Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Kilpailutuspakettien koko

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Kilpailutuspakettien koko

    Olen pitkään ihmetellyt, mitä etua saadaan siitä, että bussiliikenteen kilpailutuspaketit ovat niin erikokoisia ja minusta yleisesti kovin pieniä. Osa paketeista on hyvinkin pieniä muutaman auton paketteja, osa vähän suurempia. Pakettien pitäisi mielestäni olla reippaasti suurempia kuin nyt, jolloin liikkumavaraa olisi nykyistä enemmän. Esimerkiksi nyt, säästöjä haettaessa, on säästäminen bussiliikenteessä suht hankalaa, kun liikennöitsijän kanssa on tietysti solmittu sopimus tietyn volyymin liikenteestä, ja jos sopimuksessa on vaikkapa 10% joustovara, ja paketin koko on 6 autoa, niin eipä siinä kovin paljon säästösaumaa ole. Jos paketissa olisi 60 autoa, niin liikkumavaraa olisi paljon enemmän. Mutta kun näin isoja paketteja ei ole, niin ilmeisesti isossa paketissa on joku sellainen huono puoli, jota en ole tiedostanut.

    Olisiko jotain relevanttia estettä olemassa sille, että Helsingissä kilpailutus menisi vaikka seuraavasti:

    1. paketti, kantakaupunkilinjat: 11-24, (53)
    2. paketti, läntiset esikaupungit: 39-47
    3. paketti, keskiset esikaupungit: 62-67, 69
    4. paketti, koilliset esikaupungit: 55, 68, 70-77
    5. paketti, Herttoniemen linjat: 79-89
    6. paketti, itäiset linjat: 90-98
    7. paketti, poikittaislinjat 51, 52, 54, 56-59, 78

    Tietysti nämäkin olisivat keskenään erikokoisia, mutta volyymiltään kuitenkin sellaisia, että mahdolliset supistukset ja laajennukset olisi mahdollista tehdä ilman sopimusmuutoksia.

    Huonona puolena tässä olisi lähinnä lakko- ja konkurssitilanteiden hoito, eli jos yksi yhtiö vastaa isosta maantieteellisestä alueesta yksin, niin mottiin jää sitten kerralla iso alue. Kuitenkin nuo tilanteet ovat harvinaisia.

    Nyt HSL-aikaan voisi myös ajatella kuntarajoista luopumista, esim. 53 ja 503 luonnollisesti samaan pakettiin, samoin vaikka linjat 194 ja 195 voisivat olla Helsingin kakkospaketissa jne.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Ison tekijän on helpompi tarjota useampiin kohteisiin kuin monen pienen tarjota yhteen isoon. Kilpailutuksen pitää olla pienyrittäjäystävällinen, jotta se ei muuttuisi itsestään yhteiskunnan tukemaksi rahasammoksi parille suuryritykselle, jotka pystyvät organisoitumaan suuriin tarjouskohteisiin.

    Minusta tilaajan kannattaisi ottaa vielä pari askelta lisää pienien suuntaan: järjestelyt vielä pienempien firmojen, joilla ei välttämättä ole kuin yksi auto ja pari kuljettajaa, yhteistarjouksien ja alihankinnan helpottamiseksi mahdollistaisivat huomattavasti enemmän uusia tulokkaita ja siten joustavuutta. Miksei joku, jolla on ideoita joihin uskoo voisi aloittaa liikenneyritystään velkaantumatta korviaan myöten usean bussin ja palkollisen aiheuttamiin riskeihin ja kuluihin aloittamalla yhdestä bussista ja vuokratyöläisistä? Liiketoiminnan vakiintuessa kasvu on vakaalla pohjalla.

    En itse osaa koota koherenttia järjestelyä pientuottajien toiminnan ratkaisevaan helpottamiseen, mutta kenties yksi siemen olisi mahdollisuus tarjota yksittäisvuoroja jollain lailla nykyisenkokoisten kokonaisuuksien ohitse niin, ettei suuremman tarjouksen tekijää suuresti kampiteta.

  3. #3

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Jos kilpailupaketti on esimerkiksi sata bussia euro5 moottoreilla ja kylmäkoneella ja kolmilla lastenvaunupaikoilla, niin käytännössä tarjoajan pitää ostaa sata uutta autoa, mikä taas rahassa on niin paljon, että potentialisia tarjoajia on vain pari ulkomaisomisteista yrittäjää. Jos näitä sadan auton paketteja on jaossa vaikkapa kaksi, niin mikäs ulkomaistarjoajien olisi salaisesti sopia tarjoushinnoista tyyliin, ota sinä toinen ja mulle toinen sopivan kovilla hinnoilla. Kun taas paketit ovat sopivan pieniä ja kalustossakin on liukumavaraa, niin on pienilläkin yrityksillä rahkeita tehdä tarjous.
    antti

  4. #4
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Jos näitä sadan auton paketteja on jaossa vaikkapa kaksi, niin mikäs ulkomaistarjoajien olisi salaisesti sopia tarjoushinnoista tyyliin, ota sinä toinen ja mulle toinen sopivan kovilla hinnoilla.
    Laiton kartellihan tuo olisi.
    "Juna toisi huumeet."

  5. #5

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Tietysti olisi laitonta sopia salaisesti tarjouksista, mutta kun ei kerrota kellekään, niin kuka näyttää toteen sanotaan vain tarjousten tultua julkisuuteen, että hups miten sattuikin. Laillinen vaihtoehto voisi olla näiden kahden tarjousyhteenliittymä.
    antti

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Tietysti olisi laitonta sopia salaisesti tarjouksista, mutta kun ei kerrota kellekään, niin kuka näyttää toteen sanotaan vain tarjousten tultua julkisuuteen, että hups miten sattuikin.
    Kartellien tekeminen laittomaksi on sinänsä jo aika tehokas keino. Selitys löytyy peliteoriasta: kartellin sopimisen jälkeen kummalla tahansa osapuolella on helppo mahdollisuus rikkoa sopimusta ja jättää oma osuutensa pitämättä. Laittomaksi tekeminen kun estää oikeudellisten sopimusten teon ja siten kartellin rikkomisesta ei voi sanktioida.

    Jos vaikka Mobima ja Deoria sopisivat, että Mobima saa tämän sopimuksen ja Deoria tarjoaa reilummalla ylihinnalla, pitäisi Deorian luottaa, että Mobima myös pitää oman osuutensa seuraavalla kierroksella. Mutta Mobimalla ei siinä vaiheessa ole mitään erityistä syytä olla rikkomatta sopimusta. Eikä Deoria voi edes uhkailla kartellin paljastamisella, koska kuka hullu tekisi laittoman kartellisopimuksen niin, että siitä jäisi vielä jotain todisteitakin. Lisäksi kun kilpailuasema ei ole duopoli, sopimuksen pitäisi kattaa kaikki osapuolet. On aika iso riski lähteä jokaiselle seudun liikennöitsijälle ehdottamaan laitonta kartellia.

  7. #7
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kartellien tekeminen laittomaksi on sinänsä jo aika tehokas keino. Selitys löytyy peliteoriasta: kartellin sopimisen jälkeen kummalla tahansa osapuolella on helppo mahdollisuus rikkoa sopimusta ja jättää oma osuutensa pitämättä. Laittomaksi tekeminen kun estää oikeudellisten sopimusten teon ja siten kartellin rikkomisesta ei voi sanktioida.
    Usein on vieläpä menetelty niin että kartellin paljastaja selviää sanktioitta.
    "Juna toisi huumeet."

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kilpailutuspakettien koko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    En itse osaa koota koherenttia järjestelyä pientuottajien toiminnan ratkaisevaan helpottamiseen, mutta kenties yksi siemen olisi mahdollisuus tarjota yksittäisvuoroja jollain lailla nykyisenkokoisten kokonaisuuksien ohitse niin, ettei suuremman tarjouksen tekijää suuresti kampiteta.
    Tarjousyhteenliittymät? Liikennöitsijäin osuuskunnat?
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Avatarin koko ja resoluutio
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 10.01.2010, 12:55
  2. HKL: Linjalla 8 poikkeusjärjestelyjä koko viikon
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 12:40
  3. Koko seudun kattava joukkoliikenne?
    kirjoittanut antaeus foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 28.03.2008, 08:53
  4. YTV-järjestelmä standardiksi koko maassa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 07.06.2007, 21:13
  5. Turussa koko päivä kertalipulla su 18.12
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.12.2005, 14:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •