Koillis-Helsingin liityntäliikenne

jet

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
2
Onko kenelläkään mainioita ideoita Koillis-Helsingin mitäänsanomattoman liityntäliikenteen kehittämiseksi? Koskien lähinnä linjoja 73, 75, 75A, 76A, 76B, 77A.
 
Olen samaa miettinyt jo monta vuotta enkä ymmärrä miksei koillis-helsingissä siirrytty paljon nykyistä laajempaan liityntäliikenteeseen kun bussi+juna liikenne aikoinaan alkoi. Yksi vaihtoehto voisi olla että linjoja 73 ja 75 ajettaisiin keskustaan vain ruuhka-aikoina, päivällä ja illalla sekä viikonloppuisin linjat voisi päättää vaikka malmin terminaaliin tunnuksilla 73B ja 75B, keskustaan pääsisi edelleen linjoilla 70T ja 74. Ruuhka-aikoina liikennettä keskustasta/keskustaan ei voi vähentää koska junien kapasiteetti ei välttämättä riittäisi. Ongelmaksi taitaa muodostua Malmin terminaali jota ei ole suunniteltu kääntöpaikaksi koska kaikki linjat ajavat terminaalin läpi.
eli näin:
73 Hakaniemi-Malmi-Puistola-Suutarila
73B Malmi as.-Puistola-Suutarila
75 Rautatientori-Tattarisuo-Puistola as.
75B Malmi as.-Tattarisuo-Puistola as.
 
Junien liityntäliikenteen vähäisyyden virallisena selityksenä on junaosiossa mainittu paikallisjunaliikenteen kallis hinta. HKL:lle on halvempaa kuljettaa matkustajat suoraan busseilla keskustaan asti kuin pistää niitä paikallisjunien kyytiin. Junien liityntäliikenteenä kannattaa ajattaa ainoastaan linjojen 46T, 76A ja 76B kaltaisia linjoja, joilla ei kulje paljoa matkustajia. Silloin bussien ei tarvitse ajaa tyhjänä keskustaan asti, mutta junaan ei myöskään tule paljoa (kalliita) matkustajia.

Ruuhkan ulkopuolella junissa olisi enemmän vapaata kapasiteettia, joten silloin suurempi liityntä olisi mahdollista kuten aki ehdotti. Ruuhkan ulkopuolella kuitenkin junat menevät harvemmin ja bussin matka-aika keskustaan ei ole paljoa pidempi, joten matkustajat voisivat kokea liitynnän palvelun huonontumisena.
 
Laskin tuossa automääriä ja linjalla 73 tarvitaan nykyään 6 autoa päiväliikenteessä, linjalla 75 tarvitaan 5 autoa. Jos linjat lyhennettäisiin malmille ja vuoroväli kummallakin linjalla olisi vaihdellen 10/20 min niin kummallekin linjalle autoja tarvittaisiin 3 kpl eli yhteensä 6 autoa, säästöä nykyiseen tulisi 5 autoa ja melkoinen määrä ajokilometrejä.
 
aki sanoi:
niin kummallekin linjalle autoja tarvittaisiin 3 kpl eli yhteensä 6 autoa, säästöä nykyiseen tulisi 5 autoa ja melkoinen määrä ajokilometrejä.
Vastaava junakapasiteetti VR:n hinnoittelemana maksaa kuitenkin edelleen enemmän kuin muilla ratkaisuilla säästää mikäli kapasiteetti ei ole jo valmiiksi raiteilla. Ymmärtääkseni YTV:n nykyisessä sopimuksessa yksikön lisääminen junaan maksaa yhtä paljon kuin ensimmäinenkin yksikkö vaikkei lisäyksikössä ole lainkaan kallista henkilökuntaa.
 
Omasta mielestäni Koillis-Helsingin asukkaat voitaisiin "pakottaa" liityntäliikenteen piiriin samalla tavoin kuin Itä-Helsingissä tehtiin aikanaan. Toki, tässä tapauksessa olisi olennaisesti tihennettävä junaliikenteen vuoroväliä etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Malmilta voitaisiin edelleen ajaa Keskustan suuntaan omia reittejään kiertelevällä linjalla 69 sekä linjalla 70T kamppiin. Linjaa 73 voitaisiin lyhentää niin, että se ei ajaisi nykyistä reittiosuuttaan Hakaniemi-Malmi, vaan toimisi liityntälinjana ajaen nykyistä reittiään Malmilta Puistolan asemalle ja sieltä Ala-Tikkurilaan, toimien samalla myös yhteytenä Ala-Tikkurilasta Puistolan asemalle (joka toki on jo). Linjat 76A ja 76B voisi varmasti säilyttää entisen kaltaisena, mutta tarkistaa aikatauluja vastaamaan junien vastaavia. Heikinlaakson-Puistolan asukkaat voivat jo nykyisinkin ajaa bussilla 75A Puistolan asemalle jatkaakseen sieltä matkaansa junalla. Linja 75, Rautatientori-Puistolan as. tulisi epäilemättä säilyttää, sillä se olisi 73:n poistuessa ainoa linja harvon ajavan 74:n lisäksi, joka palvelisi Pihlajamäentietä Hakaniemen kautta Keskustaan 70T ajaessa Töölön kautta Kamppiin. Siltamäen/Suutarilan sekä Jakomäen alueelta johtavat jo nyt nopeat bussiyhteydet moottoriteitä keskustaan, joten näitä tuskin voisi liittää pelkkään liityntäliikenteeseen palvelutason olennaisesti huonontumatta. Kulkeehan molemmista jo nykyisellään linja 75A Puistolan asemalle sekä 77A Malmin asemalle. Linja 74 pysyköön entisellään. Tämä tällaisena raakileena. Tiedän kyllä, että ehdotukseni tällaisenaan ei epäilemättä toimisi niin paikallisjunien kapasiteetin riittämättömyyden, kuin Malmin terminaalin kääntöpaikkaolosuhteiden puuttumisen vuoksi. Toisaalta, tässä ehdotuksessani ainoa Malmin ja Keskustan väliltä poistuva linja olisi 73. Kommentoikaa.
 
Ja Akille vielä tiedoksi! Linja 75 ei aja Malmin kautta nykyisellään.
 
Linjalla 75A ei taida paljoa matkustajia olla välillä Puistola-Siltamäki ja Heikinlaaksossakin ajellaan usein peräkkän 75:n kanssa, jolloin 75A palvelee ainoastaan muutamien Jakomäen pysäkkien yhteyksiä Puistolaan. Jos Siltamäki-Puistola -yhteys hoidettaisiin linjalla 70/70T voisi 75A:sta vaikkapa tehdä Puistola-Jakomäki-Kontula(M) linjan. Tämä tosin vaatisi että Vantaa suostuisi avaamaan busseille ajoyhteyden Rapolantieltä Seivästielle tai sitten Linnoittajantie olisi rakennettava Maratontielle asti.
75A olisi myös mahdollista korvata ajattamalla 75 Jakomäen kautta moottoritielle, mutta tällöin Tattarisuolle ja Pihlajamäkeen olisi keksittävä jotain korvaavaa liikennettä.
 
Linjat 75A, 76A, 76B ja 77A ovat tuskin koskaan täynnä matkustajia, kohdetta kilpailutettaessakin vaaditaan busseja, joissa on väh. 26 istumapaikkaa, siis merkittävästi vähemmän kuin tavallisesti. Juuri Tattarisuon ja Pihlajamäen alue onkin ongelma. 77S lakkautettiin syksyllä 2004, ja mikäli 75 ajettaisiin moottoritien kautta kuten 75X ennen Tikkurilan kaupunkirataa 1996, jäisi Tattarisuo ilman yhteyttä, lukuunottamatta pari kertaa päivässä ajavaa 732K:ta sekä Malmin 77A:ta. Pidentäisikö linjojen 70/70T/70V jatkaminen Tapulikaupungin kautta Puistolan asemalle kohtuuttomasti niiden ajoaikaa? Puistola-Jakomäki-Kontula (M) -linja tuskin onnistuu, kulkeehan Jakomäestä jo useita busseja Länsimäen kautta Mellunmäkeen ja kaksi linjaa Lahdenväylää Helsinkiin.
 
a__m sanoi:
77S lakkautettiin syksyllä 2004, ja mikäli 75 ajettaisiin moottoritien kautta kuten 75X ennen Tikkurilan kaupunkirataa 1996, jäisi Tattarisuo ilman yhteyttä, lukuunottamatta pari kertaa päivässä ajavaa 732K:ta sekä Malmin 77A:ta. Pidentäisikö linjojen 70/70T/70V jatkaminen Tapulikaupungin kautta Puistolan asemalle kohtuuttomasti niiden ajoaikaa? Puistola-Jakomäki-Kontula (M) -linja tuskin onnistuu, kulkeehan Jakomäestä jo useita busseja Länsimäen kautta Mellunmäkeen ja kaksi linjaa Lahdenväylää Helsinkiin.
Kartalta katsottuna Jakomäestä Kontulaan joutuu kuitenkin aikalailla kiertämään Länsimäen ja Mellunmäen kautta. Ilmeisesti joskus on ajateltu että h94 jatkettaisiin Jakomäkeen, mutta rahat olivat sitten loppuneet..
70:n jatkaminen Puistolaan tuskin pidentäisi ajoaikoja kriittisesti nykyiseen Lampputien päättääriin verrattuna.

Syksyllä häviää viimeisetkin 732K -lähdöt. No, viimeistään Malmin kentän rakentaminen ratkaissee Tattarisuon ongelman :wink:
 
melfstro sanoi:
Kartalta katsottuna Jakomäestä Kontulaan joutuu kuitenkin aikalailla kiertämään Länsimäen ja Mellunmäen kautta. Ilmeisesti joskus on ajateltu että h94 jatkettaisiin Jakomäkeen, mutta rahat olivat sitten loppuneet..
70:n jatkaminen Puistolaan tuskin pidentäisi ajoaikoja kriittisesti nykyiseen Lampputien päättääriin verrattuna.
Kyllä, matka Jakomäestä metrolle on pitkän matkan takana. Mikäli Itä-Helsingistä kulkisikin linja Jakomäkeen, tulisivat varmasti mainitsemallasi, sangen lyhyehköllä Vantaan-pistolla esille jälleen kerran seutulippu- ja rajapysäkkikysymykset. H97N -linjahan koukkaa iltaisin pari viimeistä lähtöä Länsimäen kautta, mutta nykyisin siitä ilosta täytyy maksaa seutulipun verran.

Olen itse asiassa tiedustellut 70-sarjalaisten osittaistakin jatkamista Tapulikaupungin kautta Puistolan asemalle sekä linjan 75X palauttamista Heikinlaaksolaisten ruuhkamatkaajien iloksi, mutta molempiin HKL:n suunnittelun taholta vastattiin "ei voida toteuttaa kaupungin tiukan taloustilanteen vuoksi". Lisäksi 70-sarjan käännyttäminen taukoineen nykyisellä Puistolan aseman päätepysäkillä Maatullinaukiolla on mahdotonta tilanpuutteen vuoksi, nykyiselläänkin parkkeeraavat 75, 75A, 76A ja 76B seisovat joskus pitkin jalkakäytäviä.

melfstro sanoi:
Syksyllä häviää viimeisetkin 732K -lähdöt. No, viimeistään Malmin kentän rakentaminen ratkaissee Tattarisuon ongelman :wink:
Niinpä. Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Malmilla asuu aikanaan n. 10.000 asukasta, ja on joitakin satoja työpaikkoja. Oma liittymä Lahdenväylältä on myös suunnitteilla. Jokohan tuon alueen noustua harjakorkeuteen herättäisiin Koillis-Helsinginkin joukkoliikennettä suunnitella tukeutumaan yhä enenevissä määrin pääradan liikenteeseen?

Parempaa tulevaisuutta odotellessa :wink:
 
a__m sanoi:
Ja Akille vielä tiedoksi! Linja 75 ei aja Malmin kautta nykyisellään.
Kyllähän minä sen tiedän ettei se aja Malmin kautta! Tarkoitin että uusi reitti olisi Tattariharjuntie-Latokartanontie-Malmin as(terminaali)
 
Yksi vaihtoehto olisi siinä että linjat 70 ja 70T ajettaisiin Lampputien sijaan Tapulikaupungintietä Puistolan asemalle, linjan 70V päätepysäkki säilyisi ennallaan Lampputiellä, linjojojen 70 ja 70T jatkamisella Puistolan asemalle saataisiin korvattua linjan 75A reittiosuus Siltamäki-Puistola as. Luten aiemmissa viesteissä todettiin niin linjan 75A matkustajamäärät Puistolasta Jakomäkeen ovat vähäisiä koska reitti on sama peruslinjan 75 kanssa lukuunottamatta paria Jakomäen pysäkkiä, näin ollen koko 75A:n voisi lopettaa.
 
Linjaa 75 ei kannata ajattaa Jakomäen kautta moottoritielle sillä Jakomäkeä palvelevat jo tarpeeksi hyvin linjat 77, 77A ja 741.
 
aki sanoi:
Yksi vaihtoehto olisi siinä että linjat 70 ja 70T ajettaisiin Lampputien sijaan Tapulikaupungintietä Puistolan asemalle, linjan 70V päätepysäkki säilyisi ennallaan Lampputiellä, linjojojen 70 ja 70T jatkamisella Puistolan asemalle saataisiin korvattua linjan 75A reittiosuus Siltamäki-Puistola as. Luten aiemmissa viesteissä todettiin niin linjan 75A matkustajamäärät Puistolasta Jakomäkeen ovat vähäisiä koska reitti on sama peruslinjan 75 kanssa lukuunottamatta paria Jakomäen pysäkkiä, näin ollen koko 75A:n voisi lopettaa.
70-sarjan ajattaminen Puistolan asemalle olisi "ihan jees" vaihtoehto sinällään, tällöin tosin tulisi rakentaa linja-autoille kokonaan uusi kääntöpaikka, sillä kuten todettua, on nykyinen Puistolan aseman päätepysäkki Maatullinaukiolla joskus liian pieni jopa nykyisille automäärille, etenkin talvisin ruuhka-aikaan. Ongelmana linjan 75A osuuden Siltamäki-Puistola korvaamisessa 70-sarjalla on se, että Tapulikaupunki, jota 75A nykyisellään palvelee, on 70-sarjan reittien loppupäässä, tästä johtuen autot eivät olisi enää juurikaan aikataulussaan Tapulikaupungin alueella. 75A:ta 70-sarjan sijaan tapulikaupunkilaisten yhteytenä pääradalle puoltaa juuri sen reitin lyhyys, josta seuraa pysäkkiaikataulujen paikkansapitävyys. Toisessa suunnassa ongelmaa ei toki olisi.

Itse ehdotin HKL:n linjastosuunnittelulle linjan 73/73N ajattamista Tapulikaupungintietä jo silloin, kun linjojen päätepysäkki oli vielä Lampputiellä. Tällöin olisi kuulemma poistunut Ala-Tikkurilaa palveleva bussiyhteys.

Linjaa 75A käyttävät lisäksi etenkin Jakomäessä asuvat koillisen Helsingin terveys- ja sosiaalipalveluita käyttävät henkilöt, jotka matkustavat linjalla Puistolan aseman terveysasemalle.

aki sanoi:
Linjaa 75 ei kannata ajattaa Jakomäen kautta moottoritielle sillä Jakomäkeä palvelevat jo tarpeeksi hyvin linjat 77, 77A ja 741.
Totta. Mutta edesmenneen 75X:n kaltainen Jakomäessä pysähtymätön moottoritielinja voisi olla poikaa etenkin Puistolan ja Heikinlaakson asukkaille, jotka joutuvat käyttämään aamu- ja iltaruuhkissa aikaansa körötellessään 75:n kyydissä Vanhaa Porvoontietä.
 
Takaisin
Ylös