Uudet bussit, vuodenvaihde 2010/2011

Se tässä on kyllä huikeaa ironiaa, että Helsingin Bussiliikenne hävisi nämä linjat juuri siksi, että tarjosi niille vahingossa Säfflejä. ;)

Kertokaa tyhmälle, ainoastaan matkustajan ominaisuudessa bussilla ajavalle, että mikä niissä Helbin tarjoamissa Säffleissä sitten ei vastannut kalustovaatimuksia ja millä tapaa nämä Nobinan tilaamat Säfflet eroavat Helbin tarjoamista, muuten kuin polttoaineen (kaasu vs. diesel) osalta?
 
Kertokaa tyhmälle, ainoastaan matkustajan ominaisuudessa bussilla ajavalle, että mikä niissä Helbin tarjoamissa Säffleissä sitten ei vastannut kalustovaatimuksia ja millä tapaa nämä Nobinan tilaamat Säfflet eroavat Helbin tarjoamista, muuten kuin polttoaineen (kaasu vs. diesel) osalta?

Helbin säfflet ovat euro 4 ja nobinan uudet ovat eev päästötasolla, myöskin melutaso taitaa noissa vanhoissa ylittää sen 75 vai 77 dB.. Vaikka kaasusäfflehän on aika hiljainen auto jos pakoputki on kunnossa (on muuten miehekkäät murinat jos ei ole kunnossa) ja jäähdyttäjän puhallin ei humise kauheasti, niinkuin suuremmassa osassa tuppaa tekemään. Mittaustapahan on tietääkseni niin että tietyn matkan päästä n. 5m ? ajaa bussi ohi n. 40-50km/h nopeudella ja melutaso ei saa ylittää tuota 75/77dB tasoa? joku joka muistaa tarkat ohjeet voi laittaa ne tähän?

Mutta tietääkseni Helbillä jäi tarjous noista linjalle 62 tarjotuista säffleistä (229-232) ja Manneista (601-609) linjoilla 65A/N,66/A kiinni..
 
Ruhaan tuli tänään uusi 2-akselinen Scala HelB-väreissä. Kylkinumeroa ei oltu vielä teipattu eikä rekkaria ollut.

Helb 1101 / VHZ-345 ajeli myllypurossa äsken. Mihin nämä oli tilattu ja jos siis vuodenvaihteeseen niin miksi näin aikaisin?
 
Helb 1101 / VHZ-345 ajeli myllypurossa äsken. Mihin nämä oli tilattu ja jos siis vuodenvaihteeseen niin miksi näin aikaisin?

Helb jatkaa vuodenvaihteessa linjoilla h14/B, h54/B, 91 ja 93, lisäksi Helb voitti linjat h15/A/V, kaikille näille linjoille tarvitaan vuodenvaihteessa 16 uutta autoa+linjalle 91 yksi midibussi, 2 scalaa oli kai tarjottu ainoastaan linjalle 15/A/V eikä niidenkään ilmeisesti tarvitse olla uusia, uusien autojen pitäisi olla mallia volvo 8700LE mutta on kai aivan mahdollista että syystä tai toisesta onkin tilattu scalaa.
 
Helb 1101 / VHZ-345 ajeli myllypurossa äsken. Mihin nämä oli tilattu ja jos siis vuodenvaihteeseen niin miksi näin aikaisin?
Juu käytiin 1101:llä ja 1103:lla Varhan varikolla, buscomit kalibroitiin jne. 1103 sai kilvet juuri ennen lähtöä(VHZ-347). H14:lle pitäisi ainakin tulla näitä uusia Scaloja. Eivätkä kuuleemma mitään 8700:n korvaavia vaan ihan kokonaistaloudellisesti???volvoon verrattuna edullisempina tilattuja. Ja h15:lle tulee kuulemma ihan sopimuksen mukaan muun muassa telikaasu Säfflejä vm.-02 :lol: Niin juu ja nämä uudet kuulemma toimitetaan aikataululla 2 autoa/viikko. Niissä kun aika paljon tekemistä vielä ennen linjalle laittoa, tosin nämä 1101 ja 1103 nyt valmiita linjalle, ehkä jo tänään ;)
 
Viimeksi muokattu:
uusien autojen pitäisi olla mallia volvo 8700LE mutta on kai aivan mahdollista että syystä tai toisesta onkin tilattu scalaa.

Tuottaja voi käyttää mitä tahansa kalustopisteiltään ja muilta vaatimuksilta vastaavaa vaunumallia varsinaiseen tuotantoon kuin mitä alunperin tarjottiin. Vaikka periaatteessa tarjottaisiin naurettava määrä pelkkää Scalaa tai 8700LEtä tai Crossway LEtä, käytännössä varsinkin 2-akselisissa voidaan todellisuudessa käyttää mitä tahansa yhdistelmää sopivasti varusteltuja eri merkkisiä vaunuja. Teleissä Crosswayt jäävät pois.
 
Paikallisliikennepäivillä Tampereella näytillä rekisterikilvetön HelB #1102, YS2K4X20001870366. LAK:n kyltistä löytyi numero/kirjainrimpsu YK900L320A0008138.

Myös PL:n laivastoon mennyt VHZ-791 oli esiteltävänä Ivecon toimesta.

...ja offtopiccina mainittakoon Anderssonin #98:n sarjanumero: LL3AKCDK6AA000584.
 
Viimeksi muokattu:
Myös PL:n laivastoon mennyt VHZ-791 oli esiteltävänä Ivecon toimesta.

Auto on kylläkin vain Vehicon sijaisautokäyttöön tarkoitettu esittelyauto, joka on nyt tällä hetkellä PL:n Crossareiden huoltovaraksi lainassa. Siitä huolimatta, että sillä on PL:n kalustotunnus. :)
 
HelB 1101 näyttäisi kuitenkin olevan VHZ-845 ja 1103 VHZ-847. HelB 1102 taas on VHZ-846.

Perässä ajoin tuolloin ja sitten kun seuraavan kerran olin päätepysäkillä arvuuttelin että oliko se 1101 rekkari VHZ-345 vai -845 ja olin aika varma tuosta 345:stä.. (että se siitä arpaonnesta ja huomisesta loton 7,2 miljoonasta :redface:)
 
Perässä ajoin tuolloin ja sitten kun seuraavan kerran olin päätepysäkillä arvuuttelin että oliko se 1101 rekkari VHZ-345 vai -845 ja olin aika varma tuosta 345:stä.. (että se siitä arpaonnesta ja huomisesta loton 7,2 miljoonasta :redface:)
Juu kyllä ne 8 alkuisia on nuo uudet rek. numerot ainakin Kuurankorpi-sivun bussikuvaston mukaan :lol: missä munkin silmät ollu ku joka päivä nuo näen...
 
Takaisin
Ylös