Metron liityntäliikenteen aikataulut

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,272
Mun mielestä parannukset voisikin aloittaa juuri liityntäliikenteen vuorovälien synkronoimisesta. Esim. talviaikataulukaudella linjat h84 ja 86 lähtevät Herttoniemestä 3/4 minuutin välein. Eli pakostakin käy välillä niin, että joku auto lähtee lähes tyhjänä matkaan ja seuraava täyttyy etusiltaa myöten (eikä kaikki aina mahdu edes mukaan).

Metron nykyinen vuoroväli on minusta melko toimiva - tosin lähitulevaisuudessa taitaa paineet vuorovälin tihentämiseksi lisääntyä. Onhan matkustajamäärät kasvussa - ja sitten on vielä nämä uudet asemat asuntoalueineen.

Voisi myös miettiä, onko metron kuljettajien palkkamenot kuitenkaan niin suuret. 15 junaahan päivittäin on liikenteessä, joten kuljettajia ei ole läheskään niin paljoa kuin bussiliikenteessä ja kun ilmeistä on, että yhden metrojunan kapasiteetti ja suorite on bussiin verrattuna moninkertainen...

MODEDIT/kuukanko: Viesti on siirretty metron automatisointikeskustelusta, siksi ensimmäinen lause näyttää vähän hassulta näin ketjun alussa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Korjattavaa on aika monellakin linjalla. Linjoja 84 ja 86 olisi todellakin järkevää ajaa ruuhkassa 8 min välein, jolloin joka metrolta olisi yhteys Laajasalon ostarille ja Reiherintielle. Laajasalon liityntälinjastoa olisi mahdollista hieman tehostaakin palvelutason silti parantuessa fiksumpien aikataulujen ja peräkkäinajon vähenemisen myötä.

Yksi räikeimmistä esimerkeistä mokatusta liityntälinjastosta on Vuosaari. Ruuhka-aikoina liityntälinjat kulkevat 12 min (linja 78 11 min) välein, kun metro kulkee 8 min välein. Yhtä heikosti ovat asiat Kontulan suunnan linjoilla.

HKL on tilannut konsultilta liityntäliikenteen kehittämissuunnitelman. Toivottavasti tämän seurauksena liityntälinjoille todellakin tehdään jotain.

Tähän ketjuun voisi kerätä ideoita liityntälinjaston kehittämiseksi.
 
Joillakin liityntälinjoilla paistaa tosiaan läpi joko viitsimisen tai osaamisen puute. Joillakin linjoilla aikataulut taas on osattu tehdä aivan oikein: esim. 95 kulkee iltaisin 20/30 min välein metroon synkroinoituna sen sijaan, että se kulkisi tasaisesti 25 min välein.

Liityntälinjoilla pitää sallia bussiliikenteessä pientä tehottomuutta sen seurauksena, että saadaan vaihdot synkronoitua. Siinä ei ole mitään mieltä, että bussit ajavat näennäisen tehokkaasti mahdollisimman tiukalla kierrosajalla mutta metron kanssa täysin epäyhteensopivin aikatauluin.

Jos kapasiteetti ei riitä ruuhka-aikaan 4 min vuorovälillä, kuten esim. linjoilla 84 ja 86, pitää ongelma ratkaista kasvattamalla kalustokokoa, ei tihentämällä vuoroväliä metroa tiheämmäksi.
 
Miska sanoi:
Yksi räikeimmistä esimerkeistä mokatusta liityntälinjastosta on Vuosaari. Ruuhka-aikoina liityntälinjat kulkevat 12 min (linja 78 11 min) välein, kun metro kulkee 8 min välein. Yhtä heikosti ovat asiat Kontulan suunnan linjoilla.

Tähän ketjuun voisi kerätä ideoita liityntälinjaston kehittämiseksi.
Vuosaaressa ongelma 12 min vuorovälillä ruuhka-aikaan koskee erityisesti Meri-Rastilaa (linja 96 Rastila M - Vuosaari M - Porslahdentie). Sen sijaan Vuosaaren metroasemalta Kallvikintien suuntaan lähtee joko 90 tai 90A (kummankin vuoroväli 16 min), tosin metron ollessa vähänkin myöhässä bussi onnistuu jättämään nopeimmatkin juoksijat pois kyydistä.

Syksyllä 90:ä jatketaan Aurinkolahteen, nykyisin ruuhka-aikana kuljettajalla on reilu tauko metroasemalla (n.12 min), muulloin taukoja ei sitten olekaan.
 
TL sanoi:
Syksyllä 90:ä jatketaan Aurinkolahteen, nykyisin ruuhka-aikana kuljettajalla on reilu tauko metroasemalla (n.12 min), muulloin taukoja ei sitten olekaan.
90:n jatkuessa Aurinkolahteen voitaisiinkin kokonaan luopua linjasta 90A ja hoitaa sataman liikenne Vuotien kautta vaikkapa linjalla 98V, jolla nykyisin on melko pitkä seisonta-aika Itäkeskuksessa. Lokitien kautta ajavat lähdöt (90Ak) voisi varmaan korvata jollain palvelulinjalla. Tällaiset pienillä kirjaimilla aikatauluihin merkityt vuorot tuntuvat muutenkin sekavilta, kun reitti ei edes näy linjakartoissa.

Toinen ongelmakohta on linja 93, joka nykyään joutuu ajamaan ruuhkaisen Kehä I:n ja Itäväylän liittymän läpi. Marjaniemenkin voisi hoitaa linjalla 98V, jolloin 93 menisi Roihuvuoresta suoraan Itikseen. Klo 21 jälkeen, kun 98V ei enää liikennöisi, voisi Marjaniemen kautta sitten mennä linja 91. Vuosaareenhan on rakenteilla oma Citymarketkin, joten Kauppakartanonkadulta 98V:hen tulevien matkustajien määrä tullee vähentymään :wink:
 
Miska sanoi:
HKL on tilannut konsultilta liityntäliikenteen kehittämissuunnitelman. Toivottavasti tämän seurauksena liityntälinjoille todellakin tehdään jotain.
Miltä firmalta tällainen suunnitelma on tilattu ja milloin se valmistunee?
 
melfstro sanoi:
90:n jatkuessa Aurinkolahteen voitaisiinkin kokonaan luopua linjasta 90A ja hoitaa sataman liikenne Vuotien kautta vaikkapa linjalla 98V, jolla nykyisin on melko pitkä seisonta-aika Itäkeskuksessa. Lokitien kautta ajavat lähdöt (90Ak) voisi varmaan korvata jollain palvelulinjalla. Tällaiset pienillä kirjaimilla aikatauluihin merkityt vuorot tuntuvat muutenkin sekavilta, kun reitti ei edes näy linjakartoissa.
Jaa, minusta Vuosaaren satamayhteydet voisi hoitaa paremmin uudistuneella linjalla 90. Osa vuoroista ajaisi A-tunnuksella Satamaan. Näin sinne edelleen palvelisi 90A.

Sitten ehdottaisin myös, että linjat 90 sekä 96 muutettaisiin ympyrälinjoiksi. 90 = (Vuosaaren satama -) Aurinkolahti - Vuosaari (M) - Kallvikintie - Porslahti - Vuosaari (M) - Aurinkolahti (-Vuosaaren satama)
96 = Rastila - Vuosaari (M) - Porslahti - Kallvikintie - Vuosaari (M) - Rastila. 96V kulkisi edelleen väliä Vuosaari (M) - Porslahdentie. Tämä uudistus parantaisi yhteyksiä Porslahdentieltä linjalle 78 Mellunmäkeen ja Kontulaan, ettei tarvitsisi kulkea turhaan Vuosaaren keskustaan sekä korvaisi "melfstron" suunnitellun linjan 90A lakkauttamisen Niinisaarentiellä.

Lokitien huonosti palveltu alue parannettaisiin linjan 98 V reittimuutoksella. Uusi reitti olisi ...Meripellontie - Rastila (M) - Retkeilänkatu(1 - Venemestarintie - (a. Lokitie - Vuosaarentie...) - (b. Lokitie - Rastilantie - Kallvikintie - Vuosaarentie...) - Valkopaadentie - Vuosaari (M). Metroon vaihto olisi Rastilassa. Iltaisin voisi luulla, että 90B ei tee koukkausta Aurinkolahden kautta, joten sen voisi hoitaa 98V, joka kulkisi Aurinkolahteen linjan 90 liikennöintiajan päätyttyä.
(1 = tähän rakennettaisiin joukkoliikenne-etuus, josta vain bussit pääsevät. Esim. tolpat, jotka laskeutuvat bussin lähestyessä.

Puutunpa vielä tässä Marjaniemen linjastoonkin. 93:n suoristaminen hoituisi helposti, kun vaan jonkun metron liityntälinjan reittiä jatkettaisiin Itäkeskuksen metroasemalta Marjaniementien kautta Meripellontien risteykseen. Ehkä parhaiten soveltuvia olisivat linjat 94, 94A, 95 tai 97.
 
JT sanoi:
Lokitien huonosti palveltu alue parannettaisiin linjan 98 V reittimuutoksella. Uusi reitti olisi ...Meripellontie - Rastila (M) - Retkeilänkatu(1 - Venemestarintie - (a. Lokitie - Vuosaarentie...) - (b. Lokitie - Rastilantie - Kallvikintie - Vuosaarentie...) - Valkopaadentie - Vuosaari (M). Metroon vaihto olisi Rastilassa.
Voi kyllä olla alueen pikkukadut turhan ahtaita tuollaiselle tiheälle bussiliikenteelle, eikä muillakaan pientaloalueilla kuten esim. Pakilassa ole bussiliikennettä tuon tyyppisillä kaduilla. Palvelulinjat hoitanevat parhaiten "ovelta ovelle" liikenteen ja muuten Rastilan metroasemalle on kohtuullinen kävelymatka.

JT sanoi:
Puutunpa vielä tässä Marjaniemen linjastoonkin. 93:n suoristaminen hoituisi helposti, kun vaan jonkun metron liityntälinjan reittiä jatkettaisiin Itäkeskuksen metroasemalta Marjaniementien kautta Meripellontien risteykseen. Ehkä parhaiten soveltuvia olisivat linjat 94, 94A, 95 tai 97.
Meripellontien risteyksessä ei vaan ole oikein soveltuvaa kääntöpaikkaa vai ajettaisiinko ympyrää Kauppakartanonkadun kautta ?
98V:n avulla Marjaniemi olisi sikäli "helppo" hoitaa ettei ajoaika juurikaan pitenisi ja bonuksena yhteydet Vuosaaren suuntaan.
 
melfstro sanoi:
Meripellontien risteyksessä ei vaan ole oikein soveltuvaa kääntöpaikkaa vai ajettaisiinko ympyrää Kauppakartanonkadun kautta ?
98V:n avulla Marjaniemi olisi sikäli "helppo" hoitaa ettei ajoaika juurikaan pitenisi ja bonuksena yhteydet Vuosaaren suuntaan.
Niin no, voisihan siihen tietty rakentaa kääntöpaikan. Ei 98V:kään mikään huono idea ole. Nykyisellä reitillä tosin on vuosaarelaisille etuna on pääsy nopeasti Kauppakeskuksen itäosioon, kulkematta Tallinnanaukion kautta.
 
Takaisin
Ylös