Bussikuski sai ylinopeussakot

Jos on ajanut eri ikäisillä busseilla niin tietää, että nopeusmittarit eivät aina toimi niin kuin pitäisi. Helposti tämä voi unohtua kesken ajon vaikka sen on huomannut, koska asioita joihin keskittyy ajon aikana on paljon ja ensimmäisenä nopeusmittarin väärin näyttämä lukema ei ole mielessä. Varsinkin jos ajaa esim. työmaa-alueella jossa nopeus on alennettu vaikka 80:stä 50:iin niin helposti ajaa ylinopeutta varsinkin autolla jossa nopeusmittari muutenkin heittää. Kyllähän sen huomaa jos nopeusmittari heittää paljon, mutta se voi myös unohtua helposti matkan aikana kun jotenkin ajattelee, että tottakai nopeusmittari toimii ja muutakin ajateltavaa ajon aikana on. Eli kyseistä kuskia ei pitäisi tuomita heti, varsinkaan kun faktat ovat aika epäselvät;)
 
Muistan kyllä ajan, jolloin ammattikuljettajiin suhtauduttiin hieman "kevyemmin" kuin muihin. Itse olin joskus reilusti yli kymmenen vuotta sitten tulossa jollain Laajasalon linjalla (h84-88) Laajasalontietä pitkin Herttoniemen suuntaan ja edessä oli puhallusratsia, jossa kaikki autoilijat jonossa puhallutettiin. Paitsi minut ja poliisimies viittoikin minut ohittamaan bussillani koko pitkän autojonon. Nykyään ei näin tapahdu, vaan linja-autonkuljettaja puhallutetaan siinä muiden kuljettajien joukossa.

Valitettavasti tuo ei tunnu ulottuvan raitiovaununkuljettajiin. Lähes poikkeuksetta rv päästetään autojen ohi pysähtymättä. Ei auta edes että hidastelet siinä ja yrität viittoa poliiseja puhalluttamaan. Ja sitten saa tietysti kuulla matkustajilta kuittia...
 
Onko Lauttasaari jossain Venäjällä? Ei kai tällaista voi olla Suomessa, edes pääkaupunkiseudulla?
Monesti tuntuu, ettei meillä mikään ole kuljettajan syytä, vaan vastuulliset pyritään usein etsimään jostain muualta. Mutta kyllä mä ymmärrän työni vastuun ihan toisella tasolla ja olen jo päättänyt viheltää pelin poikki osaltani, jos en sitä joskus tulevaisuudessa enää kunnialla hoitamaan.
 
Monesti tuntuu, ettei meillä mikään ole kuljettajan syytä, vaan vastuulliset pyritään usein etsimään jostain muualta. Mutta kyllä mä ymmärrän työni vastuun ihan toisella tasolla ja olen jo päättänyt viheltää pelin poikki osaltani, jos en sitä joskus tulevaisuudessa enää kunnialla hoitamaan.
Lähinnä hämmästelinkin sitä, että ylipäätään voidaan edes spekuloida ylinopeudella ajon perustelemista mahdollisesti viallisella nopeusmittarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä hämmästelinkin sitä, että ylipäätään voidaan edes spekuloida ylinopeudella ajon perustelemista mahdollisesti viallisella nopeusmittarilla.

Jos nopeusmittari on viallinen, mistä tiedät todellisen nopeuden?
 
Jos nopeusmittari on viallinen, mistä tiedät todellisen nopeuden?
Jos kuljettaja tietää ajoon lähtiessään, että mittari on rikki, auto jääköön varikolle. Jos ei, niin asia erikseen, mutta muuta liikennettä seuraamalla pärjä melko hyvin.

Ylipäätään kummastelen, että Euroopan parhaassa joukkoliikenteessä voidaan edes spekuloida oletuksella "entä jos nopeusmittari on rikki".
 
Kerran bussikuski oli kyllästynyt myöhässä olemiseen ja posotteli Itäväylää 90-110 km/h - rajoitus 70-80 km/h. Mahtoivat muut ihmetellä kun bussi menee ohi noin lujaa. Mielestäni kuljettaja ei kuitenkaan vaarantanut liikennettä, osasi hommansa, toki ajoi ylinopeutta mutta ajo ei tuntunut vaaralliselta, enemmänkin mukavalta;) Mutta jos Kulosaaren tai Tupasaaren pysäkille olisi tullut matkustaja viime tingassa, vasenta kaistaa siinä kohdin ajaneen linjurin kuljettaja ei olisi enää ehtinyt reagoda asiaan; Itse olen jäänyt bussin kyydistä muutaman kerran kun on ajanut vasenta kaistaa.. No, pääsinpähän Aleksis Kiven Kadulta Turunlinnantielle 7 minuutissa:)
 
Kerran bussikuski oli kyllästynyt myöhässä olemiseen ja posotteli Itäväylää 90-110 km/h - rajoitus 70-80 km/h. Mahtoivat muut ihmetellä kun bussi menee ohi noin lujaa. Mielestäni kuljettaja ei kuitenkaan vaarantanut liikennettä, osasi hommansa, toki ajoi ylinopeutta mutta ajo ei tuntunut vaaralliselta, enemmänkin mukavalta;)

Aikataulusuunnittelun lähtökohtana ovat aiemmin toteutuneet ajoajat. Ei tunnu järkevältä ajaa ylinopeutta käyttäen itselleen ja työkavereilleen liian tiukkoja aikatauluja.

Mutta jos Kulosaaren tai Tupasaaren pysäkille olisi tullut matkustaja viime tingassa, vasenta kaistaa siinä kohdin ajaneen linjurin kuljettaja ei olisi enää ehtinyt reagoda asiaan; Itse olen jäänyt bussin kyydistä muutaman kerran kun on ajanut vasenta kaistaa..

Niin, ja kun ainoa syy, miksi bussinkuljettaja on siellä bussia ajamassa on matkustajien kuljettaminen.

No, pääsinpähän Aleksis Kiven Kadulta Turunlinnantielle 7 minuutissa:)

Mihin tärkeään toimintaan mahdoitkaan käyttää ne säästyneet muutamat minuutit?:smile:
 
Kerran bussikuski oli kyllästynyt myöhässä olemiseen ja posotteli Itäväylää 90-110 km/h - rajoitus 70-80 km/h. Mahtoivat muut ihmetellä kun bussi menee ohi noin lujaa. Mielestäni kuljettaja ei kuitenkaan vaarantanut liikennettä, osasi hommansa, toki ajoi ylinopeutta mutta ajo ei tuntunut vaaralliselta, enemmänkin mukavalta;)
Liikenteen vaarantamista se silti on, koska jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliöön. Jos 80 km/h nopeusrajoituksella jarrutusmatka on 35,3 m, 110 km/h rajoituksella se on 66,5 m. Toki kelikin vaikuttaa jarrutusmatkaan huomattavasti, mutta muiden tienkäyttäjien on luotettava siihen, että toiset kulkevat edes suurin piirtein nopeusrajoitusten mukaan (esim. rampilta liittyjille tärkeää).

Itse olen jäänyt bussin kyydistä muutaman kerran kun on ajanut vasenta kaistaa..
Minä myös, ja ollut aina sangen kiukkuinen asiasta. Käyttämäni bussipysäkki on Mannerheimintien jatkeella (Lempääläntiellä), Ruskeasuolta alkava motari päättyy juuri pysäkkiä edeltävään valoliittymään. Välillä motarivuorot tulevat kolmesta kaistasta sitä vasemmaisinta kaistaa pitkin, ja linjakilpien ollessa pieniä ja pimeällä ylikirkkaita on välillä mahdoton pysäyttää juuri oikeaa bussia. En edes tajua, mikä hinku kuljettajilla on ajaa sitä vasenta kaistaa pitkin, kun saman tien varrella on vielä yksi pysäkki välittömästi erään liikennevalon ohittavan bussikaistan päätteeksi.
 
Minä myös, ja ollut aina sangen kiukkuinen asiasta. Käyttämäni bussipysäkki on Mannerheimintien jatkeella (Lempääläntiellä), Ruskeasuolta alkava motari päättyy juuri pysäkkiä edeltävään valoliittymään. Välillä motarivuorot tulevat kolmesta kaistasta sitä vasemmaisinta kaistaa pitkin, ja linjakilpien ollessa pieniä ja pimeällä ylikirkkaita on välillä mahdoton pysäyttää juuri oikeaa bussia. En edes tajua, mikä hinku kuljettajilla on ajaa sitä vasenta kaistaa pitkin, kun saman tien varrella on vielä yksi pysäkki välittömästi erään liikennevalon ohittavan bussikaistan päätteeksi.
Niin, oikeaa kaistaa pitäisi aina ajaa kun se ei suuria muutoksia matka-aikaan tee. Itselläni kaikki en-päässyt-kyytiin-koska-bussi-ajoi-vasenta-kaistaa-tapaukset ovat sattuneet Itäväylän tai Kehä 1:sen varrella, mm. pysäkit Kipparlahti, Karhulantie, Kivikonlaita..

Nyt sattui muuten tasan päinvastainen tapaus samalla reitillä: Bussi oli jo toisella pysäkillä 4 minuuttia myöhässä sillä ajoi aivan liian hitaasti (muutkin bussit ohittivat) sekä jos oli tulossa keltaisiin valoihin niin kunnon jarrutus mieluummin kuin keltaisilla läpi. Itäväylää 80 km/h rajoituksen kohdalla 55 km/h - bussi saapui AKK:lle 6 min myöhässä Herttoniemessä oltiin jo kahdeksaa minuuttia myöhässä. Itäkeskuksen kohdalla ooikein hitaasti työmaan läpi, Turunlinnantiellä 10.30 eikä 10.20 ja Karhulantiellä 11 min myöhässä.
 
Joskus on tullut vuokrattua bussi, josta ilmeni, ettei nopeus- ja matkamittari toiminut. Laskutettavat kilometrit pistetään sitten parhaan arvauksen mukaan :) Kyllä nopeuden pystyy pääsääntöisesti bussilla ajeassa arvioimaan kohtuullisella tarkkuudella ilman mittariakin. Henkilöautolla ajaessa olen kyllä huomannut, että nopeus saattaa herkemmin nousta, jos ei mittaria katsele.

Muistan kyllä ajan, jolloin ammattikuljettajiin suhtauduttiin hieman "kevyemmin" kuin muihin. Itse olin joskus reilusti yli kymmenen vuotta sitten tulossa jollain Laajasalon linjalla (h84-88) Laajasalontietä pitkin Herttoniemen suuntaan ja edessä oli puhallusratsia, jossa kaikki autoilijat jonossa puhallutettiin. Paitsi minut ja poliisimies viittoikin minut ohittamaan bussillani koko pitkän autojonon. Nykyään ei näin tapahdu, vaan linja-autonkuljettaja puhallutetaan siinä muiden kuljettajien joukossa.

Poliisilta on mielestäni aivan oikeaa joukkoliikenteen suosimista, että bussi päästetään puhallusratsian ohitse. Tällä edistetään bussiliikenteen aikataulussa pysymistä. Jos bussi pysäytetään, sijaiskärsijöiksi jäävät kaikki matkustajat, jotka mahdollisesti myöhästyvät määränpäästään tai jatkoyhteydestä. Jos poliisi haluaa tehdä puhallusratsian bussinkuljettajille, niin sitten on hyvä paikka saapua vaikka terminaalien tulolaiturille. Ja jos promilleja on, niin pikapysäköintipaikalla asiaa voi jatkoselvitellä.
 
Poliisilta on mielestäni aivan oikeaa joukkoliikenteen suosimista, että bussi päästetään puhallusratsian ohitse. Tällä edistetään bussiliikenteen aikataulussa pysymistä. Jos bussi pysäytetään, sijaiskärsijöiksi jäävät kaikki matkustajat, jotka mahdollisesti myöhästyvät määränpäästään tai jatkoyhteydestä. Jos poliisi haluaa tehdä puhallusratsian bussinkuljettajille, niin sitten on hyvä paikka saapua vaikka terminaalien tulolaiturille. Ja jos promilleja on, niin pikapysäköintipaikalla asiaa voi jatkoselvitellä.

Ei missään nimessä oikein! Kaikki tielläliikkujat samalle viivalle. Nykyisin on niin paljon vastuuttomia "ammattiautoilijoita", jotka ajavat pikku maistissa tai jopa enemmänkin maistissa. Itseäni ärsyttää jo nykyinen "suosiminen", esim. linja-autojen ja taksien jatkuvilta liikennerikkomuksilta ummistetaan silmät. Ajan työkseni linja-autoa HSL-alueella ja varsinkin Helsingin keskustassa nopeus ja liikkennevalorikkeitä tapahtuu jatkuvasti, toki yksityisautotkin niitä tekevät. Kuskit valittavat ajo-aikojen tiukkuudesta, mutta samalla omalla toiminnallaan tekevät niistä vielä tiukempia. Myönnän itsekkin nuorempana sortuneeni kirimään aikataulua ajamalla kovempaa, mutta nykyisin pyrin noudattamaan liikennesääntöjä, olemaan hyvä asiakaspalvelija ja viemään vuoron turvallisesti perille. Jos olen myöhässä, niin sitten olen, vika ei ole minun, jos ajo-aika ei riitä. Kun matkustaja valittaa minulle myöhästymisestä, niin asiallisesti kehoitan valittamaan HSL:lle ja liikennöitsijälle. Yhtään aikaisemmin en pääse töistä, euroakaan en saa enempää palkkaa ja lisäksi oma jaksamiseni on parantunut kun lopetin stressaamisen aikatauluista. Tupakan mittaisen tauon, noin 3min, suon itselleni päätepysäkillä, vaikka olisin tunnin myöhässä...enkä pidä sitä kohtuuttomana.

Ja mitä tuohon nopeusmittarin toimimiseen tulee, niin kyllä vika on kuljettajan, jos ylitys on 20km/h, vaikka ei olis koko mittaria autossa. Itse pidän nykyisiä mittareita hyvinkin luotettavina ja mikäli niissä on vikaa ollut, niin yleensä vika on ollut sellainen, että mittarin neula hyppii miten sattuu ja näin ollen ei ole epäselvää, että voiko siihen luottaa.

Lisää valvontaa, lisää sakkoja...
 
Kyllä ihmettelen jos joku käyttää tekosyynä ettei mittari toimi, jos tiedetään että siinä on vika, ilmoitetaan työnjohdolle/korjaamohenkilökunnalle eikä autolla ajeta niin pitkään kuin se on epäkunnossa. Tietty kun on isoja toimipisteitä, kuskit vaihtuu eikä mistään välitetä niin eihän se rikkinäinen mittari korjaannu.
 
Takaisin
Ylös