Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Juurikin näin; Helbilläkin kaikissa Ruhan varikon ohittavien linjojen sarjakirjoissa väliaika mm. ruskeasuon varikolla;ei ole noudatettava välipisteaika. Siinä kun on kuljettajan vaihdot niin väliaika merkitty joka lähdölle, samoin Talontiellä H52:lla,Hämeenlinnanväylän pysäkillä H51:llä, Autokuljetuskeskuksella H56:lla, Munkkivuoressa H14:lla ja H18:lla jne...

Jep, ja esim. 195:lla Puolarmetsänkujan pysäkillä merkitty sarjakirjaan väliaika, joka on vain ainoastaan vähän niinkuin ohjeajaksi.

Nobinalla esim. ainakin ne mitä olen nähnyt niin kaikki ajat jotka on merkitty ovat noudatettavia väliaikoja.
 
Jep, ja esim. 195:lla Puolarmetsänkujan pysäkillä merkitty sarjakirjaan väliaika, joka on vain ainoastaan vähän niinkuin ohjeajaksi.

Nobinalla esim. ainakin ne mitä olen nähnyt niin kaikki ajat jotka on merkitty ovat noudatettavia väliaikoja.
Juu, Puolarmetsänkujan pysäkillä on 195:n kuljettajan vaihdot, siksi sarjakirjaan merkitty aika. Ja Nobinalla samalla tavalla ohjeelliset ajat sarjakirjassa kuljettajan vaihtopysäkeillä, jos ei satu samalla pysäkillä olemaan virallista aikatauluun merkattu ajantasaista. Näin ainakin vaimollani Nobinalla...
 
Juu, Puolarmetsänkujan pysäkillä on 195:n kuljettajan vaihdot, siksi sarjakirjaan merkitty aika. Ja Nobinalla samalla tavalla ohjeelliset ajat sarjakirjassa kuljettajan vaihtopysäkeillä, jos ei satu samalla pysäkillä olemaan virallista aikatauluun merkattu ajantasaista. Näin ainakin vaimollani Nobinalla...

Juu kuljettajan vaihdot merkitty Nobinalla kanssa, mutta siinä onkin sitten isolla "VAIHTO" tms. en nyt tarkalleen muista, että siitä ei voi erehtyä onko väliaika vai vaihto merkitty :)
 
S39 lähti tänään 6min etuajassa talin siirt. puutarhalta ja rukkilanpolulta 8min.
 
Paperiaikataulussa lukee nykyään H43:n väliaikapysäkki "Näyttelijäntie", "ohjeaika jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä". Äsken su 30.12-ma 31.12 välisenä yönä 1:35 Elielistä lähtenyt bussi paahtoi pysäkin ohi 1:51 kun ohjeaika on 1:55. Kannelmäen ostarilla bussi otti pari juoksijaa kyytiin ja kuljettaja huomautti heille että pitää olla aiemmin pysäkillä... Tästä intoutuneena kävin kysymässä että miksi sitten ajettiin Näyttelijäntien ohi etuajassa niin ei kuulemma ole väliaikaa siinä!

Siis onko siellä väliaika ja jos ei ole, miksi aikataulussa se mainitaan ja jotkut vuorot myös yöllä sitä noudattavat? Kyllä taas pistää ihmetyttämään missä mättää kun kaikki "informaatio" mitä HSL:stä annetaan joko pitää paikkansa tai sitten ei.
 
Paperiaikataulussa lukee nykyään H43:n väliaikapysäkki "Näyttelijäntie", "ohjeaika jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä". Äsken su 30.12-ma 31.12 välisenä yönä 1:35 Elielistä lähtenyt bussi paahtoi pysäkin ohi 1:51 kun ohjeaika on 1:55. Kannelmäen ostarilla bussi otti pari juoksijaa kyytiin ja kuljettaja huomautti heille että pitää olla aiemmin pysäkillä... Tästä intoutuneena kävin kysymässä että miksi sitten ajettiin Näyttelijäntien ohi etuajassa niin ei kuulemma ole väliaikaa siinä!

Siis onko siellä väliaika ja jos ei ole, miksi aikataulussa se mainitaan ja jotkut vuorot myös yöllä sitä noudattavat? Kyllä taas pistää ihmetyttämään missä mättää kun kaikki "informaatio" mitä HSL:stä annetaan joko pitää paikkansa tai sitten ei.

Kyllähän siinä ainakin syksyllä vielä oli, enkä usko että se mihinkään on muuttunut. Joidenkin kuljettajien asenne vain on sellainen etteivät piittaa väliajoista sun muista..
 
Kyllähän siinä ainakin syksyllä vielä oli, enkä usko että se mihinkään on muuttunut. Joidenkin kuljettajien asenne vain on sellainen etteivät piittaa väliajoista sun muista..

Pari viikkoa sitten kökötettiin siinä nelisen minuuttia juurikin tällä 1:35 lähdöllä, viikonpäivää en kyllä muista...
 
Pari viikkoa sitten kökötettiin siinä nelisen minuuttia juurikin tällä 1:35 lähdöllä, viikonpäivää en kyllä muista...

Se on ilmeisesti niin että kuljettaja päättää seisotaanko vai ei ;) Ihan riippumatta siitä minkä yhtiön kuljettaja on kyseessä. Yleensä palautetta pistämällä asiat kuitenkin korjaantuu. Palautteet tepsi h54:n ja 519/520:n kohdalla todella hyvin, kun vielä vuosi sitten ko. linjojen kuljettajat ajoivat Malmin ohi 5minuuttiakin etuajassa, nykyään ne seisovat siinä paitsi jos Itäkeskuksen suunnan pysäkillä taakse tulee toisen linjan auto (tuo on aika ahdas paikka ohittaa 519/520:n takaanta bussin lähtiessä pysäkiltä).
 
Se on ilmeisesti niin että kuljettaja päättää seisotaanko vai ei ;) Ihan riippumatta siitä minkä yhtiön kuljettaja on kyseessä. Yleensä palautetta pistämällä asiat kuitenkin korjaantuu. Palautteet tepsi h54:n ja 519/520:n kohdalla todella hyvin, kun vielä vuosi sitten ko. linjojen kuljettajat ajoivat Malmin ohi 5minuuttiakin etuajassa, nykyään ne seisovat siinä paitsi jos Itäkeskuksen suunnan pysäkillä taakse tulee toisen linjan auto (tuo on aika ahdas paikka ohittaa 519/520:n takaanta bussin lähtiessä pysäkiltä).

Saman asian olen todennut. Esim. s39 seisoo hyvin harvoin Talin siirtolapuutarhan pysäkillä suunnasta riippumatta. Yleensä ne kylläkään eivät ole sillä kohtaa etuajassa mutta viime torstaina keskustaan päin menevä bussi hurautti pysäkin ohi 4 min. etuajassa.
 
Saman asian olen todennut. Esim. s39 seisoo hyvin harvoin Talin siirtolapuutarhan pysäkillä suunnasta riippumatta. Yleensä ne kylläkään eivät ole sillä kohtaa etuajassa mutta viime torstaina keskustaan päin menevä bussi hurautti pysäkin ohi 4 min. etuajassa.
Maallepäin mennessä S39:n ajoaika väliaka pysäkille on aivan järjetön, 3-8 min. joutunut seisomaan joka kerta siirtolapuutarhalla vaikka kuinka hiljaa yrittää ajaa. Esim. 39B klo. 8.25 lähtö Kampista, ajoaika Taliin 31 minuuttia... :mad:
 
Maallepäin mennessä S39:n ajoaika väliaka pysäkille on aivan järjetön, 3-8 min. joutunut seisomaan joka kerta siirtolapuutarhalla vaikka kuinka hiljaa yrittää ajaa. Esim. 39B klo. 8.25 lähtö Kampista, ajoaika Taliin 31 minuuttia... :mad:

Älähän nyt, kerrankin kunnolla ajoaikaa HSL:ltä annettu joka nykyään on harvinaista.. ;) Siinä voi sitten röökillä pistäytyä tms. muuten jaloittelemassa.
 
Älähän nyt, kerrankin kunnolla ajoaikaa HSL:ltä annettu joka nykyään on harvinaista.. ;) Siinä voi sitten röökillä pistäytyä tms. muuten jaloittelemassa.
Ei muuten mutta tuo pysäkki on yksi huonoimmista seisoa väliakaa(liian lyhyt). Ja Hsl lisää väliaikoja, tulee kaikille linjoille; mitä siitä seuraa että pysäkeillä seisoo busseja jonossa odottamassa väliaikaa? Ajat pitää olla sellaisia että niistä ollaan jäljessä minuutti pari, ei niin että seisotaan 5 minuuttia. Miettikää miltä niistä kyydissä istuvista matkustajista tuntuu... :lol:
 
Ei muuten mutta tuo pysäkki on yksi huonoimmista seisoa väliakaa(liian lyhyt). Ja Hsl lisää väliaikoja, tulee kaikille linjoille; mitä siitä seuraa että pysäkeillä seisoo busseja jonossa odottamassa väliaikaa? Ajat pitää olla sellaisia että niistä ollaan jäljessä minuutti pari, ei niin että seisotaan 5 minuuttia. Miettikää miltä niistä kyydissä istuvista matkustajista tuntuu... :lol:

Jos kaikilla linjoilla on väliajat edes välttävästi olemassa, on jo ihan realistista että busseja tulee samalle pysäkille yksi kerrallaan vaikka linjoja olisi yli yksi. Pysäkin pituudella ei ole silloin niin väliksi.

Keskustan pääkatujen isot pysäkit ruuhka-aikaan ovat sitten oma lukunsa, mutta ei niihinkään kosmisen isoja järjestelyjä tarvitsisi jakaa ne useiksi yhden bussin pysäkeiksi. Onhan busseilla sentäs kääntyvät etupyörät.
 
Jos kaikilla linjoilla on väliajat edes välttävästi olemassa, on jo ihan realistista että busseja tulee samalle pysäkille yksi kerrallaan vaikka linjoja olisi yli yksi. Pysäkin pituudella ei ole silloin niin väliksi.

Keskustan pääkatujen isot pysäkit ruuhka-aikaan ovat sitten oma lukunsa, mutta ei niihinkään kosmisen isoja järjestelyjä tarvitsisi jakaa ne useiksi yhden bussin pysäkeiksi. Onhan busseilla sentäs kääntyvät etupyörät.
Pointti oli nyt se että jos monella pysäkillä alkaa 2-3 bussia seisomaan väliaikaa, alkaa pysäkeillä olemaan ahdasta... ei niitä väliaikoja jaeta joka pysäkille vaan niille missä on jokin vaihtoyhteys, se on varmaa. Eli jos samalla pysäkillä jo 2 autoa seisoo väliaikaa, minne muut autot pysähtyvät?
 
Keskustan pääkatujen isot pysäkit ruuhka-aikaan ovat sitten oma lukunsa, mutta ei niihinkään kosmisen isoja järjestelyjä tarvitsisi jakaa ne useiksi yhden bussin pysäkeiksi. Onhan busseilla sentäs kääntyvät etupyörät.

Pointti oli nyt se että jos monella pysäkillä alkaa 2-3 bussia seisomaan väliaikaa, alkaa pysäkeillä olemaan ahdasta... ei niitä väliaikoja jaeta joka pysäkille vaan niille missä on jokin vaihtoyhteys, se on varmaa. Eli jos samalla pysäkillä jo 2 autoa seisoo väliaikaa, minne muut autot pysähtyvät?

Kommentoin tätä lähinnä Mäkelänkadun ja Mannerheimintien osalta, jotka sattuneesta syystä ovat nykyisin useimmin käyttämiäni linjareittejä. Matkustajan kannalta kaikki linjareitin varrella olevat pysäkit, johon mahtuu enemmän kuin 2 bussia yhtäaikaa ovat erittäin hankalia koska kyytiin pyrkiessä tulee usein juoksemista. Jos/kun pääkaduillekin tulee em. ajantasauspysäkkejä niin ehdottaisin pitkien pysäkkien jakoa kahteen osaan siten, että ns. normaalipysäkki on keskellä ja aikaa tasaavat bussit siirtyvät normaalipysäkillä käytyään kulkusuunnassa eteenpäin ajantasauspysäkin loppupäähän. Lisään tähän vielä ehdotuksen, että monikaistaisilla pääkaduilla pitkät/ajantasauspysäkit eivät olisi levikkeinä vaan bussikaistan suorassa reunassa (perusteena nykyisten levikkeiden alimittainen leveys).
 
Takaisin
Ylös