HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Kyl mää olen saanut 8700:n temppuilevat ovet ojennukseen ihan perinteisellä tavalla pitämällä oviviiksi tai urakkanappi "pohjassa" kunnes ovet ovat kokonaan kiinni.

Ei ole väärin säädetty turvatoiminta vaan ovien sulkeutumisnopeus säädetty väärin; takimmainen lehti pitää sulkeutua AINA ensin, myös ylämäessä! Silloin ei ole ongelmia :lol: Ja todellakin pakkosulku toimii viiksellisissä juuri niin että pidetään niin kauan kunnes ovi on kiinni. Ei tosin auta jos edellä mainitussa tapauksessa tiivisteet jäävät "väärinpäin"...

Kiitokset täsmennyksistä, mulle on näköjään sattunut ne yksilöt joissa ovilehdet menee väärinpäin kiinni kun viikseä "pohjassa" pitämälläkään en ole aina saanut pakkosuljettua. Juuri tällaisten ongelmien vuoksi pidän mieluummin niistä korimalleista joissa kuljettaja voi oikeasti vaikuttaa ovien toimintaan. Toki edellyttää myös hyvää näkyvyyttä ovimonttuun = kunnolliset sisäpeilit ja ovimontun valaistus.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi äänestyslistasta puuttuvat HelBin MANit? Niitä on kuitenkin niin paljon, että ne olisi hyvä huomioida.

Samaa ihmettelen minäkin. Tällä matkustajan takapuolituntumallani tuo nyky-Büssing on kaikkein mukavin.

Mersussa matkustus on mielestäni kaikkein kurjinta.

Mutta oli auto mikä tahansa, niin eniten matkustusmukavuuteen vaikuttaa kuljettajan työtaito ja ajotapa. Mieluummiin kätevän ja kärsivällisen kuskin kanssa rupuiseen romuun kuin tökkivän tunarin matkassa valiovaunuun. ;)
 
Scalan nykyversioista ja 8700LE:stä ei taida löytyä edelleenkään ovien pakkoavausta tai -sulkua? Korjatkaahan jos olen väärässä, meinaan on "muutaman" kerran harmittanut kun ylämäkipysäkillä ei pysty sulkemaan keskiovea väärin säädetyn oven turvatoiminnon vuoksi.

Scalassa pakkosulkua ei ole eikä Crossway LE:ssäkään. Volvosta se löytyy.
 
Kyllä ainakin nobinan 8700 volvoissa pakkosyötöllä ovet menee kiinni vaikka mitenpäin kunhan vaan pitää viikseä pohjassa niin pitkään kunnes pääsee liikkeelle. sen jälkeen kuuluu vain jonkun aikaa varoitusääntä "trööt trööt" kun lähtee liikkeelle. ja avatesssa sitten "pip pip"
 
Kyllä ainakin nobinan 8700 volvoissa pakkosyötöllä ovet menee kiinni vaikka mitenpäin kunhan vaan pitää viikseä pohjassa niin pitkään kunnes pääsee liikkeelle. sen jälkeen kuuluu vain jonkun aikaa varoitusääntä "trööt trööt" kun lähtee liikkeelle. ja avatesssa sitten "pip pip"
Sitten siellä on oven turvareuna otettu pois käytöstä!! Jos joku jää väliin niin ovi on ja pysyy kiinni...
 
Sitten siellä on oven turvareuna otettu pois käytöstä!! Jos joku jää väliin niin ovi on ja pysyy kiinni...

Tietenkin... Sehän on Nobina. :lol: Melkein aina kun olen (joutunut) matkustamaan Nobinan linjoilla, niin pysäkkijarru on pois käytöstä. Miksi näin?
 
Tietenkin... Sehän on Nobina. :lol: Melkein aina kun olen (joutunut) matkustamaan Nobinan linjoilla, niin pysäkkijarru on pois käytöstä. Miksi näin?
Ne on nämä ns. urakkamihet jotka kuvittelevat että pysäkkijarru hidastaa 5-10 min. joka sivulla..:lol: Tällaisia juttuja kuulee harva se päivä...
 
Sitten siellä on oven turvareuna otettu pois käytöstä!! Jos joku jää väliin niin ovi on ja pysyy kiinni...

Turvareunat toimii kyllä kun ovea ei pakota kiinni, mutta kun pitää viikseä pohjassa niin se menee kiinni. Ilman tälläistä toimintoa bussit olisivat mäissä jumissa joka päivä?

Pysäkkijarrun pois kytkeminen on tehty aivan liian helpoksi :( yksi napin painallus ja pääsee ilman jarrua.

Kyllä jos joku Volvolla seuraisi tätä ketjua, niin mahtaa harmittaa kun City L ja 8700LE ovat näinkin "ylivoimaisen" suosittuja. Ja molemmat ovat jääneet pois tuotannosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Turvareunat toimii kyllä kun ovea ei pakota kiinni, mutta kun pitää viikseä pohjassa niin se menee kiinni.
Eipä toimi meillä niin, muutaman kerran olen ovien nopeutta säätänyt pysäkillä kun ovet eivät pysyneet kiinni! Säädön jälkeen toimi... Mut ihan sama, eri taloissa eri toiminnot näköjään... :lol: Ovi vikoja niin monenlaisia näissä 8700:ssa ettei varmaan puhuta täsmälleen samasta viasta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yksi huono puoli uusissa esim. teli Volvoissa ja Scanioissa on kuljettajan kannalta huono näkyvyys matkustamoon kun vertaa esim. E94 ikarus teleihin. Pieni vilkaisu peileihin ja näkee hyvin poistuvat matkustajat jne.
 
Eipä toimi meillä niin, muutaman kerran olen ovien nopeutta säätänyt pysäkillä kun ovet eivät pysyneet kiinni! Säädön jälkeen toimi... Mut ihan sama, eri taloissa eri toiminnot näköjään... :lol: Ovi vikoja niin monenlaisia näissä 8700:ssa ettei varmaan puhuta täsmälleen samasta viasta...

Autot ovat niin samanlaisia, mutta niin erilaisia :D tänään tuli ihan käytännössä testattua tuota jokeri volvolla #468. Avasin keskiovet, matkustaja hyppäsi pois kyydistä ja laitoin heti sen jälkeen ovet kiinni. Ovet siis eivät kerenneet aueta ihan auki asti. Sitten ne menivät väärinpäin kiinni ja aukesivat samantien uudestaan ja heti näpäytin uudestaan kiinni ne ja pakotin pitämällä viikseä pohjassa niin pysyivät kiinni kyllä. Peilistä vain näkyin kuinka se taaimmainen ovi "kantoi" etummaisen päällä.

Luulin että 8700 olisi poistunut jo tuotannosta mutta jos ei niin sehän on vaan hyvä :) tänään tuli taas todistettua mallin hyvyys em. autolla.
 
Omasta ( matkustajan) näkökulmasta sanon tässätapauksessa City L (b10b) ja hyvänä kakkosena Scalan ensimmäinen sukupolvi
 
Ääneni menee Irisbus Crosswaylle. Sisustus on tilavan ja valoisan tuntuinen ja muotoilultaan freesi. Uloskäynnit, jopa takaovi, ovat tilavia. Ainakin Wessun Irisbussit tuntuvat kulkevan myös varsin jouheasti pitkin Länäriä. Ainoa varaus liittyy talviolosuhteisiin: viime talven pakkasilla aiemman sukupolven Irisbussit olivat kuin pakastimia. Lattiat olivat umpijäässä ja hengitys huurusi. Toivottavasti nämä uudet on varustettu tehokkaammalla lämmityksellä.

Monen kehuman Volvo 8700LE:n takaovi on minusta oikea suunnittelun kukkanen: oven leveydestä hukkaantuu neljännes penkkijärjestelyn vuoksi porrasmontun päälle työntyvään kielekkeeseen. Kapeus yhdistettynä avausmekanismin osaan joka yllättäen tunkee tielle alimmalta askelmalta tekevät takaoven käytöstä köpelöä. Ja usein tuntuu olevan vikaa, että ovet eivät meinaa sulkeutua, tai tunnistin on rikki ja kuljettaja ja matkustajat joutuvat kuuntelemaan jatkuvaa hälytysääntä muka aukinaisesta ovesta.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon 8700 vastasin, vaikken ihan hirveesti noilla kuitenkaan ajellu. Scala pikkasen parempi ajaa, mutta tehoissa hävisi volvolle. Volvossa saa paremman ajoasennon, scalan penkki sopisi paremmin Viimoihin. Tietty, volvon ovissa on omat ongelmat. Noh, eipä noilla palkkatyökseen tarttee ajaa, vaan työharjoittelussa vain tuli ajeltua.
 
Takaisin
Ylös