lisätty kello 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:27 ----------

h78n voisi siirtää takaisin kehälle kurkimäen rallipoluilta niin nopeutuisi kulku ja muut linjat saisi lisää matkustajia jolloin niiden olemassaolossa jotain järkeä...

570:ksi eli Jokeri 2:ksi muuttuessaan linja tuleekin näillä näkymin kulkemaan Kontulantieltä suoraan Kehä I:lle. 78:n nykyistä reittiä puoltaa toistaiseksi se, että se palvelee Kivikon asuinalueen eteläosaa, joka jää melko kauas Kehä I:n ja linjan 94A pysäkeistä. Muutaman vuoden päästä tilanne on toinen, kun linja 57 jatkuu Latokartanosta Kivikon kautta Kontulaan.
 
Itse asiassa linjat h51,516 ja 539 voisi kaikki yhdistää yhdeksi linjaksi, Hakaniemestä linjan 51 reittiä Konalaan josta jatkuisi linjan 539 reittiä aina Vantaankoskelle asti, miinuksina tässä olisi hitaampi yhteys Martinlaaksosta ja Myyrmäestä Maunulaan ja Mäkelänkadun suuntaan sekä yhteyden puuttuminen Munkkiniemeen, mutta jos linja 39 siirrettäisiin reitille Huopalahdentie-Paciuksenkatu-Tukholmankatu niin silloin tämä korvaisi linjan 539 poistuvan osuuden.

Ihan yhdistelemisen tai lakkauttamisen ilosta muutoksia ei pidä mennä tekemään. Linja- ja vuorotarjonnan pitäisi ainakin jossain määrin toteuttaa kaupunkilaisten matkustustarpeita.

Noiden yhdistettäväksi ehdottamiesi linjojen kohdalla kannattaa erityisesti miettiä, minkälaisia yhteyksiä ne palvelevat ja miten paljon muilla vaihtoehdoilla joutuisi kiertelemään tai käyttämään aikaa. Hakaniemestä Martinlaaksoon on varmasti nopeampiakin yhteyksiä kuin ehdottamasi Konalan kautta kiertely, esim. ratikalla tai bussilla Helsingin tai Pasilan asemalle ja vaihto M-junaan.

Linjan 51 erityishyöty on muuta kautta kiertäviä vaihtoehtoja kätevämpi yhteys Konalasta ja Pitäjänmäeltä Vallilaan. Linja 516 taas tarjoaa Vantaan lähiöistä nopeamman yhteyden Maunulaan, Mäkelänkadulle jne kuin vaihto 400-sarjan bussista Pirkkolantiellä 51:een.

H39 taas tarjoaa Konalasta ja Pitäjänmäeltä yhteyden Ruskeasuon vaihtomahdollisuuksiin. Munkkiniemen kautta keskustaan pääsee vaihtamalla Pitäjänmäentiellä linjalle h14. Linjalla 539 on oma tehtävänsä suorana yhteytenä Munkkiniemestä ja Pitäjänmäeltä Malminkartanoon ja edelleen Vantaankoskelle sellaisena aikana, kun 14 ja 39 jo täyttyvät Kampista ja Töölöstä tulevista.

Sitä paitsi kiertelevää kolmeysiä kätevämpi yhteys Myyrmäestä Munkkiniemeen voi olla esim. vaihto Huopalahdessa junasta tai Pirkkolantiellä 452:sta linjalle h52. Näiden yhdistelmien vuorotiheys pystytään pitämään parempana, kun ne palvelevat samalla monipuolisesti muitakin yhteyksiä.

Vai olikos tämä se huumoriketju... Jos oikein intoutuisi yhdistelyyn yhdistelyn vuoksi, niin eikös silloin kannattaisi vaikka korvata 453 niputtamalla 205+510, tai vielä paremmin 154+530. :lol:
 
Takaisin
Ylös