Helsingin aamuyöliikenne

Tosin vaikka kuljettaja ei olisi hidastellut, vain ensimmäiset matkustajat olisivat ehtineet leimata lippunsa 1:59 ja jonon hännillä olevat olisivat joutuneet maksamaan yötaksan joka tapauksessa (bussi pääsi jatkamaan matkaa Kurvin pysäkiltä vasta 2:10).

Tämä on käsittääkseni estetty sillä, että yötaksa ei vaihdu päälle ennen kuin edellisen lipun leimauksesta on kulunut minuutin verran. Jostain foorumin kätköistä vuosien takaa saattaa löytyä asiasta tekstiä.
 
Tosin vaikka kuljettaja ei olisi hidastellut, vain ensimmäiset matkustajat olisivat ehtineet leimata lippunsa 1:59 ja jonon hännillä olevat olisivat joutuneet maksamaan yötaksan joka tapauksessa (bussi pääsi jatkamaan matkaa Kurvin pysäkiltä vasta 2:10).


Tässä on olemassa sellainen poikkeus että lipun hinta pysyy samana ellei lipunmyynnin välissä ole yli 30 sekunnin taukoa. Eli jos esimerkiksi ensimmäinen matkustaja ostaa lipun klo 1:59:50 ja toinen klo 2:00:10 myös jälkimmäinen matkustaja saa lippunsa normaalihinnalla.
 
Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että esimerkiksi vielä 1990-luvulla ei olisi ollut aamyön vuoroja Espooseen lainkaan ja että Otaniemeen järjestettiin "baarista kotiin" kuljetuksia teekkareiden järjestämien linja-autokyytien muodossa. Milloin aamuyönliikenne Espooseen on aloitettu?

Ensimmäiset aamuyön seutulinjat (200N ja 700N) perustettiin 90-luvun lopussa, olisiko ollut 1997 tai 1998. Etelä-Espooseen taas aamuyöliikennettä järjesti yksityinen yrittäjä, joka osti itse liikennöinnin Espoon Autolta ja sen seuraajilta.

200N:n ja 700N:n menestyksen seurauksena YTV laajensi aamuyöliikennettä vuonna 2000, jolloin perustettiin uudet aamuyölinjat 100N, 130N, 140N, 400N, 600N ja 710N. Samalla yksityisen yrittäjän hoitama yöliikenne Etelä-Espooseen päättyi.
 
Tämä on käsittääkseni estetty sillä, että yötaksa ei vaihdu päälle ennen kuin edellisen lipun leimauksesta on kulunut minuutin verran. Jostain foorumin kätköistä vuosien takaa saattaa löytyä asiasta tekstiä.

Siinä tapauksessa tuo hienovarainen viivyttely (enkä halua väittää, että kuljettaja olisi tehnyt sen tarkoituksella) saattoi aiheuttaa yötaksan perimisen suurelta joukolta matkustajista tavallaan aiheettomasti, mutta moni myös osti käteisellä lipun kuljettajalta.
 
Mutta, kuten mainittu, matkustaja saattaa säästää tuon yötaksan hinnan leimaamalla kausilippunsa.

Voisin testata tätä hommaa vaikka heti ensi viikonloppuna, mutta silloin tarvitsisin kyllä 2 matkakorttia siltä varalta, että ostan toiseen arvolla lipun ennen kello kahta, jos tuo systeemi ei toimi. Ehkä saan jostain hommattua tilapäisesti toisenkin.
 
Itse asiassa muistan kokeilleeni tätä viime talvena ollessani tutustuessa HSL:n aamuyöliikenteeseen. Silloin leimasin kausilipun käydessäni kierroksella 1.45 03N:llä mutta lippu ei toiminut enää 2.15 04N:ssä.
 
Itse asiassa muistan kokeilleeni tätä viime talvena ollessani tutustuessa HSL:n aamuyöliikenteeseen. Silloin leimasin kausilipun käydessäni kierroksella 1.45 03N:llä mutta lippu ei toiminut enää 2.15 04N:ssä.

Selvä, sitten tosiaan kausilippu ei toimi samalla matkaperiaatteella kuin muut liput. Hyvä että oma väärä muistelma kumoutui. Kausilipulla kannattaa siis pitää parin yölipun verran arvoa, että voi tilanteen tullen leimata normaalitaksan arvolipun ennen yötaksan alkua.
 
Tietääkö kukaan HSL:n yölinjojen (01N-06N, 08N-09N sekä 100N, 130N, 140N, 210N, 220N, 300N, 400N, 700N, 710N) kalustosta ja matkustajamääristä mitään?
 
Takaisin
Ylös