Näytä äänestyksen tulokset: Onko bussikaistojen uudistus mielestäsi järkevä?

Äänestäjiä
85. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Kyllä

    67 78,82%
  • Ei

    18 21,18%
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/39

Viestiketju: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

  1. #16
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Taksit saanevat luonnollisesti jatkossakin käyttää bussikaistoja? Tai siis bussikaistat ovat taksikaistojakin, vaikka niistä ei uutisessa mainitakaan mitään (toisin, kuten vaikkapa tavaraliikenteestä)?
    Kyllä saavat. Tässä YLE:n uutisessa tuo asia on mainittu.

  2. #17

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Hyvä ajatus tämä uudistus, mutta unohtui kieltää henkilöautoliikenne pitkältä sillalta ja Kaisaniemestä. Nyt sitten henkilöautot jökittävät kiskoilla myös iltaisin ja viikonloppuisin. Näin sitä joukkoliikennettä nopeutetaan! Voihan toki olla, että suuri osa autoilijoista ymmärtää valita kaistansa sen mukaan mikä milloinkin on sujuvinta, eikä välitä säännöistä.

    Voi olla että joko poliisi tai jokin poliittinen elin tulee vielä jarruttamaan bussikaistojen kameravalvontaa muutaman vuoden ajan. Kamerathan maksavat itsensä takaisin, mutta joillekin ei käy moinen autoilijoiden oikeuksien tallaaminen.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Mielestäni bussikaistojen kaistaviivojen pitäisi olla yhtenäiset, joka osoittaisi että niiden yli ei saa ajaa. Parempi olisi vielä jos vasemmanpuoleisen viivan oikella puolella olisi katkoviiva, niin että jos eksyy bussikaistalle niin sieltä saa tulla laillisesti pois mahdollisimman nopeasti. Oikealle kääntyville autoille myöskin voisi olla pieni aukko viivassa ennen risteystä.

    Manskulla tuo Reijolankadun ja Tukholmankadun välinen osuus on siitä vähän kummallinen, että tavalliselta kaistalta joutuu suoraan bussikaistalle, ja pitää itse vaihtaa norm. kaistalle. Parempi olisi jos viivat etelä- ja pohjoispäädyissä ohjaisivat liikennettä normaalikaistalle ja bussit "vaihtaisi" kaistaa alkavalle bussikaistalle.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.10.2010 kello 22:16. Syy: kieliasu
    Helsingfors har ein somletrikk!

  4. #19

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Manskulla tuo Reijolankadun ja Tukholmankadun välinen osuus on siitä vähän kummallinen, että tavalliselta kaistalta joutuu suoraan bussikaistalle, ja pitää itse vaihtaa norm. kaistalle.
    Tarkoitatko, että kun ajaa Manskua Reijolankadun risteyksestä etelään oikeaa kaistaa, joutuu bussikaistalle? Tukholmankadun risteyksestä pohjoiseen ajettaessahan muuta vaihtoehtoa ei ole, koska suoraan menee vain yksi kaista. Reijolankadun risteyksessä kai edelleenkin suoraan saa ajaa myös keskimmäistä kaistaa (Google Street View'ssa on sen verran vanhat kuvat molemmista risteyksistä, että varmistaa ei voi). Ratkaisu johtunee siitä, että usein Reijolankadulle kääntyvät autot ryhmittyvät punaisiin valoihin keskikaistalle, jolloin suoraan ei pääse kuin oikeata kaistaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.10.2010 kello 22:17. Syy: muokattu lainattua viestiä

  5. #20

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    vastasin 24 h kaistojen puolesta, parempi teho näistä kaistoista saataisiin jos tehtäisiin jotain fyysisiä rajotteita esimerkkinä kuoppa keskelle kaistaa, mikä estäisi henkilöautoilun tai sitten vaihtoehtona radiolähettimellä laskevat ja nousevat paalut, joita ainakin briteissä kuulemma on
    antti

  6. #21

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    vastasin 24 h kaistojen puolesta, parempi teho näistä kaistoista saataisiin jos tehtäisiin jotain fyysisiä rajotteita esimerkkinä kuoppa keskelle kaistaa, mikä estäisi henkilöautoilun tai sitten vaihtoehtona radiolähettimellä laskevat ja nousevat paalut, joita ainakin briteissä kuulemma on
    Tarkoitatko esimerkiksi tälläisiä:

    http://www.youtube.com/watch?v=i_Cw0QJU8ro
    http://www.youtube.com/watch?v=O0wY-hvMC44
    http://www.youtube.com/watch?v=CpkGvr2q3xw

    Vähän offtopiccia, mutta on kyllä tyhmiä autoilijoita...

  7. #22

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Reijolankadun risteyksessä kai edelleenkin suoraan saa ajaa myös keskimmäistä kaistaa (Google Street View'ssa on sen verran vanhat kuvat molemmista risteyksistä, että varmistaa ei voi). Ratkaisu johtunee siitä, että usein Reijolankadulle kääntyvät autot ryhmittyvät punaisiin valoihin keskikaistalle, jolloin suoraan ei pääse kuin oikeata kaistaa.
    Ei muuten saa, vain oikea kaista menee suoraan ja 2 vasenta kääntyy Reijolankadulle

  8. #23

    Liittynyt
    19.04.2006
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Kyllä tätä on odotettukin. Todella nopeasti vaihtoivat ainakin Helsingistä poispäin kyltit tällä viikolla. Nyt vaan sitten valvontaa lisää ja paljon.

    Klassikko paikat vaikkapa tehovalvontaan pysyvästi?
    - Hämeenlinnantien-Mannerheimintien risteys Ruoskeasuolla
    - Tullinpuomin pysäkki Mannerheimintiellä kaupunkiinpäin, kamera voisi vaikka olla heti siinä Tukholmankadun risteyksen kohdalla.....
    - Mannerheimintie ja Reijolankadun risteys kaupungista poispäin, heti Reijolankadun kulmalle kamera vaan.

  9. #24
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.
    "Juna toisi huumeet."

  10. #25

    Liittynyt
    14.10.2005
    Viestejä
    172

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.
    Kannatetaan! Parempi olisi kuiteniin jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi väh 2 hlö. Takseilla ei saisi olla tyhjänä mitään asiaa bussikaistoille, taksit ovat usein vielä töykeämpiä muita tiellä liikkuvia kohtaan kun henkilöautot. Lisäksi jakeluliikenteellä pitäisi olla oikeus käyttää bussikaistoja ympäri vuorokauden.

  11. #26

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla.
    En kannata. Käytännössä kaikilla Helsingin bussikaistoilla bussien määrä on niin suuri, että henkilöautojen tuominen sinne hidastaisi bussien matkantekoa ja kokonaismatkustajavirta laskisi. Kaksihenkinen henkilöauto vie lähes yhtä paljon kaistakapasiteettia kuin bussikin, mutta bussissa kulkee 60 matkustajaa (ainakin siihen aikaan, kun bussikaistoja eniten tarvitaankin). Lisäksi menetettäisiin se selkeyshyöty, joka ympärivuorokautisilla bussikaistoilla saavutetaan, ja sotkettaisiin tilanne entistäkin pahemmaksi. Sosiaalinen kontrolli bussikaistojen käytölle lähes nollautuisi. On paljon pienempi kynnys käyttää kaistaa luvatta, jos siellä kulkee muutenkin henkilöautoja.

    Paikoissa, joissa on kolme kaistaa, voidaan toki muuttaa keskikaista kimppakyytiläisille.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.
    Monenlaisia nukkeja varmaan autoista tuon jälkeen löytyisi
    Tyhjät taksithan ovat menossa hakemaan uutta kyytiä, miksi sitä pitäisi rajoittaa?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.10.2010 kello 23:20.

  13. #28

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Jyrkkä ei kaistojen sotkemiselle. Sen sijaan kannatusta aiemmin palstalla mainitulle kaistanvaihtokiellolle bussikaistalle aina kun mahdollista ja pikkuhiljaa ryhmittymisen siirtämistä pois bussikaistoilta esim. liikennevalo-ohjauksen avulla. Bussikaistan tulee olla bussikaista.

    Carpool- yms. virittelykaistat voisi kehittää erikseen bussikaistoista. Bussit voisivat luonnollisesti käyttää virittelykaistoja, mutta en pitäisi sitä bussikaistana vaan rajoitettuna sekakaistana.

  14. #29
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Nythän on annettu vihdoin "selkeät" ohjeet bussikaistalle ryhmittymisestä oikealle kääntymistä varten. Eli kivikaupungissa edellisen risteyksen jälkeen, jos etäisyys ei ole aivan mahdottoman pieni.
    Mutta onko vaikka Hämeentiellä Haukilahdenkadun risteyksen ja Kustaa Vaasan tien alun välinen matka sellainen, että se oikeuttaisi ajamaan bussikaistaa, jos haluaa jatkaa edelleen Hämeentietä. Tungosaikana maasillalla kaistan vaihtaminen on pelkkää tuskaa. On kokemusta!
    Äänestin jaa.

  15. #30

    Liittynyt
    23.10.2010
    Viestejä
    3

    oletus Vs: Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Monenlaisia nukkeja varmaan autoista tuon jälkeen löytyisi
    Tyhjät taksithan ovat menossa hakemaan uutta kyytiä, miksi sitä pitäisi rajoittaa?
    Harvoin, jos koskaan, on taksi haitannut ajoani linjalla. Antaa näitten liikennesilmää omaavien mennä missä haluavat. Murusina se leipä on maailmalla monella muullakin.

    Isoon kaupunkiin mahtuu paljon.
    Paitsi talvi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsinki haluaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 02:47
  2. Yhdistetyt raitio/bussikaistat?
    kirjoittanut mv foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 03.06.2007, 13:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •