Kulosaaren metroaseman remontin aikaiset järjestelyt

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Olemme hämmästelleet Kulosaaressa lähes tyhjää linjaa 16 X ja kuinka se liikennöi ilmansuuntaan, jonne hyvin harva matkustaa. Kulosaaren postinumero on 57, eli samaa sarjaa Hakaniemen ja Sörnäisten kanssa. Silti meidät halutaan Herttoniemen metroasemalle. Työmatkaliikenne suuntautuu kuitenkin länteen.

Nyt syksyllä tilannetta helpottamaan on saatu 16 K, joka hoitaa koulukuljetukset. Kulosaari on itä-Helsingin ruotsinkielisten koulukaupunginosa. Linja 16 hoitaa kuljetuksen Keskustaan, mutta yleensä matka nopeutuu mikäli vaihtaa metroon Kalasataman metroasemalla, vaikka vaihto pitää tehdä kahdella hissillä.

Eikö 16 X:n silmukkaa voisi kääntää toisin päin? Jos päättäri olisi Hakaniemessä ja 16 X ajaisi silmukan myötäpäivään? Pidentyneellä ajoajalla voisi pidentää vuorovälin, mutta Hakaniemessä ja Kulosaaressa jokaisella merkittävällä pysäkillä olisi katos.

Tämä linja voisi kulkea tunnuksella 16 B. Vastaavasti X:n voi lakkauttaa. Koska remontti uhkaa venyä tammikuulle 2011, voisi tällaisen muutoksen tehdä hyvin väestön iloksi.
 
Kulosaaresta pääset Hakaniemeen linjoilla h16 ja h11. Linjan h16X tarkoitus on viedä matkustajia Herttoniemestä Kulosaareen ja takaisin. Olisi turhaa perustaa vielä kolmas linja joka menisi Hakaniemeen ja se maksaisi enemmän.
 
Linjan h16X tarkoitus on viedä matkustajia Herttoniemestä Kulosaareen ja takaisin. Olisi turhaa perustaa vielä kolmas linja joka menisi Hakaniemeen ja se maksaisi enemmän.

Niin. Ongelma vaan on siinä, että ihmiset on menossa kaupunkiin, mutta HSL kuljettaa ne päinvastaiseen suuntaan Herttoniemeen. HSL on kuitenkin ollut sikäli rehellinen, että lehdessäkin on tunnustettu ääneen, että päättömän järjestelyn syy on se, että kulosaarelaisten halutaan käyttävän metroa.

Tärkeämpää on siis, että metroon riittää populaa, kuin se, että ihmiset viedään sinne minne he ovat menossa.

16K on varmaan koululaisvuoroina ihan OK, mutta 16X pitäisi tottakai ajattaa länteen, ei itään.
 
Kulosaarelaiset näyttävät unohtavan linjat 58 ja 59 kokonaan valittaessaan metroaseman remontin huonoista järjestelyistä. Niillähän pääsee juuri länteen päin, linjan 16 kirjaimettoman version viedessä näppärämmin metron varteen. 58 ja 59 kulkevat samassa kolossa metron kanssa, mutta pysäkkejä on jopa tiheämmin. Ehkä juuri lännen suunnan tarjonnan takia 16X:n liikenne on ohjattu Herttoniemen asemalle, jossa tilaa bussin päätepysäkillekin on runsaasti. Lisäksi matka Herttoniemeen on lopulta aika lyhyt. Aikaa kiertoon kulunee vähemmän, kuin mitä samaa käytävää edestakaisin suhatessa kuvittelee.

Ei se saari missään motissa ole.
 
Kulosaarelaiset näyttävät unohtavan linjat 58 ja 59 kokonaan valittaessaan metroaseman remontin huonoista järjestelyistä. Niillähän pääsee juuri länteen päin, linjan 16 kirjaimettoman version viedessä näppärämmin metron varteen. 58 ja 59 kulkevat samassa kolossa metron kanssa, mutta pysäkkejä on jopa tiheämmin. Ehkä juuri lännen suunnan tarjonnan takia 16X:n liikenne on ohjattu Herttoniemen asemalle, jossa tilaa bussin päätepysäkillekin on runsaasti. Lisäksi matka Herttoniemeen on lopulta aika lyhyt. Aikaa kiertoon kulunee vähemmän, kuin mitä samaa käytävää edestakaisin suhatessa kuvittelee.

Ei se saari missään motissa ole.


Tämä on totta, mutta ei ole vastaus alkuperäiseen kysymykseeni koskien tyhjää bussia 16 X. Minun puolestani sen voi ajaa vaikka Korkeasaareen, koska en sitä käytä.

Herttoniemen asemalla on idioottimaiset liikennevalojärjestelyt Kulosaaren suuntaan, jossa bussi ensin odottaa valoissa päästäkseen odottamaan seuraaviin valoihin. Tässä tuhraatuu monta minuuttia. Ei reitti ole nopea myöskään Kulosaaresta, toisesta suunnasta tultaessa. Matka-aikaan tulee lisää Risto Rytin tieltä n 5-10 minuuttia. Lisäksi Herttoniemessä bussiin jonottavilta puuttuu katos. En ihmettele siis miksi ihmiset hakeutuvat muihin kulkupeleihin, yksi asukas on hankkinut skootterin.

On totta, että Itäväylää pääsee busseilla (h)58, (h)58B ja (h)59. Myös Östersundomin linjat (u)835, (u)840 ja (u)870 kulkevat sitä pitkin. Ongelma (h)-sarjan käytössä on, ettei niillä pääse metroasemalle, Junatien pysäkki on melko syrjässä kaikista liityntäpysäkeistä Vilhonvuoressa sekä Sörnäisten metroaseman suhteen. Helpommalla pääsee kun käyttää linjaa (h)16.

Olen käyttänyt Östersundomin busseja sekä myös Korkeasaaren linjaa (h)11. Varsinkin töistä tullessa ja silloin kun olen metroradan tuntumassa, missä linja (h)16 ei palvele.
 
Itse olen myös miettinyt, olisiko ollut mahdollista järjestää 16X:ää tai yleensä Kulosaaren metroasemaa korvaavaa liikennettä mitenkään järkevämmin kuin Herttoniemeen ajattamalla.

Ainoa idea, joka mieleen on tullut, on että 16X:n olisi voinut ajaa Kalasatamaan reittiä ...Kulosaaren puistotie - Itäväylä - Junatie - Lautatarhankatu - Työpajakatu - päätepysäkki Itäväylän alla Kalasataman metroaseman sisäänkäynnin edessä. Google Mapsia tarkastelemalla tämäkin olisi tosin ollut luultavasti mahdotonta koska Kalasataman metroaseman edessä on tällä hetkellä vain 1 kaista suuntaansa.
 
Tässä joitakin perusteluja Kulosaaren metroa korvaaville järjestelyille:

- Kulosaari on Helsingin vähiten käytetty metroasema, asemalla tehdään noin 2000 - 3000 nousua päivässä arkipäivisin (tästä määrästä arviolta 30 % on koululaisia, joista noin 80 % asuu Itä-Helsingissä)
- metroa korvaavan liikenteen kulujen täytyy olla jollain tavalla sidoksissa käyttäjämääriin, joten korvaava liikenne hoidetaan kahdella ylimääräisellä bussilla sekä olemassaolevilla Kulosaarta palvelevilla bussilinjoilla (16X maksaa noin 60 000 euroa kuukaudessa)
- lyhyellä reitillä 16X:n bussit ehtivät ajamaan useampia kierroksia päivän aikana kuin pitkällä reitillä -> lyhyempi vuoroväli
- keskustaan, Hakaniemeen tai Kalasatamaan ulotetulla reitillä ajoaikavaihtelut olisivat olleet suurempia ruuhkien takia (jälkikäteen voi arvioida, että onneksi valittiin ruuhkaton reitti, Kulosaaren silta kun ollut pahasti jumissa, kun kaistoja suljettiin)
- vaihtojen keskittäminen Herttoniemeen tarjoaa lyhyellä vaihtoajalla jatkoyhteyden Kulosaaren suuntaan useimmilta metrojunilta (linjat 16, 16X, 58, 58B ja 59), ruuhka-aikaan keskimäärin 2 - 3 minuutin välein
- kiertosuunta Kulosaaressa on valittu siten, että sekä 16 että 16X menevät Herttoniemen suuntaan samalta pysäkiltä
 
Takaisin
Ylös