Rautatientori vai Kalasatama

Liittynyt
21 Joulukuu 2008
Viestit
3
En tiedä mutta päätin kirjoittaa ja kysyä täältä että pitääkö paikkaansa.Kuulin että osan busseista jonka päättäri on r-tori tullaan siirtämään kalasatamaan.Vai siirtyykö kaikki maanalle jos ja kun keskusta tunneli toteutuu.R-tori on tämän päivän liikenteelle aivan liian pieni.Tosin kun lähdet r-torilta niin katsotaan minkä firman auto tulee eteen.Anteeksi jos on kirjoituksessani virheitä kärsin sana sokeudesta:p
 
Vs: R-tori vai kalasatama

En tiedä mutta päätin kirjoittaa ja kysyä täältä että pitääkö paikkaansa.Kuulin että osan busseista jonka päättäri on r-tori tullaan siirtämään kalasatamaan.Vai siirtyykö kaikki maanalle jos ja kun keskusta tunneli toteutuu.R-tori on tämän päivän liikenteelle aivan liian pieni.Tosin kun lähdet r-torilta niin katsotaan minkä firman auto tulee eteen.Anteeksi jos on kirjoituksessani virheitä kärsin sana sokeudesta:p

Ainekin kun luin joku parisen viikkoa sitten "Seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010-2014" http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2009/Seudun_joukkoliikennesuunnitelma_2010_2014_netti%5B1%5D.pdf
niin muistelen että siellä olisi mainittu osan linjojen päätepysäkin siirtämisestä Kalasatamaan, tai no, näköjään tuo 731 siirretään nykyisistä linjoista, ja 738. Sitten tuo h74 jonka n. puolet vuoroista muutetaan ajamaan tunnuksella 714 lähtisi myös Kalasatamasta.
 
Vs: R-tori vai Kalasatama

Vai siirtyykö kaikki maanalle jos ja kun keskusta tunneli toteutuu.
En oikein keksi, mitä keskustatunneli asiaan vaikuttaisi. Sinne ei viimeisimmän suunnitelman mukaan sallita busseja, jotta ei tarvitse rakentaa niitä varten poistumisjärjestelyitä. Jos autoliikenne suljettaisiin pois Kaivokadun läheisyydestä – mitä tuskin kuitenkaan tapahtuisi – busseille tulee vain lisää tilaa ajaa Rautatientorille.

Sen sijaan Kalasatamaan on tulossa jonkinlainen liityntäterminaali joka tapauksessa, jolloin syntyy nykyään puuttuva mahdollisuus katkaista Hämeentien bussiliikenne heti kun se kohtaa metron. Hakaniemessähän olisi siihen tarkoitukseen tilaa jo nyt, mutta pakkovaihtoa metroon kahden pysäkin matkalle ei ole kuitenkaan uskallettu järjestää.

Vaihtoterminaalista huolimatta epäilen, ettei Hämeentien bussilinjoja kuitenkaan katkaista. Varsinkin jos metrojunien lyhentäminen todellakin toteutuu, metrossa ei ole enää tilaa ottaa lisää matkustajia Kalasatamassa ja Sörnäisissä. Kalasatamassa kuormaa olisi jakamassa periaatteessa myös raitiotie, mutta liityntäliikennettä ”melkein Helsinkiin” tuskin kuitenkaan järjestetään ratikankaan varaan.

Ainoa järkevä tapa poistaa Hämeentien suunnan bussiliikennettä on rakentaa jo kauan suunnitelmissa ollut Viikin ja Malmin raitiotie, joka korvaa pitkiä raitiotien alueelta tulevia ja mieluiten kokonaisia bussilinjoja. Silloin parannetaan matkustajien palvelua ja alennetaan joukkoliikenteen kustannuksia samaan aikaan. Näiden suunnitelmien vastustamisella näyttää kuitenkin olevan vahvempi poliittinen kannatus kuin joukkoliikenteen edistämisellä.

Antero
 
Mitäs jos raitiolinjaa 1 jatkettaisiin Käpylän asemalle kuten on suunniteltu, sinne rakennettaisiin joukkoliikenneterminaali ja katkaistaisiin eteläpää Käpylään bussilinjoilta 66, 64, 67X, 70, 516, 611Z, 613, 623Z, 633, 633K, 650, 651 ja 652.
Näinollen jos tulet asemalle katkaistulla linjalla, pääset jatkamaan seuraavasti:
Mäkelänkatu-Sörnäinen-Hakaniemi suuntaan
1, 51, 62, 66A, 67, 70V, 72, 611, 613K, 615 ja sen kaikki versiot, 632, 633A, 635, 651A, 652A
Pasilaan
I, N, T
Rautatieasemalle
I, N, T, 62, 66A, 67, 70V, 72, 611, 613K, 615 ja sen kaikki versiot, 632, 633A, 635, 651A, 652A (Elielinaukiolle 69)
Kamppiin
66A, 640
Kauppatorin ja Eteläisen kantakaupungin suuntaan
1
Lauttasaaren ja Ruoholahden suuntaan
66A

Yölinjat jatkaisivat R-torille nykyiseen tapaan sekä Lahdenväylältä/Viikin suunnalta tulevat päivälinjat jatkettaisiin, ainakin osa, Kalasatamaan (3,8 km) tai Käpylään reittiä Viikintie/Lahdenväylä - Koskelantie - Käpyläntie - Kullervonkatu - Panuntie (2 km)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös