Kannattamattomia linjoja HSL-alueella

Vanha aihe, mutta mitä olen lukenut h74:sta, niin pakko kommentoida sitä, että nythän matkustajamäärät ovat nouseneet entisestään Ormuspellon pian valmistumassa olevan asuinalueen ja Rajatien aika uuden asuinalueen myötä.. h74:lla pääsee suoraan esimerkiksi Tapanilaan Sörnäisistä ja Hakaniemestä. Myös Vanhalle Tapanilantielle ja Kotinummentielle on noista paikoista täten hyvä yhteys. Junahan Rautatientorilta on nopein ja sitten vaikka vaihto Malmilla h76A, mutta ei ole järkeä mennä ensiksi Rautatientorille ja sitten juna ja bussi.

Mutta, suurin osa matkustajista h74:lle tuleekin juuri Hakaniemestä ja Sörnäisistä ja sen jälkeisistä alueista. Eikä voi enään sanoa että linja ajelisi tyhjillään. En ole nyt 2 vuoden aikana kulkenut ollenkaan tyhjillä vuoroilla. Matkustajia riittää mistä tahansa alueelta. Huonoimmillaan bussi on puolillaan matkustajia, parhaimmillaan jopa täynnä.

h76A/B:kin on nykyään täynnä, etenkin ruuhka-aikaan. Matkustajia tulee Fallkullan alueelta Malmille ja Malmilta. Koivunen OY on myös yksi, josta tulee h76A/B:n matkustajia. Toisella puolella Tapanilaa matkustajia tulee ja menee Malmilta/Malmille Kotinummentien, Vanhan Tapanilantien varrelta ja myös Päivöläntielle riittää matkustajia.

h76A/B:n reittiä voisi kyllä muuttaa ajamaan esimerkiski Malminkaari-Saniastie-Fallkullantie-Jäkälätie-Tasankotie-Malminkaari. Kyllä noilla teillä bussi mahtuu liikkumaan, ja kohtamaan ihan hyvin. Pahempiakin kohtia on nähtävillä esimerkiksi linjalla h69 Kustaankartanon kohdalla.
 
Omakaupunki-sivuilla on uutinen HSL:n teettämästä selvityksestä jossa vertaillaan eri bussilinjojen kustannustehokkuutta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...silinjan_kyyti_maksaa_051_euroa-kallein_1330/ Ei liene yllätys että yksikköhinnoiltaan halvimmat linjat löytyvät Helsingistä, sijoilla 1-3 on liityntälinjat v82, v96 ja v94, Jokeri löytyy vasta sijalta 17. Kalleimpia linjoja ovat Helsingin 91K Espoon 96H, Yllättäen halvin Espoon sisäinen linja on e20, eikös juuri tätä linjaa ole suunniteltu lakkautettavaksi ensi vuonna? Vantaan kustannustehokkain linja on v62. yksikköhintojen erot ovat aika huimia, kun linjalla h82 yhden matkustajan kustannus on 0.51€ ja Jokerilla 0.90€, on se kalleimmalla linjalla h91K huimat 13.30€!
 
Itselleni tulee mieleen täällä Vantaalla ainakin linjat 30,36 ja 60. Linjalla 30 on välillä Myyrmäki-Linnainen yleensä muutama matkustaja, Ruuhka-aikoina ehkä hieman enemmän matkustajia. Linja 36 lähtee myös yleensä Myyrmäestä melko tyhjänä mutta toisaalta tunnin vuoroväli ei hirveästi houkuttele, Linjan 30 ainakin voisi lakkauttaa siinä vaiheessa kun uudet liityntälinjat muutaman vuoden kuluttua otetaan käyttöön, linja 31 korvaa Vapaalan osuuden ja 34 hoitaa jatkossa yhteyden Kaivokselasta Myyrmäkeen, Linnaisista on alle kilometrin kävelymatka Rajatorpantien pysäkille josta kulkee linjat 510 ja 530 Myyrmäkeen ja 315 Helsinkiin. Linjaa 60 ajetaan nykyisin 1/2h välein koko päivän mutta matkustajia ei juurikaan ole, reittiosuus Jokiniemestä Tikkurilan asemalle on täysin sama linjan 70 kanssa ja Tikkurilasta Jumboon pääsee lähes samaa reittiä linjalla 61, Veromiehen osuuden voisi korvata ajamalla esim. Ruuhka-aikoina linjaa 46 V-tunnuksella reittiä Tikkurilantie-Toinen savu-Virkatie-Pakkalantie-Tikkurilantie..kierros ei pidentäisi matka-aikaa kuin 2-3 minuuttia.

Kun talviaikataulut tulevat voimaan ihmettelen edelleen V60:n olemassaoloa. Kun eletään taloudellisesti tiukkoja aikoja en ole löytänyt linjalle yhtään perustetta sen olemassa ololle. V70 kulkee Urheilutietä Tikkurilan asemalle tismalleen samaa reittiä. Samasta suunnasta kulkee myös V53, V62 ja V69. Tikkurilasta jatkettaessa reitti on hetken verran sama kuin V53, jonka jälkeen reitti on sama kuin V46 ja V57. Sitten tulee pitempi yhteinen reitti V61:n ja V68:n kanssa. Reitillä on myös yhteinen osuus linjan V55 kanssa. Kun tullaan reitin loppupäähän, en löydä siitäkään perustetta linjalle V60. V55:lla ja V57:lla pääsee Pakkalan Ylästöntien puoleiselle alueelle ja kesäliikenteen alusta uudistuneella V61:n reitillä pääsee Veromiehenkylään ja Virkamiehen alueelle.
V36 sen sijaan akin toiveitten mukaan loppuu muutaman viikon kuluttua talviaikataulujen alkaessa.
 
Kun talviaikataulut tulevat voimaan ihmettelen edelleen V60:n olemassaoloa. Kun eletään taloudellisesti tiukkoja aikoja en ole löytänyt linjalle yhtään perustetta sen olemassa ololle. V70 kulkee Urheilutietä Tikkurilan asemalle tismalleen samaa reittiä. Samasta suunnasta kulkee myös V53, V62 ja V69. Tikkurilasta jatkettaessa reitti on hetken verran sama kuin V53, jonka jälkeen reitti on sama kuin V46 ja V57. Sitten tulee pitempi yhteinen reitti V61:n ja V68:n kanssa. Reitillä on myös yhteinen osuus linjan V55 kanssa. Kun tullaan reitin loppupäähän, en löydä siitäkään perustetta linjalle V60. V55:lla ja V57:lla pääsee Pakkalan Ylästöntien puoleiselle alueelle ja kesäliikenteen alusta uudistuneella V61:n reitillä pääsee Veromiehenkylään ja Virkamiehen alueelle.

Ei se 60 kuitenkaan aivan turha ole. Aikataulut on suunniteltu siten, että se ajaa samaan aikaan linjan 61 V-vuorojen kanssa, jolloin ruuhkaisella Tikkurila - Jumbo -välillä busseja menee arkisin n. 10 minuutin välein. Ilman 60:stä linja 61 ylikuormittuisi. Lisäksi linjaa 60 käyttävät monet koululaiset ja opiskelijat. Hiljaiset aamupäivän ja myöhäisillan sekä kesäajan vuorot kyllä korvataan hyvin tuolla linjan 61 reittimuutoksella.
 
Ei se 60 kuitenkaan aivan turha ole. Aikataulut on suunniteltu siten, että se ajaa samaan aikaan linjan 61 V-vuorojen kanssa, jolloin ruuhkaisella Tikkurila - Jumbo -välillä busseja menee arkisin n. 10 minuutin välein. Ilman 60:stä linja 61 ylikuormittuisi. Lisäksi linjaa 60 käyttävät monet koululaiset ja opiskelijat. Hiljaiset aamupäivän ja myöhäisillan sekä kesäajan vuorot kyllä korvataan hyvin tuolla linjan 61 reittimuutoksella.

En kyllä vielä näillä perusteluilla pitäisi linjaa olemassa. V61:stä tulee ajettua aina silloin tällöin kuskin roolissa, niin kapasiteettiongelmat eivät ole pahimmillaan V60:n liikennöintiaikana. V68:a ei pidä myöskään unohtaa. Ainakin Vantaan linjoista V60 on selkeästi turhin.
 
Ei se 60 kuitenkaan aivan turha ole. Aikataulut on suunniteltu siten, että se ajaa samaan aikaan linjan 61 V-vuorojen kanssa, jolloin ruuhkaisella Tikkurila - Jumbo -välillä busseja menee arkisin n. 10 minuutin välein. Ilman 60:stä linja 61 ylikuormittuisi. Lisäksi linjaa 60 käyttävät monet koululaiset ja opiskelijat. Hiljaiset aamupäivän ja myöhäisillan sekä kesäajan vuorot kyllä korvataan hyvin tuolla linjan 61 reittimuutoksella.

V61:n kapasiteettiongelmasta hyvä esim. eilen. Tikkurilasta 12.40 lähtö täynnä-kilpi päälle Vehkapolun pysäkillä ja 13.40 lähtö kaikki eivät mahtuneet kyytiin edes asemalta. Sunnuntaina pitäisi olla klo 12:n jälkeen tiheämpi vuoroväli kuin 15 minuuttia varsinkin kun ajetaan vielä kaksiakselisilla busseilla.
 
V61:n kapasiteettiongelmasta hyvä esim. eilen. Tikkurilasta 12.40 lähtö täynnä-kilpi päälle Vehkapolun pysäkillä ja 13.40 lähtö kaikki eivät mahtuneet kyytiin edes asemalta. Sunnuntaina pitäisi olla klo 12:n jälkeen tiheämpi vuoroväli kuin 15 minuuttia varsinkin kun ajetaan vielä kaksiakselisilla busseilla.

Omasta mielestäni pitäisi v61:llä teliautot lisätä. Yhtä kuormitettu linja kuin 62 (562), tai voi olla jopa kuormitetumpikin.. Mitä nyt olen v61:llä mennyt tai nähnyt sen lähtevät Tikkurilasta, niin on se niin täysinäinen ollut että ei ole ollut tilaa yhtään ylimäärästä, ja muutaman kerran itsekkin nähnyt kun on joutunut täytenä lähtemään pois. Teliautoilla voisi nyt aluksi kokeilla, jos tilanne helpottaisi. Jos ei, niin HSL:n pitäisi vuoroväliä nostaa. Tuo on kuitenkin todella merkittävä linja, kun suurin osa Kouvolan ja Tampereen suunnasta tulevat matkustajat (ja Lentokentälle menevät) vaihtavat Tikkurilassa tuohon. Sen lisäksi Jumboon menijät/tulijat, muut matkustajat, työmatkalaiset sekä koululaiset..
 
Vantaan nykyisestä linjastosta ehkä tarpeettomin on 619. Alkumatkan kulkee samaa reittiä 736 ja loppumatkalla voi käyttää esim. 631:stä ja jos kävelymatka on liian pitkä Simonsillasta niin voisihan esim. 631 koukata Sananjalantien kautta.
 
Vantaan nykyisestä linjastosta ehkä tarpeettomin on 619. Alkumatkan kulkee samaa reittiä 736 ja loppumatkalla voi käyttää esim. 631:stä ja jos kävelymatka on liian pitkä Simonsillasta niin voisihan esim. 631 koukata Sananjalantien kautta.

Kannattaa muistaa, että 736 kulkee tiheimmillään n. puolen tunnin välein, mikä on suhteellisen tiheästi asutulle alueelle liian harva. 619 on kätevä linja tasoittamaan tätä, koska 736:n muulle osuudelle ei välttämättä ole tarvetta tiheämmille vuoroväleille.
 
Eikös tähän ole tulossa korjaus? Jostain linjastosuunnitelmasta luin, että 631 tulee Hiekkaharjun suunnille korvaamaan 619 ja 736, sekä uusi linja 641 tikkurilasta hyrylään tulee ajamaan 631 nykyistä reittiä koukaten Simonsillassa.
 
Eikös tähän ole tulossa korjaus? Jostain linjastosuunnitelmasta luin, että 631 tulee Hiekkaharjun suunnille korvaamaan 619 ja 736, sekä uusi linja 641 tikkurilasta hyrylään tulee ajamaan 631 nykyistä reittiä koukaten Simonsillassa.
Uudemmassa versiossa 631 ja 641 näkyivät molemmat ajavan Koivukyläntietä, jolloin kai 619 jäisi.
 
Takaisin
Ylös