HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010

519 on myös sellainen lentokentänlinja joka mielellään sais jäädä. Tarjoaa erinomaisen yhteyden Lentoaseman-Malmin-Itäkeskuksen välillä. Malmilta menee kyllä myös h54 Itäkeskukseen, mutta esimerkiksi Suutarilan suunnassa ei menekään h54:sta ollenkaan. Eikä esimerkiksi Malmin Sairaalan lähipiiristä.
Lisäksi h54 kulkee vain arkisin kymmeneen asti, lauantaina yhdeksään ja sunnuntaina kahdeksaan (!) kun taas 519(A) joka päivä yhteentoista.
 
Lisäksi h54 kulkee vain arkisin kymmeneen asti, lauantaina yhdeksään ja sunnuntaina kahdeksaan (!) kun taas 519(A) joka päivä yhteentoista.

True, ja Itis on auki ysiin sunnuntaisin, eikä sieltä pääse edes pois sitten enää sen jälkeen kuin 519:llä jolla on siihen aikaan muistaakseni tunnin vuorovälit. Ja pilkkuu pitää vääntää, viikonloppuisin menee h54B, jonka varmaan tiesitkin :)
 
True, ja Itis on auki ysiin sunnuntaisin, eikä sieltä pääse edes pois sitten enää sen jälkeen kuin 519:llä jolla on siihen aikaan muistaakseni tunnin vuorovälit. Ja pilkkuu pitää vääntää, viikonloppuisin menee h54B, jonka varmaan tiesitkin :)
kyllä, ja linjat voisi erottaa niin että 54 kulkisi (kuten ennen hyvinä aikoina:)) suoraan Kehää ilman Malmia. Sinne (Malmille) pääsisi 54B:llä, joka kulkisi Ma-Pe, sekä toki 519-520:lla ja uudella 512K:lla.
Lisäksi, vielä enemmän offtopickina, useamman junavuoron pitäisi pysähtyä Malmilla, esimerkiksi G olisi hyvä, koska se ei pysähdy Tikkurilassa, jonne pääsee jo I:llä & K:lla,
oikeastaan se olisi täydellinen jos vain vuoroja olisi useampi.
 
Jos bussien tehtävä on kuljettaa matkustajia _ennalta arvattavaan aikaan_ paikasta toiseen niin kyllä pysäkkiaikataulut pitäisi niin laatia niin että bussi ei niitä etuajassa ohita. Ei kai pysäkkiaikatauluja pilan päiten laadita?

Vaimon työmatka vie Espoosta Arabiaan. Hän yrittää vaihtaa Tukholmankadun pysäkillä (1380) 213:sta 506:een. 213:lle arvioitu ohitusaika 7.18 ja 506:lle 7.22. 506 on lähes poikkeuksetta etuajassa, joten vaihtoa ei voi tehdä jos pysäkille saapuu 213:lla vähääkään ennen klo 7.22, eikä aina silloinkaan.

Jos tämä vaihto ei onnistu on hän ennen koittanut vaihtaa kisahallin kohdalla ratikka kasiin. Nykyiset aikataulut ei anna tähän enää mahdollisuutta mutta silloin kun se edes teoriassa oli mahdollista lähti ratikka kasi Oopperan pysäkiltä (0241) lähes poikkeuksetta minuuttitolkulla etuajassa.

On aivan luonnollista että bussit ja raitiovaunut ajaa aikataulustaan myöhässä, sillä liikenne- ja keliolot vaihtelee. Etuajassa ajamista ei voi hyväksyä. Se että pysäkeille hommataan näyttöjä joista näkee reaaliajassa että bussi on jo mennyt etuajassa pysäkin ohi on aika turhauttavaa. Westendin linjan busseissa on TV-ruutuja jotka peittää mm. takasillalla oikealla istuvien näkyväisyyden eteen, joten ei voi nähdä meneekö etuajassa ajava vaihtoyhteys edellä. Jos reaaliaikaisuudesta jotain etuja halutaan niin miksi ei tuohon pimeään TV-ruutuun saisi pysäkkiä lähestyttäessä tuon pysäkin seuraavia sivuuttajia reaaliaikaisesti?

Miksi HSL:n sivuilla ei ole mainintaa tasauspysäkeistä? Voisi soittaa aina jonekin (minne?) kun vaihto ei onnistu siksi että bussi ajoi etuajassa.

Taas on meikäläisellä herne nenässä!

pekka
 
On aivan luonnollista että bussit ja raitiovaunut ajaa aikataulustaan myöhässä, sillä liikenne- ja keliolot vaihtelee. Etuajassa ajamista ei voi hyväksyä.

Jos myöhästyminen hyväksytään, ratkaisu on vähän liian helppo: säädetään kaikkia aikataululukemia 5 min tai vaikka 25 % taaksepäin. Tämä ei kylläkään matkustajaa helpota, koska silloin bussi ei tule koskaan ajoissa.

Nimenomaan täsmällisyyttä tulisi parantaa ensin. Kun ohitusaikojen hajonta pienenee, voidaan aikataulut säätää niin, että etuajassa pysäkkiä ei voi ohittaa. Asia tulisi hoitaa jollakin tilastollisella luotettavuusvälillä, esim. niin, että pysäkkiajaksi laitetaan se aika, jonka jälkeen 95 % busseista tulee. Sitten määritetään, että sitä tulee myös odottaa, jolloin jakauma katkaistaan etupäästä ("vasemmalta"). Sitten voidaan määrittää, että täsmällisyystavoite on, että 95 % busseista tulee 3 min kuluttua siitä ohjeajasta.

Arvoin luvut tuohon hatusta, mutta mikäli bussiliikenne kulkisi tuollaisella täsmällisyydellä, minun tyytyväisyyteni siihen paranisi kummasti.

Täsmällisyyttä voi tietysti aina parantaa myös määrittämällä noudatettavat ohitusajat riittävän pitkälle, mutta nykyisellä bussiliikenteen täsmällisyydellä keskimääräinen ajoaika kasvaisi huomattavasti. Itseäni se ei sinänsä haittaisi, mutta HSL:n kustannustaso voisi siitä kärsiä.
 
Valitettavasti koko bussiliikenteen idea on sen, että se tulee henkilöautoilun kylkiäisenä. Jos bussille rakennetaan niin paljon omaa väylää että siitä tulee täsmällinen, se on kalliimpi mutta pienikapasiteettisempi kuin raitiovaunu.

Pitää siis vain hyväksyä, että bussien pysäkkikohtaiset aikataulut eivät koskaan tule toteutumaan minuutilleen.
 
Valitettavasti koko bussiliikenteen idea on sen, että se tulee henkilöautoilun kylkiäisenä. Jos bussille rakennetaan niin paljon omaa väylää että siitä tulee täsmällinen, se on kalliimpi mutta pienikapasiteettisempi kuin raitiovaunu.

Pitää siis vain hyväksyä, että bussien pysäkkikohtaiset aikataulut eivät koskaan tule toteutumaan minuutilleen.
Eipä toteudu ne raitioliikenteen pysäkkikohtaiset aikataulut minuutilleen, varsinkaan nykyisellä liikennevaloetuusjärjestelmällä.

Ainoa, missä minuutintarkka liikennöinti onnistuu, on eristetyllä väylällään kulkeva kulkuneuvo. Muuten kun joudutaan kulkemaan yhteispelissä kaikkien liikennemuotojen kanssa, joudutaan hyväksymään epätarkkuus, varsinkin nykyisillä liikennejärjestelyillä.
 
Nykyiset aikataulut ei anna tähän enää mahdollisuutta mutta silloin kun se edes teoriassa oli mahdollista lähti ratikka kasi Oopperan pysäkiltä (0241) lähes poikkeuksetta minuuttitolkulla etuajassa.

Mielessänne ei käynyt, että kyseessä olisi edellinen vuoro, joka on yksinkertaisesti myöhässä arvioidusta pysäkkiajastansa, johtuen liikenteestä ja matkustajista? Raitioliikenteessä tunnetusti pysäkkiaikataulut voivat heittää paljonkin johtuen sumppuuntumisesta, ruuhkasta ja pitkittyneistä pysäkkipysähdyksistä. Lisäksi liikennevaloilla on merkitystä, vaikka HELMI antaa niille tarpeellisia liikennevaloetuuksia.

Miksi HSL:n sivuilla ei ole mainintaa tasauspysäkeistä?

Kaikki tasauspysäkit löytyvät niin aikataulukirjoista, irtoaikataluista, kuin myös nettiaikatauluista. Linjoilla h8, 213 ja 506 ei ole mitään tasauspysäkkejä. Tämä on helposti todettavissa linjojen aikatauluistakin. Näiden linjojen kaikki pysäkkiaikatauluajat ovat arvioituja ohitusaikoja. Ajantasauspysäkit on merkitty aikatauluihin tähdellä ja jokaisen aikataulun merkkien selityksessä löytyy maininta "ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä."

Vaimosi työmatkasta on selvästi nähtävissä se kun pelataan aamuruuhkan menoliikenteessä aivan liian pienillä marginaaleilla omaa yhteyttä aikataulutettaessa. Ensinnäkin linja 213 on pitkä linja ja sen kulkuun vaikuttavat monet vaihtelevat tekijät. Eritoten Turunväylän ruuhka on iso riesa sille. Samoin linja 506 on myös pitkä linja ja siihen vaikuttaa moni liikennetekijä. Sen linjan varrella ei kuitenkaan ole Turunväylän kaltaista ruuhkasumppua, vaikka Meilahdessa onkin aamulla tuntuvasti liikenteen puuroutumista myös Lehtisaaresta tullessa. Raitioliikenteen ongelmista puhuinkin jo.

Mikään reaaliaikainen näyttö tai tasauspysäkkitoiminta ei tule oikeasti ratkaisemaan tätä kyseistä ongelmaa, vaan sen juuret ovat syvemmällä liikennemäärissä ja toisaalta ennen kaikkea siinä, että aamun menoliikenteessä on ruuhkasta kärsivillä linjoilla syytä varata riittävän iso vaithomarginaali. Tulee kuitenkin muistaa, että poikittaisyhteyksillä on hyvin tiheä vuoroväli ruuhka-aikana, joten mistään pitkistä odotuksista ei ole kyse.
 
Palatakseni takaisin aiheeseen: onko tarjouskilpailu jo virallisesti aloitettu? Jos on, olisi mukava tietää, millaista kalustoa HSL noille linjoille haluaa... Etenkin tuo 530:n järjestely kuulostaa mielenkiintoiselta.
 
Palatakseni takaisin aiheeseen: onko tarjouskilpailu jo virallisesti aloitettu? Jos on, olisi mukava tietää, millaista kalustoa HSL noille linjoille haluaa... Etenkin tuo 530:n järjestely kuulostaa mielenkiintoiselta.

Se on jo käynnissä, mutta en tiedä noista kalustovaatimuksista.
 
Mitä tarkoittaa nuo A1 ja A2 luokan bussit? Siis linjalle 530, jotain minibusseja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Palatakseni takaisin aiheeseen: onko tarjouskilpailu jo virallisesti aloitettu? Jos on, olisi mukava tietää, millaista kalustoa HSL noille linjoille haluaa...

Tarjouskilpailu on aloitettu, hankintailmoitus.

Kohdekohtaiset kalustovaatimukset ovat:
  • Kohde 101: 7 A1-tyypin bussia (linjat 18Z ja 19), 6 A2-tyypin bussia (linja 18)
  • Kohde 102: 4 A2-tyypin bussia, 3 C-tyypin bussia
  • Kohde 103: 3 Mini B -tyypin bussia
  • Kohde 104: 5 A1-tyypin bussia
  • Kohde 105: 3 A2-tyypin bussia, 6 C-tyypin bussia
  • Kohde 106: 16 A2-tyypin bussia
  • Kohde 107: 4 A2-tyypin bussia
  • Kohde 108: 14 A2-tyypin bussia (laitakesällä 15) (linjat 415, 451, 514, 535), 12 C-tyypin bussia (linjat 519, 520, 615, 620N). Linjan 615 busseissa oltava vähintään kaksi matkalaukkutelinettä
  • Kohde 109, vaihtoehto A: 6 A2-tyypin bussia
  • Kohde 109, vaihtoehto B: 7 A1-tyypin bussia
  • Kohde 110: 3 A2-tyypin bussia, 5 C-tyypin bussia
  • Kohde 111: 1 Mini A -tyypin bussi
  • Kohde 112: 1 Mini B -tyypin bussi
  • Kohde 113: 1 Mini B -tyypin bussi
  • Kohde 114: 1 Mini A -tyypin bussi
Kalustokoot ovat:
  • Mini A: istumapaikkamäärä vähintään 13, ovet vähintään 1
  • Mini B: istumapaikkamäärä vähintään 16, ovet vähintään 1+2 tai 2+1
  • A1: istumapaikkamäärä vähintään 32, ovet vähintään 1+2
  • A2: istumapaikkamäärä vähintään 40, ovet vähintään 1+2+1
  • C: istumapaikkamäärä vähintään 49, ovet vähintään 1+2+1
 
Nyt meneillään oleva kilpailutus ei ole erikoisen suuri, sisältäen 3 Espoon sisäistä ja 16 seutulinjaa. Suurin osa linjoista on Veolian liikennöimää tällä hetkellä. Huhtikuussa 2011 ratkeavassa kilpailutuksessa on näillä näkymin 16 Helsingin sisäistä linjaa riippuen optioitten käytöstä. Linjoista kahta (40,83) ajaa Pohjolan liikenne ja loppuja Helb. Mielenkiintoisin kilpailutus on kuitenkin tulossa vuoden päästä kun näillä näkymin kilpailutuksessa on peräti 14 Espoon sisäistä linjaa, 2 Vantaan sisäistä linjaa ja peräti 34 seutulinjaa riippuen tietysti taas miten optioita käytetään. Kilpailutuksessa tuolloin on eniten Nobinan linjoja, mutta myös Veolian, Helbin ja WL:n linjoja on useita kilpailutuksessa. Silloin on mahdollista että tapahtuu isojakin muutoksia liikennöitsijöitten välisissä voimasuhteissa.
 
Nyt meneillään oleva kilpailutus ei ole erikoisen suuri, sisältäen 3 Espoon sisäistä ja 16 seutulinjaa. Suurin osa linjoista on Veolian liikennöimää tällä hetkellä. Huhtikuussa 2011 ratkeavassa kilpailutuksessa on näillä näkymin 16 Helsingin sisäistä linjaa riippuen optioitten käytöstä. Linjoista kahta (40,83) ajaa Pohjolan liikenne ja loppuja Helb. Mielenkiintoisin kilpailutus on kuitenkin tulossa vuoden päästä kun näillä näkymin kilpailutuksessa on peräti 14 Espoon sisäistä linjaa, 2 Vantaan sisäistä linjaa ja peräti 34 seutulinjaa riippuen tietysti taas miten optioita käytetään. Kilpailutuksessa tuolloin on eniten Nobinan linjoja, mutta myös Veolian, Helbin ja WL:n linjoja on useita kilpailutuksessa. Silloin on mahdollista että tapahtuu isojakin muutoksia liikennöitsijöitten välisissä voimasuhteissa.

Mutta tässä paketissa on lentokentän linjat, mikä tekee siitä merkittävän.
 
Takaisin
Ylös