HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

Ihmettelen vähän HSL:än toimintaa. Puhutaan jostain ''hienosta'' tilaajavärityksestä vaikka rahaa ei löydy edes ns. bussiliikenteen pyörittämiseen.
Luin myös että uusiin busseihin on tulossa kolmas lastenvaunupaikka, eli ilmaismatkustajia halutaan enemmän (?) (tämä ilmeisesti HSL:n suunittelemaa).

Nuo päätökset ensimmäisessä viestissä vahvistavat miten paljon päättäjät ''todella tietävät'' joukkoliikenteestä.
 
Linja h43 on tällähetkellä rankasti ylikuormitettu, eikä linjalla ajavat pätkä mannet auta asiaa saati että vuorovälejä harvennetaan

Itse ihmettelen myös että miksei h43:lle ole vieläkään hommattu telibusseja. Muutenkin nyt kun supistuksia ilmeisesti tullaan tekemään niin voitaisiin tulevissa tarjouskilpailuissa vaatia mahdollisimman paljon eri linjoille telibusseja.
 
Ihmettelen vähän HSL:än toimintaa. Puhutaan jostain ''hienosta'' tilaajavärityksestä vaikka rahaa ei löydy edes ns. bussiliikenteen pyörittämiseen.

Uuden tai miksei vanhankin maalauksen tarpeessa olevan bussin maalaaminen tilaajaväreihin tuskin maksaa liikennöitsijälle sen enempää kuin omiin väreihin maalaaminen.
 
Tai edes jotain jossa olisi enemmän kuin 35 istumapaikkaa... (MAN) Scalaankin mahtuisi jo paljon paremmin.

Ja miksei h42:ta ja h20N:ää ole supistuslistalla? 20N:ltä vihdoinkin se keskusta-Kannelmäki-osuus pois ja h42:takaan ei varmaan tarvitsisi ihan noin myöhään ajaa. Sieltä saataisiin jo 20N:ltä vaikkapa h43:lle edes viimeiselle lähdölle tupla-auto?
 
Vantaallahan suunniteltiin joskus linjojen 51 ja 55 katkaisemista Myyrmäkeen ja liikenne Varistoon ja Hämeenkylään olisi hoidettu "syöttöliikenteenä." Tämä olisi ollut huomattavasti halvempaa, jostain syystä suunnitelma ei kuitenkaan koskaan toteutunut. Esim. linja V30 on nykymuodossaan aika turha. 51 ja 55 Hämeenkylän ja Variston yhteydet olisi voinut hoitaa yhdellä 15 min välein kulkevalla linjalla. Ilmeisesti täällä suunnalla muutoksia tapahtuu vasta kehäradan valmistuttua.
 
On se vaan valitettavaa, että näin on käymässä. Mutta toisaalta on myös mielestäni niin, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on vallinnut jo pitkään jotenkin tuhlaavainen meininki. Miksi esim. sellaisia linjoja kuin 150 ajetaan yhä pääasiassa lyhyillä autoilla ruuhkassa parhaimmillaan 4 minuutin välein? Miten tällainen tuhlaus voidaan perustella? Jos tällaista liikennettä ajettaisiin harvemmin isommilla autoilla, ei autoja eikä kuljettajia (joista muutenkin on pulaa!) tarvittaisi niin montaa kuin nyt. Samanlainen tilanne on edelleen joillakin Helsingin linjoilla, kuten esim. 71 ja 79. Säästökohteita olisi paljonkin, jos vain mm. käytettäisiin oikeaa kalustokokoa.
 
Luin myös että uusiin busseihin on tulossa kolmas lastenvaunupaikka, eli ilmaismatkustajia halutaan enemmän (?) (tämä ilmeisesti HSL:n suunittelemaa).
No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä). Tässä on yksi syy myös siihen, että meidän perheellämme on henkilöauto.

Vai, että ilmaismatkustajia! Jokainen helsinkiläinen tukee joukkoliikennettä verovaroin, joten ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.
 
On kyllä älyttömiä valintoja säästökohteiksi.

h43, h65A ja h67 ovat kaikki raskaasti kuormitettuja ja tarvetta olisi ennemminkin tarjonnan lisäämiselle.

h23(N) on kyllä kieltämättä ajoittain aika tyhjä, mutta mielestäni se on tarpeellinen mm. Ilmalan alueelle jonne on hiljaiseen aikaan huonot yhteydet.

v53 on omien kokemusteni perusteella myös raskaasti kuormitettu.

Toivotaan kuitenkin että löytyy tarpeeksi poliittista tahtoa hyvän ja kattavan joukkoliikennejärjestelmän säilyttämiseen ja kehittämiseen. Supistuksiin lähteminen saa herkästi aikaan negatiivisen loppumattoman kierteen vähemmän tarjontaa->vähemmän matkustajia->vähemmän lipputuloja.

Jos säästöihin joudutaan, pitäisi säästää siellä missä todella on heikkoa kysyntää eikä raskaimmin kuormitetuista linjoista. Esimerkiksi h24, h75A, h76A/B ja e46 ovat todella vähän käytettyjä mutta niitä ei mainita listalla lainkaan.

Mielestäni ainakin linjat h43, h67, h71 ja h79 voisi muuttaa teliautoilla ajettaviksi jolloin vuorotarjontaa olisi ehkä mahdollista hieman vähentää.
 
No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä).

Ja taloudellisempaahan on lisätä vaunupaikkoja per auto kuin laittaa lisävuoroja liikenteeseen pelkästään vaunupaikkoja tarjoamaan.
 
Miksi esim. sellaisia linjoja kuin 150 ajetaan yhä pääasiassa lyhyillä autoilla ruuhkassa parhaimmillaan 4 minuutin välein?

Sitä ajetaan teleillä, kun ei pääkaupunkiseudulla ole ollut niveliä vähään aikaan (eikä nivelillä voisi muutenkaan ajaa Kampin terminaaliin).
 
Helsingin kuormitettuja linjoja uhataan supistaa nimenomaan poliittisena painostuksena. HSL toimii tässä huonosti, koska oikeita säästökohteita löytyy kyllä. Helpompaa vaan taitaa olla status quon palauttamisen tavoittelu vihamielisin keinoin....

Hylje on oikeassa; tämä leikkauslista ei ole toteuttamiskelpoinen edes poliittisesti, saati sitten teknisesti. HSL:ssä ei haluta supistaa tai järkeistää liikennettä, vaan "tervehdyttää" pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen rahoituspohjaa korottamalla tariffeja ja uhkailemalla kuntia. Listassa voisi ihan yhtä hyvin lukea, että kaikki Helsingin sisäiset linjat lakkautetaan kun Helsingin kaupunginvaltuusto ei ole kiltisti. Yhtä järkevää ja kypsää.

Surullisinta tässä on se, että kun viimeinkin poliittiset päättäjät Helsingissä ja Espoossa on saatu taivutettua sille järkevälle kannalle, että (matkustajalle) halvempi joukkoliikenne on parempaa joukkoliikennettä, asettuvat nyt tilaajaorganisaation byrokraatit poikkiteloin. Monessa sivistysmaassa tariffeja on tietoisesti painettu alas, ja tehty kyllä tappiota, mutta parannettu roimasti joukkoliikenteen mainetta ja käyttöastetta sekä vähennetty yksityisautoilua. Suomessa vain kamreerimainen taloudenpito menee aina kaiken muun edelle.
 
Sitä ajetaan teleillä, kun ei pääkaupunkiseudulla ole ollut niveliä vähään aikaan (eikä nivelillä voisi muutenkaan ajaa Kampin terminaaliin).

miksei? Onhan nivel "notkeampi" kuin teli ja eikös ihan vähän aikaa sitten P.Tyllilä alihankkinut linjaa 143A Wiima m311 nivelellä?
 
miksei? Onhan nivel "notkeampi" kuin teli ja eikös ihan vähän aikaa sitten P.Tyllilä alihankkinut linjaa 143A Wiima m311 nivelellä?

eikö silloin ollut niin, että Kampin terminaaliin päättyvän linjan voi ajaa nivelellä. Laitureista ei voi lähteä linjalle nivelbusseilla. Jotakin tälläistä muistelen.

Tuo linjan 143A aamusiivu oli vain Kamppiin päin.
 
No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä). Tässä on yksi syy myös siihen, että meidän perheellämme on henkilöauto.

Vai, että ilmaismatkustajia! Jokainen helsinkiläinen tukee joukkoliikennettä verovaroin, joten ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.

Maahanmuuttaja taustaiset lastenvaunuja PALJON käyttävät "helsinkiläiset" ovat maksaneet veroja ja paljon:wink:. Hyvä etteivät aikuisia kuljeta lastenvaunuissa. Lastenvaunuja käyttävien pitäisi maksaa matka samalla tavalla kuin muittenkin. Luulen että moni töihin kulkeva on samaa mieltä. Muutenkin kun nyt on tiukkaa aikaa rahan suhteen niin rahan saamista kannattaisi myös miettiä tiettyjen alennusryhmien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös