Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: Länsi-Helsingin bussit

  1. #1

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Länsi-Helsingin bussit

    Länsi-Helsingissä on linjoja, joita on aivan turha ajaa Helsingin keskustaan asti, koska ne voi ajaa aivan hyvin vain jollekin juna-asemalle asti.

    Linjat 41 ja 43 voisi katkaista Pohjois-Haagan asemalle, sillä Pohjois-Haagan asemalta menee junalla Helsinkiin noin 11 minuuttia, kun taas bussilla Kamppiin/Elielinaukiolle menee Pohjois-Haagasta ainakin 15 minuuttia. Näyttelijäntien bussiyhteyksiä hoitamaan jäisi linja 40, jonka vuoroväliä tihennettäisiin.

    Linjan 42 voisi muuttaa ruuhkalinjaksi, sillä muutoin kuin ruuhka-aikoina Mannerheimintielle ei ole kauheasti menijöitä. Linjan 45 voisi katkaista Malminkartanon asemalle, ja ruuhka-aikoina voisi ajaa V-vuoroja Kamppiin. Junalla Malminkartanosta Helsinkiin menee noin 15 minuuttia, kun taas bussilla menee ainakin 25 minuuttia. Linjalle 43, joka olisi katkaistu Pohjois-Haagan asemalle, voisi tulla ruuhka-aikaan V-vuoroja, jotka siirtyisivät Kannelmäen liittymästä Hämeenlinnanväylälle ja ajaisivat Elielinaukiolle.

    Kaarelantielle pitäisi kulkea bussi muutenkin kuin ruuhka-aikoina ruuhkasuuntaan, jolloin sinne menee bussi 47 noin 20-22 min välein. Bussi voisi lähteä 43:n päätepysäkiltä Hakuninmaalta ja ajaa Kaarelantien kautta Kehä I:lle, jota pitkin bussi ajaisi noin kilometrin verran Pohjois-Haagan/Kannelmäen liittymään, josta bussi ajaisi Pohjois-Haagan asemalle. Linjanumero voisi olla vaikka 43K. Linjan 47 kaikki vuorot voisi laittaa ajamaan Hämeenlinnanväylää Myyrmäen liittymästä Kehä I:lle, josta ne ajaisivat Pohjois-Haagan asemalle kuten 43K.

    Linjat 39 ja 39A voitaisiin säilyttää ennallaan, koska niiden muuttaminen liityntälinjoiksi hidastaisi matkantekoa liikaa.

  2. #2
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    kannattaako tämä kun VR (venaa rauhassa) ei saa junia tarpeeksi talvella liikkeelle ? no ei vainenkaan

    kyllähän mainitsemallasi linjoilla kaikilla on yllättävän paljonkin käyttäjiä, sillä eihän kaikki suinkaan matkaa millään näistä busseista päästä päähän vaan jäävät matkan varrella pois.. tosin runkolinja ajattelua voisi kehittää esim. linjasta 42 tekisi sellaisen
    "Viimeiseen Wiimaan, tähän päättyy paljon hyvää.." - Toni Virtanen

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Juna ei palvele Mannerheimintien vartta, jonka läpi 39-45 menevät. Pääosa niistä (lukuunottamatta 42) menevät vieläpä lännempänä Topeliuksenkatu-Runeberginkatu. Homma toimisi, jos suur-Pisara Huopalahden eteläpuolelta Mannerheimintietä myötäilevästi toteutuisi. Tällöin voisi jonnekin Huopalahden ja Ruskeasuon tietämille päättää monen muunkin linjan kauempaa (ks. 50-luvun runkolinjakokeilu) ja maaseudulta siirtäen loput palvelemaan juna-asemien katvealueita.

  4. #4
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Minun mielestä olisi aivan typerää katkaista 41 ja 43 Pohjois-Haagan asemalle. Eivät kaikki matkusta Kannelmäestä keskustaan, mitäs niille tehdään, jotka hyppäävät Haagassa kyytiin ja ovat menossa vaikka Töölöön? Sitä paitsi minusta olisi epäkäytännöllisempää ensin ajaa bussilla muutama kilometri ja sitten mennä asemalle ja odottaa vielä junaa. Nykyinen käytäntö on ehdottomasti parempi.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Sitä paitsi minusta olisi epäkäytännöllisempää ensin ajaa bussilla muutama kilometri ja sitten mennä asemalle ja odottaa vielä junaa.
    Näinhän metron käyttäjät useimmiten joutuvat toimimaan.
    Helsingin keskustaan menevien bussilinjojen lopettamista ja syöttöliikennettä rautatieasemille on jo tehty esim. Espoossa ja ilmeisesti niin tullaan tekemään myös Vantaalla.

  6. #6
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Näinhän metron käyttäjät useimmiten joutuvat toimimaan.
    Helsingin keskustaan menevien bussilinjojen lopettamista ja syöttöliikennettä rautatieasemille on jo tehty esim. Espoossa ja ilmeisesti niin tullaan tekemään myös Vantaalla.
    Näin on. Ja ihan tyhmää minun mielestä.

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Helsingin keskustaan menevien bussilinjojen lopettamista ja syöttöliikennettä rautatieasemille on jo tehty esim. Espoossa ja ilmeisesti niin tullaan tekemään myös Vantaalla.
    Näinhän se linjastosuunnitelma edellyttää. Täytyy tosin heti sanoa, että suuressa osassa Itä-Vantaata nuo suorat linjat ovat jo pitkän aikaa olleet aika marginaalisessa roolissa tunnin mittaisine vuoroväleineen ja huikean pitkine ajoaikoineen. Sinänsä siis tilanne muistuttaa Vantaankosken radan vartta paitsi että siellä autot vielä kulkevat varsin usein.

  8. #8
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Näinhän se linjastosuunnitelma edellyttää. Täytyy tosin heti sanoa, että suuressa osassa Itä-Vantaata nuo suorat linjat ovat jo pitkän aikaa olleet aika marginaalisessa roolissa tunnin mittaisine vuoroväleineen ja huikean pitkine ajoaikoineen. Sinänsä siis tilanne muistuttaa Vantaankosken radan vartta paitsi että siellä autot vielä kulkevat varsin usein.
    tällä tarkoitat ilmeisesti korsoa ja linjoja 731/742, sillä itse entisenä hakunilalaisena ja nykyään kuninkaanmäessä asuvana osaan arvostaa 740/741/742 linjojen olemassa oloa. Suora bussiyhteys on paljon nopeampi tapa päästä kaupunkiin kun lähteä ensiksi bussilla junalle ja sillä kaupunkiin(juna hakunilasta lähtiessä silloin nopein jos sattuu v62 ja Z, H tai R-juna kohdalleen) kuitenkin vaihdoton yhteys on mukavampi.
    "Viimeiseen Wiimaan, tähän päättyy paljon hyvää.." - Toni Virtanen

  9. #9
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Länsi-Helsingissä on linjoja, joita on aivan turha ajaa Helsingin keskustaan asti, koska ne voi ajaa aivan hyvin vain jollekin juna-asemalle asti.

    Linjat 41 ja 43 voisi katkaista Pohjois-Haagan asemalle,
    Käytän itse kyseisiä linjoja paljon. Esim Haagasta 41 on yhteys Töölöön ja sillä on paljon käyttäjiä. Ei ole mitään järkeä lähteä Haagassa syöttöliikennepolitiikkaan

    Martti

  10. #10
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Käytän itse kyseisiä linjoja paljon. Esim Haagasta 41 on yhteys Töölöön ja sillä on paljon käyttäjiä. Ei ole mitään järkeä lähteä Haagassa syöttöliikennepolitiikkaan
    Haagalaisethan voisivat reagoida tähän perustamalla oman bussiyhtiönsä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 28.02.2010 kello 14:02. Syy: lainausta siivottu
    "Juna toisi huumeet."

  11. #11
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Haagalaisethan voisivat reagoida tähän perustamalla oman bussiyhtiönsä.
    Joskus muinoin taisi olla Suomen Turistiauto

  12. #12
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Ankkuli- Näytä viesti
    tällä tarkoitat ilmeisesti korsoa ja linjoja 731/742
    Paremminkin Tikkurilan laajasti ymmärrettyä taajamaa ja ehkä Koivukylä/Havukoskeakin. Tikkurilasta onneksi pääsee nopeastikin junalla Helsinkiin, muilla Vantaan asemilla se nykyisinä N-junien aikoina on suhteellista Mutta tämä on aika offtopicia jo.

  13. #13

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Linjat 41 ja 43 voisi katkaista... Näyttelijäntien bussiyhteyksiä hoitamaan jäisi linja 40, jonka vuoroväliä tihennettäisiin.

    Linjan 42 voisi muuttaa ruuhkalinjaksi... Linjan 45 voisi katkaista... Linjalle 43, joka olisi katkaistu...

    Linjat 39 ja 39A voitaisiin säilyttää ennallaan, koska niiden muuttaminen liityntälinjoiksi hidastaisi matkantekoa liikaa.
    Kaikki mainitsemasi linjat palvelevat myös muita yhteyksiä kuin Kaarelasta ydinkeskustaan, kuten on jo todettukin. Toisaalta mikään ei estä Kaarelasta keskustaan kulkevaa matkustajaa vaihtamasta junaan Malminkartanossa (39, 45), Pitäjänmäellä (39), Kannelmäessä (42, 43) tai Huopalahdessa (41), vaikka bussi jatkaisikin pitemmälle. Nuo bussilinjat voivat palvella vaihtoyhteytenä myös syöttämällä Vantaan ja Espoon suunnalta tulleita junamatkustajia edellä mainituilta asemilta Etelä-Haagaan ja Töölöön päin!

    Kaikki liikenne ei ole keskustaan matkailua. Logiikkasi ontuu, kun mielestäsi 39:n katkaisu hidastaisi liikaa. Olisithan valmis pidentämään esim. Kannelmäestä ja Hakuninmaalta Töölöön päin menevien matka-aikaa kierrättämällä Pohjois-Haagan aseman ja linjalle 40 vaihdon kautta.

    Linja 39 on etenkin Konalaa palveleva linja, mutta tarjoaa nykyisellään myös Malminkartanosta yhteyden sellaisille alueille, joihin M-juna ei kulje.

    Nykyinen 47:n palvelu ei ole selkein mahdollinen eikä ajallisesti kovin kattava, mutta riittäisikö Kaarelantieltä matkustajia kaikkina vuorokaudenaikoina - etenkään jos keskustaan menijöiden pitäisi mallisi mukaisesti kiertää Lassilan kautta? Olisiko Hämeenlinnanväylän kattavampi tarjonta suorine seutu- ja U-linjoineen kuitenkin houkuttelevampi (melutaso Hämeenlinnanväylän pysäkeillä on kyllä sietämätön)?
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  14. #14
    A.H
    A.H ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    14.10.2009
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Itä-Helsingin linjojen katkaiseminen syöttölinjoiksi on ollut perusteltua myös siksi, että Hämeentie oli ennen metroa bussiliikennettä kohtuuttomasti hidastava pullonkaula ja mm. noiden mainittujen Itä-Vantaan linjojen paljouden vuoksi on sitä edelleen.

    Topeliuksenkatu sen sijaan ei ole mikään pullonkaula. Länsi-Helsingin bussiyhteydet toimivat pääosin oikein hyvin, mitä nyt h14/h18 joskus hidastelevat Paciuksenkadun liikennesolmujen takia. Myös Kampissa jonoja aiheuttanut hornankattila on tämän talven havaintojeni perusteella saatu purettua. Mechelininkadun puolella on vielä jopa käyttämätöntä kapasitettia, siellä ei aja kuin h24 sekä osan matkasta ratikka 8 omilla kaistoillaan.

    Raideliikennehuumassa unohtuu usein, että läntinen kantakaupunki on Helsingissä merkittävä palvelukeskittymä, johon raiteita pitkin ei kerta kaikkiaan pääse, ellei satu asumaan sopivasti museoraitiotiemme varrella. Keskustan poikittaisliikenne huutaa hoosiannaa muutenkin - sitä on turha kuormittaa vielä lisää pakottamalla länsihelsinkiläiset kiertämään rautatieaseman kautta. Bussi Länsi-Helsingistä läntiseen keskustaan läntisiä sisääntuloteitä pitkin on yksinkertainen ja toimiva ratkaisu, joka palvelee suurta käyttäjäjoukkoa.

    Minä itse tahtoisin päästä täältä Itä-Helsingistäkin Töölöön tarvitsematta kulkea keskustan kautta. Se tuntuu vain tällä hetkellä olevan turkasen mahdotonta tarvitsematta vaihtaa Tullinpuomissa tai jotain muuta älytöntä.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Länsi-Helsingin bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut A.H Näytä viesti
    Länsi-Helsingin bussiyhteydet toimivat pääosin oikein hyvin, mitä nyt h14/h18 joskus hidastelevat Paciuksenkadun liikennesolmujen takia.
    Munkkivuoren ratikkaa koskevassa topikissa on kyllä kovasti toisenlaisia mielipiteitä linjan 18 (koskee kaiketi myös linjaa 14) sujuvuudesta ja säännöllisyydestä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut A.H Näytä viesti
    Minä itse tahtoisin päästä täältä Itä-Helsingistäkin Töölöön tarvitsematta kulkea keskustan kautta. Se tuntuu vain tällä hetkellä olevan turkasen mahdotonta tarvitsematta vaihtaa Tullinpuomissa tai jotain muuta älytöntä.
    Metro Sörkkaan ja sieltä kasilla?

    ---------- Viesti lisätty kello 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:51 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Länsi-Helsingissä on linjoja, joita on aivan turha ajaa Helsingin keskustaan asti, koska ne voi ajaa aivan hyvin vain jollekin juna-asemalle asti.
    HSL ja KSV selvittävät yhteistyössä tämän vuoden aikana, millä edellytyksillä Munkkivuoren ratikka voitaisiin toteuttaa. Se on päätetty Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelman yhteydessä ja ks-lautakunta korosti erityisesti tämän selvityksen kiireellisyyttä antaessaan selvityksestä lausunnon viime kuussa.

    Samassa yhteydessä käydään ymmärtääkseni läpi Länsi-Helsingin bussiliikennettäkin, siis ei vain linjoja 14 ja 18, vaan myös 39-45. Tarkoitus ei kai ole siirtyä syöttöliikenteeseen ehdottamallasi tavalla, mutta sain sellaisen käsityksen, että bussien reittejä vertaillaan ja katsotaan, olisiko Mansku niille tarkoituksenmukaisempi väylä kuin Topeliuksenkatu tilanteessa, jossa jälkimmäisellä on rv-liikennettä ja vähentäisikö rv-liikenne bussien kuormia tavalla joka perustelisi linjaston uudelleenjärjestämistä jollain tavalla.

    Kun linja 14 Munkkivuoren ratikan myötä lakkaisi, niin minusta yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi korvata bussi 39 ja Pajamäen 14:n osuus tiheällä syöttöbussilla välillä Pajamäki - Pitäjänmäen asema - Konala - Malminkartano. Bussi kulkisi kahden lähijuna-aseman kautta ja tarjoaisi liitynnän rantaradan sekä Martinlaakson radan juniin, jokeriin sekä Pitäjänmäentien keskustabusseihin. Vuoroväli voisi olla tiheäkin, ja vain lähiössä kulkevan linjan säännöllisyys olisi hyvä. Samalla 39:n osuus Topeliuksella poistuisi ja toisaalta 45 ja Pitäjänmäentien/Turuntien seutubussit tarjoaisivat edelleen ainakin osalle alueista myös vaihdottomia keskustayhteyksiä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussit 22 ja 61 palaavat normaalireiteilleen 22.9.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.09.2010, 21:27
  2. Helsingin seudulle sopivat bussit
    kirjoittanut karihoo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.04.2007, 12:40
  3. Itä-Länsi -suuntainen rautatieliikenne
    kirjoittanut Ville O. Turunen foorumissa Junat
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 17.03.2006, 11:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •