Kalustopoistot 2010

Miten lie, onko Nobinalla näitä autoja huollettu asiaankuuluvasti? ;) Öljyt ja suodattimet vaihdettu valmistajan suositusten mukaan? Oikeanlaista öljyä käytetty? Eivätkä tankkarit ole laittaneet jäähdytysnestettä moottoriöljysäiliöön eikä tuulilasinpesunestettä jäähdyttäjään?
Sama asia tuli minullekin mieleen. Huollon taso HSL-alueen firmoilla on liian usein ala-arvoista. Onhan aivan turhaa odottaa autojen kestävän kovinkaan montaa vuotta ehjänä jos asianmukainen huolto on laiminlyöty. Kuullostaa kyllä epäilyttävältä, jos 7-8 vuotta vanha auto on "aivan lopussa".
 
Olen pistänyt merkille näistä vanhemmista b7r (LE) volvoista että aika moni savuttaa aikalailla. Juurikin nämä Nobinan 400-409, 413-443, VT 226-239, PL 841, 864, 867, 869, 874, 887 ja korsisaari 27-29 ja 39.. Johtuukohan juurikin tästä että koneet alkaa olemaan parhaat tehonsa antaneita?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten lie, onko Nobinalla näitä autoja huollettu asiaankuuluvasti? ;) Öljyt ja suodattimet vaihdettu valmistajan suositusten mukaan? Oikeanlaista öljyä käytetty? Eivätkä tankkarit ole laittaneet jäähdytysnestettä moottoriöljysäiliöön eikä tuulilasinpesunestettä jäähdyttäjään?

Ei kyllä ole tuon vanhan seiskakoneen kohdalla kyse huollon laadusta. Samat ongelmat on kaikilla liikennöitsijöillä noiden koneiden kanssa. Ensimmäiset niistä ovat olleet täysin väljiä jo reilusti alle 500tkm ajettuina.

Ja mitä tulee heijaavaan tyhjäkäyntiin niin sitähän ne teki jo upouutena kunnes tyhjäkäyntikierroksia nostettiin.
 
Tänään aamulla hieman turisin e21 linjalla autossa 420 kuskin kanssa tästä aiheesta ja kuskin kanta oli, ettei seitsenlitraiselta koneelta voi pääkaupunkiseudulla ajettavassa bussiliikenteessä odottaakaan samaa kestävyyttä, kuin 10 tai 12-litraiselta...
 
Tänään aamulla hieman turisin e21 linjalla autossa 420 kuskin kanssa tästä aiheesta ja kuskin kanta oli, ettei seitsenlitraiselta koneelta voi pääkaupunkiseudulla ajettavassa bussiliikenteessä odottaakaan samaa kestävyyttä, kuin 10 tai 12-litraiselta...
En oikein ymmärrä tällaisia väitteitä sen tosiasian valossa, että meillä Tampereella on ajossa 4 kpl samanlaisella koneella varustettuja nivelautoja, joita ainakin yritetään huoltaa asianmukaisesti. Vaikka ongelmia toki on, ei kukaan ole väittänyt että yhdessäkään näistä yksilöistä olisi koneet loppuun ajettuja - ja vielä kun ottaa huomioon, että autot ovat paljon parjattuja nivelautoja... Taatusti nämä nivelet ovat keränneet tässä mainittuja autoja enemmän kilometrejä, koska ovat jo 7-8 vuotta vanhoja.
 
Tänään aamulla hieman turisin e21 linjalla autossa 420 kuskin kanssa tästä aiheesta ja kuskin kanta oli, ettei seitsenlitraiselta koneelta voi pääkaupunkiseudulla ajettavassa bussiliikenteessä odottaakaan samaa kestävyyttä, kuin 10 tai 12-litraiselta...

Mersun Citarot taitaa olla kuusilitraisella koneella enkä ole kuullut että niissä olisi ollut moottorien kanssa ihmeempiä ongelmia.
 
Savutus aiheeseen lisää, vaikka alkaa menemään jo Offtopicin puoleen rajusti..

Nobinan Scania Scala telit 478-480 ovat varmaankin eniten ajettuja Kub alustaisia hsl-alueella? no kuitenkin tuossa viime kesänä huomasin että auto 480 tupruttaa myöskin mustaa savua rankalla kädellä ja koko takaosa on aivan musta ja toissapäivänä ajoin helsingissä auton 479 perässä ja taisi sen jälkeen olla minun ajamani bussin etuosa mustana savutuksen johdosta.. Nyt olen seuraillut tarkemmin näitä kub scaloja ja kaikki näistä kyllä tuntuu savuttelevan enemmän ja vähemmän?? Tulee savutuksesta vaan mieleen että täyttääkö enää Euro4/5 normeja?
 
Savutus aiheeseen lisää, vaikka alkaa menemään jo Offtopicin puoleen rajusti..

Nobinan Scania Scala telit 478-480 ovat varmaankin eniten ajettuja Kub alustaisia hsl-alueella? no kuitenkin tuossa viime kesänä huomasin että auto 480 tupruttaa myöskin mustaa savua rankalla kädellä ja koko takaosa on aivan musta ja toissapäivänä ajoin helsingissä auton 479 perässä ja taisi sen jälkeen olla minun ajamani bussin etuosa mustana savutuksen johdosta.. Nyt olen seuraillut tarkemmin näitä kub scaloja ja kaikki näistä kyllä tuntuu savuttelevan enemmän ja vähemmän?? Tulee savutuksesta vaan mieleen että täyttääkö enää Euro4/5 normeja?
Itsekin olen havainnut näiden Nobina 478-480 röökaavan välillä tosi mahtavasti!
Taitaa olla Euro 4 tosi kaukana; eihän kunnossaoleva 20 vuotta vanhempi auto tuollaista savua päästele! Kumma kyllä, en ole noin räikeää savutusta huomannut Nobinan samanikäisistä lyhyistä Scaloista tulevan. Eikä muiden firmojen masiinoista. Pienehköt savupössähdykset kuuluvat tuollaisiin Scanioihin normaalina asiana.
 
Nobina 121 (Volvo B10BLE / Carrus City L vuodelta 1995) on ilman Buscomia Veromiehen korjaamolla.
 
En oikein ymmärrä tällaisia väitteitä sen tosiasian valossa, että meillä Tampereella on ajossa 4 kpl samanlaisella koneella varustettuja nivelautoja, joita ainakin yritetään huoltaa asianmukaisesti. Vaikka ongelmia toki on, ei kukaan ole väittänyt että yhdessäkään näistä yksilöistä olisi koneet loppuun ajettuja - ja vielä kun ottaa huomioon, että autot ovat paljon parjattuja nivelautoja... Taatusti nämä nivelet ovat keränneet tässä mainittuja autoja enemmän kilometrejä, koska ovat jo 7-8 vuotta vanhoja.

Eikös ne ole b7la alustalla jolloin kone on takana kirjaimellisesti pystyssä. Onhan niitä helbilläkin tosin kaksiakselisena eikä niidenkään moottoreissa ole kaiketi sen kummempia ollut.
 
PL 839 (Volvo B10BLE / Carrus City L -94) on otettu pois HSL-liikenteestä.
 
17.5

HelB 9635 (Torni-Volvo) on myyty. Auton postopäivämääräksi voidaan merkitä 11.5, sillä silloin se ajoi viimeisen kerran iltaruuhkassa linjalla h39. Seuraavana aamuna auto lähtikin jo uuden omistajan luo kuulemma Valko-Venäjälle. Nyt taitaa olla tosiaan ne ihan viimeiset hetket nähdä HelBin Volvo Carrus Cityjä liikenteessä:(
 
17.5

HelB 9635 (Torni-Volvo) on myyty. Nyt taitaa olla tosiaan ne ihan viimeiset hetket nähdä HelBin Volvo Carrus Cityjä liikenteessä:(

Tämähän on vasta toinen myyty city, aiemmin on myyty 9632 ja eikös 9631 poistettu moottoririkon takia? Minä kyllä uskon että näitä korkeita katureita tullaan näkemään ruuhka-sarjoissa vielä ensi vuonnakin, luotettavia pelejä kun ovat.
 
Takaisin
Ylös