HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Helsingin sanomat kirjoittaa tänään 08.09.10;

"Miltei neljääkymmentä Helsingin seudun bussi- ja raitiovaunulinjaa uhkaa liikenteen vähentäminen tai lopettaminen kokonaan. Syynä on pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelevan ja tilaavan Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) budjettivaje.

HSL on laatinut kunnille leikkauslistan, jolla joukkoliikenteen kustannuksia karsittaisiin 4,5 miljoonalla eurolla.

Ainakin osa linjojen aikataulumuutoksista saattaa tulla voimaan jo vuodenvaihteessa, osa esimerkiksi siirryttäessä vuoden 2011 kesäaikatauluihin.

HSL haluaisi nostaa erityisesti Helsingin kaupungin seudullisia maksuosuuksia joukkoliikenteessä.

Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina, että se ei suostu nostamaan kuntaosuuttaan HSL:n esittämällä 17 miljoonalla eurolla.

Sen myötä HSL:n budjettiin uhkaa jäädä jopa kymmenen miljoonan euron lovi.

Tämä merkitsisi, että liikennöinnistä pitäisi karsia lisää tai sitten lippujen hintoja tulisi nostaa vielä suunniteltuakin enemmän.

HSL:stä kerrotaan, että karsittaviksi linjoiksi on valittu niitä, joilla nykyisin matkustusväljyyttä on suhteessa enemmän kuin muilla linjoilla.

"Priorisointi on tehty kysynnän ja tarjonnan suhteessa, mutta Helsingin suuremman rahoitusvajeen johdosta karsinnat painottuvat voimakkaimmin Helsinkiin", HSL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski toteaa."

Ja vielä lista linjoista joita karsitaan;

Vuorovälin harvennus tai liikennöintiajan supistaminen:

Helsingin sisäiset bussilinjat; 23, 43, 52, 53, 63, 65A, 67, 69, 75, 77, 78.

Linja h97 muutetaan ruuhkalinjaksi.

Espoon sisäiset bussilinjat; 2, 4, 11, 12 ja 14.

Vantaan sisäiset linjat; 53 ja 55.

Seutulinjat; 105, 112, 154, 156, 194, 195, 205, 503 ja 740.

Muita muutoksia:

Jokerilinja 550 jaetaan kesän ruuhkaliikenteessä kahdelle reittiversiolle 550 Itäkeskus–Westendinasema ja 550B Itäkeskus–Leppävaara, jolloin linjan tarjonta koko linjapituudella vastaa paremmin kysyntää.

Kaikki Jokeri-vuorot eivät siis aja Westendinasemalle asti.

Välillä Leppävaara–Westendinasema vuoroväli pitenee alku- ja loppukesän liikenteessä ruuhka-aikaan 10 minuuttiin.

Lisäksi vuoroväli harvenee raitiovaunulinjoilla ja 512A lakkautetaan.

HS 08.09.10
 
Vs: Hsl karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

Helsingin sisäiset bussilinjat; 23, 43, 52, 53, 63, 65A, 67, 69, 75, 77, 78.

Linja h97 muutetaan ruuhkalinjaksi.

Espoon sisäiset bussilinjat; 2, 4, 11, 12 ja 14.

Vantaan sisäiset linjat; 53 ja 55.

Seutulinjat; 105, 112, 154, 156, 194, 195, 205, 503 ja 740.

Muita muutoksia:

Jokerilinja 550 jaetaan kesän ruuhkaliikenteessä kahdelle reittiversiolle 550 Itäkeskus–Westendinasema ja 550B Itäkeskus–Leppävaara, jolloin linjan tarjonta koko linjapituudella vastaa paremmin kysyntää.

Kaikki Jokeri-vuorot eivät siis aja Westendinasemalle asti.

Välillä Leppävaara–Westendinasema vuoroväli pitenee alku- ja loppukesän liikenteessä ruuhka-aikaan 10 minuuttiin.

Lisäksi vuoroväli harvenee raitiovaunulinjoilla ja 512A lakkautetaan.

HS 08.09.10

h77: juuri 3-4 vuottahan sitten silloinen HKL supisti linjan liikkennöintiaikaa, niin että h77 liikennöi noin kello 22:30 saakka, josta eteenpäin linja s741N hoitaa Jakomäen yöliikenteen. Aikooko HSL sitten lisää supistaa ko. linjan liikennöintiaikaa ja korvata lisää s741 ja s741K:n vuoroja s741N:llä? Vai vähentääkö vain vuoroja h77:ltä? On kyllä kaikkein ruuhkaisimmat linjat valittu tohon. Suurinosa Jakomäen asuakkaista juuri käyttää h77 keskustaan mentäessä, ja ennen 7vuotta Jakomäessä asuneena voin sanoa että oli bussit aika täynnä kun Porvoonväylälle pääsivät

Itselläni ainekin kokemusta linjoista h63 ja h65A jotka ovat melkeinpä ympärivuoden täynnä, ei ihan tuulilasi kuormassa, mutta ainakin kaikki istumapaikat menneet, ja monet seisomassakin.

h69 on erinomainen linja joka palvelee myös Kustaankartanon vanhuksia. Linja on juuri täynnä ainoastaan välillä Malmi-Pukinmäki/Kustaankartano.

h78 on sellainen linja jonka vuoroja ruuhka-ajasta ottaisin muutamat vuorot vain pois, esimerkiksi h78 voisi ajaa 10min välein nykyisen 8min sijasta.

Muista linjoista kokemusta ei ole, joten enpä niitä sitten kommentoi ;)
 
Samasta aiheesta keskustellaan jo Kehittämishankkeet-ketjussa, moderaattori voisi varmaan yhdistää nämä viestiketjut.
 
Vs: Hsl karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

Johan nyt on kummallista. Itse kun ajattelin, että juuri noille linjoille niitä paukkuja jopa kannattaisi lisätä. Esimerkiksi h65A:n ja h75:n ottaminen listalle ihmetyttää, Lauttasaaren suunnalla ei matkustajista ole pulaa, ja 75:n kohdalla kasvava Alppikylä aiheuttanee painetta matkustajamäärien kasvuun.

Kansanomaisesti todeten, aloittaisivat nyt niistä todella hiljaisista linjoista ja tarkastelemalla ns. "syrjäseutujen" vuorovälitarjontaa. Varmasti kovalla kädellä karsintaa voisi suorittaa esimerkiksi Vantaalla; otettakoon nyt esimerkiksi Petaksen linja 36 tai linjojen 43, 45 ja 474 liikennöintialue. Vantaalla en näe mieltä linjojen 53 ja 55 heikentämiselle.

Miksi joukkoliikennettä vähennetään juuri sieltä, missä sitä eniten käytetään? Voidaanko raitiolinjojen vuoroväliä todella vielä harventaa?

EDIT: Niin no, se Helsingin maksuvaje. Siksi siis karsintaa Helsingistä. Mitenköhän muuten mahtaa olla linjan h24 matkustusväljyyden suhteen? :D
 
Viimeksi muokattu:
itse olen aina ihmetellyt linjalla h97V kirjaimen tarkoitusta. 97V:hän liikennöi pidempään ja pidempää reittiä kun 97 ja silti sillä on ruuhkalinjan tunnus V :eek:

Nyt tuntuu että linjastoa karsitaan väärastä paikasta ja rankasti. esim. Linja h43 on tällähetkellä rankasti ylikuormitettu, eikä linjalla ajavat pätkä mannet auta asiaa saati että vuorovälejä harvennetaan
 
Helsingin kuormitettuja linjoja uhataan supistaa nimenomaan poliittisena painostuksena. HSL toimii tässä huonosti, koska oikeita säästökohteita löytyy kyllä. Helpompaa vaan taitaa olla status quon palauttamisen tavoittelu vihamielisin keinoin....
 
Vuorovälin harvennus ainakin linjoilla 43 ja 65A vaikuttaa ihan järjettömältä. Ne on usein todella täynnä, sitten jos vuorovälit kasvaa ne on viellä täynnempiä. Ei hyvä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eräs karsintatapa olisi katsoa, mihin liikennettä on viimeisenä kolmena vuonna lisätty.

Poikittaisvuoroja on lisätty tuntuvasti, ja HKL aloitti vielä aivan uuden linjan 56 vaikka rahapula oli jo tuolloin hyvin tiedossa. 52, 52A, 53, 54, 56 ja 57 vois ainakin supistaa, ovat välillä ainoastaan muutaman ihmisen kuormassa.

Entä junaliikenne? Siitä ei ollut mitään puhetta HS:n jutussa. Jos perusväli esim. K-, I- M- ja A-junilla supistettaisiin vaikkapa 12 minuuttiin, säästöä kertyisi. Junat ovat joskus aika täynnä, mutta se ei taida olla nyt mikään kriteeri jos kerran säästettävä on.

Metrokin voisi pyöriä ruuhkassa 5 min välein.
 
Sanonpahan sen että h54 ei voisi missään tapauksessa supistaa, bussit ovat aina ihan täynnä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meillä Vantaalla olisi varaa karsia ja saneerata, muutamia esimerkkejä:

- 562 voisi lopettaa, nyt kun kerran rahapulaakin eikä siellä vielä ole liikaa käyttäjiä

- 61 ja 62 voisi yhdistää

- Linjat 70 ja 72 voisi palauttaa ennalleen

Paljonkohan mahtaisi olla vuositasolla näiden toimenpiteiden säästö? Joidenkin palvelu heikkenisi, toisten paranisi, kuitenkin kokonaisuutena joukkoliikenteen palvelutaso säilyisi vähintään ennallaan.

Kannattaisi ehkä säästää sieltä, missä se on helppoa ;)
 
En ymmärrä miksi juuri nuo linjat pitää lakkauttaa tai vuorovälejä harventaa. Kuten aikaisemmissa viesteissä on mainittu, ovat osa noista linjoista raskaasti kuormitettuja, etenkin raitiolinjat. Jos linjoja pitää lakkauttaa tai vuorovälejä harventaa, niin harvennukset pitäisi tehdä vähän kuormitetuilta linjoilta.
 
57 on _joskus_ aamuisin ihan täynnä, joskus on tilaa vaikka jakaa muille. :p
mm. viime viikolla oli ma, ti aika tyhjä, mutta to ja pe ihan täynnä (n. klo 7.15 ohittaa Vanhankaupungin).

Vanhemmat asuu 77 päättärin vieressä, ja aika moni sieltä käy keskustassa joka päivä muulloinkin kuin aamuisin ja iltaisin, eli päivällä.

Suurinosa Jakomäen asuakkaista juuri käyttää h77 keskustaan mentäessä, ja ennen 7vuotta Jakomäessä asuneena voin sanoa että oli bussit aika täynnä kun Porvoonväylälle pääsivät.
Nykyään vieläkin melkein sama tilanne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vuorovälin harvennus ainakin linjoilla 43 ja 65A vaikuttaa ihan järjettömältä. Ne on usein todella täynnä, sitten jos vuorovälit kasvaa ne on viellä täynnempiä. Ei hyvä.

No älä muuta sano... Mitähän harventamista 43:ssakin tarkalleenottaen on, ajellaan seisomakuormilla ja 1:35 Elielinaukiolta lähtevään ei meinaa edes maanantaisin mahtua sekaan?

Lisäys: Tekisi mieli syyttää tätä HSL-roskaa tästä. Oliko näin käynyt jos HSL:ään ei olisi ryhdytty vaan vanha kunnon HKL hoitaisi hommat?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hsl karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

EDIT: Niin no, se Helsingin maksuvaje. Siksi siis karsintaa Helsingistä. Mitenköhän muuten mahtaa olla linjan h24 matkustusväljyyden suhteen? :D

Linjalla h24 iltaliikenne on ihan täysin turha, tyhjinä menevät. Päiväsellä liikkuu mummoja Stockkan kulmalta, mutta siinäpä se sitten onkin. Hyvin voisi koko linjan katkaista suoraan Kamppiin ja samalla harventaa vuoroväliä. Että jos niitä säästöjä haluaa niin sitten tuollaisia nyt ensimmäisenä kanttaisi alkaa harventamaan..
 
Lisäksi vuoroväli harvenee raitiovaunulinjoilla

Onkohan HSL huomioinut tässä ollenkaan säästöjen syrjäytysvaikutusta? Raitiovaunujen vuorovälin harventaminen tulee nimittäin hidastamaan raitiovaunuja. Täyteen pakatuilla raitiovaunuilla pysäkkiajat nimittäin pitenevät, koska matkustajat per vaunu lisääntyvät, ja liikenne ovilla hidastuu suuremman ahtauden takia. Ja kun liikenne hidastuu, liikennöintikustannukset nousevat. En pitäisi mahdottomana, että jos raitiovaunuliikennettä harvennetaan 10 %, säästöistä puolet palautuu takaisin hidastuneen liikenteen kustannuksina. Tarkempi analyysi toki vaatisi jonkinlaista hatunvetoa tarkempaa tutkimusta pysäkkiajoista pysäkin nousijoiden määrän funktiona.

Puhumattakaan nyt vaikutuksista lipputuloihin.
 
Takaisin
Ylös