HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Siitä on taas aikaa kun on viimeksi äänestetty PK-seudun mukavimmasta katurista, mutta nyt kun jotkin mallit ovat lopullisesti hävinneet HSL-liikenteestä niin kysytään mitkä nykyisistä ajokeista eniten miellyttää!

1) Carrus city M
2) Carrus city L
3) MB 0 405 N2
4) Lahti 402
5) Ikarus E94
6) Ikarus E94F
7) Scala
8) Volvo 8700 LE
9) Irisbus crossway LE

Tokihan muitakin malleja on vielä ajossa yksittäiskappaleina mutta en halua niitä enää listata koska niiden elinkaari HSL-liikenteessä on kohta päättymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että Irisbus. Ainakin omat kokemukset kyseisestä bussista ovat hyvät: tasainen, hiljainen, mutta silti hyvä äänimaailma, hienon näköinen ulkoa ja sisältä sekä tilava. Toki muutkin ovat ihan kelpo kulkupelejä.:D
 
Ei sillä korilla niin väliä kunhan alusta on volvo b10ble :redface:

Ääni meni kuitenkin carrus city l mallille sillä siitä ei perusbussi enää parane oli alusta mikä tahansa. Harmi vaan että aika on ajanut ohi jo siitä. Tuossa listassa on vaan liian monta liian hyvää. Vaikea valinta kyllä. Oma 2. on ikarus e94 3. Volvo 8700 le

jäihän listasta puuttumaan vielä volvo 8500le / säffle joita helbillä on aika paljon ja nobinalle on tulossa. (tosin en tiedä itse kyllä ketään jonka ehdoton suosikki olisi maakaasu säffle ;) )
 
Oman ääneni jaoin City L:n ja Volvo 8700 LE:n kanssa, kummatkin mallit ovat loistavia perusbusseja, Vantaalaisena en ole todellakaan jäänyt kaipaamaan nitiseviä ja natisevia Ikarus E94F-telejä joiden tilalle saatiin uusia 8700 LE-telejä. Inhokkini uusista korimalleista on Irisbus crossway, älytön penkkijärjestys, hitaasti aukeavat ovet sekä olematon jousitus, ainoa plussa näissä autoissa on ilmastointi josta on iloa kesähelteillä!
 
Ei sillä korilla niin väliä kunhan alusta on volvo b10ble :redface

jäihän listasta puuttumaan vielä volvo 8500le / säffle joita helbillä on aika paljon ja nobinalle on tulossa. (tosin en tiedä itse kyllä ketään jonka ehdoton suosikki olisi maakaasu säffle ;) )
Minä kyllä tykkään Säfflen maakaasu versiosta, on hiljainen ja kulkee pehmeästi! Ja ergonomia paikallaan kun kaikki hallintalaitteet siirtyvät ratin säädön mukana. Ei tietenkään sopiva hätähousuille, on rauhallisen kuljettajan oiva työkalu. Ja paras etenemään talvella jos lukkoperä, telinkevennys ja luistonesto vaan toimivat! :D Mutta makuasioita nämä...
 
Tällä hetkellä ehdotonta kärkisijaa pitävät Veolian uudet I-Shiftillä varustetut teli-Volvot, siis nimenomaan autot 514-520. Näiden perään tulevat Nobinan Voith-vaihteiset teli-8700LE:t (601-610).

Näiden jälkeen edelleen zF-vaihteiset (teli-)8700:t ovat kärjen tuntumassa mutta oiken hyväkuntoinen B10BLE Carrus menee kyllä em. 8700:ien ohi. Ja Veoliallahan useat, erityisesti Connexin aikaan hankitut, ovat lähes uudenveroisessa kunnossa.

Scaloista on sanottava se ettei toistaiseksi yhtään kunnollista bussia ole ilmaantunut 9-vuotisen historiansa aikana. Alussa ne olivat varsinaisia nitisijöitä ja penkkien mukavuus oli suoraansanoen olematon, sillä istuinosa on kallistettu alaspäin. Nykyisissä KUB-Scaloissa penkkejä on hieman paranneltu lisäämällä pehmustetta istuinosaan mutta takaosan "hattuhylly" on kyllä aivan älytön ratkaisu ja kaukana kauunkibussille ominaisesta esteettömyydestä. No, uusissa Scaloissa matkustaa sentään ihan mukavasti auton etuosassa.
 
Kuljettajan näkökulmasta (joka on hiukan eri kuin nimimerkillä JT edellä):

Jos nykybusseista, siis sellaisista, joita nykyään hankitaan ja niitä on nykyisellä työnantajallani, pitäisi valita, niin järjestys on tämä:

1.Scania K230/280UB/Lahti Scala (PL-sarjat 730 - 735, 726 - 729 ja 723 - 725 sekä 855, 865, 882, 889 - 891)
2.Volvo B7RLE/8700 LE (PL 701 - 722 ja 870)
3.Irisbus Crossway LE (PL 736-760)

Mutta, jos otetaan mukaan sellaisia bussimalleja, joita on työnantajallani käytössä, mutta ei enää tuotannossa, niin ehdottomiksi suosikeiksini kilaa sellaisia kuin:

1.Scania L94UB6x2*4/Lahti Scala (PL:n sarja 801-806 on todella hyvä autosarja)
2.Scania L94UB4x2/Lahti Scala (PL:n sarja 813 - 816, 838, 840 on todellinen jokapaikan höylä)
3.Scania L94UB6x2/Lahti 402 (samaten PL 828 - 832, 850 ja 852 on hyviä työkaluja, vaikkakin jo hieman ikää alkaa olemaan)
4.Scania L94UB4x2/Lahti 402 (PL:n sarja 861, 862, 898 ja 899 pärjää ihan nykyisille Scaloille ja on lisäksi väljemmät ja mukavemmät sisätilat ja penkit, PL859 on epäilemättä hyvin noiden kaltainen, mutta vanhempi, enkä ole sillä vielä ajanut)

Muut autosarjat tulevat sitten noiden jälkeen.
Vuoden 2005 Volvot (teliautot PL807 - 812 sekä kaksiakseliset PL841, 864, 867, 869, 874 ja 887) on kyllä ihan mukavia ajaa, mutta mm. pysäkkijarrun irtoamisen hitaus ja muut asiat tiputtavat ne kauas kärjestä. Sähköjärjestelmien häiriöitäkin riittää.
OmniCityillä (PL 853, 854, 856 - 858) on kiva ajaa joskus, silloin tällöin; mm. h22:n ruuhkavuoroihin ne sopivat kyllä mainiosta, ketteriä kun muunmuassa ovat. "Lego-Scania" on kyllä osuva lempinimi niille.

Muut autosarjat:
Volvo B10L/Lahti 402 (PL824-827) ovat aika jäykkiä ja ajan hammas on kuluttanut niitä jo aikalailla.
Hännänhuippuna kaikista autoista on vuoden 2002-malliset Volvo B12BLE/Volvo 8700LE:t (PL819 - 822, 922), joka ovat ehkä koreita ulkonäöltään ja muhkeita äänimaailmaltaan, mutta ko. bussimallin kehitystyö oli tuolloin vielä ilmeisesti kesken ja niissä on monia ikäviä piirteitä.

---------- Viesti lisätty kello 11:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:29 ----------

HSL-alueen parhaasta bussimallista annoin ääneni kuitenkin Volvo 8700 LE:lle, joka on huomattavan hyviä ajaa ja teoriassa ne ovat parhaita bussimalleja seudulla, mutta käytännön erilaiset ja -asteiset onglemat (vettä tippu katosta ja oviongelmat) niiden käytössä pudottavat ne pois omassa arvostuksessani aivan kärjestä.

Mikään nykybussimalli ei tosin selviä puhtain paperein vastaavista ongelmista ja ajoittain onkin ikävä entisiä aikoja ja Volvo B10M/Wiima K202:sta, jonkalaista työkalua ei mielestäni enää ole olemassa eikä tule.

Myös vm. 2006-2001 Volvo B10BLE (B LMF)/ Carrus City L:t (ja M:t) ovat mitä parhaita kaupunkibusseja, mutta niitä on nykyisellä työantajallani vähän; muutama auto vuosimallia 2004-2005, jolloin ko. bussimallin etuakseli ei ollut aivan niin hyvä kuin myöhemmin.
 
Laitoinpa parhaaksi sekä ajaa että matkustaa Carrus City M:n! Ihan tarpeeksi matala auto monille linjoille ja on voitu toteuttaa vielä perinteisin akselein.

Matalista autoista Volvo B10BLE / Ikarus E94 on todella ihana auto ajaa pehmeän kulkunsa vuoksi ja Volvo vielä tuppaa paranemaan vanhetessaan. Samat piirteet myös kaasu-Säffleissä; niissä on erityisen hyvä ohjaus! :)

Mersu O 405 N on tosi näppärä työkalu kaupunkiliikenteeseen!

Scalaa en ole ikinä pystynyt ymmärtämään... hirveät penkit matkustaa ja inhottava ohjaamo!

Uudemmissakin Volvo 8700LE:ssa saisi olla B10BLE:n etuakseli; nykyinen on kova ja täristävä ja ohjaus tunnottomaksi asti tehostettu.

Miksi äänestyslistasta puuttuvat HelBin MANit? Niitä on kuitenkin niin paljon, että ne olisi hyvä huomioida. No, MANeista kommentoin, että mukavia ajaa, vaikka voimaa voisi olla enemmän. Kaasupolkimen pitäminen kick-down -asennossa toki auttaa! :)
 
Scaloista on sanottava se ettei toistaiseksi yhtään kunnollista bussia ole ilmaantunut 9-vuotisen historiansa aikana. Alussa ne olivat varsinaisia nitisijöitä ja penkkien mukavuus oli suoraansanoen olematon, sillä istuinosa on kallistettu alaspäin.

Scalaa en ole ikinä pystynyt ymmärtämään... hirveät penkit matkustaa ja inhottava ohjaamo!
Tehdäänkö PK-seudulle jotenkin erilaisia Scaloja kuin vaikkapa Tampereelle? Täällä päin Scalan penkillä voi röhnöttää ilman, että tarvitsisi pelätä penkiltä valumista.
 
Tehdäänkö PK-seudulle jotenkin erilaisia Scaloja kuin vaikkapa Tampereelle? Täällä päin Scalan penkillä voi röhnöttää ilman, että tarvitsisi pelätä penkiltä valumista.

ehkä tamperelaisilla on ollut alusta asti varaa ostaa paksummat penkit :p etenkin helbin 200/300 sarjan ja veolian 205/206/310 ja mitä niitä nyt onkaan noista sarjoista niin vähän väliä saa korjata itseään takaisin istumaan siihen kun se penkki toimii liukumäen lailla.

Ja on siinä eroakin kun laittaa terraarioscaalan ja vanhan scalan penkin istuinosat vierekkäin niin toinen on paksumpi ja etureunastaan ylempänä


ja Chauffer, et voi väittää että MB 405 N jää liukkaalla säfflelle kakkoseksi
 
Mun lempibussi on Scala. MANnit ovat myös jees, mutta sitä ei voinut äänestää. Ruuhka-aikaan lyhyet Mannit tosin on ikäviä, kun niissä on niin vähän penkkejä. 43:lla on usein aika täyttä..
 
Laitoinpa parhaaksi sekä ajaa että matkustaa Carrus City M:n! Ihan tarpeeksi matala auto monille linjoille ja on voitu toteuttaa vielä perinteisin akselein.

Matalista autoista Volvo B10BLE / Ikarus E94 on todella ihana auto ajaa pehmeän kulkunsa vuoksi ja Volvo vielä tuppaa paranemaan vanhetessaan. Samat piirteet myös kaasu-Säffleissä; niissä on erityisen hyvä ohjaus! :)

Olen täysin samaa mieltä! Ja esimerkiksi HelBin City Ämmät on hyviä, koska ne ovat todella hyvässä kunnossa eikä varsinkaan 98-mallisilla ole liikaa ajettu. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaisia noissa autoissa. Plussaa tuo vielä rättikilvet ja kunnon penkit matkustajille!

Kakkosena mulla olisi myös nämä Ikarukset ja itseasiassa niidenkin edellä vielä carrus City L:ät! Mukavan pehmeitä ajaa sekä Carruslaiset, että Ikarukset. Ainoa miinus ainakin Helbin Ikaruksissa on niiden surkea kunto ja Ikaruksen rämisevä kori. Ei sekään menoa liikaa haittaa!:)

Uusista autoista ainoa siedettävä on Volvo 8700, mutta sekin on aivan liian tunnoton ajaa. Uudet Scalat ovat aivan hirveitä, Manneista puhumattakaan.
 
Mun lempibussi on Scala. MANnit ovat myös jees, mutta sitä ei voinut äänestää. Ruuhka-aikaan lyhyet Mannit tosin on ikäviä, kun niissä on niin vähän penkkejä. 43:lla on usein aika täyttä..

Miten muuten on, kun uudemmissa Scaloissa on keskioven ja takaoven välillä oikealla puolelle 3 penkkiriviä, kun taas ensimmäisissä Scaloissa on 5 penkkiriviä?
 
En tiedä, mutta nämä Scalat, joilla nykyään työskentelen, tuntuvat parempikuntoisilta ja siisteimmiltä kuin ne, joilla olen aiemmin ajaneet. Myös vanhat L94/Lahti 402:set toimivat suht hyvin, mutta niissä alkaa jo aika ja kilometrit (kaksiakselisilla lähentelee jo miljoonaa) painaa.

Kun näkee, että kulloinkin ajamani ajosarjan autona on erityisesti jokin PL:n autoista 801-806, niin voi odottaa mukavaa ja yllätyksetöntä työpäivää. Nämä autot ovat varmatoimisia ja niiaukset sekä muut sellaiset toimivat, kuten odottaa voi. Eivät ne tietenkään parhaita busseja maailmassa ole, mutta varsin mukavia työkaluja, joilla saa palkkansa ansaittua ja tuntuvat matkustajatkin olevan niihin ihan tyytyväisiä. En ainakaan ole koskaan kuullut yhtään poikkisanaa niistä.
 
Takaisin
Ylös