Pointti tässä olikin se, että Vihdintien ja Mannerheimintien kautta kulkevilla linjoilla ei ole tällaisia ongelmia. Vika ei ole Länsi-Helsingin busseissa sinänsä vaan siinä, että Munkkivuoren ja -niemen kautta kiertäminen on syystä tai toisesta hankalaa ja aiheuttaa epäluotettavuutta.
Tähän ratkaisu lienee raitiotie kuten ehdotitkin. Mutta jos se aiotaan rakentaa vain Munkkivuoreen asti, ehdottamasi syöttöbussin pitäisi varmaan kulkea myös sinne, jo siksikin että mm. Pajamäen lähiposti on Munkkivuoressa. Tällaiselle linjalle luontaisin numero lienee 36.
Onhan noita vaihtoehtoja, mutta tämäkin on kahden vaihdon reitti mikäli ei satu asumaan metroradan vieressä. Kävellen olisitte jo perillä.
Se, mitä minä kaipaisin, olisi bussireitti, joka kulkee Pasilasta Nordenskiöldinkatua Taka-Töölöön, kääntyy vasemmalle Manskulle tai Topeliuksenkadulle ja jatkaa siitä Kamppiin tai vaikka Ruoholahteen. Eräänlainen h69:n sisarreitti siis. Lähtöpaikka voisi h58/B:n ja h59:n tapaan olla Herttoniemessä tai Itäkeskuksessa. 69 tuntuu usein illansuussakin olevan täynnä keskustaan päin, mikä kielii siitä, että käpyläläiset (ja pukinmäkeläiset?) kokevat sen mielekkäämmäksi tavaksi päästä Manskun varrelle kuin vaihdollisen raideyhteyden kanssa kikkailu. Myös itähelsinkiläisille voisi tarjota saman mahdollisuuden.