Sporapuolella ihan sama homma, jossain 3 minuutin myöhästymisen kohdalla liikennevalot tyssäävät kulun ihan totaalisesti. Ja minuutin verran etuajassa joutuu keksimällä keksimään, miten kulkua saisi hidastettua.
Vai onko kuitenkin niin päin, että eniten etuaikaan pääsee, kun etuudet toimivat parhaiten? Mikä on syy, mikä seuraus?
Enpä mäkään viime aikoina ole hyviä kokemuksia Helmistä saanut. Ajoin h71:stä, ja ensimmäisellä sivulla havaitsin laitteen askeltavan liian nopeasti. Vehje lähetti siis myös kuittauksen risteyksen ohittamisesta liian aikaisin, ja sen takia muutaman kerran vihreän pidennys loppui kesken. Sai masiina olla pois päältä lopun aikaa.
Ihan kiva, että edes videosta voi opiskella, kuinka tuon uusimman laitemallin saa jotenkin resetoitua. Ei kai tuommoisia asioita nyt ilmoitustauluille voi kaikkien luettavaksi laittaa.
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
Sporapuolella ihan sama homma, jossain 3 minuutin myöhästymisen kohdalla liikennevalot tyssäävät kulun ihan totaalisesti. Ja minuutin verran etuajassa joutuu keksimällä keksimään, miten kulkua saisi hidastettua.
Tuo on sitä asioiden kasaantumista ja vaikutuksen kertaantumista. Kun jää vähän myöhään, joutuu ottamaan enemmän matkustajia, matkanteko hidastuu, valoista myöhästyy muutaman sekunnin, väliin ehtii muita vaunuja jne. Seuraavalla pysäkillä onkin sitten vielä enemmän myöhässä ja myöhästymisen kierre helposti sen kuin syvenee. Vastaavasti etuajassa tapahtumat kertaantuvat nopeasti toiseen suuntaan eli aikaa kertyy aina vain enemmän kuin tarvitsisi.
Älkää hyvät kollegat tuijottako sokeasti sitä Helmi-laitteen edellä/jäljessä näyttöä! Se näyttö ei ole totuuden mukainen juuri Camon mainitsemissa kohdissa joissa esim. Pakilantieltä Tuusulanväylälle tullessa normaalia pidempi pysäkinväli(reilu 1km). Keskustassa taas keskiarvoa lyhyemmät pysäkin välit. Helmin arvioitu ajoaika laskettu niin että koko reitin pituus jaetaan pysäkkien lukumäärällä(tai siis pysäkkien välien määrällä) ja siitä jokaisen pysäkin välin ajoaika on koneella täsmälleen sama riippumatta ajettavasta matkasta. Siitä johtuu että vaihtelua on linjan varrella niin paljon! Eli Helmin ajoaika ja myös edellä/jäljessä näyttö pitävät paikkansa vasta päätepysäkille tullessa! Helmin tarkoitushan on vain näyttää MATKUSTAJILLE AJANTASAISTA informaatiota bussien kulusta ja antaa busseille liikennevaloetuuksia...![]()
Olen nimenomaan havainnoinut asiaa hiljaiseen aikaan, kun matkustajat eivät hidasta menoa, vaan tyhjälläkin vaunulla seistään myöhässä punaisissa koko ajan.
En tiedä onko eri päätelaitteissa noin paljon eroja, mutta ainakin Thoreb C90 ja muut raitioliikenteen käyttämät laitteet näyttävät kyllä ihan totuudenmukaisesti aikataulun välipisteisiin perustuen missä mennään. Aikatauluttamattomien välipysäkkien ajat ovat toki ns. hatusta vedettyjä, mutta niissäkään ei ole heittoa kuin muutama minuutti suuntaan tai toiseen. Mutta välipistepysäkeillä, joiden mukaan oikea etuaika/myöhästyminen määritellään, HELMI/LIVA on sekuntintarkka.
Sillähän ei ole muutenkaan mitään väliä mihin aikaan millekään pysäkille saavutaan (paitsi tietysti päättärille matkustavat tykkäävät tulla perille ajoissa), vain lähdöt ja väliaikapisteiden ohitukset ovat merkitseviä.
Tietääkö joku että onko linjalla h73 Hakaniemestä Ala-Tikkurilaan mentäessä oikeasta väliaikapysäkki Malmin asemalla? Todella usein bussit jäävät siihen 2-5minuutiksi seisomaan. Aikataulussa näkyi vaa sille merkittynä kyseille pysäkille "arvioitu ohitusaika".
Tämä muuten sitten selittää asian, jota olen joskus ihmetellyt kun h8:n ratikka on lähtenyt jo matkaan Salmisaaren päätepysäkiltään ja vasta Itämerenkadulla kuuluu sitten Buscomin lähtömerkki.
Raitioliikenteessä siis todella lähdetään liikkeelle LIVAn mukaan, eikä Buscomin lähtöketjujen mukaan?
Joukkoliikenneharrastaja
Nobinalla on joissain paikoissa sellaisia ohitusaikoja joita ei saa ohittaa vaikka niitä ei välttämättä missää ilmoiteta. Idässä esim. linjalla h97V on uiskotien pysäkillä sama homma. Ja tässä ei ole virallista välipisteaikaa. Sama kun linjalla 16 ei ole virallista välipisteaikaa missään, mutta hakaniemeen nobinalla on laitettu.
Nämä ovat ehkä asiakaspalveluun liittyviä seikkoja, että tiedetään että Bussi X voi mahdollisesti tulla etuajassa paikkaan Y ja matkustajat Z tulee liikennevälineellä C sinne joka voi olla jopa myöhässä..
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ette voi oikeasti olla noin yksinkertaisia!! Helbilläkin on sarjakirjassa merkittynä väliaikoja vaikka kuinka paljon monella linjalla missä ei tasaus pysäkkiä olekaan. Ei varmaan liian suuri työ katsoa esim. aikataulukirjasta mitkä pysäkit ovat niitä missä pitää odottaa!?! Sen informaation mukaan varmaan toimitaan mikä matkustajille on annettu, ei välipysäkkiajat aikataulussa kuljettajaa varten ole, eihän??