HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
HSL:n hallituksen (24.8.2010) kokouksen esityslistasta:

Alunperin kirjoittanut HSL:n hallituksen esityslista

24.08.2010

3
BUSSILIIKENTEEN TARJOUSKILPAILUN 20/2010 JÄRJESTÄMINEN SEUTULINJOILLA JA ESPOON JA VANTAAN SISÄISILLÄ LINJOILLA
2045/07/71/711/2010

hall

Esittelijä
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi
Valmistelija
Osaston johtaja Reijo Mäkinen, p. 4766 4230
HSL:n syksyllä 2010 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun tulevat ne seutulinjat ja Espoon ja Vantaan sisäiset linjat, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät kesäliikenteen lopussa 2011.
Kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 7,8 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 107 linja-autoa.

Nyt kilpailutettavan liikenteen laajuus on noin 12 % HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä ja noin 9 % automäärästä.

Syksyn 2010 tarjouskilpailuun tulevat seutuliikenteen sekä Espoon ja Vantaan sisäisen liikenteen kohteet ovat
Kohde
101
Linja 18 (Tapiola - Kauklahti)

Linja 19 (Tapiola - Tuomarilan asema)

Kohde
102
Linja 31 (Friisilänaukio - Jorvi)

Kohde
103
Linja P40 (Espoonlahden palvelulinja)

Linja P41 (Espoonlahden palvelulinja)

Linja P60 (Kauklahden palvelulinja)

Linja P62 (Kauklahden palvelulinja)

Linja P81 (Espoon keskuksen palvelulinja)

Linja P82 (Espoon keskuksen palvelulinja)

Linja P83 (Espoon keskuksen palvelulinja)

Linja 61 (Nissinmäki - Kauklahden asema)

Linja 81 (Espoon keskus - Hirvisuo)

Kohde
104
Linja 105 (Helsinki - Mankkaa)

Kohde
105
Linja 109 (Helsinki - Jorvi)

Kohde
106
Linja 194 (Helsinki - Pohjois-Tapiola)

Linja 195 (Helsinki - Latokaski)

Linja 505 (Helsinki - Puolarmetsä)


Kohde
107
Linja 512 (Malmi - Leppävaara /

Westendinasema)

Kohde
108
Linja 415 (Helsinki - Lentoasema)

Linja 451 (Helsinki - Lentoasema)

Linja 514 (Lentoasema - Westendinasema)

Linja 519 (Vuosaari / Itäkeskus - Lentoasema)

Linja 520 (Itäkeskus - Lentoasema)

Linja 535 (Lentoasema - Espoon keskus)

Linja 615 (Helsinki - Lentoasema)

Linja 620N (Helsinki - Lentoasema)

Kohde
109
Linja 530 (Martinlaakso - Espoon keskus)


Kohde
110
Linja 731 (Helsinki - Kulomäki)

Kohde
111
Linja 1 (Katriinan sairaala - Tapola / Pirttiranta / Martinlaakso)

Kohde
112
Linja 2 (Martinlaakso - Kirkka)

Kohde
113
Linja 15 (Martinlaakso - Viinikanmetsä)

Linja P16 (Kaivoksela - Myyrmäki - Varisto)

Kohde
114
Linja P17 (Martinlaakso - Myyrmäki)

Linjastokokonaisuus, johon kuuluvat kohteet 101, 102, 104, 105 ja 106, on sidoksissa Länsimetron liikenteen aloittamiseen ja siihen liittyvään liityntälinjaston perustamiseen. Tämän hetkisen arvion mukaan Länsimetro valmistuu aikaisintaan vuoden 2015 lopulla. Kohteiden sopimuskausi jatkuu siis metroliikenteen alkamiseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun ja enintään 2018 loppuun. Lisäksi sopimuksiin sisältyy enintään 3 vuoden optio liityntälinjaston mukaisen muutetun liikenteen hoitamisesta. Tässä vaiheessa liikenteeseen ja suoritemääriin voidaan tehdä normaaleja sopimusehtoja suurempia muutoksia.

Kohteessa 103 sopimuskausi on kolme (3) vuotta. Seudun joukkoliikennesuunnitelman 2010 - 2014 mukaan kohteeseen kuuluville Espoon sisäisille linjoille 61 ja 81 on tulossa muutoksia siten, että linjan 61 suoritteet siirtyvät linjalle 65 ja linjan 81 suoritteet siirtyvät linjalle 87.

Kohteessa 107 sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja neljä ja puoli (4,5) kuukautta (vuoden 2015 loppuun).

Kohteissa 109, 110 ja 111 sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta. Kohde 109, linja 530, kilpailutetaan kahdella eri aikataulukaavion vaihtoehdolla, joissa käytetään kahta erikokoista linja-autotyyppiä. Vaihtoehtojen vertailulla selvitetään A1- ja A2- tyyppisten linja-autojen kustannustehokkuutta liikenteen hoitamisessa.

Vantaan suunnalla kohteiden 108, 112, 113 ja 114 sopimuskauden pituus on sidoksissa Kehäradan valmistumiseen ja siihen liittyvän liityntälinjaston perustamiseen. Kohteiden sopimuskausi jatkuu siis Kehäradan liikenteen alkamiseen saakka, vähintään vuoden 2014 syksyyn ja enintään 2017 loppuun. Lisäksi sopimuksiin sisältyy enintään 3 vuoden optio liityntälinjaston mukaisen muutetun liikenteen hoitamisesta. Tässä vaiheessa liikenteeseen ja suoritemääriin voidaan tehdä normaaleja sopimusehtoja suurempia muutoksia.

Näin kaikkien kilpailuun menevien kohteiden liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon, jonka käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

Ehdotus (SR)
Hallitus päättää

a)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 101 - 114 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2010.

b)
että kohteiden sopimuskaudet ovat seuraavat:

-kohteissa 101, 102, 104, 105 ja 106 Länsimetron liikenteen aloitukseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun (4,4 vuotta) ja enintään vuoden 2018 loppuun (7,4 vuotta)

-kohteessa 103 kolme (3) vuotta

-kohteessa 107 neljä (4,4) vuotta

-kohteissa 108, 112, 113 ja 114 Kehäradan liikenteen alkuun saakka, vähintään vuoden 2014 kesäliikenteen loppuun (3 vuotta) ja enintään vuoden 2017 loppuun (6,4 vuotta)

-kohteissa 109, 110 ja 111 seitsemän (7) vuotta.

Lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon.

c)
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn

d)
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset
 
Mielenkiintoista nähdä muuttuuko liikennöitsijät paljonkin kilpailutuksen jälkeen. Espoon suuntaa en niin hyvin tunne, mutta lentokentän paketti jatkunee Veolialla. Tosin Nobinan hävittyä liikennettä Vantaalla voi se olla kiinnostunut kentän linjoista ja mahdollisesti myös 530, joka sillä on voitettuna tällä hetkellä, mutta WL ajaa sitä aliurakointina. Nobinalla on kilpailussa linja 731, josta taas myös Veolia voisi olla kiinnostunut. Tosin kaikki edellä mainitut sopivat myös Helbille ja esim 731 olisi hyvä vaihtopaikka koskelassa. 530 voisi ajattaa ruhasta ja ehkä myös suomenojalta. Lentokentän paketti voi taas kiinnostaa Pohjolan Liikennettä sen jo ajaessa "Finnairin busseja." Hallisivut ilmalasta sekä kentälle, itäkeskukseen että rautatientorille olisivat aika hyvät. WL linja taitaa olla tämän kilpailutuksen hiljaa, koska resurssit ovat rajalliset ja tuskin Etelä-Suomen linjaliikennekään yrittää voittaa mitään puhumattakaan Tammelundista. Myös linja 512 sopii periaatteessa kaikille suurille liikennöitsijöille, joten siinäkään liikennöitsijän vaihtuminen ei olisi suuri yllätys. Espoon suunnalta tosin olen kuullut, että Helb olisi kiinnostunut saamaan linjat 194,195 ja 505, joista viimeksi mainittua se ajaakin nykyisin.
 
Itse toivoisin että Veolia saisi pidettyä nuo lentokentän linjat, sillä omasta mielestäni on hoitanut ne tähän asti varsin mallikkaasti. Ja onhan Veolialla valmiiksi kalustoakin sinne. Ja senkin lisäksi Veolia on panostanut kaluston kuntoon aika paljon, ja ikaruksetkin ovat aika siistissä kunnossa :redface: jonka takia en kyllä itse laittaisi Nobinan tai Helbin romuja sinne :biggrin: Itse olen kuullut että PL:ää vaivaa varikolla tilanpuute, jonka takia eivät mielellään noinkin isoja paketteja lähde hakemaan.. Espoon suunnalla luulen että Nobina pitää osuutensa ja palvelulinjat menee WL:lle, myöskin tuo 530 voi mennä kokonaisuudessaan WL:lle. Muuten en uskalla lähteä veikkailemaan mitään. Luulen että 105, 109, 194, 195, 505 Siellä suunnalla kiinnostaa kaikkia isompia (ehkä 109 ei helbiä, kun ei muuten ole liikennettä jorvin suunnalla)
 
Toisaalta ei WL ajatellut tilan tai kaluston puuttumista voittaessaan linjat 452, 453 ja 516. Toisaalta saattoi siellä taustalla olla valmiina ajatus siitä että jos voitetaan kyseiset linjat niin kyllä Veolia niitä tulee mukaan alihankintana ajamaan mielellään.
 
HSL:n hallituksen (24.8.2010) kokouksen esityslistasta:

Mistä voisi nähdä noita vaatimuksia joita tarjouskilpailuissa kalustolle ja liikenteelle asetetaan? Onko kalustovaatimuksissa esmes mitään vaatimuksia ilmanvaihdosta (tuskin ilmastoinnista sentään) ja liikennöinnissä aikatauluun nähden etuajassa ajamisesta mitään sanktioita?

pekka
 
Mistä voisi nähdä noita vaatimuksia joita tarjouskilpailuissa kalustolle ja liikenteelle asetetaan? Onko kalustovaatimuksissa esmes mitään vaatimuksia ilmanvaihdosta (tuskin ilmastoinnista sentään) ja liikennöinnissä aikatauluun nähden etuajassa ajamisesta mitään sanktioita?

HSL:n uusittujen hankintaehtojen mukaan ilmastointi tulee käytännössä kaikkiin uusiin busseihin.
 
ja liikennöinnissä aikatauluun nähden etuajassa ajamisesta mitään sanktioita?
Mitä tällä tarkoitat? Päätepysäkiltä etuajassa lähteminenhän on kiellettyä ja nykyään Buscom-aikakautena (jolloin Buscom antaa lähtömerkin ja on eräänlainen elektrooninen "liikennetarkastaja") on aikamoista huolimattomuutta kuljettajalta, jos sellaista tekee. Espoossa ja Vantaalla on lisäksi monia väliaikapysäkkejä (lähes kaikilla linjoilla), joiden ohittaminen etuajassa on myöskin kiellettyä. Helsingissä niitä on vasta muutamilla linjoilla (olikos h78?).
 
Mitä tällä tarkoitat? Päätepysäkiltä etuajassa lähteminenhän on kiellettyä ja nykyään Buscom-aikakautena (jolloin Buscom antaa lähtömerkin ja on eräänlainen elektrooninen "liikennetarkastaja") on aikamoista huolimattomuutta kuljettajalta, jos sellaista tekee. Espoossa ja Vantaalla on lisäksi monia väliaikapysäkkejä (lähes kaikilla linjoilla), joiden ohittaminen etuajassa on myöskin kiellettyä. Helsingissä niitä on vasta muutamilla linjoilla (olikos h78?).

h78 Mellunmäessä, h54 Malmilla, mutta usein ei tartte edes pysähtyä siihen odottamaan kun tulee aina myöhässäkin :D Ja onhan noita, monia seutulinjojakin löytyy vaikka millä mitalla. Mutta olen itsekkin huomannut että kuljettajillakin erehdyksiä sattuu, että lähteekin vaikka pari min aikasemmin päättäriltä, esim h76A:n ja B:n ruuhka-ajan ulkopuoliset lähdöt siirrettiin talviaikataulujen alkaessa 2 minuuttia eteenpäin, kuski muisti väärän lähtöajan ja lähti sitten 2min aikasemmin. Korjasi kyllä virheensä viipymällä pitempään seuraavalla pysäkillä.

Ja joo, tulipa juuri mieleen että h70 ja h70T on Malmilla myös, mutta harvoinpa nekin siihen jäävät myöhästymisien takia. Sitten löytyy myös h75A Tapulissa ja h77A Malmilla.
 
Viimeksi muokattu:
Linjalla h16 taitaa myös olla väliaikapysäkki Hakaniemessä (ainakin Herttoniemen suuntaan). Jotkut pysähtyvät jotkut eivät.
 
Jos aikatauluun on merkitty tällaisella välipysäkille, jossa lukee, että "ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" ja siitä huolimatta näin tapahtuu, on kyseessä ko. linjasivun osalta ajamaton (suorittamaton) lähtö, josta ei liikennöintikorvauksia makseta. Monilla Espoon ja Vantaan linjoilla lukee juuri näin.

Helsingissä sensijaan monilla linjoilla (jopa päätepysäkkien aikatauluissa) näkee lukevan "arvioitu ohitusaika", jonka ainakin minä miellän hyvin ylimalkaiseksi.

Sensijaan Helsingissä ainakin linjojen h81 ja h90 tämä näkyy todella poikkeavan ja niissä lukee juuri tämä "ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä", mikä todella merkitsee sitä, ettei bussi mene sellaisen pysäkin ennen aikatauluun merkittyä aikaa. Jos menee, niin kyseessä on kuljettajan varsin ikävä asennevika ammattiaan kohtaan.
 
Linjalla h94A on myös välipisteajat kontulan metroasemalla, ja siihen jää aina aikaa kotikonnuntien suuntaan n.10min.. Omasta mielestäni tässä tapauksessa olisi helpompaa kun päätepysäkit olisi siinä metroasemalla. Nyt kun toinen päätepysäkki on Järkälekujan pysäkillä, ajoradalla ja ilta-aikaan sinne jää aina pari minuuttia niin tukkii tien.

Viime talvena oli myös linjalla h55/a/k välipisteajat rautatientorilla, hakaniemessä ja koskelan sairalaan kohdalla (valtimontien pysäkkipari) mutta tänä talvena niitä ei enää ole..

Eikä välipistepysäkeillä buscom piippaa, vaan siinä kuljettajan tarvitsee olla perillä kellonajoista...
 
Ne lähtöajat ei perustu kuljettajan muistiin vaan Buscomin piippaukseen.

Kyllä minä sen tiedän. Tuossa tarkoitin juuri sitä että Buscom ei piipannut kuin vasta oikeaan aikaan. Mutta kyseinen kuski oli ajanut vakiona suunnillaa joka arkipäivä samaa linjaa joten hän muisti vielä väärän ajan ja OLETTI että buscom olisi jo piipannut.
 
Linjalla h94A on myös välipisteajat kontulan metroasemalla, ja siihen jää aina aikaa kotikonnuntien suuntaan n.10min.. Omasta mielestäni tässä tapauksessa olisi helpompaa kun päätepysäkit olisi siinä metroasemalla. Nyt kun toinen päätepysäkki on Järkälekujan pysäkillä, ajoradalla ja ilta-aikaan sinne jää aina pari minuuttia niin tukkii tien.

Menee jo kovasti sivupoluille, mutta Kontulan ajantasauspysäkiltä Järkälekujan pysäkille on matkaa 2,4 km ja aikatauluun on varattu tälle välille 5 min. Jos tuolla Järkälekujalla joutuu odottelemaan, on koko väli tultu pysähtymättä tai kenties ylinopeutta ajaen. Varsinkin jos siellä yli minuutin joutuu seisomaan... En tiedä tarkemmin Kurkimäen puoleisen osuuden nopeusrajoituksia, mutta ainakin Kivikossa on 40 km/h rajoitus.
 
Takaisin
Ylös