Uudet bussit, syksy 2010

Mäkin haluaisin kokeilla matkustaa tollasen kyydissä, voi olla äänimaailma ja kyydin tasaisuus ihan erilaista, kuin ZF:n tai Voithin kanssa...

Minulle on sattunut pari kertaa tuollainen kyydiksi ja ihmettelinkin, onko noin uudessa autossa vaihteisto jo rikki kun pitää niin pitkiä taukoja vaihtaessa. Nopeat vedon poistumiset vaihdon yhteydessä tekevät seisten matkustamisesta vähän epämiellyttävää, ellei saa kunnon otetta jostakin.
 
Minulle on sattunut pari kertaa tuollainen kyydiksi ja ihmettelinkin, onko noin uudessa autossa vaihteisto jo rikki kun pitää niin pitkiä taukoja vaihtaessa. Nopeat vedon poistumiset vaihdon yhteydessä tekevät seisten matkustamisesta vähän epämiellyttävää, ellei saa kunnon otetta jostakin.
Vähän offtopic mutta tuokin on kyllä ihan kuljettajasta kiinni miten nykäisee, täydellä kaasulla varmaan niin tekee mutta rauhallisella ajotavalla vaihtaa varmasti nätisti. Normi automaattikin yleensä vaihtaa rumemmin talla pohjassa... :wink:
 
Mielenkiintoisia autoja kieltämättä, mutta vaikea uskoa tuollaisen vaihtavan yhtään siistimmin kuin täysautomaatti, ja etenkin kestävyys arveluttaa. No, voi toimia. Edelleen huvittaa Volvon toiminta laittaa kaupunkiautoon iso 12 litran kone, ja sitten tehdä ihan kaikkensa hillitäkseen sen isoa kulutusta. Mitään etua tästä esim. Scanian 9-litraiseen ei kai vielä ole ilmennyt - ja melu on lähes sietämätön.
 
Mielenkiintoisia autoja kieltämättä, mutta vaikea uskoa tuollaisen vaihtavan yhtään siistimmin kuin täysautomaatti, ja etenkin kestävyys arveluttaa. No, voi toimia. Edelleen huvittaa Volvon toiminta laittaa kaupunkiautoon iso 12 litran kone, ja sitten tehdä ihan kaikkensa hillitäkseen sen isoa kulutusta. Mitään etua tästä esim. Scanian 9-litraiseen ei kai vielä ole ilmennyt - ja melu on lähes sietämätön.
Jatkossahan Volvokin laittaa kaupunkiteliin joko 7- tai 9-litraisen koneen (uusi 8900-malli). Jälkimmäisen yhteydessä on sitten I-Shift vakiona. Perustelevat niiden hankintaa sen olevan edullisempi hankintahinnaltaan, käyttökustannuksiltaan ja huolloltaan kuin tavanomainen automaattivaihteisto.

http://www.volvobuses.com/bus/globa...city buses/Volvo_8900/Pages/Introduction.aspx

http://www.volvobuses.com/bus/globa...ty buses/Volvo_8900/Pages/specifications.aspx
 
Mitä rahtipuolella noilla I-shifti vehkeillä ajellu ni en yhtään epäile kyseisen vaihteiston sopivuutta myös kaupunkibusseihin, vaihtaa erittäin nätisti.
 
huvittaa Volvon toiminta laittaa kaupunkiautoon iso 12 litran kone, ja sitten tehdä ihan kaikkensa hillitäkseen sen isoa kulutusta.

Juu, tosi vähän varmaan kuluttivat viime talvenakin, kun luistinradaksi kiillotetuilta pysäkeiltä lähdettiin järestään talla tiskissä, kierrokset rajoittimella ja peräpää täristen. :biggrin:
 
Mitä rahtipuolella noilla I-shifti vehkeillä ajellu ni en yhtään epäile kyseisen vaihteiston sopivuutta myös kaupunkibusseihin, vaihtaa erittäin nätisti.

Yleisesti kollegoiden seurueessa epäillään ko. vaihteiston kestävyyttä. Syynä monien harrastama "pysäkille tullaan jarru pohjassa ja lähdetään kaasu pohjassa"-ajotyyli.

Ymmärrän tätä epäilevää kommenttia kun olen haastatellut kauemmin I-Shiftillä ajaneita kaukoliikenteen kuljettajia aiheesta. Sielläkin esiintyy jonkin verran tätä edellämainittua ajotyyliä ja kuulemma kytkimen nopea kuluminen aiheuttaa eniten ongelmia, lähdöt ravistaa/nykii ja ennen pitkää jokin osa hajoaa sen seurauksena. Vaihteisto osallistuu myös jarruttamiseen (hidastimen toimintaan kuuluu myös pienemmälle vaihteelle vaihtaminen=>moottorijarrutus).
 
Mitä rahtipuolella noilla I-shifti vehkeillä ajellu ni en yhtään epäile kyseisen vaihteiston sopivuutta myös kaupunkibusseihin, vaihtaa erittäin nätisti.

Uskallan epäillä, että suuri osa "ikänsä" automaatilla ajaneista kuljettajista ei kovin helposti opi tai halua oppia kytkimen ja kepin käyttöä bussissa. Varsinkin, kun se kuitenkin poikkeaa oman auton manuaalilaatikon käytöstä.

Uuteen toimintatapaan tottumista hidastaa vielä se, että ajettavat autot saattavat vaihtua työpäivän aikana usein.
Lisäongelmana tietysti normaali muutosvastarinta.

Varmaan joku keksii vielä vaatia lisää palkkaa, koska työmäärä lisääntyy.:D
 
Viimeksi muokattu:
Uskallan epäillä, että suuri osa "ikänsä" automaatilla ajaneista kuljettajista ei kovin helposti opi tai halua oppia kytkimen ja kepin käyttöä bussissa.
Eikö I-shiftin kanssa ajaminen muistuta kuitenkin hyvin paljon automaattivaihteisen ajoneuvon käyttöä?
 
Eikö I-shiftin kanssa ajaminen muistuta kuitenkin hyvin paljon automaattivaihteisen ajoneuvon käyttöä?

Mahtaako I-shift bussissa (8700LE) olla edes kytkinpoljinta? Itse luulisin että on, mutta kun en tiedä niin ei väitä mitään. Vaihtaminenhan käy ainakin aivan automaattisesti.

Itsellä rahtipuolella kokemusta Scanian Opti-cruise vaihteistosta jonka toiminta periaate on täysin sama. Siinä kytkintä käytetään liikkeelle lähtöön ja pysähtymiseen. Ja vaihteenvalitsimen ollessa "tip-tronic" asennossa voi itse päättää millä vaihteella ajetaan ja missä kohtaa vaihdetaan ja monta kerrallaan. (esim 3->5->7->8. Näin itse muistelisin että oma vanha työkalu 124L 420 kulki tyhjänä mukavimmin)


Väittäisin myös tuosta kyydin tasaisuudesta sen verran että autot ovat uusia, ja vaihteistot "ennennäkemättömiä" (pl. Wilson vaihteisto :p ) uusille ja suurelle osalle vanhemmistakin kuljettajista. Joten varmasti ei tässä 2-3kk aikana ole vielä kerennyt kukaan tottumaan sillä ajamiseen täysin.
 
Eikö I-shiftin kanssa ajaminen muistuta kuitenkin hyvin paljon automaattivaihteisen ajoneuvon käyttöä?
Käsittääkseni sillä ajetaan kuten automaattivaihteistollakin, mutta tarvittaessa voidaan vaihtaa vaihdetta manuaalisestikin. Kytkinpoljintakaan ei I-Shiftissä ole. Itse koeajoin aikanaan Fuzhoussa kiinalaisvalmisteista hybridibussia, jossa oli vastaavanlainen (mutta amerikkalaisvalmisteinen) vaihteisto ja ainoa selkeä ero normaaliin automaattivaihteistoon oli vaihtohetki, joka oli selkeästi pidempi. Eikä mielestäni niin jouheva ja pehmeä kuin automaattiloota. Mutta ehkäpä en vain osannut käyttää sitä ;).
 
Takaisin
Ylös