HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010

Mikä tuo Turun Turistiauto on?
Pikainen googletus paljasti, että Lehtinenhän se. Onneksi ei Andersson! :)

Itse kuulin huhun jo viimevuoden puolella että pk-seudulle haluaa uusia firmoja.. Sillon oli jo puhetta jostain Turkulaisesta firmasta, nyt se toteutu.. myös yksi huhu kiirii että vanhoja yrittäjiä palaisi liikenteeseen.. mutta aika näyttää..

Tässä keskustelua noista GD autoista samaisella foorumilla joita turkuun jo työnnetty
http://jlf.fi/f14/3530-linjojen-28-32-42-kilpailutus/index3.html Kuvat löytyy kun selailee vähän..
 
Saa nähdä nähdäänkö taas jotain alihankinta kuvioita? Onko nyt tullut HSL:ltä uusi sääntö että alihankintaan saa antaa voitetusta linjasta enintään 49%. Kuulin että WL olisi halunnut antaa 400, 452, 453 ja 516 kokonaan alihankintaan Veolialle, mutta HSL oli edellyttänyt että linjojen voittaneen WL:n pitää ajaa linjoista vähintään 51%.

---------- Viesti lisätty kello 21:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:06 ----------

Ohoh! Suorastaan yllättävä tulos. Helbille ja WL:lle hyvä voitto :) Mutta Golden Dragon?? En malta odottaa, että näitäkin saadaan tänne päin. Tulee Turun Turistiautolle hieman pitkät hallisivut ;)

Kuinka niin WL:lle hyvä voitto? Toki he voittivat 105:n ja 109:n, mutta menettivät 194:n ja 195:n sekä alihankinta linjan 530 sekä palvelulinja paketin kokonaan. Helb oli suuri
voittaja selkeästi ja vastaavasti Veolia menetti paljon liikennettä. Myös PL voitti mukavasti pari Espoon sisäistä ja seudun 512. Nobina sen sijaan menetti kaikki kilpailussa sen osalta olleet linjansa, ehkä tarkoituksellakin. Palvelulinja puolella Taksikuljetus vahvisti asemiaan entisestään voittaen kaikki kilpailutuksessa olleet palvelulinjat. Ja eikös 105, joka oli Åbergin linjalla ennen niin ollut suurilta osin WL:n aliurakoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös kyseessä ollutkaan optio?
Uusi sopimushan alkoi 8/2010

Alihankinnoista sen verran että mielestäni ne pitäisi kieltää, sillä jos ei liikennettä pysty hoitamaan niin kilpailutetaan se uudestaan kun joku muu sen varmasti voi hoitaa. Eri asia on tietysti yksittäiset sivut.

Kuinka niin WL:lle hyvä voitto?

Tullut ajatuskatkos, tarkoitin tietysti PL:ää. Ei hävinneet mitään, mutta saivat paljon. E18 ja 19 ovat omia suosikkilinjoja :)

Ehkä jossain vaiheessa nähdään tulosta Nobinan osalta siinä että ei tehdä enää tappiolla sopimuksia. Jos kaluston kunto rupeaa vaikka paranemaan samalle tasolle kun joskus 2000 luvun alkupuolella? :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Alihankinnoista sen verran että mielestäni ne pitäisi kieltää, sillä jos ei liikennettä pysty hoitamaan niin kilpailutetaan se uudestaan kun joku muu sen varmasti voi hoitaa. Eriasia on tietysti yksittäiset sivut.

Alihankintaanhan ei saa enää antaa kuin puolet paketin ajoista.

Missähän tuo Turun Turistiauto Oy oikein autojaan säilyttää ja huoltaa? :D
 
Suurimman voiton tässä kilpailussa todellakin vei Helb voittaen uutta liikennettä yhteensä 38 auton verran, toiseksi tuli Pohjolan liikenne voittaen linjat e18,e19 ja 512 jotka vaativat 19 uutta autoa. Kaikki loput liikennöitsijät taas hävisivät liikennettä, eniten Nobina ja Veolia, WL vain muutaman auton verran sillä vaikka se voitti linjat 105 ja 109 jotka vaativat 14 autoa niin se hävisi linjat 194,195 ja 530 joiden liikennöintiin on tarvittu 18 autoa. Saattaahan olla että Helb antaa Åbergin linjalle alihankintaa voittamiltaan linjoilta 194,195 ja 505 koska Åbergilla on muutama lähes uusi Scala tai sitten WL linjoilta 105/109.
Irisbus Crosswayt taas valtaavat lisää alaa HSL-liikenteessä, toivottavasti noille järkyttävän hitaille oville saataisiin viimein tehtyä jotain! Olisiko tilaajien aivan mahdotonta vaatia valmistajalta samanlaisia sisäänpäin kääntyviä etuovia kuten muilla valmistajilla?

Omakaupunki.fi muuten uutisoi kilpailutustulosta seuraavasti "HSL ottaa elokuussa käyttöön 49 uutta Golden Dragon-merkkistä kiinalaisbussia, joita liikennöi Westendin linja"
 
Irisbus Crosswayt taas valtaavat lisää alaa HSL-liikenteessä, toivottavasti noille järkyttävän hitaille oville saataisiin viimein tehtyä jotain!

Väitän kylläkin, että Crossareiden ovien nopeudessa ei ole oikeasti mitään vikaa, vaan mitä olen seurannut muiden käyttötapoja matkustajana ollessa, on vika enemmän siinä koska sulkee ovet ja miten muutenkin toimii pysäkeillä. Itselläni eivät vieläkään olet tuottaneet suuria ongelmia ja myöhässä ajamista. Niiden vaikutus ajoaikoihini on ollut marginaalinen.
 
Omakaupunki.fi muuten uutisoi kilpailutustulosta seuraavasti "HSL ottaa elokuussa käyttöön 49 uutta Golden Dragon-merkkistä kiinalaisbussia, joita liikennöi Westendin linja"
Tavallista toimittajan väärinuutisointia Helsingin Pravdassa. :)

Onhan se upeaa, että mm. Granin, Mankansin ja Tomtekullan porukka pääsee ensi syksystä alkaen peräti lohikäärmeillä lentämään. :) Turussa olen lähemmin päässyt tutustumaan tällaisiin kryptoeläintieteen alaan kuuluviin olentoihin ja kryptisiä olivatkin! Lähinnä siinä mielessä, miten kauan kestävät. Työn jälki lähemmin katsottuna sai aikaan suusta kuuluvia kirosanoja! Se vaan, että jos viimeistely on "juosten kustu", niin epäilys on oikeutettu myös korikehää ja lattiaa kohtaan ja muuhunkin, mikä ei rakenteita avaamatta näy. Lieneekö toteamus "suuri maa ja suuret toleranssit" paikallaan myös näissä kiinalaisissa Lohikäärmeissä?
Toivottavasti Westendiläisiin saataisiin tämä laatupuoli kohdalleen.
 
Ihan hauskaa vaihtelua, että HelB voitti lentokentän paketin. Pääsee sitten MANeilla pöristelemään sinnekin. Turun Turistiauto on myös jännä tuttavuus täälläpäin. Puolestaan Kiinan lohikäärmeiden ilmaantumisesta myös pääkaupunkiseudulle ei voi sanoa muuta kuin voihan !sillöM. Jännä nähdä, miten hökötykset kestävät ja minkälainen buumi niistä tulee köyhien liikennöitsijöiden keskuudessa.
 
Nobina taitaa vuoden alussa hetkellisesti nousta HSL:n alueen suurimmaksi liikennöiksijäksi, mutta syksyllä Helb palaa suurimmaksi lentokentän linjojen ansiosta kun Nobina vastaavasti samaan aikaan menettää muutaman linjan.
 
Ihan hauskaa vaihtelua, että HelB voitti lentokentän paketin. Pääsee sitten MANeilla pöristelemään sinnekin. Turun Turistiauto on myös jännä tuttavuus täälläpäin. Puolestaan Kiinan lohikäärmeiden ilmaantumisesta myös pääkaupunkiseudulle ei voi sanoa muuta kuin voihan !sillöM. Jännä nähdä, miten hökötykset kestävät ja minkälainen buumi niistä tulee köyhien liikennöitsijöiden keskuudessa.

No onhan se hyvä HelBille, että voittivat lentokenttälinjat. On ainakin jotain siedettäviä linjoja tulossa, mutta kyllä taso laskee jos sinne jotain Mannin räppänöitä laitetaan. Samat koskee myös Scaloja. Mielestäni lentokenttälinjoille kuuluisivat puolituristibussit tai ainakin bussit jossa olisi väljät ja pehmeät penkit, jotta matkanteko kimpsuineen ja kampsuineen olisi miellyttävää.

Samat sanat noiden Lohikäärmeiden osalta. Uskon, että WL tulee katumaan ostopäätöstä, sillä epäilen noiden bussien soveltuvuutta Suomen oloihin. Jos kerran piti ostaa Euroopan ulkopuolelta busseja olisivat ostaneet New Flyerin tai NABIn busseja jenkeistä!:)

Ja onnea vaan Veolia Vantaan yli 30 syksyn aikana rekrytoidulle kuljettajalle! Taitaapi hommat hieman vähentyä ensi syksynä.

Eiköhän Veolia siirrä osan kuljettajistaan ajamaan WL:n autoja. En usko, että Veolialle kilpailutustappio olisi kovin merkittävä koska WL on Veolian omistama. Joskus aikanaanhan STA:n kuljettajat alihankkivat HKL-BL:lle mm. 21V:tä ajamalla HKL:län nivelillä.
 
Takaisin
Ylös