Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/52

Viestiketju: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

  1. #16

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Ihmettelen vähän HSL:än toimintaa. Puhutaan jostain ''hienosta'' tilaajavärityksestä vaikka rahaa ei löydy edes ns. bussiliikenteen pyörittämiseen.
    Luin myös että uusiin busseihin on tulossa kolmas lastenvaunupaikka, eli ilmaismatkustajia halutaan enemmän (?) (tämä ilmeisesti HSL:n suunittelemaa).

    Nuo päätökset ensimmäisessä viestissä vahvistavat miten paljon päättäjät ''todella tietävät'' joukkoliikenteestä.

  2. #17

    Liittynyt
    07.09.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    406

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Linja h43 on tällähetkellä rankasti ylikuormitettu, eikä linjalla ajavat pätkä mannet auta asiaa saati että vuorovälejä harvennetaan
    Itse ihmettelen myös että miksei h43:lle ole vieläkään hommattu telibusseja. Muutenkin nyt kun supistuksia ilmeisesti tullaan tekemään niin voitaisiin tulevissa tarjouskilpailuissa vaatia mahdollisimman paljon eri linjoille telibusseja.

  3. #18
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut wade Näytä viesti
    Itse ihmettelen myös että miksei h43:lle ole vieläkään hommattu telibusseja.
    Tai edes jotain jossa olisi enemmän kuin 35 istumapaikkaa... (MAN) Scalaankin mahtuisi jo paljon paremmin.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Ihmettelen vähän HSL:än toimintaa. Puhutaan jostain ''hienosta'' tilaajavärityksestä vaikka rahaa ei löydy edes ns. bussiliikenteen pyörittämiseen.
    Uuden tai miksei vanhankin maalauksen tarpeessa olevan bussin maalaaminen tilaajaväreihin tuskin maksaa liikennöitsijälle sen enempää kuin omiin väreihin maalaaminen.

  5. #20

    Liittynyt
    07.09.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    406

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Tai edes jotain jossa olisi enemmän kuin 35 istumapaikkaa... (MAN) Scalaankin mahtuisi jo paljon paremmin.
    Ja miksei h42:ta ja h20N:ää ole supistuslistalla? 20N:ltä vihdoinkin se keskusta-Kannelmäki-osuus pois ja h42:takaan ei varmaan tarvitsisi ihan noin myöhään ajaa. Sieltä saataisiin jo 20N:ltä vaikkapa h43:lle edes viimeiselle lähdölle tupla-auto?

  6. #21

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Vantaallahan suunniteltiin joskus linjojen 51 ja 55 katkaisemista Myyrmäkeen ja liikenne Varistoon ja Hämeenkylään olisi hoidettu "syöttöliikenteenä." Tämä olisi ollut huomattavasti halvempaa, jostain syystä suunnitelma ei kuitenkaan koskaan toteutunut. Esim. linja V30 on nykymuodossaan aika turha. 51 ja 55 Hämeenkylän ja Variston yhteydet olisi voinut hoitaa yhdellä 15 min välein kulkevalla linjalla. Ilmeisesti täällä suunnalla muutoksia tapahtuu vasta kehäradan valmistuttua.

  7. #22
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    On se vaan valitettavaa, että näin on käymässä. Mutta toisaalta on myös mielestäni niin, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on vallinnut jo pitkään jotenkin tuhlaavainen meininki. Miksi esim. sellaisia linjoja kuin 150 ajetaan yhä pääasiassa lyhyillä autoilla ruuhkassa parhaimmillaan 4 minuutin välein? Miten tällainen tuhlaus voidaan perustella? Jos tällaista liikennettä ajettaisiin harvemmin isommilla autoilla, ei autoja eikä kuljettajia (joista muutenkin on pulaa!) tarvittaisi niin montaa kuin nyt. Samanlainen tilanne on edelleen joillakin Helsingin linjoilla, kuten esim. 71 ja 79. Säästökohteita olisi paljonkin, jos vain mm. käytettäisiin oikeaa kalustokokoa.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  8. #23
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Luin myös että uusiin busseihin on tulossa kolmas lastenvaunupaikka, eli ilmaismatkustajia halutaan enemmän (?) (tämä ilmeisesti HSL:n suunittelemaa).
    No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä). Tässä on yksi syy myös siihen, että meidän perheellämme on henkilöauto.

    Vai, että ilmaismatkustajia! Jokainen helsinkiläinen tukee joukkoliikennettä verovaroin, joten ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #24
    Automies avatar
    Liittynyt
    25.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    319

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    On kyllä älyttömiä valintoja säästökohteiksi.

    h43, h65A ja h67 ovat kaikki raskaasti kuormitettuja ja tarvetta olisi ennemminkin tarjonnan lisäämiselle.

    h23(N) on kyllä kieltämättä ajoittain aika tyhjä, mutta mielestäni se on tarpeellinen mm. Ilmalan alueelle jonne on hiljaiseen aikaan huonot yhteydet.

    v53 on omien kokemusteni perusteella myös raskaasti kuormitettu.

    Toivotaan kuitenkin että löytyy tarpeeksi poliittista tahtoa hyvän ja kattavan joukkoliikennejärjestelmän säilyttämiseen ja kehittämiseen. Supistuksiin lähteminen saa herkästi aikaan negatiivisen loppumattoman kierteen vähemmän tarjontaa->vähemmän matkustajia->vähemmän lipputuloja.

    Jos säästöihin joudutaan, pitäisi säästää siellä missä todella on heikkoa kysyntää eikä raskaimmin kuormitetuista linjoista. Esimerkiksi h24, h75A, h76A/B ja e46 ovat todella vähän käytettyjä mutta niitä ei mainita listalla lainkaan.

    Mielestäni ainakin linjat h43, h67, h71 ja h79 voisi muuttaa teliautoilla ajettaviksi jolloin vuorotarjontaa olisi ehkä mahdollista hieman vähentää.

  10. #25

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä).
    Ja taloudellisempaahan on lisätä vaunupaikkoja per auto kuin laittaa lisävuoroja liikenteeseen pelkästään vaunupaikkoja tarjoamaan.

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Miksi esim. sellaisia linjoja kuin 150 ajetaan yhä pääasiassa lyhyillä autoilla ruuhkassa parhaimmillaan 4 minuutin välein?
    Sitä ajetaan teleillä, kun ei pääkaupunkiseudulla ole ollut niveliä vähään aikaan (eikä nivelillä voisi muutenkaan ajaa Kampin terminaaliin).

  12. #27
    A.H
    A.H ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    14.10.2009
    Viestejä
    30

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Helsingin kuormitettuja linjoja uhataan supistaa nimenomaan poliittisena painostuksena. HSL toimii tässä huonosti, koska oikeita säästökohteita löytyy kyllä. Helpompaa vaan taitaa olla status quon palauttamisen tavoittelu vihamielisin keinoin....
    Hylje on oikeassa; tämä leikkauslista ei ole toteuttamiskelpoinen edes poliittisesti, saati sitten teknisesti. HSL:ssä ei haluta supistaa tai järkeistää liikennettä, vaan "tervehdyttää" pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen rahoituspohjaa korottamalla tariffeja ja uhkailemalla kuntia. Listassa voisi ihan yhtä hyvin lukea, että kaikki Helsingin sisäiset linjat lakkautetaan kun Helsingin kaupunginvaltuusto ei ole kiltisti. Yhtä järkevää ja kypsää.

    Surullisinta tässä on se, että kun viimeinkin poliittiset päättäjät Helsingissä ja Espoossa on saatu taivutettua sille järkevälle kannalle, että (matkustajalle) halvempi joukkoliikenne on parempaa joukkoliikennettä, asettuvat nyt tilaajaorganisaation byrokraatit poikkiteloin. Monessa sivistysmaassa tariffeja on tietoisesti painettu alas, ja tehty kyllä tappiota, mutta parannettu roimasti joukkoliikenteen mainetta ja käyttöastetta sekä vähennetty yksityisautoilua. Suomessa vain kamreerimainen taloudenpito menee aina kaiken muun edelle.

  13. #28
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Sitä ajetaan teleillä, kun ei pääkaupunkiseudulla ole ollut niveliä vähään aikaan (eikä nivelillä voisi muutenkaan ajaa Kampin terminaaliin).
    miksei? Onhan nivel "notkeampi" kuin teli ja eikös ihan vähän aikaa sitten P.Tyllilä alihankkinut linjaa 143A Wiima m311 nivelellä?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  14. #29

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    miksei? Onhan nivel "notkeampi" kuin teli ja eikös ihan vähän aikaa sitten P.Tyllilä alihankkinut linjaa 143A Wiima m311 nivelellä?
    eikö silloin ollut niin, että Kampin terminaaliin päättyvän linjan voi ajaa nivelellä. Laitureista ei voi lähteä linjalle nivelbusseilla. Jotakin tälläistä muistelen.

    Tuo linjan 143A aamusiivu oli vain Kamppiin päin.

  15. #30

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    No, mm. tätä matkustajaryhmäähän varten julkisvaroin tuotettava joukkoliikenne on. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella lastenvaunujen kanssa bussia, johon vaunut mahtuisivat mukaan (ohimenevissä on jo lastenvaunupaikat täynnä). Tässä on yksi syy myös siihen, että meidän perheellämme on henkilöauto.

    Vai, että ilmaismatkustajia! Jokainen helsinkiläinen tukee joukkoliikennettä verovaroin, joten ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.
    Maahanmuuttaja taustaiset lastenvaunuja PALJON käyttävät "helsinkiläiset" ovat maksaneet veroja ja paljon. Hyvä etteivät aikuisia kuljeta lastenvaunuissa. Lastenvaunuja käyttävien pitäisi maksaa matka samalla tavalla kuin muittenkin. Luulen että moni töihin kulkeva on samaa mieltä. Muutenkin kun nyt on tiukkaa aikaa rahan suhteen niin rahan saamista kannattaisi myös miettiä tiettyjen alennusryhmien osalta.
    Viimeisin muokkaaja hana; 09.09.2010 kello 20:44.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR karsii ja hidastaa liikennettä
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 18.02.2013, 08:58
  2. Kannattamattomia linjoja HSL-alueella
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 06.08.2012, 22:41
  3. Jouko-tyyppisiä linjoja Tampereelle
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 19.06.2011, 21:08
  4. Tarvitaanko Turussa uusia linjoja/reittejä?
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 24.07.2005, 15:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •