Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

Onko bussikaistojen uudistus mielestäsi järkevä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    86
Tällä viikolla näin jotain ennennäkemätöntä:

Tässä eräänä päivänä, iltaruuhkan aikaan, poliisi suoritti joukkoliikennekaistojen automaattista tehovalontaa Mannerheimintiellä.

Havainnointihetkellä he olivat valvontatehtävissä kahden auton voimin Tullinpuomin kohdalta pohjoiseen, mutta arvatenkin ovat olleet muissakin kohdissa. Muutama auto oli pysäytetty ja tämän valvonnan aiheuttama "pelote" oli sitäkin vakuuttavampi. Henkilöautokaista oli täynnä jonottavia autoja kun taas bussikaistalla pääsi kadun maksimivauhtia eteenpäin. Omalla kohdallani (h40) jopa vihreät valot vaihtuivat sopivasti, jolloin jouduin pysäkkien lisäksi pysähtymään vain erään suojatien eteen kun viereisellä kaistalla oli sen eteen pysähtynyt auto(jono).

Hienoa toimintaa ja tämä lievensi tuntuvasti omaa varsin pessimistä alkuasennettani näitä ympärivuorokautisia joukkoliikennekaistoja ja niiden valvontaa kohtaan!

Kerrankin joukkoliikenne näytti voimansa ja kuten olen aiemminkin sanonut, on tällainen seisovien henkilöautojonojen sujuva ohitaminen toimivaa ja valovottua bussikaistaa pitkin parasta joukkoliikenteen asiakasmarkkinointia.
 
Itse jouduin poliisipartion yhyttämäksi henkilöautosta pakettiautoksi rekisteröintikatsastuksella muutetulla autollani, jolla luonnollisesti ajelen bussikaistaa, kun se on pakettiautolla sallittua.

Ymmärsivät sentään pahoitella.
 
Hauskasti onnettomuudessa kaventuneen sillan aiheuttamat ruuhkat siirtyvät keskivertokommentoijan mielestä bussikaistan syyksi, vaikka bussikaista ilmiselvästi sujuvoittaa liikennettä.
 
Bussikasitoja pitäis olla lisää joka paikassa jolloin autot joutuvat odottamaan paljon enemmän jolloin he eivät enää jaksa jonottaa ja tajuavat että bussilla he pääsisivät nopeammin! Tai ajavat bussikaistalle ja ottavat sitten laskun kotiin! :D
 
Bussikasitoja pitäis olla lisää joka paikassa jolloin autot joutuvat odottamaan paljon enemmän jolloin he eivät enää jaksa jonottaa ja tajuavat että bussilla he pääsisivät nopeammin! Tai ajavat bussikaistalle ja ottavat sitten laskun kotiin! :D

Hämeentien 24h bussikaistat ovat omien havaintojeni mukaan toimineet hyvin. Jopa kahdeksan jälkeen illalla ei ole näkynyt bussikaistoilla yhtä kahta autoa enempää, vaikka koko kaista olisi tyhjä, ja "normaalilla" kaistalla olisi autoja mukavasti. Miten Mannerheimintiellä tai Mäkelänkadulla?
 
Hämeentien 24h bussikaistat ovat omien havaintojeni mukaan toimineet hyvin. Jopa kahdeksan jälkeen illalla ei ole näkynyt bussikaistoilla yhtä kahta autoa enempää, vaikka koko kaista olisi tyhjä, ja "normaalilla" kaistalla olisi autoja mukavasti. Miten Mannerheimintiellä tai Mäkelänkadulla?

Minun mielestä mannerheimintiellä on bussikasta on toimminnu myös hyvin mutta esim. Vihdintiellä vois olla ja monessa muussakin paikassa.
 
Itäväylän bussikaista (välillä Herttoniemi-Kulosaarensilta) toimii myös hienosti ja se helpottaa kovastikin esim. pysäkiltä lähtöä. Täällä on usein myös poliisin kameravalvota-auto vahtimassa ja ainakin aluksi sen "tuotto" oli hyvinkin runsas. Nykyään ei juurikaan näe luvatonta liikennettä Itäväylän bussikaistalla eli "pelote" on toiminut oikealla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös