Helsingin aamuyöliikenne

Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Viestit
406
Tuli tässä mieleen pari kysymystä liittyen Helsingin ja HSL-alueen aamuyöliikenteeseen.

Ensinnäkin millä perusteella yötaksa on voimassa vain kello 2.00-4.30? Saavathan linja-autokuskit yölisää muinakin aikoina kuin 2.00-4.30. Nykyään yötaksan voimassaoloajasta melkein puolet pystyy kiertämään ostamalla Helsingin sisäisen lipun automaatista kello 1.59, jolloin lippu on voimassa 3.09 asti (eli 60 minuuttia + automaatista ostetun lipun 10 lisäminuuttia). Puhumattakaan siitä jos ostaa seutulipun (80+10 minuuttia). Tai lähiseutu 3 -lipun (100+10 minuuttia).

Toisekseen selailin vanhoja aikataulukirjojani, ja vanhin Helsingin aikataulukirja, joka minulta löytyy kotoa, on talven 1997-98 aikataulukirja. Silloin aamuyölinjoilla oli lähtöjä yhteensä vain 17 per yö. Talven 2010-11 aikataulukirjassa aamuyölähtöjä on 108 per yö. Kasvua on siis 635%. Milloin ja miksi aamuyölähtöjä alettiin lisäämään? Lisättiinkö aamuyölähtöjä siksi, koska baarijuhlijat alkoivat käyttää yhä enemmän bussia taksin sijasta vai siksi että yritettiin saada baarijuhlijoita käyttämään taksin sijaan bussia?

Edit: Mm. metron liityntälinjoillahan saa bussilipun voimassaoloaikaan 20 lisäminuuttia. Toimiiko sama myös idän yölinjoilla tai 0N-linjoilla? Tuleeko nuo 20 lisäminuuttia vain jos ostaa Helsingin sisäisen lipun vai tuleeko myös seutulipun voimassaoloajaksi 100 minuuttia ja lähiseutu 3 -lipun voimassaoloajaksi 120 minuuttia jos ostaa sen joltain noista useista linjoista, joilla tuon 20 lisäminuuttia saa lippuunsa?
 
Tuli tässä mieleen pari kysymystä liittyen Helsingin ja HSL-alueen aamuyöliikenteeseen.

Ensinnäkin millä perusteella yötaksa on voimassa vain kello 2.00-4.30? Saavathan linja-autokuskit yölisää muinakin aikoina kuin 2.00-4.30. Nykyään yötaksan voimassaoloajasta melkein puolet pystyy kiertämään ostamalla Helsingin sisäisen lipun automaatista kello 1.59, jolloin lippu on voimassa 3.09 asti (eli 60 minuuttia + automaatista ostetun lipun 10 lisäminuuttia). Puhumattakaan siitä jos ostaa seutulipun (80+10 minuuttia). Tai lähiseutu 3 -lipun (100+10 minuuttia).

Toisekseen selailin vanhoja aikataulukirjojani, ja vanhin Helsingin aikataulukirja, joka minulta löytyy kotoa, on talven 1997-98 aikataulukirja. Silloin aamuyölinjoilla oli lähtöjä yhteensä vain 17 per yö. Talven 2010-11 aikataulukirjassa aamuyölähtöjä on 108 per yö. Kasvua on siis 635%. Milloin ja miksi aamuyölähtöjä alettiin lisäämään? Lisättiinkö aamuyölähtöjä siksi, koska baarijuhlijat alkoivat käyttää yhä enemmän bussia taksin sijasta vai siksi että yritettiin saada baarijuhlijoita käyttämään taksin sijaan bussia?

Edit: Mm. metron liityntälinjoillahan saa bussilipun voimassaoloaikaan 20 lisäminuuttia. Toimiiko sama myös idän yölinjoilla tai 0N-linjoilla? Tuleeko nuo 20 lisäminuuttia vain jos ostaa Helsingin sisäisen lipun vai tuleeko myös seutulipun voimassaoloajaksi 100 minuuttia ja lähiseutu 3 -lipun voimassaoloajaksi 120 minuuttia jos ostaa sen joltain noista useista linjoista, joilla tuon 20 lisäminuuttia saa lippuunsa?

Ei aamuyöliikenteen todellinen volyymi ole aivan noin paljoa kasvanut kuin aikataulukirjoja vertailemalla äkkiseltään tuntuisi. Aiemmin aamuyölinjoilla oli lähtöjä harvakseltaan, noin 30 - 60 minuutin välein, mutta suurin osa lähdöistä ajettiin kahdella autolla, osa jopa kolmella. Nämä tupla- ja tripla-autot siirrettiin muutama vuosi sitten omiksi lähdöikseen, jolloin vuoroväli tiheni monella linjalla varttiin. Itä-Helsingissä puolestaan siirryttiin erillisistä iltayön ja aamuyön linjastoista yhteen yölinjastoon. Entiset kolme kiemuraista linjaa korvattiin kuudella hieman suoremmalla linjalla.

Toki aamuyöliikenteen matkustajamääräkin on kasvanut. Suurimpina syinä voisin olettaa olevan seudun asukasmäärän kasvun ja toisaalta yöelämän vilkastumisen. Lisäksi aamuyölinjojen lisäämisen ja vuorovälien tihentämisen voisi kuvitella houkutelleen lisämatkustajia esimerkiksi taksijonoista. Aamuyöliikenteen suosiota kuvaa hyvin se, että Vuosaaren-linjoilla ei riittänyt linjojen 90N ja 96N yhteisen osuuden 15 minuutin vuoroväli. Nyt Vuosaareen ajetaan aamuneljän pintaan 10 minuutin välein.

Yötaksa koski alkuun vain erillisiä 0N-aamuyölinjoja sekä myöhemmin liikenteensä aloittaneita aamuyön seutulinjoja. Koska aamuyöliikennettä alettiin liikennöidä myös ns. normaalilinjoilla, muutettiin yötaksakäytäntöä siten, että yötaksa ei ole sidoksissa linjatunnukseen vaan kellonaikaan. Aikaraja 2.00 - 4.30 on varmastikin perua juuri varsinaisten aamuyölinjojen liikennöintiajasta.

Koska yötaksa on nykyään mahdollista välttää esimerkiksi suoraveloituskausilipulla, vuorokausilipulla tai juuri ennen yötaksaan siirtymistä ostetulla kerta- tai arvolipulla, voisi olla syytä harkita siitä luopumista kokonaan. Yötaksasta luopuminen nopeuttaisi rahastusta, minkä ansiosta aamuyöbussien kiertoa voitaisiin hieman tehostaa. Lisäksi rahastamiseen liittyvät konfliktitilanteet saattaisivat vähentyä.
 
Tässä ketjussa sivuttiin niin läheltä erästä vastaan tullutta ongelmaa, johon en sattuman kautta ole saanut vieläkään vastausta, että kysynpä tässä jos joku tietää. Eli oletusarvoisesti HSL-seudulla pyritään tasa-arvoiseen hinnoitteluun kunkin vyöhykkeen sisällä kulkuneuvosta riippumatta. Aiemmin ei kai juurikaan ole ollut mahdollista tulla ongelmatilannetta yötaksan vaihtuessa kesken matkan, onhan iltayölinjasto pääosin vaihdotonta yölinjaston kanssa. Siis selventäen, iltayön loppupuolella ei juurikaan enää ole ollut vaihtoa esim raiteilta liityntälinjoihin, vaan suoria yölinjoja (toki poikkeuksiakin on).

Nyt kun esim. Keravalla on alkanut "läpiyönliikenne" (mikä sinänsä on hieno asia), tulee ongelma vastaan, kun aamuyön liikennekin on aiemmasta poiketen liityntäliikennettä. Kun matkustaa kausilipulla selvästi ennen yötaksan alkua, mutta kulkuneuvo on hidas yöjuna tai vaikka 633N, käykin niin, että vaihtoterminaalissa on taksa vaihtunut yötaksan puolelle. Joutuuko tällöin maksamaan loppumatkastansa yökertalipun tai yöarvolipun, kun kausi ei ole voimassa? Muutoinhan tämä on ihan selvä asia, että matkustaessaan yötaksan aikaan, hinta on yötaksan mukainen, mutta mielestäni liityntään pakotettua matkustajaa ei saisi rankaista kahden lipun ostamisella, kun vaihdottomalla yhteydellä matkustava voi paljon ajallisesti pidemmästä ja myöhempään alkaneesta matkasta selvitä halvemmalla taksalla.

Olin vähällä päästä U2:n jälkeen testaamaan tätä ongelmaa, mutta väsy ja 633A voitti - non-stoppina aikaisemmin himaan. Osaako joku kertoa vastausta yo asiaan?
 
Teknisestihän kausilippu ei ole voimassa ennen kuin se leimataan. Kun kausilippu leimataan, on se voimassa leimauksesta saman ajan kuin arvolippu tai mikä tahansa muukin kertalippu. Kun se leimataan uudestaan liityntäbussissa, merkitään lipulle vaihto, ei uutta matkaa. Ei siis mitään ongelmaa.

Ongelmallisin tilanne on minusta se, kun vaunu saapuu myöhässä pysäkille jolta sen olisi pitänyt lähteä ennen kello kahta, ja matkustajan pitäisi vielä vaihtaa linjaa. Oikeudenmukaista on, että jos vaunu myöhästyy, saa matkustaja siitä huolimatta matkustaa normaalitaksalla matkansa loppuun. Jos matkassa ei ole vaihtoa, voi ensimmäisen vaunun kuljettaja laskea tämän matkustajan sisään ilmaiseksi. Mutta mitään viestintäkanavaa ei esim. junan ja bussin välillä ole, eli liityntäbussin kuljettaja sitten joko uskoo asiakkaan sanaa tai sitten ei. Yölipun hintaa voi varmasti periä takaisin HSL:ltä jälkeenpäin, mutta se edellyttää että asiakkaalta löytyy sopivana rahana tuo yölipun hinta. Muutenkin tuollainen jälkiselvittely on tarpeettoman työlästä molemmille osapuolille.
 
Ensinnäkin millä perusteella yötaksa on voimassa vain kello 2.00-4.30? Saavathan linja-autokuskit yölisää muinakin aikoina kuin 2.00-4.30.

Kaiketi tämä perustuu siihen, että perinteisesti meillä joukkoliikenne on kulkenut noin klo 5-2, ja tämä tilanne on ollut sama vuosikaudet. Yöliikennettä klo 1 asti on ollut ainakin 40-luvulta lähtien, ja jossain vaiheessa 80-luvulla sitä pidennettiin tunnilla. Aamuyön bussit aloittivat muistaakseni 1989, ja niissä perittiin sitten aikuisten kertalipun hinta lisämaksuna kaikilta matkustajilta, mikä oli järjestelmänä yksinkertainen ja oikeudenmukainen. Kertalippulaiset siis maksoivat kaksi kertalippua, kausilipulla matkustavat hyötyivät kaudestaan ja maksoivat lisäksi yhden kertalipun. Nyt kaikki maksavat saman yötaksan, vaikka kausilippu olisikin hankittuna.

Linjakohtainen yötaksa toimi selkeästi, kun kaikki yölinjat olivat näitä 0N-tunnuksellisia. Nyt on hankalaa, kun esim. ratikkalinjan 4 viimeiset lähdöt ovat sellaisia, että yötaksa alkaa kesken matkan ja tuollaisia matkoja oikeasti tehdään. Esim. arkisin viimeinen halliinlähtö on Katajanokalta klo 1:51, joten kyytiinnousijoita lie klo 2 jälkeenkin. Munkan suunnasta on hallilähtöjä klo 2 jälkeen, joskin niillä varmaan ei kovin paljon matkustajia ole. Näilläkin lähdöillä yötaksa on ainakin teoriassa voimassa, mutten tiedä, miten sitä käytännössä sovelletaan. Arvoliput toki menevät automaattisesti yöhinnalla, mutta miten on kertalippujen laita? Onko teknisesti mahdollista kuljettajalle klo 2 jälkeen edes myydä muuta kuin yölippua?

Nykyään yötaksan voimassaoloajasta melkein puolet pystyy kiertämään ostamalla Helsingin sisäisen lipun automaatista kello 1.59, jolloin lippu on voimassa 3.09 asti (eli 60 minuuttia + automaatista ostetun lipun 10 lisäminuuttia). Puhumattakaan siitä jos ostaa seutulipun (80+10 minuuttia). Tai lähiseutu 3 -lipun (100+10 minuuttia).

Enpä ole tullut ajatelleeksi. Hyvä vinkki! Toisaalta enemmistö aamuyönlinjojen matkustajista on varmaan baarissa klo 1:59 ja mielessä ihan muut asiat kuin kotimatka ja lipun ostaminen.

Aamuyöliikenne tuottaa ymmärtääkseni kokonaisuutena voittoa ihan mukavasti.
 
Teknisestihän kausilippu ei ole voimassa ennen kuin se leimataan. Kun kausilippu leimataan, on se voimassa leimauksesta saman ajan kuin arvolippu tai mikä tahansa muukin kertalippu. Kun se leimataan uudestaan liityntäbussissa, merkitään lipulle vaihto, ei uutta matkaa.

Onko tosiaan näin?
 
Arvoliput toki menevät automaattisesti yöhinnalla, mutta miten on kertalippujen laita? Onko teknisesti mahdollista kuljettajalle klo 2 jälkeen edes myydä muuta kuin yölippua?

Buscomin kuljettajapääte muuttaa taksan automaattisesti kellonajan mukaan. Sitä en ole tosin päässyt kokeilemaan, että onnistuuko lyödä kertalippu koneeseen 1:59 ja myydä se vanhalla hinnalla 2:00, koska lippulajin valinta ja lipun tulostus tehdään erillisillä näppäimenpainalluksilla. Lipun hinta ainakin pysyy näytöllä tietyn ajan (n. 30 sek) lyömisestä.

Onko tosiaan näin?

Jokainen voi todistaa tämän oikeaksi omalla kausilipullaan. Leimatkaa lippu kaksi kertaa tunnin sisään, niin toisella kerralla lukijan näytössä lukee "VAIHTO". Vaatii jonkin verran viivettä leimausten välillä, muuten lukija yrittää myydä arvolippua kauden päälle.
 
Jokainen voi todistaa tämän oikeaksi omalla kausilipullaan. Leimatkaa lippu kaksi kertaa tunnin sisään, niin toisella kerralla lukijan näytössä lukee "VAIHTO". Vaatii jonkin verran viivettä leimausten välillä, muuten lukija yrittää myydä arvolippua kauden päälle.

Ei ole toiminut koskaan noin ainakaan minun kausilipullani.
 
Jokainen voi todistaa tämän oikeaksi omalla kausilipullaan. Leimatkaa lippu kaksi kertaa tunnin sisään, niin toisella kerralla lukijan näytössä lukee "VAIHTO". Vaatii jonkin verran viivettä leimausten välillä, muuten lukija yrittää myydä arvolippua kauden päälle.

Taitaa olla ihan päästä vedetty juttu. Itse matkustan joka päivä esimerkiksi 76A:lla Malmille, kaupassa käyn, ja heti seuraavalla 76B vuorolla takas (n. 8 min päästä) ja molemmissa sekä A:ssa että B:ssä näkyy normaalisti kauden ilmoitus, ei mitään mistään vaihdosta.
 
Taitaa olla ihan päästä vedetty juttu. Itse matkustan joka päivä esimerkiksi 76A:lla Malmille, kaupassa käyn, ja heti seuraavalla 76B vuorolla takas (n. 8 min päästä) ja molemmissa sekä A:ssa että B:ssä näkyy normaalisti kauden ilmoitus, ei mitään mistään vaihdosta.

Nyt taidettiin kuitenkin puhua yötaksan aikana kausilipulla tehtävistä matkoista :)

Itsellänikään ei silti ole toiminut tuo vaihtosysteemi. Periaatteessahan tuo olisi loistavaa jos tuo toimisi - jos myöhästyy illan viimeisestä bussista, voi käydä viimeisellä 3B:n hallivuorolla n. 1.50 ajelemassa Rautatientorilta Kaisaniemeen ja siinä välissä näyttää matkakorttia lukulaitteelle ja kävellä takaisin Rautatientorille ja mennä heti ensimmäisellä yöbussilla kotiin normaalihinnalla.
 
Nyt taidettiin kuitenkin puhua yötaksan aikana kausilipulla tehtävistä matkoista :)

Niinhän sitä puhuttiin, mutta eiköhän tuon saman systeemin pitäisi toimia päivälläkin, jos se kuitenkin leimataan ei yötaksan aikaan, ja siihen merkittäisiin vaihto pari minuuttia ennen yötaksan vaihtumista, niin eikö silloin ihan normaalisti päiväsaikaankin kun näyttää kortin lukijalle niin siihen pitäisi rekisteröityy vaihto, jos tuo siis toimisi? Samaa normaalitaksa aikaahan se kuitenkin on :) Vai onko systeemi sitten mukamas erilainen pari minuuttia ennen yötaksaa?
 
Onko teknisesti mahdollista kuljettajalle klo 2 jälkeen edes myydä muuta kuin yölippua?

Buscom vaihtaa yötaksatilaan automaattisesti klo 0200, kuten jo ketjussa todettiin. Kuitenkin ainakin vielä muutama vuosi sitten oli kuljettajan mahdollista manuaalisesti säätää vuorokausijaksoa (tällä nimellä muistaakseni tuo säätö laitteessa kulki). Oli siis mahdollista myydä lippuja yötaksan mukaan vaikka keskellä päivää, tai vastaavasti normaaliin hintaan yöllä.

Tuskinpa toiminnallisuutta on softasta poistettu. Kyseessä taisi olla kyllä täysin loppukäyttäjille dokumentoimaton ominaisuus.
 
Kuulostaa aika uskomattomalta, tämähän tarkoittaisi sitä että kausi ei olisi voimassa esim. raitiovaunussa ja junassa.

Jaa mitenhän noin? Huomaattehan, että sanoin "teknisesti". Eli lipun toimintatapa on sellainen, että se ei "pidä itseään kelpoisena" ennen kuin se on leimattu. Siten siis ensimmäinen leimaus tekee lipulle merkinnän, että nyt matkustetaan ja vaihtoaika alkaa, ja seuraavat leimaukset ovat vaihtoja.

Näin se minun muistaakseni on toiminut, ja tämä on myös sopusoinnussa HSL:n matkaperiaatteen kanssa. Jos Kuukanko olet ihan varma että olen väärässä, niin toki uskon viisaampaani. Helsingin seudun liikennejärjestelmässähän matka on määritelty niin, että se on siirtyminen lähtöpaikasta määränpäähän, johon sisältyy tarvittava määrä vaihtoja.

Käytännössä kausilippua ei tarvitse avorahastuksessa leimata, koska leimaamatta jättäminen ei ole pois liikennöitsijän saamasta korvauksesta. Mutta, kuten mainittu, matkustaja saattaa säästää tuon yötaksan hinnan leimaamalla kausilippunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että esimerkiksi vielä 1990-luvulla ei olisi ollut aamyön vuoroja Espooseen lainkaan ja että Otaniemeen järjestettiin "baarista kotiin" kuljetuksia teekkareiden järjestämien linja-autokyytien muodossa. Milloin aamuyönliikenne Espooseen on aloitettu?

-----

Matkustin toissa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä (eli kesäaikataulujen viimeisenä la-su yönä) linjan 620N klo 1:35 vuorolla lentoasemalta, jonka arvioitu saapumisaika pysäkille Vilhonvuori kurvissa on klo 1:59. Tuohon aikaan ei ole enää kovin paljon liikennettä keskustan suuntaan ja edellinen vuoro tältä pysäkiltä keskustaan oli mennyt jo puoli tuntia aiemmin klo 1:29. Pysäkillä olikin arvioni mukaan reilusti yli 100 matkustajaa ja läheskään kaikki eivät mahtuneet telibussiin kyytiin.

Kuljettaja todellakin saapui Kurviin klo 1:59 mutta nähdäkseni tarkoituksella viivytteli ovien avaamista ennen väkijoukon sisäänpäästämistä, kunnes kello löi 2:00. Monet matkustajat olivat tuohtuneita, että joutuivat maksamaan yötaksan, sillä yötaksa oli mennyt samalla minuutilla päälle. Tosin vaikka kuljettaja ei olisi hidastellut, vain ensimmäiset matkustajat olisivat ehtineet leimata lippunsa 1:59 ja jonon hännillä olevat olisivat joutuneet maksamaan yötaksan joka tapauksessa (bussi pääsi jatkamaan matkaa Kurvin pysäkiltä vasta 2:10).
 
Takaisin
Ylös