Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Mutta HKL:ltä on tullut se määräys että Oopperalta Arabiaan ei lähdetä ennen aikataulun mukaista aikaa. Tätä ei ole merkitty aikatauluihin eikä HSL:n sivujen aikatauluihin.

Tämä oli uusi tieto minulle. En ole tekemisissä HKL-RL:n kanssa, joten raitioliikenteen tuollainen sisäpiirintieto on siksi minulle ventovierasta. Täytyy olla harrastunut, jotta ulkopuolisena tietäisi tuon. No hyvä tietää tuokin. :)
 
Tänään h75:lla oleva HelB 9922 lähti etuajassa Rautatientorilta 7.12, vaikka lähtöaika on 7.13. Tätä todisti HelB 703:n Buscom, Tryggit DV12 (pysäkkinäyton kello), Osuuspankin kello, aseman kello ja oma kelloni.

Vaikuttaa ehkä pilkunviilaukselta, mutta otti vain päähän, kun usein vaihtoni kyseiseen vuoroon on kiinni Ateneumin liikennevalojen valorytmistä, ja tänään olisin ehtinyt jos auto olisi lähtenyt sen minuutin myöhemmin.

Epäilen, että kyseisessä autossa Buscom olisi käynyt minuutin etuajassa ja lähtöpiippaus olisi tullut minuutin etuasjassa (olen nimittäin kerran nähnyt tilanteen, jossa Sm-junan eteisessä olevat Buscomit ovat näyttäneet eri minuutteja (esim. 14.44 ja 14.45). Vai lieniko kyseessä jokin muu syy?
 
Tänään h75:lla oleva HelB 9922 lähti etuajassa Rautatientorilta 7.12, vaikka lähtöaika on 7.13. Tätä todisti HelB 703:n Buscom, Tryggit DV12 (pysäkkinäyton kello), Osuuspankin kello, aseman kello ja oma kelloni.

Linjalla h75 ei ole lähtöä klo 7:13, vaan #9922:n lähtö on Rautatientorilta klo 7:11, joten ensi kerralla ko. vuoroon yrittäessä kannattanee olla aiemmin liikkeellä.
 
Linjalla h75 ei ole lähtöä klo 7:13, vaan #9922:n lähtö on Rautatientorilta klo 7:11, joten ensi kerralla ko. vuoroon yrittäessä kannattanee olla aiemmin liikkeellä.

Eikös tuo lähtö ole muutenkin ainekin aikatauluun merkittynä korkeana? Volvo 7000 (#9922) on matalalattiainen.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

On se tilaajan, koska tilaaja määrää ehdot, joilla liikennettä suoritetaan. Tilaaja esimerkiksi sallii täysin etuajassa kulkevat bussit.

Mutta liikennöitsijähän ja niiden kuljettajat niitä busseja talla pohjassa rallailee 5-10minuuttia etuajassa väliaikapysäkkienkin ohi, mitä HSL enään asialle voi? (viitaten h54:n Pitäjänmäki - Itäkeskus suunta, Malmin aseman ajantasauspysäkki).

Toki tilaaja eli HSL voisi ehtoja tms. tiukentaa, mutta miten HSL pystyy valvoa, ettei esimerkiksi tapahdu niin että ajantasauspysäkit ohitetaan monta minuuttia etuajassa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Yhtenäinen väritys

Mutta liikennöitsijähän ja niiden kuljettajat niitä busseja talla pohjassa rallailee 5-10minuuttia etuajassa väliaikapysäkkienkin ohi, mitä HSL enään asialle voi? (viitaten h54:n Pitäjänmäki - Itäkeskus suunta, Malmin aseman ajantasauspysäkki).

Toki tilaaja eli HSL voisi ehtoja tms. tiukentaa, mutta miten HSL pystyy valvoa, ettei esimerkiksi tapahdu niin että ajantasauspysäkit ohitetaan monta minuuttia etuajassa?

Kyllä siihen on moniakin eri keinoja. Yksi tapa on pistokokeet ja ankarat sakot. LIJ 2014:n myötä se on erityisen helppoa, kun siinä yhteydessä jokainen bussi tulee liitetyksi GPS-seurantaan. Jos GPS näkee, että ajantasauspysäkiltä lähdettiin etuajassa, räpsähtää liikennöitsijälle sakot. Mutta on muitakin tapoja varmasti, koska muuallakin maailmassa on saatu bussit pysymään aikatauluissaan. Oikeasti kyse on HSL:n tahtotilasta.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Kyllä siihen on moniakin eri keinoja. Yksi tapa on pistokokeet ja ankarat sakot. LIJ 2014:n myötä se on erityisen helppoa, kun siinä yhteydessä jokainen bussi tulee liitetyksi GPS-seurantaan. Jos GPS näkee, että ajantasauspysäkiltä lähdettiin etuajassa, räpsähtää liikennöitsijälle sakot. Mutta on muitakin tapoja varmasti, koska muuallakin maailmassa on saatu bussit pysymään aikatauluissaan. Oikeasti kyse on HSL:n tahtotilasta.
Tälläkin hetkellä Gps on Helmissä sekä suuressa osassa Buscomeista, Hsl saa tarkan tiedon missä auto milloinkin on, jos haluaa :lol:
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Kyllä siihen on moniakin eri keinoja. Yksi tapa on pistokokeet ja ankarat sakot. LIJ 2014:n myötä se on erityisen helppoa, kun siinä yhteydessä jokainen bussi tulee liitetyksi GPS-seurantaan. Jos GPS näkee, että ajantasauspysäkiltä lähdettiin etuajassa, räpsähtää liikennöitsijälle sakot. Mutta on muitakin tapoja varmasti, koska muuallakin maailmassa on saatu bussit pysymään aikatauluissaan. Oikeasti kyse on HSL:n tahtotilasta.

Tälläkin hetkellä Gps on Helmissä sekä suuressa osassa Buscomeista, Hsl saa tarkan tiedon missä auto milloinkin on, jos haluaa :lol:

Painotin vielä tuota jos sanaa tuossa :)

Toisaalta, mitä se pelkän liikennöitsijän sakottaminen auttaa? Jos liikennöitsijä saa sakot, mitä se kuljettajaa kiinnostaa? Siitä pitäisi myös kuljettajaa alkaa rankaisemaan, pelkästään liikennöitsijän sakottaminen ei tuo asiaan mitään muutosta. Miten sitten kuljettajaa tästä voisi rankaista, niin että meneee asia perillä? Sitä en tiedä. Joku kuljettaja voi kertoa, jos tietää sopivantavan, ja jos haluaa tämän kertoa.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Yksi keino voisi olla väliaikojen kiristäminen niin tiukalle että niihin ei yksinkertaisesti voi ehtiä millään.(paitsi jos kaikki menee niinkuin elokuvissa)
Nyt esim 65A/66A:lla välipisteeseen on niin löysä ajoaika että siihen ehtii vaikka peruuttamalla, mutta välipisteestä seuraavaan lähtöön ei ole mitään mahdollisuutta ehtiä. Ja on mukavaa odotella suht ruuhkaisella Ateneumin pysäkillä ajan täyttymistä :)
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Toisaalta, mitä se pelkän liikennöitsijän sakottaminen auttaa? Jos liikennöitsijä saa sakot, mitä se kuljettajaa kiinnostaa? Siitä pitäisi myös kuljettajaa alkaa rankaisemaan, pelkästään liikennöitsijän sakottaminen ei tuo asiaan mitään muutosta.

Totta kai, mutta se on liikennöitsijän asia. Tuskin kovin moni liikennöitsijä kauan sietää firmassaan kuljettajia, jotka tekevät firmalle sakkoja.

---------- Viesti lisätty kello 10:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:40 ----------

Miten sitten kuljettajaa tästä voisi rankaista, niin että meneee asia perillä?

Kengän kuva takamukseen.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Kengän kuva takamukseen.
Kerasta poikki vai, onko tuo verrattavissa alkoholin vaikutuksesta ajamiseen sillä se on tietääkseni ainut koeajan ulkopuolella tapahtunut rike josta työnantaja voi antaa heti "kenkää"
1 Suullinen varoitus
2-4 Kirjallinen varoitus (Riippuu työnantajasta ja kuskista)
5 Viimeinen varoitus
6 Työsuhteen irtisanominen
Varoitukset ovat voimassa vain tietyn ajan, eli jos kuljetaja on tehnyt työnsä rikkeettömästi sen X-ajan niin koko prosessi lähtee alusta alkaen.

Välillä käy niin että joillakin linjoilla sään tai jostakin muusta johtuvista syistä autot on niin myöhässä että kun ne tulevat väliaikapysäkille niin ihmiset olettavat sen olevan jo seuraava lähtö, joten kun se reilusti myöhässä oleva lähtö lähtee kyseiseltä pysäkiltä niin ihmiset olettaa automaattisesti että kyseinen kuljettaja lähti tahalteen etuajassa kyseiseltä pysäkiltä. No eiväthän he voi tietää jos edellinen lähtö on ollut niin pahasti myöhässä. Näissä tapauksissa voisi olla hyvä jos reilusti myöhässä ollut lähtö voitaisiin n.s. hylätä ja odotta sen sen seuraavan lähdön väliajan jottei kyseisen kaltaisia väärinkäsityksiä sattuisi.

Tuomitseminen ennen kuin tiedetään että mistä on kysymys, taitaa olla ihan toisesta maailmasta. Vai onko kyseessä se että "nehän on vain niitä linja-autonkuljettajia" niinhin ei tarvitse soveltaa työlaisäädäntöä ja niitä ei tarvitse kuunnella mahdollisissa ristiriitatilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Yhtenäinen väritys

Kengän kuva takamukseen.

Kukas sitten ajaa sitä bussia? Tässä on vähän se ongelma, että kun bussin puikkoihin tuntuu nyt jo kelpaavan niin paljon sellaista sakkia, joiden ajotaito ja kielitaito eivät alkuunkaan riitä ko. tehtävään, niin jos tiukka linja pakottaisi nykyiset kilometritehtaalle, niin voi vain kuvitella, millainen olisi niiden uusien, nykyisetkin rimat alittavien, ammattitaito.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Kukas sitten ajaa sitä bussia? Tässä on vähän se ongelma, että kun bussin puikkoihin tuntuu nyt jo kelpaavan niin paljon sellaista sakkia, joiden ajotaito ja kielitaito eivät alkuunkaan riitä ko. tehtävään, niin jos tiukka linja pakottaisi nykyiset kilometritehtaalle, niin voi vain kuvitella, millainen olisi niiden uusien, nykyisetkin rimat alittavien, ammattitaito.

Yksinkertainen ratkaisu: nostetaan kuskien liksoja. Ammattiin hakevan materiaalin laatu paranee.
 
Takaisin
Ylös