Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

Onko bussikaistojen uudistus mielestäsi järkevä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    86
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Melkein kaikki Helsingin bussikaistat muutetaan ympärivuorokautisiksi ja jokapäiväisiksi bussien käyttöön:

omakaupunki.hs.fi sanoi:
Helsingin bussikaistat ovat pian vain bussien käytössä ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä. Uusilla määräyksillä nopeutetaan joukkoliikennettä.

Bussikaistojen uudet voimassaoloajat tulevat käyttöön sitä mukaa, kun liikennemerkit saadaan asennettua. Asennustyöt aloitetaan lokakuun lopulla Mannerheimintiellä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä. Syksyn aikana uudet merkit tulevat myös Rautatientorilta Tuusulanväylälle ja Lahdenväylälle johtaville bussikaistoille.

Pääväylien liikenteen lisääntyessä bussikaistojen nykyiset voimassaoloajat eivät takaa sujuvaa joukkoliikennettä. Bussikaistat ovat tähän asti olleet voimassa joko ympärivuorokauden, kello 9–18 tai vain ruuhka-aikoina.


Tavaraliikenne saa jatkossa käyttää bussikaistoja muulloin paitsi arkisin kello 7–9 ja 15–18. Linja-autojen sujuvan ajon turvaamiseksi bussikaistoille tulee pysäyttämiskiellot.


Muutoksen ulkopuolelle jäävät Runeberginkadun, Topeliuksenkadun ja Koskelantien bussikaistat. Näillä kaduilla muutos edellyttää tarkempia selvityksiä.
 
No vihdoin! Helsingissä (ja koko Suomessa) pärjää ihan hyvin ilman autoa, eli en ymmärrä miksi bussikaistoja on käytettävä parkkialueina. Voisi myös kieltää autoilun keskustassa niin joukkoliikenne toimisi paremmin.
 
No vihdoin! Helsingissä (ja koko Suomessa) pärjää ihan hyvin ilman autoa, eli en ymmärrä miksi bussikaistoja on käytettävä parkkialueina. Voisi myös kieltää autoilun keskustassa niin joukkoliikenne toimisi paremmin.

Minusta ei ole mitään järkeä, että yölläkään ei saisi ajaa bussikaistoilla muilla autoilla, ihan älytöntä! Jos yöllä ei busseja kulje niin ei ole järkeä että niille on silloin omat kaistat. Uskonpa vaan, että uudistus tulee hidastamaan ja sekoittamaan keskustan liikennettä entisestään. Sen sijaan fiksua olisi että bussikaistoilla olis kaikkialla arkisin 6-18 tai 6-20 merkinnät.

En kyllä ole sinun kanssa samaa mieltä siitä että Stadissa on hyvä joukkoliikenne. Jos olet käynyt mm. Tukholmassa tai Tallinnassa siellä joukkoliikenne toimii paljon paremmin. Näillä rahasummilla mitä täällä joukkoliikenteeseen laitetaan tulisi saada enemmän edistystä aikaan. Mutta kyllä siellä keskustassa pärjää ilman autoa.
 
Samalla pitäisi myös lisätä valvontaa! Joka päivä hämeentiellä välillä sturenkatu - kustaa vaasan tie ja myös kustaa vaasan tiellä olisi mahdollista kartuttaa reilulla kädellä valtion kassaa sakkotuloilla. Ja niillä rahoillahan voisi sitten vaikka kehittää joukkoliikennettä, eikö?
 
Vaikka toki kannatan sitä, että bussiliikenteestä tehdään sujuvampaa ja joutuisampaa, niin siitä huolimatta vastasin "ei" tämän uudistuksen kohdalla. Pelkään pahoin, että sen valvonnasta tulee yhtä "tehokasta" kuin se oli Pitkälläsillalla aikanaan, kun siinä oli ruuhka-aikoina ajokielto muulla kuin joukkoliikenteellä. Lisää kovasti poliisinkin työtaakkaa kun tulee yksi tällainen ympärivuorokautinen valvontatehtävä entisten lisäksi. Jos valvonta saadaan jossainvaihessa automaattiseksi ja vaikkapa kuntien hoidettavaksi (pysäköinninvalvontamaksun tapaan), "joukkoliikennekaistanvalvontamaksuksi", niin se saattaisi vaikuttaa helpottavasti asiaan.

Mutta, enemmän pidän myönteisistä asennemuutoksista joukkoliikennettä kohtaan ja muutenkin autoijoiden ajattelutavan muuttamisesta huomaavaisemmaksi muita tienkäyttäjiä kohtaan, jossa yhteistyöllä joudutetaan kaikkien liikkumista. Sellainen liikennemaailma on toki työn ja tuskan takana. Myös pienet ja yksinkertaiset muutokset (kuten vaikkapa jonkin liikenteenjakajan tai muun vastaavan muutos tai siirto), jotka jouduttavat ja kenties vähentävät koko liikenteen tarvetta, ovat mielestäni myönteisempiä, kuin kaikenlaiset "pakkokeinot".

Kuljettajantyön puolesta sanon myös sen, että siitä ei tule tehdä "liian helppoa". Tarkoitan tällä sitä, että bussinkuljettajan tulee aina tiedostaa vastuunsa ajoneuvonsa käsittelyssä ja työskennellä sen mukaisesti. Mitään "vahvemman oikeutta" ei saisi mielestäni linja-autonkuljettajalla olla, vaikka monessa muussa maassa olen nähnyt sellaisen käytännön olevan. Myönteinen kuva ammattikuljettajia ja heidän ajokkejaan kohtaan vaikuttaa kokonaisuudessaan myönteiseen mielikuvaan joukkoliikennettä kohtaan.

---------- Viesti lisätty kello 18:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:38 ----------

Joka päivä hämeentiellä välillä sturenkatu - kustaa vaasan tie ja myös kustaa vaasan tiellä olisi mahdollista kartuttaa reilulla kädellä valtion kassaa sakkotuloilla. Ja niillä rahoillahan voisi sitten vaikka kehittää joukkoliikennettä, eikö?
Anteeksi, että ole skeptikko, mutta luuletko, että näin kävisi? Että, noilla sakkotuloilla kehitettäisiin todellakin joukkoliikennettä? Rakennettaisiin/ parannettaisiin vaikkapa raitioteitä tai muita korkealaatuisia joukkoliikennejärjestelmiä?

---------- Viesti lisätty kello 18:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:18 ----------

En tietenkään vastusta sinäänsä bussikaistoja, mutta pidän nykyisillä pääväylillä olevia bussikaistoja ja niiden voimassaoloaikoja riittävinä. Toki ongelmana ovat jonkinverran mm. oikealle kääntyvät muut ajoneuvot ja bussit itsessäänkin ruuhkauttavat usein toisiaan. Tätä näkee paljon esimerkiksi Hämeentiellä Hakaniemen ja Kurvin välillä. Uudet bussikaistojen määräykset ja niiden voimassaoloajat eivät muuta tätä ongelmaa mihinkään, eivätkähän ne ole kieltämässä esimerkiksi juuri em. oikealle kääntymistä tai vaikkapa tontille ajoa.

Kokonaan erillään olevat, tehokkaat joukkoliikenneväylät (kaupunkijuna, metro, raitiotie tai korkealaatuiset, erilliset bussiväylät) ovat aivan toinen asia.

---------- Viesti lisätty kello 20:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:28 ----------

Helsingissä (ja koko Suomessa) pärjää ihan hyvin ilman autoa...
Suomen kokoisessa, suhteellisen harva-asutussa maassa, on aika vaikeaa pärjätä ilman autoa, ihan tosi. Eläminen nykyään pelkästään joukkoliikenteen varassa, jossain muualla kuin Helsingissä tai sen välittömässä ympäristössä, tarkoittaisi lähes liikkumattomuutta tai ainakin hidasta liikkumista.
 
Viimeksi muokattu:
Bussikaistojen aikarajoista bussikaistojen sujuvuuteen yleensä, mitä lainsäädännöllisiä ja käytännön esteitä on oikealle kääntyvien ryhmittymisen siirtämiselle vasemmalle kaistalle liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä? Olemassaoleviin liikennevaloihin riittää lisätä oikealle kääntyvien vaihe, joka on muutoin punaisena. Perustelunani järjestelylle pitäisin ruuhkautumisen keskittämistä vain yhdelle kaistalle sekä pääkadun suuntaisten jalkakäytävien turvallisuuden parantamista, jotka oikealle kääntyvien vaiheen ansiosta eivät risteä minkään liikenteen kanssa, varsinkaan takaa tulevan.
 
Taksit saanevat luonnollisesti jatkossakin käyttää bussikaistoja? Tai siis bussikaistat ovat taksikaistojakin, vaikka niistä ei uutisessa mainitakaan mitään (toisin, kuten vaikkapa tavaraliikenteestä)?
 
Anteeksi, että ole skeptikko, mutta luuletko, että näin kävisi? Että, noilla sakkotuloilla kehitettäisiin todellakin joukkoliikennettä? Rakennettaisiin/ parannettaisiin vaikkapa raitioteitä tai muita korkealaatuisia joukkoliikennejärjestelmiä?

EN tosiaan luule, vaan tiedän ettei. Niillä rahoillahan todellisuudessa on mukavaa esim. korottaa kansanedustajien palkkoja :biggrin:

Mutta se olisi hienoa että joskus sitä rahaa ohjattaisiin sinne mihin sitä mahdollisesti tarvittaisiin. Tietysti terveydenhuolto yms. asiat menevät vielä joukkoliikenteen edelle. Omasta mielestä. Esim. Lasten reumasairaalaa voisi tukea tämmöisillä tuloilla http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010033011390065_uu.shtml

Olen myös ns. Ruuhkamaksujen kannalla, mikäli tulot ohjataan suoraan joukkoliikenteen kehittämiseen!

No vihdoin! Helsingissä (ja koko Suomessa) pärjää ihan hyvin ilman autoa

Helsingin alueella pärjää ihan hyvin ilman omaa autoa, allekirjoitan.
Mutta itse omistan kaksi autoa sen takia, että minä käyn töissä kellonaikoina jolloin ei joukkoliikenne vielä kulje. (=lue: ajan itse niitä aamun ensimmäisiä busseja ja illan viimeisiä.) Ja Vaimo vie jälkikasvua hoitoon + kulkee oman työmatkansa (25km) jolloin hänelläkin joukkoliikennettä käyttäen menisi n.1.5h aikaa kaikkinensa työmatkaan. Kuninkaanmäen akselilla ei enää ole niin hyvät joukkoliikennemahdollisuudet varsinkaan kun matkaa kertyy jo noinkin paljon. Kuitenkaan en itse käy Koskelantietä etelämpänä omalla autolla juuri ikinä. Sillä bussilla pääsen kaupunkiin nopeammin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Taksit saanevat luonnollisesti jatkossakin käyttää bussikaistoja? Tai siis bussikaistat ovat taksikaistojakin, vaikka niistä ei uutisessa mainitakaan mitään (toisin, kuten vaikkapa tavaraliikenteestä)?
Miksei taksikaistoja muuteta Amerikan tapaan kimppakyytikaistoiksi? Riippumatta ajoneuvosta (taksi, bussi, henkilöauto), niin jos siinä matkustaa vähintään vaikkapa 4 henkilöä se on oikeutettu kaistaan. Tässä tapauksessa busseja kuitenkin syrjittäisiin - mm. linja h53 ei olisi oikeutettu kaistaan:)
Toki valvonta vaikeutuisi entisestään mutta muuten, eikö idea ole loogisempi kuin yksityistaksikyytien suosiminen ja suurperheiden/kimppakyytien jättäminen muun liikenteen(=yksityisautoilijat) sekaan..
 
Ratkaisu on selkeä, ei tarvitse miettiä kellon aikoja. Ja joku totesi että mitä järkeä on että yölläkään ei saisi ajaa bussi kaistaa, kysymykseni kuuluukin että onko yöllä ruuhkaa vasemman puoleisella kaistalla niin paljon että on pakko ajaa bussi kaistaa?:cool:

Yksi mielenkiintoinen huomio taksikuskeista, heillä tuntuu olevan pakkomielle bussi/taxi kaistaan, vaikka vasen kaista vetäisi paremmin.
 
Ensimmäinen ympärivuorokautinen bussikaistaosuushan on ollut Mannerheimintiellä jo ainakin kuukauden päivät. Kyseinen pätkä on keskustasta poispäin ajettaessa Musiikkitalon työmaan kohdalla, eli tarkemmin Pohjoisen Rautatiekadun ja Töölänlahdenkadun välissä.

Aikaisempaan verrattuna jakeluliikennettä koskeva osa merkistä on muuttunut vaikeampilukuisemmaksi, kun enää ei ole voinut laittaa merkkiin vain kellonaikoja 9-15 ja (9-15).
 
Vaikka toki kannatan sitä, että bussiliikenteestä tehdään sujuvampaa ja joutuisampaa, niin siitä huolimatta vastasin "ei" tämän uudistuksen kohdalla.

Meillä täällä Tampereella kaikki bussikaistat ovat busseille ja takseille käytössä 24/7. Hyvin toimii ja ylipäänsä yöaikaankin kunnioitus bussikaistoja kohtaan on hyvä. Tietysti Helsingissä tilanne on vaikeampi, kun ajajat ovat tottuneet siihen, että bussikaistat ovat vain tiettyinä kellonaikoina oikeasti bussikaistoja, joten muutokseen voi kulua hyvin kauan aikaa.

Yksi mielenkiintoinen huomio taksikuskeista, heillä tuntuu olevan pakkomielle bussi/taxi kaistaan, vaikka vasen kaista vetäisi paremmin.

Itse ajan ammatikseni taksia ja myönnän että tuollainen perversio meillä on. Mutta bussikaistan hyödyntäminen vaatii kyllä pelisilmää liikenteessä. Varsinkin jos kaistaa ajaa bussi edellä on parempi pysyä vasemmalla, sillä pysäkille jäädessään bussi tukkii automaattisesti kulun. Jos taasen kaista on vapaana, niin silloin siellä kannattaa ajaa, sillä siten voi monasti päästä monien autojonojen ohi. Iltapäivän ruuhka-aikaan Hämeenkadulla bussikaistojen käyttö on vaikeinta, koska ne ovat tasaisesti täynnä busseja, mutta muuten päiväaikaan bussikaistoista on ihan oikeasti hyötyäkin takseille.

Yöaikaan bussikaistojen käyttö on käytännössä sanoen ihan se ja sama. Myönnän kyllä että itsekin ajan niitä yöaikaan varsin paljon. Tosin olen jo oppinut muutamissa ongelmakohdissa ajamaan suosiolla vasenta kaistaa sillä eräissä risteyksissä syttyy oikealle kääntyjille nuolivalo ja silloin on noloa seistä taksilla tukkimassa takana tulevien kääntyjien kulku turhaan, kun ei voi ajaa eteenpäin. Voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että itselle ei ole tällaista sattunut koskaan, mutta muutaman kollegan olen nähnyt tällaista tekevän ja varmasti on taas taksisuharien maine taattu... :wink:
 
Samalla pitäisi myös lisätä valvontaa! Joka päivä hämeentiellä välillä sturenkatu - kustaa vaasan tie ja myös kustaa vaasan tiellä olisi mahdollista kartuttaa reilulla kädellä valtion kassaa sakkotuloilla. Ja niillä rahoillahan voisi sitten vaikka kehittää joukkoliikennettä, eikö?

Olen samaa mieltä! Valvonnan tehostaminen on edellytys jos halutaan, että autot pidetään pois bussikaistoilta. Se hoitaako valvonnan poliisi tai joku muu on minulle ihan sama. Kannatan myös jenkkisysteemiä eli "car pool lanea", mikä tarkoittaa sitä, että autossa on pakko olla vähintään 2 henkilöä, jotta saa ajaa nopeampaa kaistaa. Olin Los Angelesissa viime maaliskuussa ja hyvin toimi!

Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä "tullinpuomin risteys" on nykyään aivan idioottimainen liikenneratkaisu. Nykyään Mannerheimintien 3 kaistasta 2 kääntyy Tukholmankadulle ja 1 bussikaista jatkaa vain suoraan Mannerheimintietä. Tämä ratkaisu ei ainakaan nopeuta bussien kulkua Mannerheimintiellä, sillä autojen täytyy laittomasti ajaa bussikaistaa hetken jos meinaavat ajaa Manskua suoraan. Mikä järki tässä on?

Ihmettelen miksi jotkut kuskit harrastavat välillä toisten bussien ohittamista. Ruuhka-aikana ei paljoa hyödytä jos lähtee ohittamaan toista bussia, sillä peräkkäin ollaan seuraavissa valoissa. Joskus bussit aiheuttavat vaaratilanteita mm Mäkelänkadulla kun edessä oleva bussi pysähtyy pysäkille ja takaa tuleva vaihtaa äkkiä kaistaa päästäkseen ohi. Herttoniemessäkin oli kerran 3 bussia kaikki eri kaistoilla ohittamassa toisiaan, vaikka metroasemalle oli vain 100 m matkaa. Kaikki nämä bussit seisoivat samoissa valoissa :D
 
Nykyään Mannerheimintien 3 kaistasta 2 kääntyy Tukholmankadulle ja 1 bussikaista jatkaa vain suoraan Mannerheimintietä. Tämä ratkaisu ei ainakaan nopeuta bussien kulkua Mannerheimintiellä, sillä autojen täytyy laittomasti ajaa bussikaistaa hetken jos meinaavat ajaa Manskua suoraan.

Oikeanpuoleisin kaista tuossa kohdassa _ei_ ole bussikaista. Bussikaista on voimassa aina vain seuraavaan risteykseen, ja Reijolankadulta pohjoiseen ei ole merkitty bussikaistaa. Bussikaista jatkuu vasta Tukholmankadun risteyksestä pohjoiseen, eli täysin laillisesti saa risteyksestä ajaa suoraan, kunhan vaihtaa pois oikealta kaistalta heti risteyksen jälkeen.

Valitettavasti bussikaistan poistaminen Reijolankadulta Tukholmankadulle taitaa olla ainoa mahdollinen ratkaisu tuossa, koska Tukholmankadulle pitää saada kääntymään kaksi kaistaa, jotta vasemmalle kääntyvien valovaiheen voi pitää riittävän lyhyenä. Vastaavasti Mannerheimintietä pohjoiseen ajaville voidaan pitää pitkään vihreitä, joten yksi kaista riittää autoille ja busseille.
 
Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä "tullinpuomin risteys" on nykyään aivan idioottimainen liikenneratkaisu. Nykyään Mannerheimintien 3 kaistasta 2 kääntyy Tukholmankadulle ja 1 bussikaista jatkaa vain suoraan Mannerheimintietä. Tämä ratkaisu ei ainakaan nopeuta bussien kulkua Mannerheimintiellä, sillä autojen täytyy laittomasti ajaa bussikaistaa hetken jos meinaavat ajaa Manskua suoraan. Mikä järki tässä on?

Ennenhän tuossa jumitti molemmat 2 kaistaa ennen suojatietä jonka jälkeen tie muuttuu 3-kaistaiseksi, kun oli vain yksi kaista vasemmalle - vasemmalle kääntymään pyrkivät autot jumittivat vasemman kaistan ja mahdollisesti joku 58 oli siinä oikealla kaistalla odottamassa pääsyä vasemmalle kaistalle ja tukkimassa myös suoraan kulkevien liikenteen. Parempi näin.
 
Takaisin
Ylös