HML linja 19

Piikkimonni

Suljettu tunnus
Liittynyt
9 Toukokuu 2010
Viestit
40
Toinen historia-aiheinen kysymys koska ylläpito ei poistanut vielä tuota ensimmäistäkään.

Kouluaikana 60-luvun lopulla kulki Tikkurilan Simonkylästä Herttoniemeen Helsinki-Maaseutu-Liikenteen linja 19. Linjalla ajoi vain yksi vanha Helkon turistiautoksi sisustettu bussi tai oikeammin linja-auto koska siinä ei ollut kuin yksi ovi. Busseissa on minusta aina pitänyt olla monta ovea :)

Tuota linjaa ajeli vanha mies, liekö joku HML:n omistajista koska oli laitettu noin hiljaiselle linjalle. Ajelin tuolla bussilla melko säännöllisesti kouluun Herttoniemeen aina kun sen aikataulut vain sopivat. Bussissa oli aina tilaa ja siinä oli hyvät kallistuvat penkit, siis luksusta kaupunkiliikenteessä.

Täällä on varmaan bussiliikenteen tietäjiä. Tietääkö kukaan enempää tuosta hiljaisesta pikkulinjasta.
 
Tämä Tikkurila - Herttoniemi linja loppui noin 1975 ihan matkustajien vähyyden takia. Linjalla oli tosiaan HML:n ainoa Scania-Vabis, sivunumero muistaakseni 91. Linjaa ajanut kuljettaja Paavo Salin ( isännän luottomies, muttei mikään osakas) oli niin tykästynyt tähän autoon, että se pidettiin ajossa niin kauan kun kuljettaja lähti eläkkeelle. Viimeisen vuoden autona oli 23 paikkainen Mersu.
 
Kiitoksia Antti. Tuota mersua en enää havainnut linjalla 19. Olin siinä vaiheessa muuttanut jo muualle. Se Scania Helko oli todellakin kuljettajan lemmikki. Auto oli todella hyvässä kunnossa, siisti kuin mikä. Ei sillä varmaan enää paljon tilausajoja ajettu siihen aikaan.
 
Mielenkiintoinen tieto, että tällainenkin linja on ollut olemassa. Osaatko kertoa reittiä tarkemmin?

Nykypäivänähän Tikkurilasta ei Helsingin puolelle aja mitään muita linjoja kuin 611... (No joo, 53 ja 62 pistäytyvät myös siellä, mutta lasketaan kuitenkin Vantaan sisäisiksi.) Esimerkiksi Tikkurilasta Itäkeskukseen menevällä linjalla saattaisi olla jonkinlaista kysyntääkin.
 
Toivottavasti nyt HSL-aikana Pohjois-Helsingin ja Etelä-Vantaan linjastojen päätyjä yhdisteltäisiin muutenkin. Suuri joukkoliikenneetön vyöhyke Kehä 3:n yli ei hyödytä ketään.
 
Toivottavasti nyt HSL-aikana Pohjois-Helsingin ja Etelä-Vantaan linjastojen päätyjä yhdisteltäisiin muutenkin. Suuri joukkoliikenneetön vyöhyke Kehä 3:n yli ei hyödytä ketään.

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...dun_joukkoliikennesuunnitelma_2010_2014_netti[1].pdf

Jos linkki ei aukea, niin suunnitelma löytyy HSL:n kotisivuilta -> suunnittelu -> linjastosuunnitelmat -> seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014

Lainaus yllä olevasta suunnitelmasta:
Osa Helsingin sisäisen linjan 77A vuoroista jatketaan Siltamäestä Tikkurilaan linjatunnuksella 577. Osa Helsingin sisäisen linjan 74 vuoroista jatketaan Vantaan Porttipuistoon linjatunnuksella 714.


Lisäksi esim.54B linjaa tullaan jatkamaan Pitäjänmäestä Leppävaaraan.

 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen tieto, että tällainenkin linja on ollut olemassa. Osaatko kertoa reittiä tarkemmin?
HML linja 19 lähti nykyisestä Simonsillasta, ajoi Hiekkaharjun kautta Tikkurilaan ja sieltä silloista kehätietä, eli Kehä III:sta myöten Porvoontielle ja sitä pitkin Herttoniemen rautatieasemalle. Siis aika kummallinen reitti. Bussi ajoi Hertsikaan kerran aamulla ja kerran illalla. Se siis palveli niitä muutamaa työmatkalaista, jotka tuota väliä kulki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös