Tuskin sentään? UGC-kilpiä jaettiin käyttöön jo joskus 1990-luvulla:
http://kilvet.com/Kilvet1922-2000.rtf
We komen aan in Erps-Kwerps.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Nykyinen kilpienjakojärjestelmä ei ole niin yksiselitteinen kuin mitä voisi bongaamalla tai muuten päättelemällä arvella. Olen saanut luotettavasta lähteestä tietoa, että ko. hankintaerän linja-autot ovat kilviltään juurikin UGC:itä, ja ideana on, että numero-osa vastaa auton järjestysnumeroa. Sinänsä on totta, kilpisarjoja joissa ensimmäinen kirjain oli aiemmin jonkin läänin tai vastaavan alueen tunnuskirjaimena toisen kirjaimen ollessa G, jaettiin jo 1990-luvulla. Siitä huolimatta joitakin eriä on voinut jäädä "jemmaan", ja niitä tulee käyttöön näinkin myöhään. Maailma ei ole enää sellainen, kuin mitä se oli joskus aikaisemmin.
No joo, onhan tätä tapahtunut aikaisemminkin. Vantaan Liikenteen kesällä 1990 hankkimat autot 81-87 saivat AFA-, BFA- sekä CAA-kilpiä. Oudoksi asian tekee se, että ainakin AFA- ja BFA-kilpiä jaettiin jo vuoden 1989 lopulla mm. HKL:n autoihin 8937-8966 sekä Vantaan Liikenteen autoihin 199-213.![]()
We komen aan in Erps-Kwerps.
Mageen näköinen tuo uusi Nobinalainen Volvo tuossa kuvassa. Meneekö nämä kaikki nyt sitten sinne Lauttasaareen vai tuleeko Espooseenkin muutama? Olis meinaan hienoa päästä testaamaan, miltä tuollaisessa tuntuu matkustaa...
Linjoille h21V, h62, h65A/N, h66/A, h75A, h76A/B, h77A ovat menossa. Toimitukset Nobinalle alkavat kuitenkin 15.12.10, mutta siihen ei kukaan osannut vastata että aloittavatko liikenteessä tuolloin vai vasta 1.1.11
---------- Viesti lisätty kello 14:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:35 ----------
Jäi vaivaamaan tämä asia ja kysyin tekstiviestillä trafilta ugc-749 kilpeä ja sehän oli varattu Volvo 850 henkilöautolle vuosimallia 95.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ehkäpä saamme lähitulevaisuudessa lisää tietoa ko. bussien rekisteritunnuksista. Vaikka kirjaimet G ja C olisivatkin toisessa järjestyksessä, yhdistelmä ei silti olisi vuodelle 2010 mitenkään tyypillinen. G:hen päättyviä "muka-lääninkilpiä" oli laajassa jaossa jo joitakin vuosia sitten. Nyt vastaavalla tavoin muodostetuissa tunnuksissa on yleisimmin kirjain Z viimeisenä, tosin Y:hyn päättyviäkin näkee vielä varsin tuoreissa (lue: uusissa) ajoneuvoissa.
Kyllä se UCG on melko uusi tunnus on, vaikka sen jälkeen onkin jo nähty UEG...UKG sekä I-päätteisiä UJI:iin saakka.
U-alkuisissa tunnuksissa (kuten myös K ja R) viimeisen kirjaimen järjestys ei ole mennyt aivan samalla tavalla kuin muissa. Normaalin F-päätteisen käytännön sijasta U-kilpiä alettiin UYP:n jälkeen jakaa I-päätteisinä alkaen UKI:sta. Sitten tulivat ULI, UMI jne. I-päätteisten jälkeen esiteltiin Y, Z ja F-päätteet. Z- ja F-loppuisia jaettiin kuitenkin vain vähän alusta ja vuoden 2008 lopulla siirryttiin käyttämään myös G-päätteisiä, kuten nähtiin mm. HelBin uusissa 900-sarjan autoissa (UBG).
Kaiken kaikkiaan ennen niin selkeä Suomen kilpisysteemi alkaa mennä hyvin sekavaksi.
Bongasin Lommilan Veholla kaksi kappaletta HSL-tilaajaväritteistä Sprinteriä, eli ilmeisesti liitosalueen liikenteeseen tulevat yksilöt.
Meneekö suoraan Malmin linjoille vai saattaako tulla muuallekin ennen kuin uudet sopimukset alkaa?