Bussikuski sai ylinopeussakot

Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Viestit
114
Lähdin tänään Kampista 110T:llä lähdöllä 19.41 Tapiolaan. Lauttasaaressa heti sillan jälkeen kuulin etuosassa istuessani radiosta/puhelimesta/radiopuhelimesta? poliisimiehen sanovan, että 'ajoit 50 alueella 70:ä, pysähdy, otetaan sun tiedot talteen' ja sitten jotain jota en enää kuullut.

Edessä oli siviiliauto, takana maija. Kuski lähti ulos, avasi ensin kaikki ovet, sitten sulki muut paitsi etuoven ja lähti pihalle. Kukaan ei kertonut bussilastilliselle, mitä on tekeillä, kestääkö kauan ja päästäänkö samalla kyydillä sinne minne piti. Osa häipyi ovesta, suurin osa jäi istumaan paikoilleen. Itse lähdin tovin päästä ulos katsomaan pysäkkitaulusta, millä kyydillä mahdollisesti pääsen eteenpäin Koivusaareen tai Tapiolaan.

Ulkona asiaa selviteltiin jotain 10 minuuttia, sitten kuski tuli mitään sanomatta sisään, minä hyppäsin perästä kun onneksi huomasin kuskin, sitten vain ovet kiinni ja eteenpäin.

Onkohan tällaisen varalta mitään ohjeistusta, oletus kai kuitenkin on ettei ylinopeutta ajeta ja jos ajetaan niin ei jäädä siitä kiinni. Kyllä oli aika huonoa palvelua tuollainen istuttaminen täydessä epätietoisuudessa, kenenkään vaivautumatta kertomaan meille bussikarjalle mistään mitään.
 
Yllätys yllätys, Nobina taas! En ihmettele yhtään jos noin on käynyt.

Linjaa h16 (jota itse käytän) vedetään lähes aina rallivauhdilla, myös töyssyjen yli. Itäväylällä ajetaan henkilöautojen ohi, kolareita on sattunut 3 ja läheltä piti tilanteita lukemattomia kertoja (HUOM!:eek: Kun olen itse ollut kyydissä) jne.

Itse asiaan.
Kuljettaja ei varmaan itse tiennyt miten pitkään tuo ''kahvitauko'' kestäisi, joten miten pitäisi informoida? Bussissa on myös nykyään ikkunoita, eli matkustajat näkevät mitä tapahtuu ja jos kannattaa lähteä pois.

j.k Nopeusmittari on voinut olla rikki tms. Silloin ei ollut kuljettajan syytä.
 
Nopeusmittari on voinut olla rikki tms. Silloin ei ollut kuljettajan syytä.

Kyllä minä henkilöauton kuljettajana pystyn arvioimaan, ajanko 50 km/h vai 70 km/h. Luulisi bussinkuljettajan ammattilaisena pystyvän vähintäänkin samaan. Eli jos siellä on nopeusmittari rikki, niin eiköhän ammattitaitoinen kuljettaja osaa ilman sitäkin sovittaa nopeutensa suurin piirtein sallitun rajoihin. Vristo, mitä mieltä olet tästä?

Kyllä oli aika huonoa palvelua tuollainen istuttaminen täydessä epätietoisuudessa, kenenkään vaivautumatta kertomaan meille bussikarjalle mistään mitään.

Veikkaan, että tilanne on ollut kuljettajalle sen verran nolo, ettei hän ole kehdannut sanoa yhtään mitään. Se ei kuitenkaan ole mikään puolustus. Tietoa on jo sekin, ettei ole tietoa. Jos kuljettaja olisi kuuluttanut, että "poliisi käski tuohon ulos jotakin selvittämään, en osaa sanoa, kuinka kauan tässä menee, jatkamme matkaa mahdollisimman pian", niin sinänsä se ei olisi tuonut mitään informaatiota, mutta olisi sekin tuntunut paremmalta kuin ei mikään. Vai mitä?

Onko muuten varmaa, että kuljettaja sai sakot? Vai selvisikö mahdollisesti huomautuksella?
 
Kyllä minä henkilöauton kuljettajana pystyn arvioimaan, ajanko 50 km/h vai 70 km/h. Luulisi bussinkuljettajan ammattilaisena pystyvän vähintäänkin samaan. Eli jos siellä on nopeusmittari rikki, niin eiköhän ammattitaitoinen kuljettaja osaa ilman sitäkin sovittaa nopeutensa suurin piirtein sallitun rajoihin. Vristo, mitä mieltä olet tästä?



Veikkaan, että tilanne on ollut kuljettajalle sen verran nolo, ettei hän ole kehdannut sanoa yhtään mitään. Se ei kuitenkaan ole mikään puolustus. Tietoa on jo sekin, ettei ole tietoa. Jos kuljettaja olisi kuuluttanut, että "poliisi käski tuohon ulos jotakin selvittämään, en osaa sanoa, kuinka kauan tässä menee, jatkamme matkaa mahdollisimman pian", niin sinänsä se ei olisi tuonut mitään informaatiota, mutta olisi sekin tuntunut paremmalta kuin ei mikään. Vai mitä?

Onko muuten varmaa, että kuljettaja sai sakot? Vai selvisikö mahdollisesti huomautuksella?

Mikäli nopeusmittari on rikki, en itse ainakaan sellaisella linja-autolla ajaisi metriäkään. Kas, kun työnantaja ei niitä sakkoja maksa. Ja mitä tulee tuohon väitteeseen siitä, onko vaiko eikö kuljettajan syy, mikäli mittari on rikki ja tulee ajettua ylinopeutta, niin todettakoon, että tässä männäviikolla olin opintojen puolesta Hgin käräjäoikeudessa seuraamassa oikeudenkäyntejä, joissa vahvistettiin rikesakkoja ja rankkareita. Yksi tapaus oli, jossa paikalle saapunut syytetty ilmoitti, ettei tiennyt ajamaansa nopeutta, koska mittari oli rikki. Yllätys yllätys, sakko vahvistettiin.

Itsekin tunnustan saaneeni kerran ylinopeusrapsun Espoon perämetsässä bussilla ajaessani. Ensimmäisen ja viimeisen kerran!
 
Lauttasaaren sillalla 70km/h? Ihan oikein, että kolleega sai rangaistuksen liikennerikkomuksestaan; kyllä poliisi niitä bussinkuljettajille jakelee ihan niin kuin muillekin tienkäyttäjille, jos on tarpeen.

Muistan kyllä ajan, jolloin ammattikuljettajiin suhtauduttiin hieman "kevyemmin" kuin muihin. Itse olin joskus reilusti yli kymmenen vuotta sitten tulossa jollain Laajasalon linjalla (h84-88) Laajasalontietä pitkin Herttoniemen suuntaan ja edessä oli puhallusratsia, jossa kaikki autoilijat jonossa puhallutettiin. Paitsi minut ja poliisimies viittoikin minut ohittamaan bussillani koko pitkän autojonon. Nykyään ei näin tapahdu, vaan linja-autonkuljettaja puhallutetaan siinä muiden kuljettajien joukossa.

Ei asiaan ole mitään erityistä ohjeistusta liikennöitsijöiden taholta, vaan ainahan poliisin käskyä noudatetaan. Luulenpa, että kohtaamassasi tapauksessa ko. bussinkuljettaja "mykistyi" häpeästään, mutta pitäisihän ammattikuljettajan toki tuollaisessakin tilanteessa osata ainakin informoida matkustajia liikenteen keskeytymisestä. Naama punaisena, toki.

Ja sakothan maksaa/rangaistuksen kärsii toki vain ja ainoastaan asianomainen kuljettaja. Jos liikennerikkomus on törkeää luokkaa, niin saattaa uhata myös ajokortin menettäminen määräajaksi, joka monessa liikennefirmassa voi olla irtisanomisen paikka (ei liikennöitsijä ajokortittomalla bussinkuljettajalla tee mitään). Näin myös jos ajokortti on pistetty "kuivumaan" siviilissä tapahtuneessa liikennerikkomuksessa.
 
Onko muuten varmaa, että kuljettaja sai sakot? Vai selvisikö mahdollisesti huomautuksella?

No enhän minä tietenkään voi tietää, mitä lappuja siellä kirjoiteltiin. Se on kai selvää, että tuollaisilla prosentuaalisilla ylinopeuksilla sakko olisi pitänyt kirjoittaa.

---------- Viesti lisätty kello 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:08 ----------

Lauttasaaren sillalla 70km/h?.

Ei kun heti sen jälkeen saaren puolella, pysähdys ylämäessä pysäkillä.
 
Itse osuin sattumalta myös paikalle jäädessäni h20:stä. Myös muutama henkilöauto oli otettu sivuun pikavoiton kirjoittamista varten. Ohikävellessäni juttutuokio kuljettajan ja poliisin kanssa oli melko vakavahenkinen. Ilmeisesti ajokielto ei ollut tuolloin mitenkään poissuljettu, mutta sakot tulivat varmasti. Kuljettajan lähtiessä autoon, poliisit sanoivat jotain ilmoittautumisesta.
 
j.k Nopeusmittari on voinut olla rikki tms. Silloin ei ollut kuljettajan syytä.
Totean tähän, että kyllä ammattikuljettaja pystyy arvioimaan nopeutensa suunnilleen ilman nopeusmittariakin. Joskus on tullut ajettua sellaisilla autoilla, jossa nopeusmittari näyttää väärin ja sen kyllä huomaa aika nopeasti. Tällaisessa tilanteessa, ainakin minä, voin määrittää nopeuttani esimerkiksi moottorin kierroslukumittaria apuna käytten kun tiedän mikä vaihde on päällä. Ja kyllä se onnistuu aika hyvin muuta liikennettä tarkkailemallakin. Mutta, kyllä nopeusmittarin vika on sellainen, josta tulee ilmoittaa ensitilassa ja saada se korjatuksi mitä pikimmiten.

Vielä kerran: kyllä se on kuljettaja, joka maksaa liikennerikkomuksistaan.

---------- Viesti lisätty kello 21:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:20 ----------

Ei kun heti sen jälkeen saaren puolella, pysähdys ylämäessä pysäkillä.
No, sitä suuremmalla syyllä.

Lauttasaarentiellähän on muuten nykyään neljänkympin nopeusrajoitus, joten tuollainen 70km/h ei olisi enää kovin pieni juttu.
 
Ei, tuo tapahtui kyllä juurikin Lauttasaaren sillan alamäessä saareenpäin. Ratsia oli Lauttasaaren sillan pysäkillä. Sillalla rajoitus on 50km/h, mutterin jälkeen 40km/h.
 
kyllä tuollaisesta sietää jo saadakin sakot. Ellei peräti kortti lähtenyt. Voi olla että sai ajaa työpäivänsä loppuun ja sen jälkeen kotiin jonka jälkeen ajo-oikeus menee hyllylle.

Jos bussissa jota ajan nopeusmittari näyttää väärin enkä tiedä sitä ja saan sen takia sakon niin aivan tasan se on työnantaja joka sen sakon maksaa. Ei ole minun tehtävä huolehtia siitä että työnantajan autossa tuollainen varuste toimii vaan ihan työnantajan itsensä! Tiedän myös tapauksen kun Helb 1:n mittari näytti väärin(tästä oli tehty lukuisia vikalappuja) ja eräs kuljettaja oli saanut sakot sillä. Helb tietääkseni maksoi sakon ja ykkösen mittari korjattiin samana päivänä

linjasta h16 sen verran että sillä linjalla on liian kireat ajoajat varsinkin kun kaupunkia revitään auki kokoajan. Nytkin on "fiksu" poikkeusreitti mannerheimintien kautta joka tänään muuttui yksi kaistaiseksi. Ajoaika kaivokadun risteyksestä erottajalle vain 10- 15min. Itse olin siellä tänään kokoaika sen 20min myöhässä. Ja luulen että kun on myöhässä niin täällä pienen ihmisen pienessä päässä naksahtaa jokin ja pitää ruveta kaahamaan. Helmin myöhässä näyttö ei tätä auta. Siksi itse yleensä taitan metrolehden siihen eteen. Nimim. Missä ne ruuhkamaksut ja korkeavuorenkadun ratikka viipyy?
 
Jos bussissa jota ajan nopeusmittari näyttää väärin enkä tiedä sitä ja saan sen takia sakon niin aivan tasan se on työnantaja joka sen sakon maksaa. [...] Helb tietääkseni maksoi sakon ja ykkösen mittari korjattiin samana päivänä

Mun ymmärtääkseni näin ei saa tehdä. On kai joku määräys, joka kieltää sakon maksamisen toisen puolesta. Pysäköintivirhemaksun saa esim. se firma maksaa, jonka auton työntekijä on pysäköinyt väärin. Mutta varsinaista rike- tai päiväsakkoa ei saa maksaa muu kuin sakon saanut henkilö itse.

Okei, voihan tilisiirtolomakkeen tiedot naputella verkkopankkiinsa vaikka höveli setämies, eikä siitä sanomista tule. Mutta firma ei voi tuollaista laskua maksaa, sillä sitä ei sitten saada kirjanpitoon millään ilveellä, kun ei ole kelvollista tositetta.

Ainoa keino kiertää tuota olisi kai se, että maksetaan sakon saaneelle työntekijälle bonus, joka kattaa sakkosumman. Siitä vasta kallis paukku tuleekin. Jos sakko on 500 euroa, niin bruttopalkan pitänee olla noin 700 euroa ja siitä tulee firmalle kuluja 1,3 x 700 = 910 euroa.

Totean tähän, että kyllä ammattikuljettaja pystyy arvioimaan nopeutensa suunnilleen ilman nopeusmittariakin. Joskus on tullut ajettua sellaisilla autoilla, jossa nopeusmittari näyttää väärin ja sen kyllä huomaa aika nopeasti.

Vähän näin ounastelinkin. Kiitos tästä. Ja eihän se perstuntuma varmaan kilsan tarkkuudella toimi, eikä tarvitsekaan, mutta jos vaikka 50 km/h alueella ollaan, niin kyllä luulisi että jo 60 km/h vauhti on tutulla kalustolla sellainen, jonka kuljettaja tunnistaa jo selkeästi ylinopeudeksi.
 
Olen miettinyt mikä saa ihmisen ottamaan turhia riskejä työssään ajamalla ylinopeutta. Ammattikuljettajan kuuluisi olla perillä liikennesäännöistä keskivertoautoilijaa paremmin. Kuten vristo kirjoitti on monelle korttinsa kuivumaan ajaneelle kuljettajalle annettu lopputili kouraan.

Matkustin lauantai-iltana Hakaniemestä Rautatientorille kolleegan kyydissä, ennen Kaisaniemeä oli poliisin kamera-auto kadunvarressa. Vauhtia oli sen verran paljon että kamera välähti ja tuskin huomautuksella selviää. Minä olen kyllä toistaiseksi onnistunut keksimään rahoilleni muutakin käyttöä kuin maksaa sakkoja.

edessä oli puhallusratsia, jossa kaikki autoilijat jonossa puhallutettiin. Paitsi minut ja poliisimies viittoikin minut ohittamaan bussillani koko pitkän autojonon. Nykyään ei näin tapahdu, vaan linja-autonkuljettaja puhallutetaan siinä muiden kuljettajien joukossa.

Kyllä niin tapahtuu nykyäänkin. Minä ajoin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä linjaa 710N ja Kaisaniemessä oli puhallusratsia. Kaikki linja-autot ohjattiin ratsian ohi.
 
Mikäli nopeusmittari on rikki, en itse ainakaan sellaisella linja-autolla ajaisi metriäkään.

Kyseistä vikaahan ei välttämättä huomaa, jos mittari näyttää vääriä lukemia. Nollaa tai miljoonaa näyttävän mittarin tietysti tajuaa vialliseksi, mutta varsinkin jos mittarin virhe vielä vaihtelee nopeusalueen mukaan, niin se on vaikea huomata vialliseksi.

Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että jos firmassa väärin näyttävät mittarit ovat yleisiä, niin 40% mittarivirhe pitäisi tuntua kuskin istumalihaksissa asti. Sitten taas jos talossa on totuttu siihen, että mittarit näyttävät aina oikein, niin luotto mittariin voi ylittää vauhdintunteen.
 
Jos liikennerikkomus on törkeää luokkaa, niin saattaa uhata myös ajokortin menettäminen määräajaksi, joka monessa liikennefirmassa voi olla irtisanomisen paikka (ei liikennöitsijä ajokortittomalla bussinkuljettajalla tee mitään)

Näissä tilanteissa on myös tehty niin että on laitettu kaikki lomat+pekkaset pötköön ja laitettu kuljettaja lomalle siksi aikaa että saa korttinsa takaisin. Tai joskus on myös laitettu korjaamon puolelle jos ruuvimeisseili pysyy kädessä.

Mun ymmärtääkseni näin ei saa tehdä. On kai joku määräys, joka kieltää sakon maksamisen toisen puolesta. Pysäköintivirhemaksun saa esim. se firma maksaa, jonka auton työntekijä on pysäköinyt väärin. Mutta varsinaista rike- tai päiväsakkoa ei saa maksaa muu kuin sakon saanut henkilö itse.

Työnantaja on velvollinen pitämään kaluston kunnossa ja viime kädessä korjaamopäällikkö on se joka maksaa sakot siitä että työntekijälle annetaan sellainen auto alle joka ei täytä määräyksiä. Varsinkin jos auton viasta on työnantajalle ilmoitettu mutta siitä huolimatta autoa ei ole otettu pois liikenteestä. Jos Helb ei olisi tuota sakkoa maksanut niin todennäköisesti juttua olisi puitu oikeudessa, korjaamopäällikön istuessa syytetyn paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos bussissa jota ajan nopeusmittari näyttää väärin enkä tiedä sitä ja saan sen takia sakon niin aivan tasan se on työnantaja joka sen sakon maksaa.

Antaapa kuka tahansa kuljettajalle rahat sakon maksuun, niin joka tapauksessa kuljettajan ajokorttitietoihin jää merkintä ylinopeuden johdosta annetusta sakosta tai rikemaksusta.
 
Takaisin
Ylös