Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
Tuossa toisesse ketjussa on nyt menny vähän offtopiciks ja on synnyttäny myös suurta keskustelua tämä aihe, joten ehkä onkin järkevää siirtää suoraan uuteen ketjuun! :)

Buscomin mukaan 5 sekuntia etuajassa ajettu lähtö, on liikenteentilaajan kannalta ja näkökulmasta ajamaton lähtö, josta ei korvauksia makseta. Kyllä asiakkaan on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennevälineet liikkuvat ja lähtevät luotettavasti ja jossain vaihtotilanteessa tuo mitättömältä tuntuva viisi sekuntiakin saattaa olla se ratkaiseva.

Kyllä lähtökohta on se, että etuajassa lähteminen on yksi suurimpia piittaamattomuuksia, mitä maksavaa asiakasta kohtaan voi tehdä. Tämä on minun mielipiteeni, 20 vuotta joukkoliikenteen kuljettajana ja asiakaspalvelijana sekä yli 41 vuotta varsin kriittisenä joukkoliikenteen asiakkaana olleena.

Huutokauppa ja tinkiminen kuuluu toreille ja muihin sellaisiin, ei yhteiskunnan ja asiakkaiden rahoittamaan joukkoliikenteeseen.

Ainii, sinähän olet PL:llä, no sä varmaat tiedät sen että miten buscom tarkkailee sitä, että lähtikö etuajassa tms? Eihän se seuraavan pysäkin nimi siihen näyttöön heti ilmesty, n. puolessa välissa edellisen ja seuraavan pysäkin matkalla.

Ja olen myös parilta tutulta Nobinalla kuullut että jos etuovi on kiinni kun buscom piippaa niin pitää avata ja sulkea etuovet että sinne jotenkin rekisteröityy jokin asia?
 
Ainii, sinähän olet PL:llä, no sä varmaat tiedät sen että miten buscom tarkkailee sitä, että lähtikö etuajassa tms? Eihän se seuraavan pysäkin nimi siihen näyttöön heti ilmesty, n. puolessa välissa edellisen ja seuraavan pysäkin matkalla.

Ja olen myös parilta tutulta Nobinalla kuullut että jos etuovi on kiinni kun buscom piippaa niin pitää avata ja sulkea etuovet että sinne jotenkin rekisteröityy jokin asia?
Ennen vanhaan ja vieläkin jossain ulkomailla (ainakin Kiinassa olen nähnyt) erityiset liikennetarkastajat tarkkailevat bussien lähtöaikoja niiden päätepysäkeiltä. HSL-alueella tämä tehtävä on ikäänkuin "delegoitu" nykyiselle matkakorttijärjestelmälle, jonka kuljettajapääte tämä Buscom on. Siinä on kaikkien bussilinjojen (kuin myös raitiolinjojen) lähtöajat (jos on päivitetty oikein) tiettyinä ns. lähtöketjuina, jotka erittelevät eri linjojen vuorot sekä yrityskohtaiset ajosarjat toisistaan.

Kun minä ajan vaikkapa linjaa h58 ja minulla on jokin tietty lähtö vaikkapa Itäkeskuksesta, tämä Buscom antaa lähtömerkin sillä tietyllä minuutilla kun lähtöaika on. Vasta sitten suljen ovet ja lähden liikkeelle, mutta toki vielä varmistuttuani siitä, ettei juuri viime hetkellä ole joku asiakas siinä välittömästi oven takana. Tiheävuorovälisillä linjoilla (kuten juuri vaikkapa 550) täytyy tietysti toimia tietyissä rajoissa, sillä muuten seuraava vuoro "hengittää jo niskaan". Mutta kun liikenne on harvempaa ja joillain linjoilla seuraava vuoro saattaa lähteä vaikkapa tunninkin kuluttua, niin tällaisessa asiakaspalvelutyössä täytyy olla, malttia tietyissä rajoissa toki. Ei sitä nyt tietenkään kaikkia lähdetä huutelemaan ja kyselemään, että "tulisitkohan kyytiin?".

Joo, kun tullaan linjan päätepysäkillä, niin ovet tulee avata vaikka ei olisi asiakkaita jäämässä pois tai tulossa kyytiin. Silloin Buscom rekisteröi ko. linja päätepysäkin. Samalla ko. laitteesta haetaan lähtöketjun mukainen uusi lähtö. Jos päätepysäkillä tulo- ja lähtölaituri ovat matkan päässä toisistaan, niin ainakin minä siirrän Buscomin "tyhjänä ajo"-tilaan tämän ajaksi ja laitan sen normaaliin myyntitilaan jälleen lähtölaiturissa.

Jos linjalla on näitä välipisteaikoja, katson ajosarjakaaviosta sellaisen pysäkin sekä sen ohitusajan hyvissä ajoin ennen sille saapumista. Buscomista sitten seuraan, etten lähde tällaiselta pysäkiltä liikkeelle, ennenkuin lähtöaika kyseiseltä pysäkiltä on saavutettu. Jollain linjoilla tällainen pysäkki saattaa toisaalta olla myös linjan toinen päätepysäkki (erityisesti kiertolinjoilla), kuten vaikkapa linjalla h83 pysäkki "Väylänsuu". Kasikolmoisella linjalla aikataulu on tosin laadittu niin, ettei tälle pysäkille koskaan saavuta etuajassa, ainakaan minä en ole onnistunut, vaan matka jatkuu keskeytyksettä. Joillain linjoilla puolestaan varsinkin hiljaiseen aikaan saattaa joutua odottelemaan minuuttejakin, ennenkuin voi jatkaa matkaa. Tällaisessa tapauksessa ainakin minä sammutan bussin moottorin ja informoin asiasta matkustajiakin. On mielestäni nimittäin harvinaisen huonoa asiakaspalvelua pitää matkustajat epätietoisena, kun asian voisi helposti kertoakin heille.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos suuresta tiedonannosta, opin uuttaki :)

Joo, kun tullaan linjan päätepysäkillä, niin ovet tulee avata vaikka ei olisi asiakkaita jäämässä pois tai tulossa kyytiin. Silloin Buscom rekisteröi ko. linja päätepysäkin. Samalla ko. laitteesta haetaan lähtöketjun mukainen uusi lähtö. Jos päätepysäkillä tulo- ja lähtölaituri ovat matkan päässä toisistaan, niin ainakin minä siirrän Buscomin "tyhjänä ajo"-tilaan tämän ajaksi ja laitan sen normaaliin myyntitilaan jälleen lähtölaiturissa.

Jos ei vaikka muista jostain syystä avata ovea (harvinaista kyllä) tai ei ole päätepysäkillä jäämässä eikä tulossa ketään niin tuleeko siitä sitten ajamaton linjasivu?

Jollain linjoilla tällainen pysäkki saattaa toisaalta olla myös linjan toinen päätepysäkki (erityisesti kiertolinjoilla), kuten vaikkapa linjalla h83 pysäkki "Väylänsuu". Kasikolmoisella linjalla aikataulu on tosin laadittu niin, ettei tälle pysäkille koskaan saavuta etuajassa, ainakaan minä en ole onnistunut, vaan matka jatkuu keskeytyksettä. Joillain linjoilla puolestaan varsinkin hiljaiseen aikaan saattaa joutua odottelemaan minuuttejakin, ennenkuin voi jatkaa matkaa. Tällaisessa tapauksessa ainakin minä sammutan bussin moottorin ja informoin asiasta matkustajiakin. On mielestäni nimittäin harvinaisen huonoa asiakaspalvelua pitää matkustajat epätietoisena, kun asian voisi helposti kertoakin heille.

Voikun kaikki kuljettajat tekisivät samoin. Kerran sattui todella harvinainen tapaus että joudun Nobinan kaaharikuskin kyytiin, joka saapui väliaikapysäkille Malmille linjalle 77A n. 8min ennen kuin piti jatkaa. Noh, kuski sammutti bussin ja alkoi lukea lehteä, monet ihmettelivät että miksi ei jatketa matkaan. Itse tajusin sitten että taitaa ollakki paljon etuajassa bussi ja katoin aikataulusta niin kyllähän se oli reilustikkin. Informoin sitten muita kanssamatkustajia ko. asiasta.

h74/N:llä ei ole väliaikapysäkkiä, mutta normaalissa aikataulussa näkyy tähdelle merkittyinä, selityksissä lukee "Arvioitu ohitusaika". Yksi TLL:n kuski ei sitä varmaankaa tajunnut että on pelkkä ohitusaika, nimittäin se pysähtyi odottamaan sitä aikaa jokaisella tähdellä merkatulla pysäkillä (Jukolantie, Tapanila) (Teerisuontie, Sepänmäki) (Hakaniemi(kyseessä oli 74N). Itsekseni kyllä nauriskelin kuljettajalle. Saatto myös olla että kuski ei halunnutkaan ajaa etuajassa?
 
Mitenkäs HELMI-bussilinjat? Merkitäänkö suoritteet silti Buscomin tietojen mukaan?

Raitioliikenteessä vaunujen seuranta tapahtuu LIVAn kautta, ja kun Buscomin kello on usein 5-15 sek LIVAa jäljessä, niin lähtöpiippauksen saattaa joskus kuulla kun ollaan jo lähdetty päättäriltä.
 
Mitenkäs HELMI-bussilinjat? Merkitäänkö suoritteet silti Buscomin tietojen mukaan?

Raitioliikenteessä vaunujen seuranta tapahtuu LIVAn kautta, ja kun Buscomin kello on usein 5-15 sek LIVAa jäljessä, niin lähtöpiippauksen saattaa joskus kuulla kun ollaan jo lähdetty päättäriltä.
Bussilinjoilla on Buscom aivan vastaavasti juuri tuon verran "jälkiajassa" ja käsittääkseni se on juurikin siitä syystä, että sillä varmistetaan, ettei liikenneväline lähde ainakaan etuajassa. Se jätättää siis hieman aivan tarkoituksella ja ainakin minä lähden Buscomin ajan, en HELMI-järjestelmän mukaan. Tämä kaikki edellyttää tietenkin sitä, että sekä Buscom, että Helmi on päivitetty asianmukaisesti.

Tarkkailen usein matkan edistymistä HELMI-laitteessa sekä sen paikkaansapitävyyttä. Tuossa viime keväänä ajoin linjaa h23 siten, että HELMI näytti minun ajavani vuoron olevan koko linjasivun ajan 30-40 sekuntia aikataulustaan jäljessä ja pidänkin tuollaista luokkaa olevaa aikaa juuri optimaalisena ajona.
 
Mites muute HELMI-laitteet, et meneekö ne automaattisesti päälle aina vai onko se kuski joka käynnistää? Koska välillä on sillee et HELMI-laitteet ovatkin kiinni, vaikka linjalle on kyllä helmessä tiedot :eek:
 
Mites muute HELMI-laitteet, et meneekö ne automaattisesti päälle aina vai onko se kuski joka käynnistää? Koska välillä on sillee et HELMI-laitteet ovatkin kiinni, vaikka linjalle on kyllä helmessä tiedot :eek:

Video joka näyttää miksi HELMI-laitteet eivät aina ole päällä. :wink:
 
HELMI:iin pitää kirjautua oikeilla linja- ja vuorotiedoilla, jotta se toimisi odotetulla tavalla. Tämä tietysti edellyttää jälleen kerran, että se on päivitetty oikein ja itse laite toimii (em. eivät ole aina itsestään selviä asioita, kuten ilmanmuuta pitäisi olla)
 
Eipä tuntunut kaverilla olevan kiire tuossa videolla? :p ja mahtoikohan päästä haagan "veripalvelun pysäkkiä" pidemmälle kun taas tuli että moottorinohj.yks. vika.. :biggrin:

Tähän samaanhan voisi lisätä vielä nämä päätepysäkillä käymättä jättämiset.. Monissa paikoissa on joillakin kuljettajilla kauhea kiusaus se kun päätepysäkki on paikassa X ja kun jättää viimeisestä risteyksestä kääntymättä sinne "kun ei sieltä oo koskaan tullu ketään" niin pääsee nopeammin sitten varikolle ja kotiinkin jopa.. Entäs sitten kun siellä onkin se Mummeli Y joka olisi halunnut huonojen jalkojensa takia päästä yhden tai kaksi pysäkin väliä lähemmäksi kotiaan... Eikä siinä vielä kaikki. Tämä näkyy sitten myös muilla kuljettajilla siinä, että ajoajat kiristyy kiristymistään.. :mad:

zige94 sanoi:
Kerran sattui todella harvinainen tapaus että joudun Nobinan kaaharikuskin kyytiin

Ai harvinaista vai??? :tongue:

heh.. oli ihan pakko :lol:
 
Tähän samaanhan voisi lisätä vielä nämä päätepysäkillä käymättä jättämiset.
Tämähän on taas liikenteentilaajan tulkinnan mukaan ajamaton lähtö, josta ei sopimuksen mukaisia korvauksia makseta. Sopimus on sopimus, jossa molemmat osapuolet toimivat sovitun asian mukaisesti ja jos sitä rikotaan, ts. ei ajeta sen mukaisesti, niin ei ole edellytyksiä maksaakaan sen sopimuksen mukaisesti, eikö vaan?
 
Tämähän on taas liikenteentilaajan tulkinnan mukaan ajamaton lähtö, josta ei sopimuksen mukaisia korvauksia makseta. Sopimus on sopimus, jossa molemmat osapuolet toimivat sovitun asian mukaisesti ja jos sitä rikotaan, ts. ei ajeta sen mukaisesti, niin ei ole edellytyksiä maksaakaan sen sopimuksen mukaisesti, eikö vaan?

Tämä ei onneksi (juurikin Buscomin ansiosta?) ole suuri ongelma HSL-alueella, sen sijaan vaikka Lahdessa muutama vuosi sitten ainakin kun viimeinen matkustaja jäi pois kyydistä niin bussi lähti pokkana varikolle ~2km ennen päätepysäkkiä.
 
Ei raitioliikenteessäkään muuten kiirettä tarvitse pitää päättärilähtöjen kanssa, mutta Kolmikulmasta lähtiessä ne Buscomin muutamat sekunnit usein ratkaisevat sen, että jäädäänkö jumiin kolmosen ja kutosen taakse Ylioppilastalolla vai ei. Myös 3T:llä Eltsusta toimivat liikennevalot niin, että ässää tulee usein tasan sillä sekunnilla kun lähtöaika koittaa, joskus pari sekuntia sen jälkeen jolloin LIVAn mukaan ajamalla ehtii pysäkiltä lähtemään. Ja näin päästään omaan väliin 7B:n suhteen ja todennäköisemmin vältetään vaunujonon hännille jääminen Oopperalla.

Toisaalta esim. Hietalahdesta kannattaa tiettyinä aikoina lähteä myöhässä, koska ajoaikaa on autoruuhkien takia laitettu alkupätkälle runsaasti. Pääasiassa juuri tuon ysin tahdistuksen takia.

Busseilla on yleensä se ohitusmahdollisuus, niin homma ei ole samanlaista sekuntipeliä :)
 
HELMI:iin pitää kirjautua oikeilla linja- ja vuorotiedoilla, jotta se toimisi odotetulla tavalla. Tämä tietysti edellyttää jälleen kerran, että se on päivitetty oikein ja itse laite toimii (em. eivät ole aina itsestään selviä asioita, kuten ilmanmuuta pitäisi olla)
Valitettavan surkeaa monesti Helmi-laitteen toiminta on! Siis kun minulla on sellainen perstuntuma, että parhaiten etuisuuksia saa, jos ajaa etuajassa! Systeemi lienee väliaikojenkin puolesta kankea. Keskustassa ajaessa jää väkisinkin myöhään vaikka pääsisi etenemään lähes optimaalisesti. Ja 66A:lla Tuusulanväylällä pitäisi ajaa aivan mateluvauhtia...

65A:lla ja 66A:lla jos ajaa talla tiskissä Lauttasaaresta keskustaan päin, on tavallista, että Ruoholahdenkadulla voi olla 4-5 min etuajassa, mutta Simonkadun ja erityisesti Kaivokadun täysin liikenteen sujuvuuden kannalta onnettomat liikennevalot tekevät sen, että Ateneumin pysäkillä ollaan jo +-0, ellei jopa myöhässä. Kaisaniemenkadulla ja Hämeentiellä on myös täysin surkeat liikennevalojärjestelyt, joten Sörnäisiin tullaan yleensä aina myöhässä. Juuri Hämeentien ja Kaisaniemenkadun onnettomat valot tekevät sen, että Oulunkylästä/Pakilasta tultaessa kannattaa alkumatkasta yrittää olla etuajassa, jotta olisi Rautatientorin tietämillä ajallaan.
 
Valitettavan surkeaa monesti Helmi-laitteen toiminta on! Siis kun minulla on sellainen perstuntuma, että parhaiten etuisuuksia saa, jos ajaa etuajassa!

Kyllä se näin omallakin perstuntumalla menee, etuudet toimivat jos olet pari minuuttia aikataulun edellä, mutta lakkaavat toimimasta jos olet vastaavasti myöhässä. Ja tämmöisiä kokemuksia kaikilla Koskelasta ajettavilla Helmi-linjoilla - asiasta on siellä myös kuljettajien kesken puhuttu ja muillakin vastaavia havaintoja.

Keskustassa ajaessa jää väkisinkin myöhään vaikka pääsisi etenemään lähes optimaalisesti. Ja 66A:lla Tuusulanväylällä pitäisi ajaa aivan mateluvauhtia...

Tai 70V... Mäkelänkadun päähän keretessä ollaan auttamattomasti pari minuuttia myöhässä, ruuhka-aikana usein jopa enemmän. Mutta Tuusulanväylältä kun poistutaan ollaan yleensä muutaman minuutin etuajassa (iltaruuhkassa kunnes päästään kääntymään Vantaan puolella Tapaninkyläntielle ollaankin sitten yleensä taas myöhässä).
 
Takaisin
Ylös