Ensimmäiset aamuyön seutulinjat (200N ja 700N) perustettiin 90-luvun lopussa, olisiko ollut 1997 tai 1998. Etelä-Espooseen taas aamuyöliikennettä järjesti yksityinen yrittäjä, joka osti itse liikennöinnin Espoon Autolta ja sen seuraajilta.
200N:n ja 700N:n menestyksen seurauksena YTV laajensi aamuyöliikennettä vuonna 2000, jolloin perustettiin uudet aamuyölinjat 100N, 130N, 140N, 400N, 600N ja 710N. Samalla yksityisen yrittäjän hoitama yöliikenne Etelä-Espooseen päättyi.
Itse asiassa muistan kokeilleeni tätä viime talvena ollessani tutustuessa HSL:n aamuyöliikenteeseen. Silloin leimasin kausilipun käydessäni kierroksella 1.45 03N:llä mutta lippu ei toiminut enää 2.15 04N:ssä.
Tietääkö kukaan HSL:n yölinjojen (01N-06N, 08N-09N sekä 100N, 130N, 140N, 210N, 220N, 300N, 400N, 700N, 710N) kalustosta ja matkustajamääristä mitään?
Tällä sivulla on automäärät ja kalustotyypit: http://www.kuukankorpi.com/paikallis...utomaarat.html
Matkustajamääristä en tiedä. Ymmärtääkseni kuitenkin matkustajia on sen verran paljon, että yötaksan ansiosta nämä aamuyönlinjat ovat kannattavaa bisnestä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa